Förbättra luftflödet i mitt chassi - funkar detta?

Permalänk
Medlem

Förbättra luftflödet i mitt chassi - funkar detta?

Hej!

Jag har ett Fractal Define S2-chassi till min rig och ser under längre spelsessioner att temperaturen går upp lite mer än vad jag skulle önska. Jag har de tre 120-fläktarna som ingick i chassit kopplade till fan hub. Jag har inte så haj på de här grejorna, men jag tror att jag via mitt bios lyckats få dem att gå på minst 600 rpm allihop. Trots detta peakar temperatur på processor på strax över 70 grader och grafikkortet på cirka 75 (trots att jag nyligen skaffade ett kort med mycket bättre kylning).

Därför undrar jag om det är värt att investera i några aftermarket-fläktar? I så fall vilka? Kommer det räcka att byta ut de 3 fläktar jag har (2 i fronten, 1 där bak) eller borde något mer adderas? I så fall var?

Här är min rig:
Ryzen 2700x (klockad till 4ghz, kommer upp i över 5ghz med PBO)
Rog Strix 2080 Ti OC (klockad till 1800 mhz, kommer upp i över 2100 med boost)
G.Skill FlareX 3200 mhz
Rig Strix x470-f gaming MB
Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold PSU

Permalänk
Medlem

Om du pillar vidare med fläktinställningarna så bör du kunna få dem att varva upp mer vartefter temperaturerna går upp.
(600 rpm är rätt lågt) Det borde räcka ganska långt? Möjligen du kan komplettera med nån fläkt till.
Om du inte är jättekinkig på ljudvolymen så tycker jag inte du ska behöva byta ut fläktarna för att få vettig ventilation.

75 grader på grafikkortet låter inte heller som nått större problem egentligen.
Tempsen på AMD processorer har jag för dålig koll på för att säga nått om.. Men vad kör du för CPU-kylare?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Bawh: Det ingår 3 st 140 fläktar i det chassit så jag antar att det är dom du menar.
Dom fläktarna som följer med är rätt bra, om du vill uppgradera kommer du behöva offra rätt mycket ljudnivå är jag rädd

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som helt normala siffror faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Låter som att jag skulle kunna optimera lite mer med de fläktar som ingår. Fläktarna är kopplade till fan HUB nu. Osäker på om mina bios-inställningar påverkar dem trots att jag tweakat kurvorna lite (satt dem på turbo och satt minsta RPM till 600)? När jag sätter handen vid utflödet känns det knappt som att det kommer ut någon luft. Har ni någon ide på vad jag ska kolla på/tweaka i mitt Asus Bios?

75 grader kanske inte låter så mycket, men det är ett Rog Strix 2080 Ti OC. Förväntar mig lägre temps där än det Palit Gamingpro 2080 TI Oc jag bytte från (som landade på 81-82 ibland). Min dator värmer upp ett helt rum ganska snart, så att jag tvingas öppna fönstret då och då.

Permalänk
Skrivet av Bawh:

Hej!

Jag har ett Fractal Define S2-chassi till min rig och ser under längre spelsessioner att temperaturen går upp lite mer än vad jag skulle önska. Jag har de tre 120-fläktarna som ingick i chassit kopplade till fan hub. Jag har inte så haj på de här grejorna, men jag tror att jag via mitt bios lyckats få dem att gå på minst 600 rpm allihop. Trots detta peakar temperatur på processor på strax över 70 grader och grafikkortet på cirka 75 (trots att jag nyligen skaffade ett kort med mycket bättre kylning).

Därför undrar jag om det är värt att investera i några aftermarket-fläktar? I så fall vilka? Kommer det räcka att byta ut de 3 fläktar jag har (2 i fronten, 1 där bak) eller borde något mer adderas? I så fall var?

Här är min rig:
Ryzen 2700x (klockad till 4ghz, kommer upp i över 5ghz med PBO)
Rog Strix 2080 Ti OC (klockad till 1800 mhz, kommer upp i över 2100 med boost)
G.Skill FlareX 3200 mhz
Rig Strix x470-f gaming MB
Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold PSU

Ditt mätprogram för din CPU´s hastighet måste visa fel för + 5 Ghz med 2700X låter väldigt extremt.

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Så kanske det är? Kör med HWMonitor och tittade på maxvärde där.

Permalänk
Skrivet av Bawh:

Tack för svar!

Låter som att jag skulle kunna optimera lite mer med de fläktar som ingår. Fläktarna är kopplade till fan HUB nu. Osäker på om mina bios-inställningar påverkar dem trots att jag tweakat kurvorna lite (satt dem på turbo och satt minsta RPM till 600)? När jag sätter handen vid utflödet känns det knappt som att det kommer ut någon luft. Har ni någon ide på vad jag ska kolla på/tweaka i mitt Asus Bios?

75 grader kanske inte låter så mycket, men det är ett Rog Strix 2080 Ti OC. Förväntar mig lägre temps där än det Palit Gamingpro 2080 TI Oc jag bytte från (som landade på 81-82 ibland). Min dator värmer upp ett helt rum ganska snart, så att jag tvingas öppna fönstret då och då.

Ditt grafikkort har en fläktkurva som, med flit, låter temperaturen stiga till 75 grader eller däromkring (minns inte den exakta siffran) för att hålla ljudnivån nere. Det spelar ingen roll om du slänger in 100 chassifläktar till i chassit, det skulle bara innebär att grafikkortets egna fläktar skulle snurra ännu långsammare, men temperaturen skulle bli densamma. Vill du får ner temperaturen måste du ändra fläktkurvan för grafikkortet. Dock ser jag ingen som helst anledning till det. Kortet är konstruerat för att jobba i den temperaturen, 75 grader är med andra ord inte mycket för det kortet.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Du kan nog få ner det några grader med hjälp av fläktar i toppen, om jag inte minns fel så bör du ha plats för 3st 120mm i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Min dator värmer upp ett helt rum ganska snart, så att jag tvingas öppna fönstret då och då.

Det får du nog dra ner klocken (och spänningen) för att lösa isåfall
Sätter du in fler fläktar så blåser de bara ut varmluften ur lådan, men själva den producerade värmen som sprids i rummet är ju lika stor för det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har inte samma rigg som dig men haft lite liknande erfarenheter i mitt Corsair Carbide 300R

Intel i5 8600K klockad till 4,9Ghz
MSI 1080 Ti Armor som tuffar på i 2000Mhz
Corair Vengence LPX 2x8 Gb 3000Mzh
Coolermaster Lite 650W psu.

Hade 2 140mm Fractal dynamic i fronten, en 140 mm i sidpanelen som insug och sedan en 120 mm som utsug bak tillsammans med fritt flöde ut i toppen. Hade då en Cooler Master Hyper 212 Evo och kylde processorn med. Kom under spel upp i straxt under dina temper, diffar nån grad eller två nedåt.

Skaffade istället en AIO till processorn, Corsair H100x där jag satte radiatorn i toppen som utsug. Då hamnade mina temperaturer på GPU på 55-60 oftast topp på 58 under spelande och CPU runt 50-55 grader. Testade även att trycka dit en till 140mm fläkt som insug i sidpanelen men märkte ingen skillnad.

Vet inte om du blev klokare men det är mina erfarenheter i alla fall

Permalänk
Avstängd

Ja det låter som att det borde funka utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@JonkenPonken: Så kanske det är? Kör med HWMonitor och tittade på maxvärde där.

Prova HWInfo istället. Jag kom upp i 4,8 med mitt 2600X i HWMonitor vilket var helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com