Apex Legends fortsätter växa – når 25 miljoner unika spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

RoE har ping systemet

Pubg hade liknande men tog bort det illa kvickt. Tog bort realismen och kommunikationen vilket är bra enligt mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av ToirRisker:

RoE har ping systemet

Är också rätt glad i RoE och visserligen har de ping system, men inte alls så långt utvecklat som detta.
Deras ping är ju bara en markering, inget "vad du menar" eller egentligen vad du exakt pingar. Det får man nästan helt använda voice chat för att förtydliga.

Apex däremot har ett bra utvecklat ping system, där du knappt behöver använda voice så länge du är duktig med pinga. Saker, fiender, "bekräfta" mm finns så mycket mer.
Hoppas däremot RoE utvecklas bra mycket mer åt rätt håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

En vecka efter lanseringen meddelar utvecklaren Respawn Entertainment att spelet Apex Legends nått 25 miljoner unika spelare, och en högstanivå på 2 miljoner spelare samtidigt.

Läs hela artikeln här

Varför är spelet såpass värt att skriva om?

Och unika spelare är ju inte mycket att hurra för, i ett f2p spel.

Frågan är: Hur många spelar detta om en månad, SAMTIDIGT?

Fortnite hade 10 miljoner, samtidigt, förra veckan bara.

2 miljoner idag lär kanske vara 1/4 så mycket om en månad. Känns lite så med nya BR spel.

Apex är inte särskilt nytänkande utan kör Blackout receptet fast f2p. Och lootboxar kommer nog inte hålla intresset särskilt länge för folk som hellre vill köpa det de vill ha ala fortnite eller något annat spel, league?

Och source motorn är inte kapabel till stora öppna kartor, väldigt mycket "fusk" i mapdesignen krävs, så alla nya banor (om det ens kommer några, för de kommer garanterat inte förändra banan var tionde vecka likt fortnite) kommer vara väldigt instängda likt Titanfall 1, 2, CSGO BR. (3kliksphilip har en bra video som förklarar det hela innan någon försöker argumentera emot)

Och att hålla en turnering när spelet är en vecka gammalt är fan galet desperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur de som släpper saker gratis skall tjäna pengar får du väl fråga dem, inte mig Jag hade inte bemödat mig att besudla min dator med EA's launcher om det varit så att spelet kostade pengar.

Att inte betala för saker != Piratkopiering.

Finns mycket bra gratisgrejer nuförtiden så det är inte som att man måste betala för saker för att få en bra upplevelse.

som det brukar sägas i min krets "Det finns inga gratisluncher".

Skrivet av AdoringFan:

Varför är spelet såpass värt att skriva om?

Och unika spelare är ju inte mycket att hurra för, i ett f2p spel.

Frågan är: Hur många spelar detta om en månad, SAMTIDIGT?

Fortnite hade 10 miljoner, samtidigt, förra veckan bara.

2 miljoner idag lär kanske vara 1/4 så mycket om en månad. Känns lite så med nya BR spel.

Apex är inte särskilt nytänkande utan kör Blackout receptet fast f2p. Och lootboxar kommer nog inte hålla intresset särskilt länge för folk som hellre vill köpa det de vill ha ala fortnite eller något annat spel, league?

För att det är ett förhållandevis nytt spel som väcker mångas intresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

som det brukar sägas i min krets "Det finns inga gratisluncher".

Bara man slipper betala med pengar så är det "gratis nog" för mig. Jag vet inte hur de tänkt att vi som inte vill betala med pengar skall betala för Apex Legends men det kommer väl.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spjakarn:

För att det är ett förhållandevis nytt spel som väcker mångas intresse?

Spelet blev ju endast populärt för att 30st streamers (någon miljon tittare sammanlagt där) fick betalt att spela det och tweeta om det.

Precis som Blackout (som tog över Twitch ett par dagar likt Apex) så kommer nog spelet bli lite dystert.

Det är trotsallt EA och en motor inte alls anpassad för Br eller stora kartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

fan heller att jag betalar för mjukvara

Kör du detta via Linux?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Spelet blev ju endast populärt för att 30st streamers (någon miljon tittare sammanlagt där) fick betalt att spela det och tweeta om det.

Precis som Blackout (som tog över Twitch ett par dagar likt Apex) så kommer nog spelet bli lite dystert.

