Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

@lichad3: vissa kanske installerar skiten ofta, eller tycker att skiten inte ska var där eftersom vi betalar för toapappret.

Om det är så att du installerar skiten ofta kan jag förstå att det är irriterande, men det är väl ett specialfall. Jag installerar inte skiten mer än en gång om året och det tar några minuter att rensa.

Håller så klart med om att skiten inte borde finnas där från början, men jag tycker det verkar vara krångligare med LTSC än att bara rensa vanliga.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Skämtar du eller har du bott under en sten senaste åren?

Vad som är skit för dig kan vara guld för en annan...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: aah, datorer som kraschar pga av påtvingade uppdateringar är guld för ca 50% av min vänskapskrets.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

@bärplockaren: aah, datorer som kraschar pga av påtvingade uppdateringar är guld för ca 50% av min vänskapskrets.

Det är inget jag har råka ut för, det har trumma på hur fint som helst för min del, men funderar snarare på dina vänner sysslar med som råkar ut de?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Det var en rolig dag på jobbet (bara hp) när Windows uppdaterades i oktober.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Citat:

***bort/mod***

Alltså, verkar som vi missförstår varandra. Jag skrev från början och frågade varför det är en självklarhet att tanka ISO'n från MS, då deras version är en utvärdering som INTE går att använda mer än 90 dagar. Den går över huvud taget inte att aktivera med vilken köpt nyckel man än har, just för att aktiverings-funktionen är borttagen från den versionen. Jag fattar självklart att man kan skaffa ISO'n från andra parter. Men om vi nu ska vara så lagliga som möjligt så kvarstår min fråga: Hur har ni fått OS'et aktiverat OM ni har hämtat det från MS?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alltså, verkar som vi missförstår varandra. Jag skrev från början och frågade varför det är en självklarhet att tanka ISO'n från MS, då deras version är en utvärdering som INTE går att använda mer än 90 dagar. Den går över huvud taget inte att aktivera med vilken köpt nyckel man än har, just för att aktiverings-funktionen är borttagen från den versionen. Jag fattar självklart att man kan skaffa ISO'n från andra parter. Men om vi nu ska vara så lagliga som möjligt så kvarstår min fråga: Hur har ni fått OS'et aktiverat OM ni har hämtat det från MS?

Vi har inte det, om man inte räknar det nämnda verktyget som påstår hämta den från MS.
MS ger endast ut LTSC ISO till företag som köper licensen legit.

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Räckte med att starta om den. Men sen kunde den bugga till vid nått senare tillfälle. Fast de senaste versionerna så buggade den bara ur första gången jag startade den. Ändå glad jag slipper den.

Permalänk
Skrivet av iFlaX:

Helt klart, Pro är tyvärr en riktigt nedbantad version av Windows 10. Jag tycker att folk om dom ska köra Windows 10 bör minst köra Education. Annars såklart Enterprise, LTSC eller ej.

vadå nedbantad? kan du motivera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vi har inte det, om man inte räknar det nämnda verktyget som påstår hämta den från MS.
MS ger endast ut LTSC ISO till företag som köper licensen legit.

Om man ska täcka in alla legala möjligheter så lär ju Win10 LTSC även ingå (tillsammans med typ all annan MS-mjukvara) för utvecklare som betalar för MSDN-medlemskap. ($800/år eller vad det kostar)

Syftet där är förstås möjlighet att utveckla/testa mjukvara som fungerar tillsammans med alla deras grejer, och det finns väl lite begränsningar kring hur mjukvaran från MSDN får användas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

vadå nedbantad? kan du motivera?

Du kan tex inte köra storage spaces speglat i refs längre. MS nerfade den, finns bara för Enterprise nu för tiden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Du kan tex inte köra storage spaces speglat i refs längre. MS nerfade den, finns bara för Enterprise nu för tiden..

Skickades från m.sweclockers.com

och på svenska..?

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

och på svenska..?

Du kan alltså inte hålla din information säker på en version som inte är enterprise. Dina familjefoton kommer att försvinna förr eller senare med home eller pro.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

och på svenska..?

Och jag vet inte om du är 13, 65 eller anlitad av Microsoft för att mörka det här om jag ska vara ärlig. Det här var en as-fet feature för MS-OS, men de tog bort det! Att kunna lagra sin information någurlunda säkert. Familjefoton, jobbsaker. Nej, ETERPRIIIIIISE!!!!!
Blir ju trött ibland.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Och jag vet inte om du är 13, 65 eller anlitad av Microsoft för att mörka det här om jag ska vara ärlig. Det här var en as-fet feature för MS-OS, men de tog bort det! Att kunna lagra sin information någurlunda säkert. Familjefoton, jobbsaker. Nej, ETERPRIIIIIISE!!!!!
Blir ju trött ibland.

....vad menar du egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Och jag vet inte om du är 13, 65 eller anlitad av Microsoft för att mörka det här om jag ska vara ärlig. Det här var en as-fet feature för MS-OS, men de tog bort det! Att kunna lagra sin information någurlunda säkert. Familjefoton, jobbsaker. Nej, ETERPRIIIIIISE!!!!!
Blir ju trött ibland.

Lite trist attityd kan jag tycka.

