SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte på de kommande LG OLED med HDMI 2.1

Tänk om man hade köpt ett RTX 1080Ti för 14 000 kr och sedan slagit till på 2019 LG. Jag vet inte, men tror jag blivit rätt sur på att inga av dagens överprisade grafikkort har HDMI 2.1 men de kanske ändå inte orkar driva 4K i 120 Hz? Är inte gränsen för HDMI 2.0b 60 Hz i 4K? Eller är man låst till 1080p om man skulle vilja spela i 120 Hz även om TV: n har HDMI 2.1 och det kommer grafikkort med HDMI 2.1?
(Hoppas ni förstår vad jag menar när jag nu velar)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Satt och tänkte på de kommande LG OLED med HDMI 2.1

Tänk om man hade köpt ett RTX 1080Ti för 14 000 kr och sedan slagit till på 2019 LG. Jag vet inte, men tror jag blivit rätt sur på att inga av dagens överprisade grafikkort har HDMI 2.1 men de kanske ändå inte orkar driva 4K i 120 Hz? Är inte gränsen för HDMI 2.0b 60 Hz i 4K? Eller är man låst till 1080p om man skulle vilja spela i 120 Hz även om TV: n har HDMI 2.1 och det kommer grafikkort med HDMI 2.1?
(Hoppas ni förstår vad jag menar när jag nu velar)

Hur kan du bli sur om du vet innan du köper det att det inte har hdmi 2.1? Du vet ju precis vad du köpt. Inte så att specarna ljuger direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: Det har du nog rätt i

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tittar lite på olika Samsung TV, kanske du skulle kunna komma med en input vilken av 2 modeller man bör välja?
Bör väl tillägga att jag inte spelar något på TV'n utan det är endast TV och film tittande som gäller, film kör jag antingen via Netflix, C-more eller streamat över wifi från min NAS (720/1080p).

De 2 modellerna som är aktuella kostar samma (denna helgen), 9990:-
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q6FNATXXC/sa...
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung...

Det är alltså antingen en NU8 serie eller en Q6F serie.
Är allt bättre på Q6F serien eller har NU8 serien någon fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är alltså antingen en NU8 serie eller en Q6F serie.
Är allt bättre på Q6F serien eller har NU8 serien någon fördel?

Väldigt mycket står ju tråden redan...
Kolla även tex den här sammanställningen:
https://www.youtube.com/watch?v=UIEmjCrslvw

Såvitt jag kan se så är Q6F lite lite bättre på det mesta utan någon direkt nackdel... Men skillnaden verkar liten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MacAllan: Tar upp det i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Q6 och NU8 är väldigt lika. Men Q-serien är fortfarande den något bättre ifall du prioriterar HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Väldigt mycket står ju tråden redan...
Kolla även tex den här sammanställningen:
https://www.youtube.com/watch?v=UIEmjCrslvw

Såvitt jag kan se så är Q6F lite lite bättre på det mesta utan någon direkt nackdel... Men skillnaden verkar liten.

Skrivet av Laxpudding:

@MacAllan: Tar upp det i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Q6 och NU8 är väldigt lika. Men Q-serien är fortfarande den något bättre ifall du prioriterar HDR.

Eftersom det var samma pris både på Q6 och 8-serien föll valet på Q6:an och hittills är jag nöjd med valet.
Den har ersatt en 6 år gammal UE46ES6305 och en UE55NU7305 (som åkte tillbaka efter 2 dagar) vilket är ett enormt lyft för TV tittandet.

Tack för era synpunkter och en bra guide.

Permalänk
Medlem

Vill skaffa en tv som jag inte får huvudvärk av all ghostning/fördröjning/eftersläpningar vad det nu heter när jag tittar på ishockey eller fotboll.

Tittar gärna på filmer som erbjuder högre upplösningar än 1080 samt HDR.
TVmässigt är det i dagsläget bara Viasat som kan erbjuda Ultra HD medans övriga kanaler ligger på vanlig upplösning.

Samsung
QE65Q6FNATXXC
QE65Q7FNATXXC
QE65Q8DNATXXC
QE65Q9FNATXXC

Den sistnämnda, Q9 tycker jag att den hade ett bra pris.
Är det nu man ska slå till för att få det till ett bra pris innan 2019 modellerna kommer ut?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MacAllan: Tar upp det i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Q6 och NU8 är väldigt lika. Men Q-serien är fortfarande den något bättre ifall du prioriterar HDR.