Det är trotsallt EA och en motor inte alls anpassad för Br eller stora kartor.

eftersom de inte direkt gjorde någon annan kampanj att få upp intresse för spelet ser jag inte direkt problemet med det. Självklart kommer fortsättningen baseras på vad folk verkligen tycker om spelet, men att påstå att de 25 miljoner som laddat ner spelet har fel för den anledning du tar upp är lite naivt i min mening. Helt rätt det du säger att det gäller ju o se hur det håller i sig i det längre loppet, men man ska också tänka på att de inte har börjat släppa det de planerat för i mars heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kör du detta via Linux?

Nix. Windows 10 Insider Preview. Anmäler man sig där efter installation så betalar man inte för licensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Ozzed: Du avsäger dig alla royalties för musiken din som spelas via Spotify också då förmodar jag? Eller är det bara andra som inte ska få betalt för deras skapandeprocess om den avnjuts genom mjukvara?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Spelet blev ju endast populärt för att 30st streamers (någon miljon tittare sammanlagt där) fick betalt att spela det och tweeta om det.

Precis som Blackout (som tog över Twitch ett par dagar likt Apex) så kommer nog spelet bli lite dystert.

Det är trotsallt EA och en motor inte alls anpassad för Br eller stora kartor.

Den första lanseringshypen är säkerligen att tacka streamers på Twitch, men hur är det annorlunda än att köpa reklamplatser i "gammelmedia" eller annan online-marknadsföring? Det är klart att man marknadsför ett BR-spel på en plattform som live-sänder mycket annan BR-content?

Själv såg jag en post om lanserings-trailern och bestämde mig på en gång att ladda ner och testa det och har haft mer roligt med denna titel under denna första vecka än de tidigare 3-4 årens spelsläpp sammanlagt. En frisk fläkt i både produktlansering, innehåll och sanslöst mycket valfrihet i hur du väljer att spela och samarbeta med dina lagkompisar.

Det enda minuset jag har är att VoIP-chatten är sanslöst dålig kvalitét, men jag hade inte velat vara ansvarig för att säkra upp bandbredd till 2.5 miljoner samtidiga användare O.o. Kartan och motor är inte helt fläckfri men utan tvekan den mest stabila spel-lanseringen av denna magnitud jag varit med om de senaste decenniet (kanske någonsin?).

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Du har för overkill system för spelet, därav problemen.

Tänk på det innan du inhandlar grafikkort för 20 000kr nästa gång.

Måste va ett av forumets mest edgiga kommentarer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som om PC spelare kan ses som en stor hord av zombie´s.
Förflyttar sig från speltitel till speltitel, några stannar kvar, men många lämnar.
Speciellt om det är en gratistitel är som att slänga in ett skadeskjutet byte.

Men det finns väl orsak till att "Attention span has dropped in the 22nd century".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Ozzed: Du avsäger dig alla royalties för musiken din som spelas via Spotify också då förmodar jag? Eller är det bara andra som inte ska få betalt för deras skapandeprocess om den avnjuts genom mjukvara?

Det är valfritt. Vill man ha min musik helt gratis går det fint att ladda ner den direkt från min websida, och vill man betala så kan man donera eller spela via någon streamingtjänst. Jag säger inte att folk inte skall betala om de inte vill, bara att de inte måste, och det är den devisen jag lever efter själv. Jag lever som jag lär, rak i ryggen och med huvudet högt

Samma sak med övrig spel och mjukvara såklart, om folk nu vill betala för skins eller vad det blir i Apex så är det klart att de ska få det. Det är när man börjar kräva att folk skall betala som jag inte vill vara med längre.

Likadant med Apex Legends, om den dagen kommer då man måste betala för att få spela, ja då slutar jag spela och så är det inget mer med det, som sagt, jag lever som jag lär. Hade ju sett jävligt illa ut om jag stog här och predikade för att folk minsann inte ska behöva betala om de inte vill, och sedan endast erbjudit min musik på ett sätt som kräver folk på pengar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Känns som om PC spelare kan ses som en stor hord av zombie´s.
Förflyttar sig från speltitel till speltitel, några stannar kvar, men många lämnar.
Speciellt om det är en gratistitel är som att slänga in ett skadeskjutet byte.

Men det finns väl orsak till att "Attention span has dropped in the 22nd century".

Många hävdar också att "the 22nd century" har givit arga människor en plattform att spotta på sånt andra gillar

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Vi är bokstavligen ett dussintal som sitter med Linux som vill spela, ett dussintal!!1111oeneoenoeoen

Ledsen smiley

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Mest intressanta med spelsläpp idag är att om några populära twitch-profiler hoppar på tåget så hoppar hela världen på, sen spelas det ett tag sen dör hypen och spelet får en klick trogna spelare och sen kommer nästa hajp.

