Förpackning av grafikkort

Permalänk

Förpackning av grafikkort

Hej, Beställde hem ett nytt grafikkort i fredas från ett mindre företag och hämtade ut paket idag från postombudet. Till min fråga tycker ni de är okej och få hem ett nytt grafikkort där förpackningen har skador på samtliga kanter och att de skickades endast med en plastförpackning som skydd över varan. Är det bara jag som som möjligtvis överdriver eller har jag rätt tycka de här för dåligt? Se bilder för förtydligande. För övrigt kom de inte heller någon retursedel med i paket. Tack på förhand!

Mvh
/S.B

Permalänk
Medlem

Inte ok, ska alltid vara en yttre kartong förutom originalförpackningen tycker jag.
retursedel får man oftast efter att ha anmält återköp.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sigmaBeta:

Hej, Beställde hem ett nytt grafikkort i fredas från ett mindre företag och hämtade ut paket idag från postombudet. Till min fråga tycker ni de är okej och få hem ett nytt grafikkort där förpackningen har skador på samtliga kanter och att de skickades endast med en plastförpackning som skydd över varan. Är det bara jag som som möjligtvis överdriver eller har jag rätt tycka de här för dåligt? Se bilder för förtydligande. För övrigt kom de inte heller någon retursedel med i paket. Tack på förhand!
http://forumbilder.se/I4FD2/img-20190212-175720.jpg
http://forumbilder.se/I4FD2/img-20190212-175728.jpg
http://forumbilder.se/I4FD2/img-20190212-175736.jpg
http://forumbilder.se/I4FD2/img-20190212-175743.jpg
http://forumbilder.se/I4FD2/img-20190212-175753.jpg
Mvh
/S.B

Dåligt? Ja det är väl inte jättebra.

Det finns dock inget som säger att återförsäljare måste skicka grejer på ett visst sätt förutsatt att de kommer fram. Förpackningen anses oftast inte vara en del av produkten utan en behållare för produkten.

Att du inte fick en retursedel förstår jag inte hur det kan vara förvånande. Det brukar närmast vara undantag att man får det vid leverans. Om du är medgörlig är det nog inga problem att få retursedel utskickad och det sparar även lite på miljön om man inte skickar retursedlar i onödan i var och vartannat paket.

Skrivet av pontus2:

Ja,det är dåligt. Det finns en anledning varför man använder anti stat påsar.

Det finns ingen anledning att stoppa en antistatpåse på utsidan av en kartong....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Grafikkortet är helt nytt och köpt på ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dåligt? Ja det är väl inte jättebra.

Det finns dock inget som säger att återförsäljare måste skicka grejer på ett visst sätt förutsatt att de kommer fram. Förpackningen anses oftast inte vara en del av produkten utan en behållare för produkten.

Att du inte fick en retursedel förstår jag inte hur det kan vara förvånande. Det brukar närmast vara undantag att man får det vid leverans. Om du är medgörlig är det nog inga problem att få retursedel utskickad och det sparar även lite på miljön om man inte skickar retursedlar i onödan i var och vartannat paket.
Det finns ingen anledning att stoppa en antistatpåse på utsidan av en kartong....

Ja det vet jag. Jag mena grafikortet i antistat påse så klart. edit, nu såg jag. den där plastpåsen är över kartongen så klart,op visade inte insidan. 4head

Permalänk

Jag vill inte hänga ut företaget än ska vända mig först till dem och höra vad de har och säga om detta. Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Nice att du fått nya kortet men om kortet är oskadat kan du säga att du vill returnera det eller behålla det mot prisavdrag, typ 5-10%.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om lådan är lite kantstött, är ju inte den du tänkt stoppa in i datorn..? Är grafikkortet oskadat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Bitfenix: Tack får hoppas att de inte är skadat. Kortet är inte till mig utan till en släkting som fyller år snart därav tycker jag de är tråkigt att lådan är skadad på kanterna man vill ju helst ge en present i helt prima skick.

Permalänk

@Haptic: Kortet är en present.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Nice att du fått nya kortet men om kortet är oskadat kan du säga att du vill returnera det eller behålla det mot prisavdrag, typ 5-10%.

Vid retur får kund stå för frakten om inte återförsäljaren är schysst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Proshop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Nice att du fått nya kortet men om kortet är oskadat kan du säga att du vill returnera det eller behålla det mot prisavdrag, typ 5-10%.

5-10% i prisavdrag för att kartongen är skadad? Snälla....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

5-10% i prisavdrag för att kartongen är skadad? Snälla....

Jag har fått 10% i avdrag hos CDON vid fraktskadad kartong som alternativ mot att returnera och få ny vara.

Permalänk
Medlem

Kartongen är ju bara ett emballage och jag tycker det inte är några problem alls att den kommer fram kantstött. Kortet ligger ju inpackat i en Anti-stat påse i hård skumplast på insidan så det lär ju inte vara några problem med det.

