Permalänk
Medlem

Speldator <13k

Hejsan!
Nu har det blivit dags att uppdatera grabbens speldator som är en 5-6 år gammal. var ursprungligen en SC sommardator som tuffat på bra i alla år utan problem men lite utbyte av felande komponenter nu och då.

Har byggt fler datorer än jag kan komma ihåg men är långt ifrån ajour med dagens spelmaskiner så jag behöver lite hjälp.
Det vi har idag som är rätt nytt och bra är skärm på 1920x1080, 750W PSU (utbytt1-2 år sedan så den är bra) mekaniska hårddiskar så det räcker och blir över 2Tb x flera tillgängliga.

Det han spelar är mestadels FPSer som Call of duty Black ops4, Rainbow 6 siege m.fl. och vill då att framtida liknande spel ska funka bra
och han kommer inte leka med överklockning och liknande.

Jag har tittat lite mot juldatorn när det gäller komponenter men funderar vilken processor som är bäst och då med kombination av bra moderkort och vilka alternativ som då finns med grafikkort som fungerar tillsammans och som är lätt tillgängliga.

Chassi Fractal design C
Processor AMD Ryzen 5 2600X
Moderkort Asus ROG Strix B450-F Gaming
Minne Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB
SSD Samsung 860 EVO 500Gb
Grafikkort MSI GeForce GTX 1070 Ti Aero HDMI 8GB

Maxtaket ligger på 13k men kan det pressas till 12 är det inte negativt

Ha det bra och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

RTX 2060 borde vara ett bättre/billigare alternativ jämfört med GTX 1070 Ti.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tankar mot Fighters inlägg

1. Jag tog bort PSU eftersom du hade en redan

2. 2600 och 2600X är ju samma chip bara att X modellen inte är lika högt klockad från fabrik. X-modellen kommer med en bättre kylare. Här kan du ju välja själv. Tror X modellen presterar typ 5% bättre eller något sådant. Kolla in denna Youtube video ifall du vill ha mer kött på benen.

3. Jag bytte upp från 250GB SSD till 1TB. Jag antar att ni inte vill uppgradera så ofta, och spel tar ju mer och mer plats. Många spel idag kan ju ta upp till 80 GB för ett spel, och det lär ju inte bli bättre med tiden. Här kan ni ju välja själva efter budget på 250GB/500GB/1TB.

4. Moderkort: Den primära skillnaden mellan ett X470 moderkort och B450 är att B450 inte kan köra Crossfire/SLI (2 grafikkort) vilket väldigt få gör idag. Jag bytte "ner mig" till B450 men valde istället ett moderkort som har bättre strömförsörjning och kvalitet Asus TUF har inte super bra strömförsörjning (av vad jag läst på nätet/forum)

4.1 EDIT: Alla moderkort på marknaden kommer ju att fungera med en 2600/2600X om man inte överklockar. och har man ingen avsikt att någonsin byta till en bättre CPU eller överklocka så kan man ju spara 500kr om man kör något billigare som detta. Amd kommer ju dock släppa en ny generation CPUer här i sommar som kommer fungera med dagens moderkort. Ryktet säger att de också kommer gå upp i antal kärnor ganska kraftigt med den nya serien. Vill man t.ex slänga i en kommande 12C/24T CPU om ett par år för att fräscha upp datorn lite så kommer det inte fungera på de enkla moderkorten då de har för dålig strömförsörjning. Återigen alla dessa val

5. Chassi: Jag har byggt i ett phanteks P400 och tyckte det var riktigt trevligt. Ser bra ut med den medföljande ljusslingan man kan klistra på insidan så den lyser upp. Har ingen erfarenhet av NZXT H500 direkt men det är säkert ett super chassi det med, kör själv NZXT fast en annan modell och är supernöjd.

Alla skillnader här är ju dock subjektiva vad man tycker är värt/inte värt. Jag har lämnat mina tankar så får du välja och vraka själv

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Tankar mot Fighters inlägg

1. Jag tog bort PSU eftersom du hade en redan

2. 2600 och 2600X är ju samma chip bara att X modellen inte är lika högt klockad från fabrik. X-modellen kommer med en bättre kylare. Här kan du ju välja själv. Kolla in denna Youtube video ifall du vill ha mer kött på benen.

3. Jag bytte upp från 250GB SSD till 1TB. Jag antar att ni inte vill uppgradera så ofta, och spel tar ju mer och mer plats. Många spel idag kan ju ta upp till 80 GB för ett spel, och det lär ju inte bli bättre med tiden. Här kan ni ju välja själva efter budget på 250GB/500GB/1TB.

4. Moderkort: Den primära skillnaden mellan ett X470 moderkort och B450 är att B450 inte kan köra Crossfire/SLI (2 grafikkort) vilket väldigt få gör idag. Jag bytte "ner mig" till B450 men valde istället ett moderkort som har bättre strömförsörjning och kvalitet Asus TUF har inte super bra strömförsörjning (av vad jag läst på nätet/forum)

4.1 EDIT: Alla moderkort på marknaden kommer ju att fungera med en 2600/2600X om man inte överklockar. och har man ingen avsikt att någonsin byta till en bättre CPU eller överklocka så kan man ju spara 500kr om man kör något billigare som detta. Amd kommer ju dock släppa en ny generation CPUer här i sommar som kommer fungera med dagens moderkort. Ryktet säger att de också kommer gå upp i antal kärnor ganska kraftigt med den nya serien. Vill man t.ex slänga i en kommande 12C/24T CPU om ett par år för att fräscha upp datorn lite så kommer det inte fungera på de enkla moderkorten då de har för dålig strömförsörjning. Återigen alla dessa val

5. Chassi: Jag har byggt i ett phanteks P400 och tyckte det var riktigt trevligt. Ser bra ut med den medföljande ljusslingan man kan klistra på insidan så den lyser upp. Har ingen erfarenhet av NZXT H500 direkt men det är säkert ett super chassi det med, kör själv NZXT fast en annan modell och är supernöjd.

Alla skillnader här är ju dock subjektiva vad man tycker är värt/inte värt. Jag har lämnat mina tankar så får du välja och vraka själv

https://komponentkoll.se/bild/qDkMa.png

2600X Har bättre kylare än 2600 om jag inte minns fel så han bör köpa den och inte 2600.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här har du ett annat förslag eftersom det är en speldator och fps är vad du vill ha.
https://komponentkoll.se/bygg/GeQYI/

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...
Jag hade valt intel framför ryzen iallafall.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, gjorde en del justeringar med avseende på era råd.

Chrisism8: bra redovisning av alternativen! Precis vad jag behövde, både råd och kunskap!