Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Måste man väl punga ut med en 4000:- router för att kunna utnyttja den hastigheten?

Nej,har en gammal Asus 56u eller är det 65u? Jaja ,den klarar iaf av 900Mbit + på bbkollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle vi skaffa individuella abonnemang skulle de också kosta 350kr/mån. Ni borde också skaffa gruppavtal.

Svårt attgöra i hyresrätt med öppet stadsnät.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag vet att tråden är gammal men kanske väcker liv i den igen.
Fick precis mejl från Telia:

”Förändring i din bredbandstjänst
Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Nytt pris för bredband
Den 1 april 2019 ändras priset för Bredband 100/100 till 429 kr/månad. Har du bindningstid eller kampanjpris gäller det nya priset när dessa har gått ut.

Logga in på Mitt Telia för att se vad du har och vad du betalar idag.

Informationen i brevet baseras på det avtal du hade 5 feb 2019. Om du inte går med på förändringen har du rätt att säga upp abonnemanget utan extra kostnad. Fram till 1 mars är det 1 månads uppsägningstid. Därefter kan du säga upp det fram till 31 mars. Abonnemanget upphör då när ändringen träder i kraft 1 april.

Alltid med Telia Bredband

Du vet väl att du har surfgaranti med Telia Bredband? Oavsett orsaken, till exempel avgrävda kablar eller trasig utrustning, ser vi till att du är uppkopplad. Antingen hjälper vi dig med en tillfällig mobil wifi-router eller så laddar vi extra surf på ditt mobilabonnemang.
Läs mer om surfgaranti ”

För två år sedan höjde de priset rejält för mitt bredband. Nu höjer de en än gång rejält till smaskiga 429kr/mån för 100/100 fiber. Jag bor i hyresrätt och har inga andra alternativ till Telias fiber, förutom mobilt bredband men kom igen liksom..
Min första tanke är hur det kan vara tillåtet för ett bolag som äger den enda infrastrukturviktiga anslutningen i en bostad att höja och ändra priser hur som helst? Jag må vara snålsint men tycker att 5148kr/år är väl saftigt.
Speciellt när de låser inställningar i routern (DNS) och hänvisar sedan till premium support för vanliga supporten inte har hand om detta. En premium support som, enligt support, kostar hutlösa 39kr/minut.
Jag vet fan inte om man ska säga upp skiten i ren protest och sitta utan internet.

Vad tycker ni? Är det rimligt med höjning på höjning?
Är 429kr/mån rimligt pris 2019?

//Trött, snål och gnällig gnällbältare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag vet att tråden är gammal men kanske väcker liv i den igen.
Fick precis mejl från Telia:

”Förändring i din bredbandstjänst
Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Nytt pris för bredband
Den 1 april 2019 ändras priset för Bredband 100/100 till 429 kr/månad. Har du bindningstid eller kampanjpris gäller det nya priset när dessa har gått ut.

Logga in på Mitt Telia för att se vad du har och vad du betalar idag.

Informationen i brevet baseras på det avtal du hade 5 feb 2019. Om du inte går med på förändringen har du rätt att säga upp abonnemanget utan extra kostnad. Fram till 1 mars är det 1 månads uppsägningstid. Därefter kan du säga upp det fram till 31 mars. Abonnemanget upphör då när ändringen träder i kraft 1 april.

Alltid med Telia Bredband

Du vet väl att du har surfgaranti med Telia Bredband? Oavsett orsaken, till exempel avgrävda kablar eller trasig utrustning, ser vi till att du är uppkopplad. Antingen hjälper vi dig med en tillfällig mobil wifi-router eller så laddar vi extra surf på ditt mobilabonnemang.
Läs mer om surfgaranti ”

För två år sedan höjde de priset rejält för mitt bredband. Nu höjer de en än gång rejält till smaskiga 429kr/mån för 100/100 fiber. Jag bor i hyresrätt och har inga andra alternativ till Telias fiber, förutom mobilt bredband men kom igen liksom..
Min första tanke är hur det kan vara tillåtet för ett bolag som äger den enda infrastrukturviktiga anslutningen i en bostad att höja och ändra priser hur som helst? Jag må vara snålsint men tycker att 5148kr/år är väl saftigt.
Speciellt när de låser inställningar i routern (DNS) och hänvisar sedan till premium support för vanliga supporten inte har hand om detta. En premium support som, enligt support, kostar hutlösa 39kr/minut.
Jag vet fan inte om man ska säga upp skiten i ren protest och sitta utan internet.

