World of Warcraft optimeras för flera kärnor – upp till 35 procent högre bildfrekvens

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ekorrism:

Det konstiga är att DX11 vs DX12 i detta fall fortfarande gör att DX12 fungerar sämre än DX11 med de speccs jag angav. DX12 visar dock en mer konstig siffra i drops än DX11, som ändå kan droppa lite mer men känns mer smooth än DX12.
om detta är mellan Nvidias drivare som skapar elller inte vet jag inte.

Kan inte ni, som har tid att göra en kort Flypath test med DX11 vs DX12 på typ 2070 - 2080 - 2080ti, AMD 390x, vega 56/64 och Vega VII ? och jämföra dessa i en graf?
Hade varit kul att s e era resultat där.

Jag har helt ärligt precis noll koll på WoW, och kan därför inte ens uppskatta hur/var ett sådant test skulle fungera.. Får bolla den till @JonasT och @Kenneth, kanske kan vi leta på någon frilans som är mer insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

kom ihåg att många sa att det var väldigt svårt och i princip omöjligt att optimera spel för flera kärnor när ryzen kom...det gick tydligen. anthem suger på alla 8 av mina kärnor, den skiter i de extra trådarna dock. runt 80% per kärna suger den.

nu funkar det även att optimera gamla spel det var inte omöjligt... fast det sa man om flygplan också

Fast nu handalr ju detta om AMD och AMDs Ryzen har väl, som vanligt? en låg IPC jämfört med Intel. (En anledning varför intel springer runt amd i bl.a. starcraft.)

Undrar hur detta påverkar intel.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att man i princip bara står i städerna och väntar i kö så är det aldrig fel med mer fps ifall man nu fortfarande spelar wow

Permalänk
Medlem

Min fps går sällan under 100 i WoW sedan uppdateringen.
Ser dock att WoW fortfarande använder mestadels en tråd och jämförelsevis väldigt lite på dom andra trådarna.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta ett lysande exempel på hur pass svårt det är att effektivt utnyttja många CPU-kärnor i spel?

Man tar ett spel som i princip bara använde en CPU-tråd innan, lägger till DX12 stöd och av kommentarerna här verkar man i alla fall använda fyra CPU-trådar i den nya versionen.

Så man spenderar ~x4 så mycket CPU-resurser för att få "upp till" 35 % bättre faktiskt prestanda! Det är inte inkompetens, det är rätt mycket vad man kan förvänta sig av en sådan typ av optimering av en så pass gammal spelmotor.

Att kolla belastning på CPU-trådar är ett totalt värdelöst mått på "hur bra" något faktiskt utnyttjar CPU-kärnor. Enda mätvärdet som spela roll är: hur mycket snabbare går programmet om det får tillgång till N CPU-trådar i stället för, säg, N/2 CPU-trådar?

För att göra en illustration, programmet nedan skapar en datamängd med tio miljoner slumpmässigt valda heltal. Sedan används alla CPU-trådar på systemet för att summera alla element, data delas jämnt mellan CPU-trådar.

#include <algorithm> #include <cstdlib> #include <vector> int main() { int sum = 0; // Skapa en datamängd med tio miljoner slumpmässiga heltal std::vector<int> data(10'000'0000); std::generate(data.begin(), data.end(), [](){return rand(); }); // Dela upp datamängden över alla tillgängliga CPU-trådar, så på ett // system med N CPU-trådar hanterar första tråden elementen 0 till // 1*10M/N-1, andra tråden hanterar 1*10M/N till 2*10M/N-1 etc. #pragma omp parallel for for (unsigned i = 0; i < data.size(); i++) { // Finns väsentligt mer effektiva metoder för just detta fall, men de // är också betydligt mer komplicerade. Detta är det naiva sättet som // ligger nära till hands. Vad som händer är är att man ser till att // bara en CPU-tråd i taget adderar till "sum" då den variabeln delas // mellan alla trådar. #pragma omp critical sum += data[i]; } return sum; }

På en 4C/8T CPU (specifikt i7-8559U i detta fall) ligger alla åtta trådar på 100 % när detta program körs. Så "perfekt" användning av CPU-trådar då?