Hej Laxpudding/Thomas!

Tack snälla för fina artikeln och alla tips och råd du ger!

Nu ber jag om en till

Idag har priset på QE65Q6FN sänkts till 10000kr. Då beställde jag en på gång.

Fick samtal en stund senare att de hade QE65Q60R tillgänglig istället för mig som skall vara, enligt honom, 2019 uppföljaren till QE65Q6FN. Detta för samma pris. Så den är lite finare lite bättre enligt säljaren. Försökte söka på TV:n men hittade inget jämförande. Något du eller någon annan känner till? Bör jag lite på säljaren? Åsikter eller fakta ni kan hitta?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@BigBomba: Kan du få motsvarande 2019-modell för samma pris som en 2018-modell är det som tumregel 2019-modellen ska titta på. Men jämför priserna först. Du kanske får 2018-modellen för mycket lägre pris någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBomba:

Idag har priset på QE65Q6FN sänkts till 10000kr. Då beställde jag en på gång.

Fick samtal en stund senare att de hade QE65Q60R tillgänglig istället för mig som skall vara, enligt honom, 2019 uppföljaren till QE65Q6FN. Detta för samma pris. Så den är lite finare lite bättre enligt säljaren. Försökte söka på TV:n men hittade inget jämförande. Något du eller någon annan känner till? Bör jag lite på säljaren? Åsikter eller fakta ni kan hitta?

Såg en genomgång här:
https://www.whathifi.com/advice/samsung-tvs-2019-8k-4k-full-h...
... och utifrån den så tolkar jag att QE65Q60R är ersättaren till QE65Q6FN, så det låter som en bra deal om du kan få den för samma pris!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kollar jag prisjakt ligger 2019-modellen 65-tum Q60R på 20 000 kronor. Det enda jag hittar av Q60R som kostar 10 000 kronor är då 43-tummaren.

Detta ligger i linje med hur priserna utvecklas. Vänta till reorna kring höst och nyår och du kanske får 65-tums Q60R för 10 000 kronor. Sedan kommer 2020-modellen och historien upprepas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kollar jag prisjakt ligger 2019-modellen 65-tum Q60R på 20 000 kronor. Det enda jag hittar av Q60R som kostar 10 000 kronor är då 43-tummaren.

Detta ligger i linje med hur priserna utvecklas. Vänta till reorna kring höst och nyår och du kanske får 65-tums Q60R för 10 000 kronor. Sedan kommer 2020-modellen och historien upprepas.

Känns som att elgiganten lurat mig..

Tydligen så är det flera skillnader mellan den nya och "bättre" i jämförelse med Q6F.

1. Ingen local dimming i Q60R, bara global. Fanns local på Q6F vad jag förstått.
2. Sämre högtalare i Q60R i jämförelse med Q6F.

Vad som skulle vara bättre med Q60R vet jag faktiskt inte. Funderar på att returnera Q60R och begära att få Q6F som jag faktiskt beställde. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBomba:

1. Ingen local dimming i Q60R, bara global. Fanns local på Q6F vad jag förstått.

Ja nu när jag gräver i specarna på Samsungs egen hemsida så nämns inte local dimming alls på Q60!
Att den var edge-lit visste jag, men jag trodde de skulle få till nån form av local dimming iallafall... Det gjorde de ju på Q6F.

Osäker på hur stor skillnad det blir i praktiken dock. Tror inte Q6Fs local dimming är superavancerad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBomba:

Känns som att elgiganten lurat mig..

Tydligen så är det flera skillnader mellan den nya och "bättre" i jämförelse med Q6F.

1. Ingen local dimming i Q60R, bara global. Fanns local på Q6F vad jag förstått.
2. Sämre högtalare i Q60R i jämförelse med Q6F.

Vad som skulle vara bättre med Q60R vet jag faktiskt inte. Funderar på att returnera Q60R och begära att få Q6F som jag faktiskt beställde. Vad tror ni?