Vad tycker ni? Är det rimligt med höjning på höjning?
Är 429kr/mån rimligt pris 2019?

//Trött, snål och gnällig gnällbältare.

Skickades från m.sweclockers.com

lul,rimligt pris 2019? nej. inb4 479/mån 2020. Skulle bytt till annan isp mobilt bredband,annan isp adsl om det finns telefon uttag eller flyttat.

Permalänk
Medlem

Så jäkla glad att jag inte behöver ha något att göra med Telia i huvud taget. Verkar rent av skit och dyra så inåt h-vete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Vad tycker ni? Är det rimligt med höjning på höjning?
Är 429kr/mån rimligt pris 2019?

Nej det är inte rimligt, 289 för bahnhofs 250/100 här, mer rimligt. Men det är ju Telia också så det får man väl räkna med, tjänsteleverantörernas Apple ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av monoleg:

Så jäkla glad att jag inte behöver ha något att göra med Telia i huvud taget. Verkar rent av skit och dyra så inåt h-vete.

Även om jag var något saltig i mitt snart två år gamla inlägg får jag väl ändå erkänna att jag aldrig upplevt någon downtime eller problem med min uppkoppling till Telia under 3-4 år i två olika bostäder. Däremot är ju prishöjningarna definitivt högre än inflationen, och jag förstår inte riktigt vad som befogar dessa frekventa prishöjningar på relativt långsamma hastigheter 2019.

Jag har i alla fall bindningstid på 349 kr/månaden för 500 Mbit/s resten av 2019 så det är ju trevligt. Får hoppas att det går att förlänga nästa Black Friday också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur avgör man vad som är rimligt? Det är väl bättre att se efter vilka alternativ det finns och om de är billigare.
Kunden vill betala så lite som möjligt och säljaren vill tjäna så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur avgör man vad som är rimligt? Det är väl bättre att se efter vilka alternativ det finns och om de är billigare.
Kunden vill betala så lite som möjligt och säljaren vill tjäna så mycket som möjligt.

Hur gör man om det inte finns några (rimliga) alternativ?
Allt jag kan se som alternativ är mobilt(?) om det ens får räknas som alternativ. Begränsad mängd surf med mobil kvalite är väl inte att uppskatta.
Att flytta, mjo visst är det ett alternativ, kanske..?

Att man däremot som monopolägare i vissa fastigheter (antar att man bör kunna kanna Telia för det) ska kunna höja priser hur som haver är för mig osannolikt. Men vad ska man göra? Vilken ung människa idag skulle välja bort internet? Snart kommer till och med all statlig post komma digitalt, borde då inte staten kunna reglera vad en vettig höjning av bredband är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Sötast

Ja nej Telia Fiber är vad det är.

Hade det för 8 år sedan och är numera i ett öppet stadsnät på annan adress.

8 års höjningar senare på andra operatörer och jag har fortfarande inte nått samma pris som Telia tog för 8 år sedan

399/mån för 100/10 hade jag då och i nu betalar jag 234Kr för 100/10 nästan 10 år senare.

Men som sagt tidigare i tråden, tror jag hade 1 avbrott på 7 år med Telia. Deras eget nät är the real deal.

Permalänk
Medlem

@Nollan: Det är så det är. Om man inte har något annat alternativ så får man välja på att avstå från internet eller betala. Jag har lite svårt med synpunkter som verkar syfta på att Telia ska ta mindre betalt än de kan. De gör affärer och då gäller vinstmaximering.

Det är intressant att jämföra med postservicen. Postnord har skyldighet att täcka hela Sverige till ett pris som staten bestämmer. Det ses som ett samhällsuppdrag. När det gäller bredband som får anses vara lika viktigt för vanligt folk som posten var tidigare är det låt gå mentalitet.

Jag tror man måste tänka om. Ska Sverige kunna digitaliseras som det är tänkt måste alla ha tillgång till bredband som de har råd med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nollan:

Jag vet att tråden är gammal men kanske väcker liv i den igen.
Fick precis mejl från Telia:

”Förändring i din bredbandstjänst
Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Nytt pris för bredband
Den 1 april 2019 ändras priset för Bredband 100/100 till 429 kr/månad. Har du bindningstid eller kampanjpris gäller det nya priset när dessa har gått ut.