Grejen är att mängden arbete som är oberoende kontra det som måste synkroniseras är totalt vansinnigt här. Programmet är korrekt, men går faktiskt runt fyra gånger långsammare när man använder alla åtta CPU-trådar här jämfört med att köra det hela på en CPU-kärnor.

Så spel kan lägga hög last på många CPU-trådar, men går absolut inte att summera den lasten och säga "så här många CPU-trådar kan detta spel använda". Men nära nog 100 % säkerhet är prestandaminskningen inte i närheten av att gå till hälften om man halverar antalet CPU-trådar i det läget.

Däri ligger huvudproblemet i spel. Ju större och mer komplicerade spel blir desto bättre kommer de kunna skalas över CPU-trådar. Men i spel finns en hel del tillstånd (data i minnet) som måste synkroniseras mellan CPU-trådar. Är därför en fysisk omöjlighet för spel att skala som t.ex. Cinebench.

Fall som Cinebench utför ett arbete som kan delas upp från start och sedan kan hela resultatet beräknas utan att man någonsin behöver synkronisera CPU-trådar under arbete. Sådana fall kallas "embarrassingly parallel" och är väldigt ovanliga i de program som normalt körs på skrivbordet.

Spel är inte i närheten av att vara "embarrassingly parallel". Även med DX12 går det inte att komma runt den fysiska verklighet att GPUer är tillståndsmaskiner och det kan bara finnas en grafik-kö vilket betyder att för att faktiskt lägga ett arbete på GPUn så måste man synkronisera CPU-trådar (här finns en teknisk skillnad mellan DX12 och Vulkan, DX12 sköter synkroniseringen automatiskt så alla trådar kan anropa DX12 direkt, Vulkan har ingen sådan synkroniseringen utan förutsätter att applikationen säkerställer att bara en CPU-tråd i taget köar jobb till grafik-kön).

Får man mer prestanda per CPU-tråd skalar alla CPU-bundna fall perfekt med detta. Får man fler CPU-trådar är det enbart problem som är "embarrassingly parallel" som skalar perfekt, övriga ser mindre skalning (många ser noll skalning).

Du droppar the bomb som alltid.
Tack för mer ingående infon! <3

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Huh!?!?,,, Jag krämade ju upp allt till max och lite till och satt med 120fps för det mesta. (städer lite dippar, ) när jag körde förut (cataclysm) på en 560ti eller 660ti.
Verkar ju jättemärkligt att inte en 1080 skulle orka 60fps idag. Visst dom kanske lagt till lite shaders och större texturer, men
,,,näe! Jag Tror inte på att dom skulle dra upp kraven så pass mycket med tanke på att Jävligt många som spelar inte har 1080 ens. så gör man inte mot sin spelarbas.

uhm.. spelet har fått sig ett par rejäla grafikuppdateringar sen cataclysm, små förändringar varje patch i princip med nya texturer, view distance, mer detaljer och effekter så skulle gärna vilja se dig maxa WoW med 560 Ti år 2019

Här har du en video med en hunter som raidar i förra expansionen med ett 560 Ti, 1080p och han kör low settings och pendlar mellan 20-30 fps.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast nu handalr ju detta om AMD och AMDs Ryzen har väl, som vanligt? en låg IPC jämfört med Intel. (En anledning varför intel springer runt amd i bl.a. starcraft.)

Undrar hur detta påverkar intel.

Ja i enkeltrådat eller få trådar så dominerar inte förutom med deras 9900k som har lika många trådar som ryzen. Där vinner intel helt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja i enkeltrådat eller få trådar så dominerar inte förutom med deras 9900k som har lika många trådar som ryzen. Där vinner intel helt

Skickades från m.sweclockers.com

i9 9900k kostar 5990kr och levereras utan kylare

Ryzen 7 2700x kostar 3590kr och levereras med en fullt duglig kylare https://www.sweclockers.com/nyhet/25008-amd-presenterar-kylar...

att jämföra 9900k och 2700x går inte, helt olika prisklasser och användningsområden.

i9 9900k är en enthusiast processor på mainstream plattform och ryzen 7 2700x är ett billigare alternativ att få en 8 kärnig CPU, skillnaden denna gången är att amd's processorer piskar skiten ur intels motsvarighet när det kommer till prestanda per krona.

