Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk
Medlem

Die dummen Schweden accepterar allt.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Ännu en kontraproduktiv skatt. Förväntar mig inget annat från MP dock.

Kommer bara resultera i att fler köper saker från utlandet = sämre för miljön och sämre för svenska företag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

Användandet av plast har liten eller ingen påverkan på miljön, det är något som dom som inte tänkt klart fått för sig.

Jo då. Det påverkar en hel del. Plasten hamnar precis överallt i omgivningen (vi har mikroplaster i vår fisk och i vårt dricksvatten nu för tiden också).
Men framförallt!
En del återvinns, men ganska stor andel sv plasten eldas upp. Den är nämligen färgad/anpassad/"härdad/" mjukgjord eller blandad på så sätt att den inte är nå vidare tjänlig att använda.
Det är alltså olja som vi gjort till plast och som sedan eldas upp och blir koldioxid. Ungefär som bensinförbränningen egentligen. Det här med koldioxidutsläppen som är vår tids största problem (för klimatet då alltså).
Hur mycket plast eldas upp per år i Sverige? Utöver det förpackningsindustrin använder då alltså...

Jag skulle snarare sägs såhär:
Om all plast var gjord av något annat än olja som vi pumpar upp ur jorden så hade det varit mer fine. Iaf för koldioxidbalansen. Men så ser det ju inte riktigt ut i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Så oljeindustrin och mikroplaster är en myt?
Misstolka mig inte, jag är ingen ”miljömupp” men antiplast-rörelsen verkar vara stark nu så tror att det är svårt att driva utvecklingen mot mer plastprodukter.
Sen finns det väl iof diverse ”flum”-plaster som inte framställs av råolja men tyvärr brukar ju pris/funktion vara sämre än de smutsiga alternativen

Det är inte användandet som är ett problem, det är (bristen på) omhändertagandet efteråt, ett bra typexempel är våra kära handlepåsar, dom blev riktigt orimligt dyra för sitt bruk, så "folk" köpte t.ex. bomulskassor att bära hem maten i.
Vilket medför en avsevärt större totalt belastning på miljön, och inte att glömma, sopor måste fortfarande läggas i en påse, men numera i en påse framställd för att användas endast en gång (dubbla tillverkningsbelastningen, jämförd med en påse som används två gånger).
Så, användandet av plast är ett ringa miljöproblem.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så går det när regeringen (snarare "reageringen" - ständigt sist på bollen och reaktiva) lägger sig platt för små extremistpartier som MP. En tvååring har bättre förmåga till konsekvensanalys än dom. Dock inte konstigt att S hakar på eftersom (S)kattehöjning är standardlösning 1A på ALLA probl... "utmaningar" man kan tänka sig.

Man försvarar sig mot kritiken av skatten med att det skulle vara för tidigt att utvärdera den. Konstigt bara att det då inte är för tidigt att höja den...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Asså, va??? Detta är ju helt stört!

Sådant här skit skadar bara oss konsumenter, tillverkarna skiter helt i hur ETT LAND höjer skatter som detta.

Det ända de behöver göra är att höja priserna lika mycket ... Absolut det dummaste jag hört...

Detta kan man bara se som en sak - girighet från de statliga representanterna för att mjölka ut så mycket pengar de kan...
De kan ju inte vara så här dumma och tro detta ska ha någon som helst effekt? eller?
Om de verkligen tror på detta behöver de en rejäl reality check...

Lika dumt som importskatterna de började med förra året - Helt Effed up!

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Lika dumt som importskatterna de började med förra året - Helt Effed up!

Vilka är dessa nya skatterna? Detta har jag missat helt. Jag antar att du menar något annat än moms och tull.

Permalänk
Avstängd

Sverige borde vara med i lyxfällan.

Skillnaden är att man skjuter upp problemen med ökade påhittade skatter istället för sms-lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är inte användandet som är ett problem, det är (bristen på) omhändertagandet efteråt, ett bra typexempel är våra kära handlepåsar, dom blev riktigt orimligt dyra för sitt bruk, så "folk" köpte t.ex. bomulskassor att bära hem maten i.
Vilket medför en avsevärt större totalt belastning på miljön, och inte att glömma, sopor måste fortfarande läggas i en påse, men numera i en påse framställd för att användas endast en gång (dubbla tillverkningsbelastningen, jämförd med en påse som används två gånger).
Så, användandet av plast är ett ringa miljöproblem.