Folks gemensamma medvetande är helt annat idag än för bara 1-2 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nautilus011:

Känns som om PC spelare kan ses som en stor hord av zombie´s.
Förflyttar sig från speltitel till speltitel, några stannar kvar, men många lämnar.
Speciellt om det är en gratistitel är som att slänga in ett skadeskjutet byte.

Men det finns väl orsak till att "Attention span has dropped in the 22nd century".

Skrivet av NaRcotize:

Många hävdar också att "the 22nd century" har givit arga människor en plattform att spotta på sånt andra gillar

Jävligt spännande att komma med sådana utfästelser medan vi fortfarande har ca 81 år kvar på 21st century...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jävligt spännande att komma med sådana utfästelser medan vi fortfarande har ca 81 år kvar på 21st century...

Du lever i det förgångna Kliv in i FJAMTIDEN!

F.ö. är det rätt coolt att de har lyckats hantera mängden spelare så smärtfritt som det endå gått. Vad jag kan se kör de denna operatör för Titanfall 2 så det är inte långsökt att de även använder det för Apex Legends: https://multiplay.com/services/hybrid-cloud/

Skulle vara sjukt intressant att se metrics på hur många anslutningar som gjorts och vilken mängd data som skyfflats under denna vecka som gått.

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Spelet är helt fantastiskt, spelat dom flesta BR spelen, PUBG, Cod Blackout, Fortnite, Ring of Elysium. mm, och detta spel är absolut det roligaste jag spelat hittills älskar att det är helt team fokuserat och du har ett otroligt bra ping system som är helt designat för team play. Lagt ner åtminstone 40 timmar på spelet hittills. Respawn drog en riktig fullträff, och hoppas denna succe visar EA att dom endast ska finansiera projekt och låta utvecklarna skapa det spel som dom vill skapa.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Som sagt, vore mer intressant med aktiva spelare
Att 25 mille startat ett gratisspel är väl förvisso coolt, men säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Provade en sväng men är alldeles för såld på PUBG för att kunna uppskatta detta helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som sagt, vore mer intressant med aktiva spelare
Att 25 mille startat ett gratisspel är väl förvisso coolt, men säger inte så mycket.

Står även det i artikeln

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Du har för overkill system för spelet, därav problemen.

Tänk på det innan du inhandlar grafikkort för 20 000kr nästa gång.

haha overkill my ass.

90-110 fps på medium med ett 1080 ti OC.

Rätt krävande spel

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

haha overkill my ass.

90-110 fps på medium med ett 1080 ti OC.

Rätt krävande spel

Du kär väl med 1440p?.
Spelar spelet med 1080p och har 144Fps med max inställningar med mitt 1080ti medans mitt 1070 får 100fps med max inställningar 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

haha overkill my ass.

90-110 fps på medium med ett 1080 ti OC.

Rätt krävande spel

Det där lär ju vara i 4K....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Mest intressanta med spelsläpp idag är att om några populära twitch-profiler hoppar på tåget så hoppar hela världen på, sen spelas det ett tag sen dör hypen och spelet får en klick trogna spelare och sen kommer nästa hajp.

Folks gemensamma medvetande är helt annat idag än för bara 1-2 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också tänkt på det här. Har lite svårt för när de betalar streamare för att spela spelen okritiskt. Men som tur var kan man ju välja att kolla på andra streams om detta händer.

Men ändå intressant att samma marknsdsförningsknep som används inom smink och mode funkar så bra inom gaming också. Tänker på influensers. Men visst spelet är ju gratis så man förlorat ju inget i dagsläget på att testa det.

Dock tror jag att ea sabbar det som vanligt. Slår aldrig fel när det kommer till det företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Jag ger det någon månad sen har alla gått tillbaka till PUBG och Fortnite igen!

Du kanske har rätt i att jag har slutat spela om en månad, det får man se, men inte för att gå tillbaka till fortnite eller pubg. Apex är första battle royal jag har fastnat för än så länge. Kul att det kom ett jag vill fortsätta spela!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser det hela som en gratis version på Call of Duty Blackout, samma tråkiga sci-fi tema, säkert skitkul om man gillar Call of Duty och Titanfall på senare år. Näe PUBG fåre bli i framtiden med.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Över 600 000 tittare på twitch just nu, aldrig sett något liknande.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none