asus x470-f rog strix gaming, skitdåligt ljud?

Permalänk

asus x470-f rog strix gaming, skitdåligt ljud?

Gått från creative audigy som hade bra fylligt ljud och bas som fick hörlurarna att fladdra till asus x470-f rog strix gaming med Realtek 1220...

SupremeFX 8 kanaler codec för HD-ljud
- Stödjer: Kontaktidentifiering, Direktuppspelning av flera strömmar, Funktionsväxling för uttag i frontpanelen
Ljudfunktioner:
- Optisk S/PDIF-utgång på bakpanelen
- Sonic Radar III
- Sonic Studio III + Sonic Studio Link
- Dual OP Amplifiers
- Impedance sense for front and rear headphone outputs
- High quality 120 dB SNR stereo playback output and 113 dB SNR recording input
- SupremeFX Shielding Technology
- Supports up to 32-Bit/192kHz playback *3

Använder jag hörlurar och lyssnar på musik på youtube med firefox så är det ingen som helst bas, fipplat bra mycket nu med sonic studio, är inte "supremefx" bättre än så här? är supremefx mycket sämre än ett 10år gammalt lågbudgetljudkort?
Mvh Raven6666

Permalänk

okej, antar att jag skippar att använda den mobon i min nästa build då^^

*edit* eller det kanske kvittar då jag har min mic och hörlurar kopplade till en audio interface?^^

för att jag kan.
Permalänk
Medlem

Interna ljudkort - diskret eller integrerad - är båda dåliga.
Ingen mängd marknadsföring kan ändra det, men för att svara på frågan kan ditt gamla kort mycket väl vara bättre.

Permalänk
Medlem

@raven6666: Skaffa en usb-dac

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s391558790&o=produkt_p...

Har du lust att vänta på frakt så finns det adekvata billiga på tex Amazon eller ebay.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag upplever ljudet som bättre än mitt gamla sandy bridge moderkort. micampen är definitivt starkare då jag har min modmic direkt i uttaget och var tvungen att använda 30dB boost för att man skulle höra något på det gamla. Tror också jag hör en förbättring på ljudet men är väldigt osäker på det, kör förvisso med separat amp men använder kortets egen DAC.

Bara att köpa en billig dac/amp så löser det sig.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Hjälpsam

@raven6666:
Lyssnade inte så mycket på den i hörlurar men har för mig att ljudet var skapligt.
Hur blir det om du slår av alla "enhancements"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@SCORPIUS: vet att de må vara lite off topic, men tänkte då du shillar internationell näthandel, hur mycket dyrare blir delarna om man beställer från amazon? menar med VAT och så^^ då min build blir typ 2000kr billigare om jag köper delarna där än på inet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av it hurts when IP:

@SCORPIUS: vet att de må vara lite off topic, men tänkte då du shillar internationell näthandel, hur mycket dyrare blir delarna om man beställer från amazon? menar med VAT och så^^ då min build blir typ 2000kr billigare om jag köper delarna där än på inet^^

Bra fråga, dåligt svar: Jag vet inte nu. Jag har inte handlat utanför riksgränsen på väldigt länge.
Jag har håligt mig till Kjell&Co och Sweclockers marknad ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Gått från creative audigy som hade bra fylligt ljud och bas som fick hörlurarna att fladdra till asus x470-f rog strix gaming med Realtek 1220...

Använder jag hörlurar och lyssnar på musik på youtube med firefox så är det ingen som helst bas, fipplat bra mycket nu med sonic studio, är inte "supremefx" bättre än så här? är supremefx mycket sämre än ett 10år gammalt lågbudgetljudkort?
Mvh Raven6666

Integrerat ljud brukar inte anses vara någon höjdare, men så dåligt borde det inte vara.

Problem med drivrutiner?

Hur fungerar andra ljudkällor än youtube med firefox?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av raven6666:

Gått från creative audigy som hade bra fylligt ljud och bas som fick hörlurarna att fladdra till asus x470-f rog strix gaming med Realtek 1220...