Håller med dig och ditt resonemang. Tyvärr har vi facit på att vi klarar inte av att ta hand om plasten. Kanske är det rätt väg att bannlysa plasten tills alla shithole countries runtomkring har lärt sig att man inte dumpar skiten i haven.
Att sedan miljötalibaner vill få oss att tro att det är våra kassar från bolaget som flyter runt i stilla havet avfärdar jag givetvis som trams.
Plast är ett fantastiskt material med superba egenskaper, vore synd att mista det p.g.a skräpländer som inte kan ta hand om det.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Ja nu kan man läsa i tidningen, bensinskatten, elskatten och nu straffskatten på elprylar. Ja mp med typ 3% av svenska folkets röster ligger inte på latsidan.
Det är endast i sverige det kan finnas ett parti som 97% av befolkningen inte röstar på som får regera.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Asså, va??? Detta är ju helt stört!

Sådant här skit skadar bara oss konsumenter, tillverkarna skiter helt i hur ETT LAND höjer skatter som detta.

Det ända de behöver göra är att höja priserna lika mycket ... Absolut det dummaste jag hört...

Detta kan man bara se som en sak - girighet från de statliga representanterna för att mjölka ut så mycket pengar de kan...
De kan ju inte vara så här dumma och tro detta ska ha någon som helst effekt? eller?
Om de verkligen tror på detta behöver de en rejäl reality check...

Lika dumt som importskatterna de började med förra året - Helt Effed up!

Om man gör en ren skatteväxling får man inte in mer skatt totalt då det argumentet är ju helt felaktigt. Det är ju uttalat att skatt på arbete ska sänkas med samma mängd som miljöskatterna ökas.

Jag tycker det finns klara problem i utformningen av denna skatt då dylika medel snarare bör införas på EU-nivå så det blir lite kraft bakom agerandet. Sedan kan skatteväxlingens skattesänkningar kritiseras från medelpersonen då en del av skattsänkningarna är slopandet av värnskatten, vilket såklart bara gynnar höginkomsttagare.

Trots mina invändningar anser jag ändå att det är enbart negativt att argumentera emot förslaget på felaktiga grunder, och det gäller såklart än mer om man samtidigt ska göra starka uttalanden om hur andra är dumma och verklighetsfrånvända då det bara skapar ironi.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CFSsss:

Men va fan sweclockers. Ni har ju rensat bort 3/5 av tråden. Värre censur än i Kina.

Kan det vara så att du tänker på moderering? Jag tror du missuppfattar begreppet ”censur”.
Jag tror också du tänker på fel tråd

Ha gärna åsikter angående modereringen, det är väldigt viktigt att vi får feedback på den. Dock är det inte helt optimalt att ta detta i trådarna, därav:

Citat:

§11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sverige borde vara med i lyxfällan.

Skillnaden är att man skjuter upp problemen med ökade påhittade skatter istället för sms-lån.

Som påpekats ökar inte skatterna totalt i en skatteväxling, de skiftas bara runt (i det här fallet sänks inkomstskatt och en rad miljöbelastande saker får ökad skatt med samma totalbelopp).

I övrigt kan man ju undra vilka skatter som inte skulle vara påhittade?

Permalänk

Tasktigt mot svenska återförsäljare, är ju konstigt om inte hela EU spelar med samma regeler. Folk kommer ju beställa från andra Eu länder istället, för att slippa den här skatten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så svaret är väl att pengarna inte läggs i en pott eller öronmärks, men höjningen av kemikalieskatten ingår i att skatterna ska sänkas på andra områden.

skatteflytt istället för skattesänk då

Skrivet av joakim99:

Skatter är sällan öronmärkta. Avgifter är det däremot.

vissa skatter kanske borde öronmärkas så det inte hamnar i någons ficka istället?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tasktigt mot svenska återförsäljare, är ju konstigt om inte hela EU spelar med samma regeler. Folk kommer ju beställa från andra Eu länder istället, för att slippa den här skatten.