Logga in på Mitt Telia för att se vad du har och vad du betalar idag.

Informationen i brevet baseras på det avtal du hade 5 feb 2019. Om du inte går med på förändringen har du rätt att säga upp abonnemanget utan extra kostnad. Fram till 1 mars är det 1 månads uppsägningstid. Därefter kan du säga upp det fram till 31 mars. Abonnemanget upphör då när ändringen träder i kraft 1 april.

Alltid med Telia Bredband

Du vet väl att du har surfgaranti med Telia Bredband? Oavsett orsaken, till exempel avgrävda kablar eller trasig utrustning, ser vi till att du är uppkopplad. Antingen hjälper vi dig med en tillfällig mobil wifi-router eller så laddar vi extra surf på ditt mobilabonnemang.
Läs mer om surfgaranti ”

För två år sedan höjde de priset rejält för mitt bredband. Nu höjer de en än gång rejält till smaskiga 429kr/mån för 100/100 fiber. Jag bor i hyresrätt och har inga andra alternativ till Telias fiber, förutom mobilt bredband men kom igen liksom..
Min första tanke är hur det kan vara tillåtet för ett bolag som äger den enda infrastrukturviktiga anslutningen i en bostad att höja och ändra priser hur som helst? Jag må vara snålsint men tycker att 5148kr/år är väl saftigt.
Speciellt när de låser inställningar i routern (DNS) och hänvisar sedan till premium support för vanliga supporten inte har hand om detta. En premium support som, enligt support, kostar hutlösa 39kr/minut.
Jag vet fan inte om man ska säga upp skiten i ren protest och sitta utan internet.

Vad tycker ni? Är det rimligt med höjning på höjning?
Är 429kr/mån rimligt pris 2019?

//Trött, snål och gnällig gnällbältare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och tjejen turas om att ha bredbandet ett år var.
Säger upp det efter ett år och sen tar den andra bredbandet ett år när man binder upp sig och får bra pris.

Permalänk
Medlem

@pontus2: Flyttat? ADSL tjänsterna håller på att stängas ner (kopparnätet) och mobilt bredband är en pina hur man än vill se på saken. Däremot, att dra det så långt som att flytta när personen skriver att han bor i hyreslägenhet är kanske lite till att överdriva. Det är inte så pass enkelt idag att få en annan bostad, vill man tro annat så lever man i en fantasi.

@monoleg Telia har beroende på plats i landet otroligt bra accesspunkter, BGP4 routing och dyl. Så svarstider och downtime är i regel minimal, mindre än andra. Men sen är Telia också Telia. Dom har ett rykte att uppehålla. Likaså priserna gissar jag på, Telia har alltid varit dyrast för privatpersoner, den trenden ser onekligen ut till att bibehållas

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är relevant men jag har Telia Trippel någonting och betalar 300kr för det.
100/100, tv lagom m.m.

Tycker det känns som ett bra pris för allt.
Ska kolla om man kan öka/ändra till 500 senare om det inte är alltför dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Vad tycker ni? Är det rimligt med höjning på höjning?
Är 429kr/mån rimligt pris 2019?

//Trött, snål och gnällig gnällbältare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte billigt, men rimligt, ja tyvärr.
Jag betalar ca 400 för 100/100 från bredband2 när man räknar in nätavgiften för stadsnätet här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Jag fick i alla fall ett "muterbjudande" mot att jag binder mig 1 år

Och så mycket billigare 'n inte forumfavoriten i ordinariepris.

Kanske ska binda upp mig på 250 Mbit för nuvarande pris och byta operatör nästa år...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uhhhh! Det gör ont att läsa om detta, rena galenskapen! Jag lider med er som har kniven mot strupen och inte mycket till val. :/

Själv har jag 500/500 via Telenor/gamla Bredbandsbolaget för 249 kronor/månad - men pga denna tråden så såg jag att jag kan få 1000/1000 nu för samma pris så blir till att byta upp hastighet nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bahnhof villafiber här 1Gb/s för 298kr/mån i två år, extra nöjd tidigare idag när jag maxade linan över Origin för att tanka Apex Legends. Kul spel förövrigt!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Hur gör man om det inte finns några (rimliga) alternativ?
Allt jag kan se som alternativ är mobilt(?) om det ens får räknas som alternativ. Begränsad mängd surf med mobil kvalite är väl inte att uppskatta.
Att flytta, mjo visst är det ett alternativ, kanske..?