SupremeFX 8 kanaler codec för HD-ljud
- Stödjer: Kontaktidentifiering, Direktuppspelning av flera strömmar, Funktionsväxling för uttag i frontpanelen
Ljudfunktioner:
- Optisk S/PDIF-utgång på bakpanelen
- Sonic Radar III
- Sonic Studio III + Sonic Studio Link
- Dual OP Amplifiers
- Impedance sense for front and rear headphone outputs
- High quality 120 dB SNR stereo playback output and 113 dB SNR recording input
- SupremeFX Shielding Technology
- Supports up to 32-Bit/192kHz playback *3

Använder jag hörlurar och lyssnar på musik på youtube med firefox så är det ingen som helst bas, fipplat bra mycket nu med sonic studio, är inte "supremefx" bättre än så här? är supremefx mycket sämre än ett 10år gammalt lågbudgetljudkort?
Mvh Raven6666

Testa utan Sonic Studio.
Och som sagt, slå av alla "Enhancements", görs från Egenskaper för ljudkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Felet här är nog "fipplat med Sonic Studio", lätt att ratta bort sig. Jag kör med Realteks läckta drivrutin:

https://github.com/alanfox2000/realtek-hda-release/releases

Låter helt OK enligt mig, jag har iofs bara testat ljudet eftersom jag normalt använder externt USB ljudinterface men det lät absolut inte illa och inga register saknades. Och den ställde automatiskt rätt utnivå för valda lurar. Tex "Extreme" för Sennheiser HD600.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Integrerat ljud brukar inte anses vara någon höjdare, men så dåligt borde det inte vara.

Problem med drivrutiner?

Hur fungerar andra ljudkällor än youtube med firefox?

Ljudet som sådant är helt ok men konstaterat att vissa inställningar bara funkar med vissa program, ett typexempel på det är när jag spelar upp musikvideo via potplayer med hörlurar så är det så bra tryck i ljudet att byxbena fladdrar samtidigt är det inget tryck alls när jag lyssnar på musik på youtube med firefox.

Skrivet av Ratatosk:

Testa utan Sonic Studio.
Och som sagt, slå av alla "Enhancements", görs från Egenskaper för ljudkortet.

sonic studio är ett krav för att överhuvudtaget kunna ändra nåt ljudrelaterat utöver volym och balans typ.

Skrivet av the squonk:

Felet här är nog "fipplat med Sonic Studio", lätt att ratta bort sig.

Sonic studio har knapp för att återställa så det är väldigt lätt att "nolla" inställningarna

Skrivet av SCORPIUS:

@raven6666: Skaffa en usb-dac

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s391558790&o=produkt_p...

Har du lust att vänta på frakt så finns det adekvata billiga på tex Amazon eller ebay.

Volymen är det inget fel på, det är bristen på bas och diskant som ställer till det.

Permalänk
Medlem

@raven6666: "Volymen är det inget fel på, det är bristen på bas och diskant som ställer till det."

Vad volymen med att jag föreslår en usb-dac att göra??

Med en dac slipper du alla problem. En dac som du inte ändrar med något program släpper genom ljudet i sin renaste form.
Är det bas i ljudfilen så får du bas osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att ljud är subjektivt.
Vissa tycker ju att en stereo oavsett pris som saknar loudnessknappen låter illa medans andra föredrar att förstärkaren inte färgar ljudet som kommer ut ur denna.

Jag har ett par AKG studiolurar kopplade till externt ljudkort för studiobruk samt ett par Logitech G633.
G633 slänger på en massa effekter på ljudet vilket är häftigt i spel men inte det bästa i musik
Medans det andra paret låter platt i jämförelse.

Svårt att säga något om denna tråd utan att ha hört själv.
Om det låter lika illa i uttaget fram som bak på datorn så kan det ju inte vara glapp i sladden till fronten till exempel

Kanske år något surroundläge aktivt ? Det kan ju också få vissa kanaler ibland att låta sämre.

Tycker själv att mina G633 låter sämre efter ominstallation av windows nyligen så det kan vara många olika faktorer.

edit: dum fråga, men har du testat olika drivarrutiner?
Hade själv problem med nätverket nu när jag satte ihop min nya dator. Windows hittade inga bra drivarrutiner, men när jag laddade hem från gigabytes hemsida så blev det inga problem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

"Använder jag hörlurar och lyssnar på musik på youtube med firefox så är det ingen som helst bas"
Troligen youtube klippet eller någon inställning. Normalt hör du ingen skillnad på interna ljudkort.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Funderar på om det kan vara funktionen "impedance sense" som ställer till det också går det att ställa manuellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av hakd:

"Använder jag hörlurar och lyssnar på musik på youtube med firefox så är det ingen som helst bas"
Troligen youtube klippet eller någon inställning. Normalt hör du ingen skillnad på interna ljudkort.

Menar du verkligen att ljudet inte ska ändras när man höjer/sänker bas och diskant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Menar du verkligen att ljudet inte ska ändras när man höjer/sänker bas och diskant?

Troligen så är det felinställt så dina mixer inställningar inte används alls.
Fungerar galant på mitt 470

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället