Ny som pluggat YH - Hur går det nu?

Permalänk
Medlem

Ny som pluggat YH - Hur går det nu?

Rubriken kanske är en aning luddig men frågeställningen är densamma.

Jag går i tankarna om studier men efter 6 år i arbetslivet så lockar inte flera års högskolestudier lika mycket längre, å andra sidan lockar en högre utbildning än gymnasiet fortfarande.

Jag har kollat in några YH-utbildningar, bland annat TUCSwedens utbildning som Systemutvecklare .Net (https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/syst...)

Som jag förstått så är det en utbildning som gör en eftertraktad på arbetsmarknaden, betalar bra och något som jag finner roligt att arbeta med. Jag har pysslat lite med kodande på min nuvarande arbetsplats men jag vill göra karriär av det.

Efter en hel del research så tycker jag inte att jag kan hitta mer än att "plugga civilingenjör, eller arbeta som städare", givetvis då, på flashback. Jag kan inte tycka att jag hittar några vettiga trådar inom ämnet.

Hur har det gått för er som har studerat YH tidigare? Är ni nöjda mer er utbildning och har den gett er möjligheten att "göra karriär"?

Permalänk
Medlem

Alltså puckon på internet och särskilt flashback tycker alltid att du ska gå det som är absolut bäst på hela planeten och allt annat är skräp. Går du en YH som systemutvecklare kommer du inte gå en dag arbetslös och tjäna rejält bra deg är den objektiva sanningen. Det är när folk utbildar sig till skit som arbetsmarknaden inte efterfrågar som saker går åt skogen. Att plugga till ett hett tekniskt yrke är det bästa du kan ägna din tid åt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

@crumpets:

Exakt min tanke. Det var därför jag tänkte att jag skapar den tråden för att få lite vettigare svar, som detta. Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Jag gick YH fast för något annat där man lärde sig automation (programmera PLC, robotar och lite underhåll). Fick sommarjobb på stället där jag praktiserade och är kvar där. Har inte aktivt valt att hitta annat men jag tycker jag fick en bra grund.
Tror alla i klassen hade jobb innan år två var slut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kan ju bara intyga i det som tagits upp.

Alla säger att man ska plugga till civilingenjör eller helst doktorera, annars kan det kvitta.

Har själv pluggat en YH-utbildning, närmare bestämt till teknisk b2b-säljare. Bästa utbildningen jag gått, och då har jag ändå läst på både Göteborgs Universitet samt Chalmers tidigare.

Bättre lön än motsvarande civilingenjör, fick snabbt jobb, sedan är det bara att börja klättra. Ångrar det inte en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Rubriken kanske är en aning luddig men frågeställningen är densamma.

Jag går i tankarna om studier men efter 6 år i arbetslivet så lockar inte flera års högskolestudier lika mycket längre, å andra sidan lockar en högre utbildning än gymnasiet fortfarande.

Jag har kollat in några YH-utbildningar, bland annat TUCSwedens utbildning som Systemutvecklare .Net (https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/syst...)

Som jag förstått så är det en utbildning som gör en eftertraktad på arbetsmarknaden, betalar bra och något som jag finner roligt att arbeta med. Jag har pysslat lite med kodande på min nuvarande arbetsplats men jag vill göra karriär av det.

Efter en hel del research så tycker jag inte att jag kan hitta mer än att "plugga civilingenjör, eller arbeta som städare", givetvis då, på flashback. Jag kan inte tycka att jag hittar några vettiga trådar inom ämnet.

Hur har det gått för er som har studerat YH tidigare? Är ni nöjda mer er utbildning och har den gett er möjligheten att "göra karriär"?

Att gå till flashback för stöd gällande teknik och utbildning är ungefär som att gå till donken för att få råd gällande matlagning.

Vill du bli utvecklare/programmerare så krävs det att du går vilken jävla YH-utbildning som helst. Efter det får du både jobb och lön

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag pluggade KY - linux/unix sysadmin 2 år på Jensen Education i Stockholm. Hittade ett jobb inom 3 månader och alla jag har kontakt med från klassen fick jobb ungefär inom samma tidsspann. Har inte hört nåt om att lön skulle vara sämre än om man pluggat på högskola etc.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag läste till Kvalificerad Mediesäljare i Båstad, 1 års YH-utbildning.