Speglat ReFS är ju fint vad gäller dataintegritet men har ju även en del begränsningar som gör att det aldrig var självklart för alla situationer ens när det fanns lättillgängligt och med just spegling så kräver det ju även mer hårdvara (vilket inte alltid ens är en praktisk möjlighet).
Överlag känns det väl som att det var näst intill noll hemanvändare som faktiskt nyttjade denna funktion när den fanns i deras Windowsversion; isf klart vanligare att folk har nätverksbaserade lagringslösningar för liknande användningsområden.

Dock finns ju denna funktionalitet utöver i Enterprise-versionen även i "Pro for Workstations" (som iaf går att köpa/uppgradera till som vanlig användare), men prislappen är ju rätt avskräckande.

Sedan vill jag även peka på att även med en redundant och bra lagringslösning så ersätter det inte backuper, och backuper fungerar även med vanlig fullagring. Jag vet mao inte om jag håller med om slutsatsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Du kan alltså inte hålla din information säker på en version som inte är enterprise. Dina familjefoton kommer att försvinna förr eller senare med home eller pro.

🤨 bara att spara sina bilder och annat viktigt på en partition på sin hdd och sen göra backup på en annan hdd, klart!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

....vad menar du egentligen?

Äh lät min ilska på att de slet bort Windows i särklass bästa funktion, efter musdrivrutiner och grafik gå ut över andra. Inget illa menat. Tycker det är så märkligt att i gen riktigt pratar om det vare sig på forum eller i media. Sedan så kommer folk och låtsas som att de inte vet vad MS gjort! 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Lite trist attityd kan jag tycka.

Speglat ReFS är ju fint vad gäller dataintegritet men har ju även en del begränsningar som gör att det aldrig var självklart för alla situationer ens när det fanns lättillgängligt och med just spegling så kräver det ju även mer hårdvara (vilket inte alltid ens är en praktisk möjlighet).
Överlag känns det väl som att det var näst intill noll hemanvändare som faktiskt nyttjade denna funktion när den fanns i deras Windowsversion; isf klart vanligare att folk har nätverksbaserade lagringslösningar för liknande användningsområden.

Dock finns ju denna funktionalitet utöver i Enterprise-versionen även i "Pro for Workstations" (som iaf går att köpa/uppgradera till som vanlig användare), men prislappen är ju rätt avskräckande.

Sedan vill jag även peka på att även med en redundant och bra lagringslösning så ersätter det inte backuper, och backuper fungerar även med vanlig fullagring. Jag vet mao inte om jag håller med om slutsatsen.

Kom ut lite tokigt, tänkte det mer som skämtsamt än det såg ut. Och en passning till ett eventuellt mörkläggning Steam från MS som lurade i kommentarsfältet. 😉
Bara så sur när de plockar bort funktionen färdigskivat bröd när den fanns där.
Kör REFS enbart för att de inte kan plocka bort en funktion under användning. Kommer bli bra knepigt framöver om man vill behålla antar jag.

Kör såklart NAS och backup till fristående diskar emellanåt, men de backupperna görs inte ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

🤨 bara att spara sina bilder och annat viktigt på en partition på sin hdd och sen göra backup på en annan hdd, klart!

Car mer ämnat att det skulle låta paranoid-roligt än argt, inget illa menat! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Livsnjutare 😎

Trodde aldrig jag skulle säga det här, men store är faktiskt en viktig sak i Win10 för att få tex. Xbox -koppling etc att fungera.

Så ingen enterprise för mig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Ja, blir väl svårt att spela spel från Microsoft Store i LTSB(/C)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Trodde aldrig jag skulle säga det här, men store är faktiskt en viktig sak i Win10 för att få tex. Xbox -koppling etc att fungera.

Så ingen enterprise för mig.

Allt Xbox bloatware är bland det första jag tar bort med w10 pro install

Sen går det ju dock att installera detta även på LTSC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Allt Xbox bloatware är bland det första jag tar bort med w10 pro install

Sen går det ju dock att installera detta även på LTSC.

Har dom lagt till det eller är det nåt fulhack som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag köpte Windows 10 for Workstation (uppgraderade från Home om jag minns rätt) för runt 2500:- eller så. Har tutat och kört den i något år, eller sedan i somras i alla fall och är väldigt nöjd. Kör storage pool med REfs.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

10 Enterprise LTSC

Har kört LTSC tidigare men gick över till 10 Pro, ett beslut jag ångrade nästan direkt.
Nu håller jag på att förbereda ominstallation av LTSC igen, kan bara hålla med den är helt klart bättre

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag köpte Windows 10 for Workstation (uppgraderade från Home om jag minns rätt) för runt 2500:- eller så. Har tutat och kört den i något år, eller sedan i somras i alla fall och är väldigt nöjd. Kör storage pool med REfs.

Det fanns till home, men de slet bort den efter partition och kräver nu 2500 till för fortsatt funktionalitet. Det är utpressning, inget annat.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det fanns till home, men de slet bort den efter partition och kräver nu 2500 till för fortsatt funktionalitet. Det är utpressning, inget annat.

Det var vanliga Pro-versionen väl? Home tror jag inte har haft stöd tidigare, om man inte körde någon preview kanske?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Home eller pro, är väl i stort sett samma sak efter ett par år av nerfing.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Home eller pro, är väl i stort sett samma sak efter ett par år av nerfing.

Jag vet inte själv. Minns inte vad som inte ingår i Home-versionen, kanske samma som Pro?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K