Att man däremot som monopolägare i vissa fastigheter (antar att man bör kunna kanna Telia för det) ska kunna höja priser hur som haver är för mig osannolikt. Men vad ska man göra? Vilken ung människa idag skulle välja bort internet? Snart kommer till och med all statlig post komma digitalt, borde då inte staten kunna reglera vad en vettig höjning av bredband är?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter i liknande sits här, där jag har comhem, med bokstavligt talat 30 år gamla kablar och 10Mbit upload, eller vad som var Tele2 fiber (RJ45), som såldes till bredbandsbolaget, som köptes av Telenor... och nu kom första "ändringen". 400kr... för det minsta 200/200 erbjuder Telenor, ett pris som var för högsta abonnemanget förr i tiden. De ska ha ca 800-nånting för 1000/1000, vilket inte direkt lockar.... om vi säger så. Om jag förstår det rätt så gick de från 100 - 250 - 500 - 1000 till 200 - 500 - 1000, och passade på att röra om lite i grytan. Så mitt 250/250 som var precis perfekt för mig, blev 500/500 med högre avgift. Jag kan gå ner till 200/200 och spara 20kr i månaden mot mitt gamla... wuu - huu. Så jämför det mot tex @aMp här ovan... som har helt annan prisklass, trots samma företag och samma Tele2 grund.

Vi trodde att vi gjorde ett bra beslut när föreningen investerade i internet, och comhem TV, och alt med Tele2 var också bra på sin tid. Utrustningen i sig är stabil, och jag har testat 1000/1000 under kort tid, och de levererar det, så långt nätverkskorten klarar iaf. Men nu har de insett att de kan ta betalt för det, och frågan är väl om det nu går att få föreningen att ens tänka på att kolla med en 3:e leverantör? Är det ens värt det? Kommer denna vilja kasta sig in i konkurrensen? De som har valt öppna fiber direkt, eller grupp-avtal kan ju få helt andra nivåer än vi kan.

Även om jag pga detta "vill hålla med dig" att man inte "borde få göra så", så är det faktiskt så marknaden fungerar. Vi har rätt frisk marknad i Sverige, även om andra länder kanske har bättre, så har Sverige fiber och bra hastighet till en nivå många ens kan drömma om i lyx, eller betala många tusen kronor i månaden för. Att ens kunna få 1000/1000 är något de flesta i allt från England till USA drömmer om. De betalar högre pris än jag gör, för ADSL... i USA, vill du ha fiber, 50/50 som en jag vet har, betalar ca 2500kr per månad för det!... Telia är billigt, jämfört.

Så vad är... rimligt?

Skulle säga att så länge du "kan få" ett fast alternativ, aka, inte mobilt med datakostnad, på 20/10 eller mer, stabilt, klarar du dig, även om det kan kännas "snålt"/dyrt. 100/100 eller 100/10 och det räcker för de flesta som inte är tungt teknikintresserade, så sitter man på det är det mer "vill ha" än eg behov oftast. Som sagt många andra sitter på <50/10 i resten av världen och klarar sig fint, både med att ladda upp YT och hålla på med teknik med xDSL bla, samma teknik som Telia medvetet går runt i landet och förstör just nu... (det om något kanske kan ifrågasättas som rimligt eller ej).

Om sedan detta kostar några 100-kr i månaden, är det verkligen så problematiskt? Många köper ny mobil på avbetalning på 200-500+ kr i månaden, för något som inte behövs (nej.. du måste inte ha nyaste, finaste). Eller så lägger du de pengarna på något annat du troligen inte behöver. Det är väldigt få idag som inte har råd med internet i Sverige. Börjar det kosta 500kr+ för ett basalt 10/10, så kan jag förstå dock, det är inte rimligt i Sverige 2018/19 imho. Men för en del är alternativen få... helt klart.

