Bredda Programmeringskunskaper

Permalänk

Bredda Programmeringskunskaper

Hej

Jag är egentligen en elingenjör/automationsingenjör.
Men vi hade en hel del programmering på min utbildning och tycker faktiskt att det är roligare att programmera i högnivåspråk än vad automation är (servo, sensorer, PLC etc)

Jag har Java som huvudspråk, där jag kör mycket i JavaFX/AndroidStudio
Jag kan även SQL.

I skolan har vi programmerat i C, VHDL , Assembly och allt möjligt.
Dock har jag inte suttit med det här så mycket på fritiden så min kunskap är begränsad inom dessa språk

Jag har funderat på att lära mig C++. Det är ju språket där man kan göra vad som helst i.
Dock är det manuell minneshantering, pekare och annat abstrakt som jag inte har så mycket kunskap om.

Ska jag kanske lära mig C sharp som är lite mer likt java, och faktiskt blivit mycket populärt?
Eller ska jag köra vidare på Java.

Ni som arbetar inom industrin, vad är era förslag?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Inaktiv

C++ is the shit år 2000, de som inte kodade detta körde ofta med Pascal, Delphi och Visual basic.

Nu några år efter har C++ språketsanvändning minskas, det är framförallt när det handlar om prestandakrävande lösningar som man använder språket. Majoriteten av alla användare gör inte det utan kör med språk där deras lösning är enklare. Tar vi år 2000, så var det väl att sätta sig in i WinApi för att programmera windowsapplikationer i C++, medans Visual basic var klicka lägg ut knappar etc.

Så mitt råd är väl ett annat språk, med din bakgrund så är det inte många mindre enkla lösningar som kodas i c++.

Sedan gillar folk inte minnesläckage, det är ju inte ovanligt med applikationer som snurrar i 5år utan en enda omstart, man vill inte under tiden ha något minnesläckage. Samtidigt har man extremt kort om tid på sig, flertalet personer inne och pillar, många med bristande kompetens. Varför då välja C++ om behov av den förbättrade prestandan ej finns?

*edit*
Inom Automation på användarnivå så är C# rätt så standard. När man kan C# så kan man koda enklare powershell, java etc utan större problem. Men om man tar megastora Applikationer inom Automation så är säkert C++ standard, men kommer man jobba med detta?
Ta utveckling av nya förbättrade visionalgoritmer, gärna ihop med Ai. C++ låter som ett klokt val, men är det något man bara gör lite vid sidan av som en hobby