Det blev aldrig att jag hamnade i mediebranschen då det inte passade mig men jag har haft bra användning av utbildningen ändå.

Jobbade tidigare på lager och i butik på en bilfirma och fick efter utbildningen jobb som bilsäljare på samma firma. Nu, något år senare, jobbar jag istället som säljare inom försäkring också delvis tack vare utbildningen.

Bortsett från att det tydligen ser ganska bra ut att ha orden "kvalificerad" och "säljare" så lärde vi oss faktiskt en hel del matnyttigt för jobb inom just sälj, så jag tycker utbildningen va värd tiden.

Går nu i tankarna att läsa vidare på IHM för att kunna avancera och landa jobb som t.ex. produktchef, men oklart exakt vilken väg jag ska ta.

Om utveckling verkligen är något du brinner för så tycker jag du ska köra på det, utbildning är aldrig fel oavsett vad alla p12 på flashback säger.

Slänger in ett av mina favoritcitat som grädde på moset också: "Den som slutar att bli bättre, slutar också att vara bra"

Permalänk
Inaktiv

Jag gick YH på en utbildning inom förnybar energi och fick jobb nästan direkt efter avslutad utbildning. Även många av mina klasskamrater som fick jobb efter utbildningen.

Så jag tycker absolut YH-utbildningar är något positivt, det visar ju för arbetsgivaren att du är seriös och att du verkligen vill jobba inom det område du utbildar dig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Kan ju bara intyga i det som tagits upp.

Alla säger att man ska plugga till civilingenjör eller helst doktorera, annars kan det kvitta.

Har själv pluggat en YH-utbildning, närmare bestämt till teknisk b2b-säljare. Bästa utbildningen jag gått, och då har jag ändå läst på både Göteborgs Universitet samt Chalmers tidigare.

Bättre lön än motsvarande civilingenjör, fick snabbt jobb, sedan är det bara att börja klättra. Ångrar det inte en sekund.

Vad är det för pröjs för B2B-säljare?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Läste till Kvalificerad Redovisningsekonom på YH 2016-2018.

Hade jobb på timmar efter min första praktik.
Efter min andra praktik hade jag erbjudande om tillsvidareanställning på heltid efter examen och fick jobba halvtid hela sista året på utbildningen.

Hade arbetat som brevbärare i 13 år och vaknade upp en dag och insåg att det inte fungerade längre.

YH-utbildningen var bra upplagd, jag fick lära mig allt det som arbetsgivarna efterfrågade och genom praktiken fick jag en större förståelse för vad jag egentligen läste under kurserna.

Att bestämma sig för att studera vidare var ett av de bästa besluten jag någonsin tagit, och YH passade mig som hand i handske.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Jag gick en YH med fokus på IT-säkerhet. Jag är i efterhand måttligt nöjd. Jag gick genom Newton YH och måste säga att det överlag var väldigt låg kvalitet på utbildningen. Tror dock detta var mer utav ett problem med just Newton och att utbildningen var helt ny. Så själva konceptet med YH är bra tycker jag, gäller bara att kanske ta det försiktigt om skolan nyligen har startat utbildningen och gärna få kontakt med några tidigare årskullar och se vad dom tyckte om utbildningen.

Permalänk
Medlem

Jag gick en YH-utbildning (Kvalificerad IT-systemtekniker) i Malmö där praktik ingick och efter examen hade 70% av klassen fått jobb på olika IT-bolag!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Grymma svar!
Jag är väl medveten om att vissa forum som man har att tillgå inte stämmer helt överens med verkligheten. Detta hjälper mig något enormt inför valet av utbildning till hösten. Tack för alla svar! Det vore givetvis trevligt att få tal del av fler upplevelser!

Permalänk
Medlem

Gick KY-utb i Malmö 2002-2004 (IT-Säk).
Arena Collage sedermera Academedia.
Var bra innan Academedia tog över men jag ångrar absolut inte valet.
Jobbar med IT idag och har gjort sedan jag gick ut.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Civingenjör annars bara dra ner till socialkontoret och ansöka om bistånd

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Fick jobb nästan direkt efter att jag gått ut YH-utbildningen System- och nätverkstekniker, och har jobbat inom det området sedan dess. Tror även i princip alla i klassen fick jobb, och någon valde att starta egen konsultfirma, samt att någon tröttnade på IT och valde någon helt annan karriär. Jag hade nog haft högre lön om jag valt systemutveckling då det är en hetare arbetsmarknad, men tror inte YH eller högskola hade spelat någon större roll för lönen.