Så jag tror det blir mer en fråga, är det rätt att vissa ska få 1000/1000 för 100-lappen? Egentligen nej. Det är nästan där problemet är, man ser detta och blir avis (vilket jag också blir så klart). Men det är ju inget mer än någon som lyckats få ett bättre avtal än dig och mig, och de har gjort det som grupp, i rätt tidpunkt. Samma är det ju med el-avtal. Jag har kanon-låga kostnader i den aspekten, där jag betalar mindre än vad många enskilda hem har bara i grundavgift för att de ska ha kabeln till dem, så jag antar jag tjänar in Internet kostnaden där.

Så i långa loppet handlar det mer om att gräset alltid är grönare på andra sidan, och alla kan inte få perfekta avtalen varje gång. Enda man kan göra är att se till att få så bra avtal där du kan, och hoppas det jämnar ut sig. Blir det för illa, så är det dax att börja jagar grannar och alternativ.

Skrivet av anon298854:

Jag och tjejen turas om att ha bredbandet ett år var.
Säger upp det efter ett år och sen tar den andra bredbandet ett år när man binder upp sig och får bra pris.

Hmm... frågan är väl då vad kostar flickvän i 1 år...
Lär väl gå hela besparingen på det abonnemanget bara imorgon på alla... choklad och blommors dyraste dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm... frågan är väl då vad kostar flickvän i 1 år...
Lär väl gå hela besparingen på det abonnemanget bara imorgon på alla... choklad och blommors dyraste dag

Förhoppningsvis finns det andra fördelar med en flickvän som hjälper till att uppväga kostnaden.

*Nudge, nudge, know what I mean, know what I mean! "

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jag sitter i liknande sits här, där jag har comhem, med bokstavligt talat 30 år gamla kablar och 10Mbit upload, eller vad som var Tele2 fiber (RJ45), som såldes till bredbandsbolaget, som köptes av Telenor... och nu kom första "ändringen". 400kr... för det minsta 200/200 erbjuder Telenor, ett pris som var för högsta abonnemanget förr i tiden. De ska ha ca 800-nånting för 1000/1000, vilket inte direkt lockar.... om vi säger så. Om jag förstår det rätt så gick de från 100 - 250 - 500 - 1000 till 200 - 500 - 1000, och passade på att röra om lite i grytan. Så mitt 250/250 som var precis perfekt för mig, blev 500/500 med högre avgift. Jag kan gå ner till 200/200 och spara 20kr i månaden mot mitt gamla... wuu - huu. Så jämför det mot tex @aMpari här ovan... som har helt annan prisklass, trots samma företag och samma Tele2 grund.

Vi trodde att vi gjorde ett bra beslut när föreningen investerade i internet, och comhem TV, och alt med Tele2 var också bra på sin tid. Utrustningen i sig är stabil, och jag har testat 1000/1000 under kort tid, och de levererar det, så långt nätverkskorten klarar iaf. Men nu har de insett att de kan ta betalt för det, och frågan är väl om det nu går att få föreningen att ens tänka på att kolla med en 3:e leverantör? Är det ens värt det? Kommer denna vilja kasta sig in i konkurrensen? De som har valt öppna fiber direkt, eller grupp-avtal kan ju få helt andra nivåer än vi kan.

Även om jag pga detta "vill hålla med dig" att man inte "borde få göra så", så är det faktiskt så marknaden fungerar. Vi har rätt frisk marknad i Sverige, även om andra länder kanske har bättre, så har Sverige fiber och bra hastighet till en nivå många ens kan drömma om i lyx, eller betala många tusen kronor i månaden för. Att ens kunna få 1000/1000 är något de flesta i allt från England till USA drömmer om. De betalar högre pris än jag gör, för ADSL... i USA, vill du ha fiber, 50/50 som en jag vet har, betalar ca 2500kr per månad för det!... Telia är billigt, jämfört.

Så vad är... rimligt?

Skulle säga att så länge du "kan få" ett fast alternativ, aka, inte mobilt med datakostnad, på 20/10 eller mer, stabilt, klarar du dig, även om det kan kännas "snålt"/dyrt. 100/100 eller 100/10 och det räcker för de flesta som inte är tungt teknikintresserade, så sitter man på det är det mer "vill ha" än eg behov oftast. Som sagt många andra sitter på <50/10 i resten av världen och klarar sig fint, både med att ladda upp YT och hålla på med teknik med xDSL bla, samma teknik som Telia medvetet går runt i landet och förstör just nu... (det om något kanske kan ifrågasättas som rimligt eller ej).