Inte om våra butiker är billigare än de utländska. På en telefon handlar det om 40-50 kr totalt och på bildskärmar där det är mer märkbart så är priserna i Sverige pressade – så att du får en från en utländsk försäljare inkl frakt billigare är inte så troligt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inte om våra butiker är billigare än de utländska. På en telefon handlar det om 40-50 kr totalt och på bildskärmar där det är mer märkbart så är priserna i Sverige pressade – så att du får en från en utländsk försäljare inkl frakt billigare är inte så troligt.

Beror på om man har amazon prime eller inte. Men det är klart kostar en hundring i månaden.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aka_The_Barf:

skatteflytt istället för skattesänk då

Skatteflytt, det mer informella sättet att tala om skatteväxling

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Löjlig skatt. Varför undantags möbler med flamskyddsmedel ?

...och hur mycket kemikalier hittar vi inom vapenindustrin? En industri fri från miljö- och klimatpåverkan som alla kan gissa sig till. Någon forskning på ämnet har jag aldrig stött på dessvärre, det trots att Sverige ligger i topp bland vapenproducenter per capita världen över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vissa skatter kanske borde öronmärkas så det inte hamnar i någons ficka istället?

Då brukar det kallas avgift.

Permalänk
Medlem

asså sverige måste sluta tro att dom kan rädda värden...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Beror på om man har amazon prime eller inte. Men det är klart kostar en hundring i månaden.

Gör det väl inte? Gratis frakt från tyska Amazon vilket som. En bildskärm med 90 % avdrag blir ju dessutom 55 kr som svenska butiken förlorar.

Permalänk
Medlem

Snacka om ett demokratiskt samhälle när ett parti som knappt klarar riksdagsspärren kan få så mycket makt.

Permalänk
Medlem

Jag blir trött.

Grön skatteväxling? Jo tjena!

I tyst protest kanske jag börjar kasta uttjänta batterier i brännbart.

Permalänk
Medlem

PG279Q i Tyskland kostar 729 EUR, vilket är ~765 EUR inkl svensk moms. I Sverige kostar den 6990 SEK och finns hos flera återförsäljare för mindre än i Tyskland. Finns ingen som skulle köpa den eller liknande produkt från annat land.

Permalänk
Medlem

högre skatt.... bättre införa globalt pantsystem på elektronik - eller åtminstone inom EU då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

Jag blir trött.

Grön skatteväxling? Jo tjena!

I tyst protest kanske jag börjar kasta uttjänta batterier i brännbart.

Mer hjärntvättning skulle jag nog kalla det för men tänker man på det så är det väldigt imponerande att de lyckas så bra

Själva idén med att man ska sänka skatt för att sedan höja skatten är absurd.

EDIT: 80% av alla inlägg borttagna lol ? bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Själva idén med att man ska sänka skatt för att sedan höja skatten är absurd.

Läs gärna på om skatteväxling. Jag tycker att det är sunt att skatten på t ex arbete sänks även om det innebär att skatt på konsumtion höjs i motsvarande grad.

Permalänk
Skrivet av Uttsi:

Ja det är så jävla larvigt med dessa skatter som dom låtsas är för miljön. Sanningen är att alla, utom möjligtvis Miljöpartister skiter fullständigt i vilken effekt dessa skatter har på miljön. Det är bara pengar in som är intressant för de andra partierna.
Om alla bytte till elbilar över en natt skulle vi få se straffskatter på elbilar istället för dieselbilar. Kan man inte bara vara ärlig och säga som det är?

Skickades från m.sweclockers.com

nej om alla skulle byta till elbil över en natt så skulle vi få kompensationsskatt eller skatt pga inkomstbortfall av vanlig bränsle.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Men vad är problemet. Det svenska folket röstar fram gång på gång Mp i regeringsställning och ger dem makt att införa dessa skatter. MP fick exempelvis...öhh....öhhh 4,4%! Dvs 95,6 röstade EMOT dem men besserwissrar säger då att man INTE kan rösta emot någon men då så. Vi har m a o en regering som vi vill ha?????????

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]