Sedan är det ju också avgörande för karriären vilken typ av arbetsgivare man hamnar hos. Blev lite "stagnation" för mig de första åren, då min första anställning var hos en arbetsgivare som inte var intresserad av att låta de anställda utvecklas eller få mer ansvar. Detta hade dock ändå kunnat inträffa oavsett om jag gått YH-utbildning eller något på högskolan, så det var inte utbildningens fel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag ska också plugga programmering till hösten.
Utbildningsformen blir till största sannolikhet YH.

YH-upplägget föredrar jag till stor del till skillnad från högskolans upplägg.
Den långa praktiken och mindre "flum"-kurser tilltalar mig.

Har en högskoleexamen(2år) så jag vet hur det är på högskolan i alla fall.
Kanske borde ha läst programmering på YH direkt haha. Lätt vara efterklok.

Sen lägger jag ner tid på att lära mig programmering hemma och skall forstätta med det. Kunskap kommer aldrig komma automatiskt, krävs stor tidsinvestering för att bli bättre på något. Och programmering är enligt mig ett ämne där man verkligen måste nöta på, typ som matte hehe.

Permalänk
Medlem

Ni som söker / pluggar på YH: Ta inte åt er av skit som skrivers; tycker kollegorna som gått YH anstränger sig mer och visar framfötterna lite mer än de som gått civil. GENERELLT sett (baserat på 50 kollegor)

Deg går alltid att tjäna: om det så är från egen firma eller klättra hos bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för pröjs för B2B-säljare?

Säljares löner kan diffa något helt abnormt beroende på vad du säljer och hur mycket du säljer.

Permalänk
Inaktiv

YH är en typ av skola. Om man där väljer att läsa ett generellt ämne med väldigt stor arbetskraftsbrist så är chanser till jobb goda. Om man istället väljer att läsa något väldigt inriktat, tuffare med jobb, högre konkurrens och man ej är så bra på området så får man det svårare.

Jag brukar säga att det är rätt utbildning för rätt person som gäller, är man extremt duktig i skolan så inte ska man läsa någon YH, ialla fall inte först. Men för mer vanliga individer så kan det vara ett riktigt bra val.

Jag känner en drös från YH, högskola etc. Det gemensamma för de som har jobb är att de är duktiga på sitt område och brinner för det. Det är lite olika jobb som de brukar rikta sig åt, men just nu är det extem brist på arbetskraft för typ alla.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av IT och skulle tro att jag har hyfsat lätt att förstå. Men jag saknar utbildning inom IT. Jobbar nu inom vården. Kan någon som mig söka till exempelvis systemutveckling på YH eller behöver jag ha läst någon kurs eller så innan? (Tänker på till exempel de olika språken för att koda)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick IT säk på hermods yh i malmö. Hade sen LIA på ett säkerhetsföretag där jag fick fast anställning också. Kan säga att 80% av oss som gick ut fick jobb på våra lia platser.

Då yh har massa samarbete med företag tycker jag det är mycket lättare att få foten in i arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag gick YH CNC-tekniker 2 år heltid i mjölby via YA (Yrkes Akademin).
Jag jobbar som Operatör nu på stället där min praktik var, 5.5 år nu som anställd där.
Ingångslön 19600, idag 30090 brutto självklart.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk

Gick en YH inom Office365/Azure 1 år på distans, utbildningen var väl okej - lite vad man gjorde den till, men jobbade sammtidigt så hade mycket tid och möjligheter att använda det jag lärde mig.

När jag var klar med utbildningen så var jag med på ett större migrations projekt som var relevant till utbildningen. (37500 NOK Brutto)

Idag jobbar jag som Drifttekniker med huvudansvar för klienter, deployments och moln projekt och för ett större företag i Norge.
41250 NOK brutto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag är väldigt intresserad av IT och skulle tro att jag har hyfsat lätt att förstå. Men jag saknar utbildning inom IT. Jobbar nu inom vården. Kan någon som mig söka till exempelvis systemutveckling på YH eller behöver jag ha läst någon kurs eller så innan? (Tänker på till exempel de olika språken för att koda)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbade inom något helt annat och sökte till YH utbildning inom Systemutveckling. Dom ville att man skulle ha Programmering A (tror jag det var) men hade du inte det så kunde man ta kvällskurs hos dom innan som gjorde att man kunde söka ändå. Utöver det så var det bara krav på gymnasiet och några specifika enklare svenska/engelska/matte kurser från gymnasiet.