Om sedan detta kostar några 100-kr i månaden, är det verkligen så problematiskt? Många köper ny mobil på avbetalning på 200-500+ kr i månaden, för något som inte behövs (nej.. du måste inte ha nyaste, finaste). Eller så lägger du de pengarna på något annat du troligen inte behöver. Det är väldigt få idag som inte har råd med internet i Sverige. Börjar det kosta 500kr+ för ett basalt 10/10, så kan jag förstå dock, det är inte rimligt i Sverige 2018/19 imho. Men för en del är alternativen få... helt klart.

Så jag tror det blir mer en fråga, är det rätt att vissa ska få 1000/1000 för 100-lappen? Egentligen nej. Det är nästan där problemet är, man ser detta och blir avis (vilket jag också blir så klart). Men det är ju inget mer än någon som lyckats få ett bättre avtal än dig och mig, och de har gjort det som grupp, i rätt tidpunkt. Samma är det ju med el-avtal. Jag har kanon-låga kostnader i den aspekten, där jag betalar mindre än vad många enskilda hem har bara i grundavgift för att de ska ha kabeln till dem, så jag antar jag tjänar in Internet kostnaden där.

Så i långa loppet handlar det mer om att gräset alltid är grönare på andra sidan, och alla kan inte få perfekta avtalen varje gång. Enda man kan göra är att se till att få så bra avtal där du kan, och hoppas det jämnar ut sig. Blir det för illa, så är det dax att börja jagar grannar och alternativ.

Hmm... frågan är väl då vad kostar flickvän i 1 år...
Lär väl gå hela besparingen på det abonnemanget bara imorgon på alla... choklad och blommors dyraste dag

Du har en poäng där 👍😂

Permalänk
Medlem

Jag förstår att alla höjningar i kostnader är trista men det är ju snarare orimligt att företagen inte höjer priserna i viss mån med jämna mellanrum. Kostnader står ju inte still för ett företag utan man har ju driftskostnader och underhåll som behöver ske och kostnaderna för dem ligger ju inte kvar på samma priser året om utan det ökar som allt annat.

En liten höjning med jämna mellanrum är tyvärr inget man kan komma ifrån, men förhoppningsvis så fortsätter företaget att försöka bibehålla eller öka kvalitén på tjänsten samtidigt. Men att sitta och säga att man ska "byta operatör" bara för att denne höjt priset med 20-30 kr när alla andra också kommer göra det är att lura sig själv. Alla kommer höja priserna och byta bör man ju snarare göra om man inte är nöjd med tjänsten eller leveransen av tjänsten tänker jag

Permalänk
Medlem

Bor i nybygge (3 år sedan det blev klart) som anlitade Telia för att dra in fiber samt att vi har deras tjänster.

Har en vän som flyttar in i ett område precis bredvid och han har telenor/bredbandsbolaget. Han har tecknat 500/500 för 149 kr månaden. Själv är basen på 100/100 och den kostar 220 kr/mån gå upp till 500/500 för mig själv kostar 399 kr i månaden.

Var i kontakt med Telia och frågade varför det är så mycket dyrare för mig att teckna 500 Mbit och då säger de att om de själva har byggt infrastrukturen (dragit fiber) och så har man deras bredband så är det dyrare. Men om någon annan hade dragit fibern men att man använde deras bredband och de bara betalar en avgift för trafiken, som då går genom någons annans infrastruktur så hade det varit billigare för mig som slutkund.

Allt detta är ju bara lyxproblem, men det är lite irriterande för det hade ju varit smutt med 500/500.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Läste också detta igår. Sitter fast med Telia Fiber, är så avundsjuk på dom som har öppet nät. Känns som telia inte riktigt bryr sig att leverera till oss som inte har nått val. Vi kan inte få högre än 100/100 medans jag får mail om erbjudanden om billigare snabbare alternativ om jag binder mig.

Sen höjer dom priset och jag får bara acceptera. Nästa hus vi köper kommer detta vara ett uttalat krav. Ej låst fiber till 1 leverantör. Tänkte inte så mycket på det sist när vi flyttade, men nu är det ju helt knas.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag fick i alla fall ett "muterbjudande" mot att jag binder mig 1 år
https://i.imgur.com/yt6W4QT.png
Och så mycket billigare 'n inte forumfavoriten i ordinariepris.
https://i.imgur.com/xqm4r3T.jpg

Kanske ska binda upp mig på 250 Mbit för nuvarande pris och byta operatör nästa år...