Skulle personligen aldrig i hela livet köpa en snordyr intel cpu i dagsläget men är heller inte intresserad längre av det bästa inom enthusiast processorerna, den processorn som jag skulle köpt i dagsläget är Ryzen 5 2600 för den är prisvärd

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det handlar inte om GPU:n. Jag kör WoW i 2160p och då jobbar mitt 1080 (inte ti) i ungefär 50-60%. Det är alltså CPU:n som inte levererar data tillräckligt snabbt

Nä, CPU'erna har ju bara blivit bättre. Och klarade den 120fps förut så är det ju nånting som inte funkar som det ska. Jag skulle gissa på att dx12 med max settings genererar sjuk mycket drawcalls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag kan säga jag har aldrig sett 20-30fps i Nya Raiden Dazar'alor och kör på 3440x1440p på allt maxxat i grafiska inställningar och på distans osv så ligger jag på 7/10.

Där är jag på runt 70-100fps konstant genom hela raiden. oavsett vilken fight osv.
Då har jag bara en 1700 @4.1ghz, 1080ti (OC), 16gb ram @3000mhz.

Du får tänka på att addons och hur aktiva de andra spelarna är spelar stor roll. T.ex så har man alltid högre fps i lfr för folk är typ afk, kör man 30man heroic med bra spelare som aldrig missar en global och rör sig mer så kommer det ta mycket mer på datorn.

Sen låter dina siffror helt otroliga, du har långt mycket bättre fps med allt på max än vad de flesta har med allting på lägsta.
Eventuellt helt utan addons med halva raiden afk eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Fick en massiv boost med 6700 och 1070 gtx.

Ska bli kul att see hur mycket bättre fps man får när man skruvar in i9900k.

Blev ett mycket bättre flyt med dx12.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

i9 9900k kostar 5990kr och levereras utan kylare

Ryzen 7 2700x kostar 3590kr och levereras med en fullt duglig kylare https://www.sweclockers.com/nyhet/25008-amd-presenterar-kylar...

att jämföra 9900k och 2700x går inte, helt olika prisklasser och användningsområden.

i9 9900k är en enthusiast processor på mainstream plattform och ryzen 7 2700x är ett billigare alternativ att få en 8 kärnig CPU, skillnaden denna gången är att amd's processorer piskar skiten ur intels motsvarighet när det kommer till prestanda per krona.

Skulle personligen aldrig i hela livet köpa en snordyr intel cpu i dagsläget men är heller inte intresserad längre av det bästa inom enthusiast processorerna, den processorn som jag skulle köpt i dagsläget är Ryzen 5 2600 för den är prisvärd

pris talade jag inte om, prestanda var det jag var ute efter oavsett om inte kostar en miljon så är den bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Smått fantastiskt att det tagit så lång tid. Men det var fan i mig på tiden, synd (nä egentligen inte) att man inte spelar WoW längre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Blizzards panikpatcher kommer inte hjälpa det faktum att runescape har fler googlesökningar numera. *host* *host*

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Så jag bör anta att systemkraven på min förstautgåva, andra samt Battle chest är då inte aktuella länge
Tusan, min "modernaste" retro PC hade vart ypperligt lämpad för ändamålet
(Har ej spelat sen Burning Crusade)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Att anta att wow inte är krävande för att man lirade med en phenom 2009 är skrattretande.

Fortfarande kan det vara ett av mest krävande spelen i många omständigheter på high.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så jag bör anta att systemkraven på min förstautgåva, andra samt Battle chest är då inte aktuella länge
Tusan, min "modernaste" retro PC hade vart ypperligt lämpad för ändamålet
(Har ej spelat sen Burning Crusade)
http://i66.tinypic.com/o94cif.jpg

Skulle vilja se någon få moderna WoW att få plats på en 4gb usb sticka

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av som99:

Så jag bör anta att systemkraven på min förstautgåva, andra samt Battle chest är då inte aktuella länge
Tusan, min "modernaste" retro PC hade vart ypperligt lämpad för ändamålet
(Har ej spelat sen Burning Crusade)
http://i66.tinypic.com/o94cif.jpg

ne de kraven är väldigt out of date.

https://us.battle.net/support/en/article/76459

det närmsta du kommer är ju systemkraven för senaste expansionen.