Sen intagningsprov och intervju med, men det klarade jag utan någon kunskap om programmering.

Permalänk
Medlem

Jag gick med YH, avslutade 2013, var 20 som tog examen, 14 fick jobb.
Jag fick jobb för 2 veckor sen av en ren slump och rekommendation. Så 15st nu

Är man bra i skolan och sköter sig brukar det lösa sig.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag har också läst en YH-utbildning till redovisningsekonom. Hade jobb från och med första praktikperioden. Hur långt du vill gå sedan handlar bara om din egen ambition/talang skulle jag säga. I dagsläget gör jag samma jobb och tjänar samma pengar som den som läst till civilekonom. Har man ingen ambition om att doktorera i ämnet, utan bara vill jobba med något som man tycker är kul med en bra lön så tycker jag YH är mer än gott nog. Att jag själv sedan går och filosoferar om juristutbildning i framtiden kan vi ta en annan gång..

Permalänk
Medlem

Jag läser till systemutvecklare just nu. Det jag kan säga är att om man gillar progrmmering så så kommer man troligen trivas bra. Utbildningen omfattar dock även andra delar i utvecklingen av systemet, allt från kravinsammling till leverans av system.
Är man osäker på om man gillar programmering så bör man ta reda på det först. Lämpligt kan ju då vara att gå en kurs i exempelvis Programmering 1, som oftast är ett av antagningskraven för utbildningen.

Några viktiga saker under utbildningen enligt mina erfarenheter:
Du bör tycka det är kul med programmering. (gör det så mycket lättare och roligare)
Ta eget ansvar för din utbildning. (gör alla uppgifter och be eventuellt om svårare om det finns tid)
Undvik inte att gå på lektionerna bara för att det inte tas närvaro, ansträng dig nu så blir det bättre när du är färdig.

Skrivet av Specias:

Jag är väldigt intresserad av IT och skulle tro att jag har hyfsat lätt att förstå. Men jag saknar utbildning inom IT. Jobbar nu inom vården. Kan någon som mig söka till exempelvis systemutveckling på YH eller behöver jag ha läst någon kurs eller så innan? (Tänker på till exempel de olika språken för att koda)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du jobbar med nu spelar ingen roll, så länge du är behörig till utbildningen och du är intresserad av den så kör!
Det värsta som kan hända är att du hoppar av utbildningen med erfarenheten att det inte var något för dig.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Jag har pluggat tre år på högskola/universitet men avbröt innan examen och tog en YH istället inom IT-drift och det är nog det bästa val jag gjort i livet. Tog examen på fredagen och började nya jobbet på onsdagen veckan efter och markerar jag mig som arbetssökande på Linkedin börjar företag dra i en. Kan säga att alla i klassen som var villiga att använda hjärnan (finns alltid folk som pluggar av andra skäl) fick anställning kort efter utbildningen. Vissa hade anställning klar långt innan examen, en fick erbjudande på sin första LIA och då hade vi ändå ca 1 års studier kvar.
Relativt korta (1-2 år) utbildningar som är väldigt konkreta och mer praktiskt hands-on än högskolans teoretiska käbbel. Jag skulle absolut välja YH igen, och systemutvecklare som du är intresserad av har som andra redan nämnt garanterat jobb med bra betalt resten av livet om du inte kastar bort utbildningen och inte lär dig något.

Men våga prova, gillar du det inte kan du hoppa av. Lycka till!

Skrivet av Specias:

Jag är väldigt intresserad av IT och skulle tro att jag har hyfsat lätt att förstå. Men jag saknar utbildning inom IT. Jobbar nu inom vården. Kan någon som mig söka till exempelvis systemutveckling på YH eller behöver jag ha läst någon kurs eller så innan? (Tänker på till exempel de olika språken för att koda)

Skickades från m.sweclockers.com

Leta fram en utbildning du tycker låter intressant så står det va dom har för krav. Oftast erbjuder skolorna själva preparandkurser. Jag fick läsa in nätverksteknik A på distans (tog 4 veckor slappstudier med quiz som betygsunderlag typ) och det erbjöd skolan som anordnade YH-utbildningen.

https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/?area=data