Skiljer lite i pris ser jag. Detta får jag betala med Bahnhof:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag fick i alla fall ett "muterbjudande" mot att jag binder mig 1 år
https://i.imgur.com/yt6W4QT.png
Och så mycket billigare 'n inte forumfavoriten i ordinariepris.
https://i.imgur.com/xqm4r3T.jpg

Kanske ska binda upp mig på 250 Mbit för nuvarande pris och byta operatör nästa år...

Kolla via stadsnätets portal vilka priser som gäller i ditt nät. Bahnhofs web har samma exakthet som kanonerna på Vasa

Enligt Bahnhofs web ska jag betala samma pris som du fick för 250/100. I verkligheten så är priset för existerande kunder (nya får lite rabatt i några månader) 288:- inkl nätavgifter.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Folk jämför äpplen mot päron på den här tråden.
Det finns ställen där 100/100 kostar 79kr månaden. Men då har dom OBLIGATORISK nätavgift på 350-450 kr istället. Andra betalar 499 för 100/100 men då har dom nätavgiften inbakad i detta belopp.

Hur man gör är olika, men en nätavgift blir det ofta på tal om ifall nätet ägs av en instans (tex Umeå Energi/Umenet) men själva accessen är av en annan (bahnhof). Jag betalar 349kr för mitt internet, men samma nät i kåken mitt emot är 69kr + 349kr. Andra har lägre nätavgift, men det är för att dom fått EU bidrag vid dragning. Lustigt nog är det ofta områden utanför stadskärnan som är billigare.

Permalänk
Medlem

Vi har ingen nätavgift, betalar 119kr för 200/200 med möjlighet att lägga till 99kr/månad för 1000/1000 (så totalt 218kr för 1000/1000).

Allt beror på hur man förhandlar med operatören som bostadsrättsförening.
Jag gick med i styrelsen enbart för att få in fiber i huset. Efter 1 års krigande så fick jag igenom det. Nu har vi haft det i 6 år eller något sånt och toknöjd med tjänsten.

Vi förhandlade så att alla lägenheter är gruppanslutna och på så sätt fick vi ner priset. Mindre risk för operatören då vi som BRF betalar fakturan och vi blir en "större" kund än att enskilda personer tar tjänsten.

Då är vi ändå en väldigt liten förening på 12 lägenheter.

Min kompis som bor i en stor förening med 500+ lägenheter får bredbandet inlagt på hyran utan hyreshöjning, gissar att det är kring 100kr/lägenhet som deras styrelse pröjsar för 1000/1000.

Så om ni bor i BRF, gå med i styrelsen och försök göra skillnad istället för att bara gnälla över internet

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mats42:

Kolla via stadsnätets portal vilka priser som gäller i ditt nät. Bahnhofs web har samma exakthet som kanonerna på Vasa

Enligt Bahnhofs web ska jag betala samma pris som du fick för 250/100. I verkligheten så är priset för existerande kunder (nya får lite rabatt i några månader) 288:- inkl nätavgifter.

Vi tillhör inget stadsnät utan är en fiberförening som äger nätet själva och just nu står Skanova för driften av det och Öppen fiber aom administrerar tjänsteleverantörerna.

Skrivet av boibo:

Folk jämför äpplen mot päron på den här tråden.
Det finns ställen där 100/100 kostar 79kr månaden. Men då har dom OBLIGATORISK nätavgift på 350-450 kr istället. Andra betalar 499 för 100/100 men då har dom nätavgiften inbakad i detta belopp.

Hur man gör är olika, men en nätavgift blir det ofta på tal om ifall nätet ägs av en instans (tex Umeå Energi/Umenet) men själva accessen är av en annan (bahnhof). Jag betalar 349kr för mitt internet, men samma nät i kåken mitt emot är 69kr + 349kr. Andra har lägre nätavgift, men det är för att dom fått EU bidrag vid dragning. Lustigt nog är det ofta områden utanför stadskärnan som är billigare.

Vi betalar 200 kr/år till föreningen till en "servicbuffert" men så vitt jag vet har ingen haft något tekniskt problem sedan nätet togs i drift, det är snart dags för årsmöta och då redovisas det vad som hänt men det är nog inget alls som hänt på fibersidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.