Wow vanilla skiljer sig otroligt mycket från spelet idag med små förändringar i varje expansion.

i Vanilla hade ju allt väldigt basic AI script och grafiken var i stort sett samma som ett upphottat warcraft 3.

idag är både AI scripten mer advancerade och betydligt mer eftekter används sen så har texturerna osv troligtvis minst dubblats i upplösning om inte t.om fyrdubblats vilket gör dem mer tungdrivna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har helt ärligt precis noll koll på WoW, och kan därför inte ens uppskatta hur/var ett sådant test skulle fungera.. Får bolla den till @JonasT och @Kenneth, kanske kan vi leta på någon frilans som är mer insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

ni kan benchmarka det genom att köa till en warfront där 40 pers slåss mot AI, speciellt darkshore warfronten, ganska krävande och borde inte diffa för mycket i prestanda även om spelarna kanske inte rör sig precis exakt varenda gång.

Håller ni er till var alla andra är på kartan och tar medelfpsen under dessa 40 minuter av "gäsp" så får ni säkerligen väldigt jämna resultat.

Dock så är World of Warcraft ett spel med aktiv dödshjälp för tillfället i den rasande takt spelare flyr till annat och utvecklare som försöker göra alla möjliga slags spelare nöjda vilket gör spelet till ett spel där allt är halvfärdigt och mediokert

Har själv spelat sen tidigt 2005 men under denna expansionen har spelet varit avinstallerat från min dator vid ett flertal tillfällen och kommer antagligen åka på samma öde senare ikväll är lagom uttråkad som vanligt när man märker hur dåligt det är jämfört med hur det såg ut förr.

Göra benchmarks på ett döende spel kanske inte är så intressant för läsarna ändå även om det kanske finns 3-4 miljoner aktiva spelare kvar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Har grafiken i spelet blivit bättre sedan spelet kom?

Om man aldrig spelat spelet, är det något att börja spela?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Har grafiken i spelet blivit bättre sedan spelet kom?

Om man aldrig spelat spelet, är det något att börja spela?

skulle säga grafik ja, mer effekter, högre upplösta och detaljerade texturer både på karaktärer och omgivningen.

och nej spelet är ok men dess top är förbi from typ 2011 som jag anser var toppen på berget efter det tycker jag det bara blivit mer och mer generic mmo och inget speciellt med det jämfört med andra mmo.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad är det för boss, hur stor är din raid, vad är det för svårighet? det jag pratar om som det värsta här är då: 25-30 mythic raiders på heroic. sedan även 20 på mythic men det går betydligt bättre då det är färre spelare.

jag är långt ifrån den enda som har haft dålig prestanda i raiden, det har nästan hela min raid klagat på, samt flera av mina vänner. det var nästan ingen som klagade i uldir, och detta var innan förbättringarna i 8.1. dazar'alor är mycket värre.

har presterat betydligt bättre sedan jag uppgraderade till en 9900k dock, värsta jag har sett nu är drops ner till 30 fps med avg runt 40-45 på heroic jadefire.

Jag kör oftast 2-4/5-14 men även lite smått i 2-3-9 men ser ingen skillnad på oavsett raidstorlek i DA.
så mellan 14-25 spelare i Norm/heroic. då det är det enda jag kört nu, då jag är rätt slapp i spelet och orkar inte bry mig om mythic svårighetsgraden.

på heroic jadefire så ligger jag o snuddar runt 60-80fps (kör preset 7) då jag inte alls ser en skillnad på ultra vs 7.
Men absolut så har allt blivit mer krävande idag vs Uldir. Uldir i sig fanns enbart en plats, där jag kunde se drops på runt 40-50 och det var när man precis kom in i mitten där alla mobs var. Men så fort man klev ner för trappan mot mitten så var man uppe i normal FPS igen på runt 60-80 igen.