Det är ju uppenbart att företaget har snålat in på en till kartong runt då de anser att det inte är ett problem att skicka det så här, och i det fallet det går sönder så är det en billigare kostnad att ersätta än alla kartonger de sparar.

Personligen hade jag inte handlat av det företaget igen, men det är inget fel på det sättet de valt att skicka varan enligt mig.

Permalänk
Medlem

En kartong för att skydda en kartong? Skärp er nu. Kartongen är skyddet.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man är så brydd om en kartong.
Det är helt klart överkurs att kartongen ska ligga i en till kartong.
Visst krävs för vissa varför möjligtvis men inte ett grafikkort.
Har ni inget miljötänk?
Skräckexempel är Inet som kan skicka en låda stor som ett dvdfodral i en gigantisk kartong, det borde man ifrågasötta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Resursslöseri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sigmaBeta:

Är det bara jag som som möjligtvis överdriver eller har jag rätt tycka de här för dåligt?

Det är kasst av företaget att skicka sina varor sådär. Tyder på att de antingen inte bryr sig om att deras varor kommer fram hela, eller att de helt enkelt inte är kompetenta nog att förstå att varorna kan bli i sämre skick när de väl har kommit fram.
Personligen tycker jag att det är inte bara själva varan inuti kartongen du betalar för, utan det är hela produkten inklusive kartongen de kommer med. Då ligger det nära tillhands att tycka att även kartongen ska vara i fint skick när man öppnar upp sitt paket. Hade du valt en kantstött kartong i ett varuhus när det funnits andra i prima skick?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Styrkekramar!

Permalänk

@Kiirozu: Instämmer helt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Alltså, kartongen runt varan spelar det ju ingen roll om den är kantstött? Vad blir nästa krav? Ska de lägga kartongen - som kartongen ligger i- i en kartong så inte den heller blir kantstött? Jag fick min Acer X34A levererad på precis samma sätt. Kartongen är gjord för att varan ska kunna fraktas i den. Hur tror du butiken får den i första skede? Oftast staplad på pall utan annan kartong på

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@Molotov: Miljötänk? Då borde de aldrig ha skickats i en plastförpackning finns inget sämre för miljön. Skicka varan i papper eller kartong är ett mycket bättre alternativ i såna fall.

Permalänk

@Xyborg: Det spelar roll när man köper något nytt. Som Kiirozu skrev i sitt inlägg man hade aldrig valt en sådan vara i butik. Utan då bett efter ett annat exemplar som är i helt nytt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså, kartongen runt varan spelar det ju ingen roll om den är kantstött? Vad blir nästa krav? Ska de lägga kartongen - som kartongen ligger i- i en kartong så inte den heller blir kantstött? Jag fick min Acer X34A levererad på precis samma sätt. Kartongen är gjord för att varan ska kunna fraktas i den. Hur tror du butiken får den i första skede? Oftast staplad på pall utan annan kartong på

det argumentet kan man dra i hur länge som helst.

Pallar med varor är inte designade att stå emot tapp från 2-3 meter - det ska ett vanligt postpaket kunna göra på till exempel en postterminal. Det är förmodligen vad som hänt TS paket, vid en (eller ett par) automatiserad sorteringsterminal.

Med det sagt, grafikkort är ofta tåligare än man tror, och inneförpackningen är ofta ganska bra i sig. Så lite kantstött ytterkartong är nog ingenting att oroa sig för. En prisreducering på 5-10% fick jag mig ett gott skratt åt faktiskt

Permalänk
Medlem

Tycker inte det spelar någon roll. En kartong är en kartong – produkten man köpt ligger inuti. Skillnad om det varit något specieltl bärfodral eller liknande.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Detta ska återförsäljaren lösa, jobbar själv på Elgiganten, och när vi tar emot varor som är skadade anmäler vi det och får tillbaka en viss procent på hur mycket skadat emballaget är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså, kartongen runt varan spelar det ju ingen roll om den är kantstött? Vad blir nästa krav? Ska de lägga kartongen - som kartongen ligger i- i en kartong så inte den heller blir kantstött? Jag fick min Acer X34A levererad på precis samma sätt. Kartongen är gjord för att varan ska kunna fraktas i den. Hur tror du butiken får den i första skede? Oftast staplad på pall utan annan kartong på

För mig spelar det roll. Jag föredrar att spara mina kartonger till grafikkort, moderkort etc i fint skick.
Speciellt när det är tänkt som gåva. Men brukar även se bra ut den dagen man säljer prylarna, för då ser köparen att man är rädd om sina saker. Syftar till helhetsintrycket.

Jag har dock full förståelse att andra inte bryr sig om hur kartongen ser ut. Vi kan inte alla ha samma preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är något konstigt, kortet ligger ju stötdämpande material i lådan ändå.

Tänk på miljön!

Att det saknas retursedel är inget konstigt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987