Men helheten i detta spel är att det fortfarande är extremt kasst optimerat.
Men redan i Uldir fanns optimeringar med DX12 fast inte lika stor som i 8.1. Men ingen FPS skillnad då mot idag för min del.
Drar jag ner till 2560x1440p så ökar min FPS rejält i raids.. Men då blir skärmen pillarbox.. och ja, det är lite otrevligt med 3440x1440p.

Men overall, allt som gör spelet bättre är bra, för alla parter.
En del kommer uppleva större uplift än andra, beroende på speccs osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga grafik ja, mer effekter, högre upplösta och detaljerade texturer både på karaktärer och omgivningen.

och nej spelet är ok men dess top är förbi from typ 2011 som jag anser var toppen på berget efter det tycker jag det bara blivit mer och mer generic mmo och inget speciellt med det jämfört med andra mmo.

100% agree, sen dom introducerade Warforged / Titanforged gear.. så har spelet blivit idiotiskt. samma sak med "catch up content gear".
Så spelet har blivit sämmre overall men senaste raiden var sjukt bra enligt mig! kul fighter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Har grafiken i spelet blivit bättre sedan spelet kom?

Om man aldrig spelat spelet, är det något att börja spela?

Nej, håll dig borta.. vill du testa WoW ska du köpa basspelet efter sommaren och köra lite WoW Classic istället

som spelet ser ut idag så kämpar du kanske 1 månad för att få "allt" den patchen har att erbjuda sen går det ett par månader utan något content eller större mening att fortsätta spela och sen börjar allt om igen, det är som ett evigt ekorrhjul med en del pauser och spelet blir också mer och mer asocialt eftersom allt content kan köras med randoms, allt det WoW var förr är borta med den sociala gemenskapen mellan guilder och spelare på en enskild server.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Har grafiken i spelet blivit bättre sedan spelet kom?

Om man aldrig spelat spelet, är det något att börja spela?

Skulle inte lyssna på de negativa svaren, då de oftast är baserade på nostalgi att spelet var bättre för under WotLK osv.
Dessa kommer bli aldrig nöjda igen, och blickar framåt mot classic som att det kommer bli lösningen på alla problem.
Garanti att dessa kommer lira i en månad för att sedan inse att det är alldeles för tidskrävande och skitjobbigt överlag.
Tanken att stå i Orgrimmar och skrika efter folk till en dungeon...

Spelet är mycket mer tillgängligt idag, vilket passar folk som inte har jättemycket tid att lägga ner på det. Men likväl så är det fortfarande tillgängligt även för dem som vill lägga ner mycket tid.
Jag själv mainar två klasser och lägger ner runda slängar 8 timmar per dag kanske. Aldrig haft så kul som nu.

Permalänk
Medlem

Är det här samma flertrådsoptimeringar som infördes på PTR för 8.1 i oktober förra året eller är det extra optimeringar som kommit efter det?
Då behövde man visserligen manuellt fippla lite i config.wtf för att slå på det medan jag antar att det nu när 8.1 är "live" är aktivt så länge man kör med DX12.

Länkar:
https://www.wowhead.com/news=287727/new-multithread-optimizat...
https://twitter.com/MysticalOS/status/1048675205751758848

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Har grafiken i spelet blivit bättre sedan spelet kom?

*host* Har den blivit bättre...? OM DEN HAR! lol

Citat:

Om man aldrig spelat spelet, är det något att börja spela?

Så mycket cynism från folk här... *suck*

Frågan du bör ställa dig först är om MMO-spel som sådant lockar dig. Har du IRL-kompisar som spelar WoW (eller som kan tänka sig börja) till exempel? Spela med vänner är ju typ 3000% roligare än att spela på egen hand, och iallafall enligt mig själv avsevärt kuligare än att spela med okända gille-medlemmar.

Om ett MMO verkar som något för dig så är WoW det överlägset mest finslipade spelet i genren får man väl säga. Du har ett sjukt brett utbud av spelstilar som omfamnas av hela spelet, från småputtrande på egen hand eller i en liten grupp i lugn takt där man mest gör quests, ellr plockar blommor och samlar metall/skalar läder, kör lite enkla fängelsehålor osv. Sedan allt mer involverat PvP, mytiska fängelsehålor, raidande, till hårdintensiva gladiatormatcher och/eller raid och mytisk+ i hög svårighetsgrad för att nå toppen och de bästa belöningarna.

Sedan att du har ett dussin olika klasser, alla med 3 (2 demonjägare/4 druider) olika specifikationer som ofta spelas mycket eller helt annorlunda gör att variationen i spelstil blir väldigt stor. En frost-trollkarl spelas mycket annorlunda jämfört med en eld-trollkarl, och en lönnmördar-skurk spelas mycket annorlunda jämfört med en finurlighets-skurk även fast både trollkarlar och skurkar fokuserar enbart på att göra skada, osv.

WoW innehåller galet mycket historieberättande, särskilt i de senare expansionerna, så om lore och sånt är intressant för dig finns det åtskilligt att ösa. Är du samlare finns det en halv oändlighet med pryl-utseenden att jaga, achievements, yrkesrecept, battle-pets (typ pokemon), osv...

Du kan sänka nästan hur mycket tid som helst i det här spelet och du skrapar ändå bara på ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

uhm.. spelet har fått sig ett par rejäla grafikuppdateringar sen cataclysm, små förändringar varje patch i princip med nya texturer, view distance, mer detaljer och effekter så skulle gärna vilja se dig maxa WoW med 560 Ti år 2019

Här har du en video med en hunter som raidar i förra expansionen med ett 560 Ti, 1080p och han kör low settings och pendlar mellan 20-30 fps.

Självklart kan man ju förvänta sig 20-30 fps på en 560ti i dagens läge, men när folk säger att man får 30fps på en 1080?,, då är det något som inte stämmer. dom har ju knappast lagt till raytracing. (än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det man måste tänka på med wow är att prestandan varierar ENORMT beroende på var man är någonstans och vad som händer.

nya raiden battle for dazar'alor är extremt krävande, har man inte en intel-processor vid hög klockfrekvens med snabbt minne så kan man lätt vara nere vid 20 fps eller ännu sämre på heroic farm. mythic går lite bättre då man bara är 20, då har man väl 30 fps i samma situation.

huruvida spelet skalar med fler kärnor eller inte efter patchen har jag sett lite olika om. enligt amd:s test så skalar det inte, enligt det här testet skalar det.

själv är jag osäker. jag jämförde 5ghz 8c/16t och 5,2ghz 8c/8t i boralus och dazar'alor. i boralus fick jag 7% högre fps med 5,2ghz 8c/8t och i dazar'alor fick jag 2% högre med 5ghz 8c/16t. i båda fallen var gpu load betydligt under 100% hela tiden (gtx 1080). får väl testa betydligt fler gånger för att försöka säkra testet. egentligen är jag mest intresserad av att se vilken av de två som är bäst i raid men det är så svårt att testa då det är 19+ andra spelare med och springer runt.

Min 9900K som körs i 5,1 ghz, går ner till under 30 FPS i raids när det sker som mest saker. Har inte märkt någon skillnad med den här nya uppdateringen tyvärr.
Så jag är väldigt tveksam att den här uppdateringen egentligen gav något, framför allt för vi som raidar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Min 9900K som körs i 5,1 ghz, går ner till under 30 FPS i raids när det sker som mest saker. Har inte märkt någon skillnad med den här nya uppdateringen tyvärr.
Så jag är väldigt tveksam att den här uppdateringen egentligen gav något, framför allt för vi som raidar.

Visst gjorde den skillnad. Exempelvis Boralus blev mycket bättre för mig när 8.1 kom ut. Problemet är BoD. Hade vi kört BoD utan förbättringen i 8.1 hade det nog varit total katastrof.

När får du 30 för övrigt? Heroic antar jag? Körde Rastakhan progress i måndags och då hade jag 60-70 FPS när jag kikade. Detta då med 10 present i 1440p med 2x MSAA, ett GTX 1080 @ 2100MHz, en 9900K @ 5,2GHz utan HT och 16GB @ 3466MHz C16.

Skickades från m.sweclockers.com