Jag har en Q6F 55" och där finns inställning som heter lokal dimming, inställningarna är låg, standard och hög men jag tycker inte man ser någon skillnad när jag testat. Har kanske inte testat i rätt "miljö".
Högtalarna är ok för att vara TV, jag lämnade tillbaka en vanlig 7 serie pga dåliga högtalare och Q6F har betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för utmärkt guide!

Blev tillslut en Samsung 55NU8. En fanatiskt tv jämfört med 10 år gamla Panasonic plasma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kollar jag prisjakt ligger 2019-modellen 65-tum Q60R på 20 000 kronor. Det enda jag hittar av Q60R som kostar 10 000 kronor är då 43-tummaren.

Detta ligger i linje med hur priserna utvecklas. Vänta till reorna kring höst och nyår och du kanske får 65-tums Q60R för 10 000 kronor. Sedan kommer 2020-modellen och historien upprepas.

Hej igen!

Två veckor sedan så gick jag med på erbjudandet jag fick och köpte den nya Q60R för samma peng (10 000kr).

Nu 2 dagar sedan kom review från rtings.com (https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q6fn-vs-samsu...)

Den visar på att Q6F är bättre på de flesta håll, och det betydligt.

Med den reviewn och jämförelsen, borde Q6F vara bättre än Q60R eller tänker de fel i reviewn. Vad tycker du om reviewn @Laxpudding? Är den bra nog som grund eller tror du demmissat något?

Enligt min kompis/säljaren så skriver han såhär: "den du köpte är bättre på det viktigaste , och det är rörelserna. Brightness på Q-led är överdriven som den är , och behöver alltid dämpas , vilket du inte har någon nytta av alls. Svärtan och flytet i bilden är bättre på den nya , och är på en 65:a alltid att föredra.

Återkom med hur du vill göra , men din TV hat bättre mjukvara än den gamla."

Jag vet inte vad jag ska göra, byta till Q6F eller behålla Q60R? Please guide me..

Permalänk
Bildexpert 📺

@BigBomba: Rtings tester är rätt tydliga. Q60R är den sämre av de två och drar ned på ljusstyrka rejält samt sämre färgomfång. Q60R är därför som en 2018:ns NU8 fast med ännu sämre ljusstyrka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BigBomba:

Enligt min kompis/säljaren så skriver han såhär: "den du köpte är bättre på det viktigaste , och det är rörelserna. Brightness på Q-led är överdriven som den är , och behöver alltid dämpas , vilket du inte har någon nytta av alls. Svärtan och flytet i bilden är bättre på den nya , och är på en 65:a alltid att föredra.

Ljusstyrka är egentligen aldrig överdriven utan ska ställas efter rum och användning. Svärtan är relativ ljussstyrkan och VA-panelen har samma uppmätta kontrastförhållande, ca 6000:1 på båda, så svärtan är inte bättre på någon. Båda kommer upplevas ungefär lika djupa i svärtan om de ställs till samma ljusstyrka. Skillnaden är att Q60R aldrig kommer kunna lysa lika starkt som Q6FN, vilket tyvärr påverkar HDR-prestanda väldigt rejält. 390 nits som peak i HDR är som en enklare mellanklassmodell. Dvs ganska meningslös HDR.

Permalänk
Medlem

Det blev en LG OLED65c8. Kan inte bli bättre än så hos oss.
Har även pillat lite på tvinställningar utifrån rtings rekommendation och justerat utifrån vardagsrummet själv. Upplever att bilden är bättre nu jämfört mot fabriksstandard/direkt ur kartongen. Största skillnaden är att snabba scener hänger med bättre. Nackdelen är väl att den inte är lika ljusstark/färgglad som fabriksinställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljusstyrka är egentligen aldrig överdriven utan ska ställas efter rum och användning. Svärtan är relativ ljussstyrkan och VA-panelen har samma uppmätta kontrastförhållande, ca 6000:1 på båda, så svärtan är inte bättre på någon. Båda kommer upplevas ungefär lika djupa i svärtan om de ställs till samma ljusstyrka. Skillnaden är att Q60R aldrig kommer kunna lysa lika starkt som Q6FN, vilket tyvärr påverkar HDR-prestanda väldigt rejält. 390 nits som peak i HDR är som en enklare mellanklassmodell. Dvs ganska meningslös HDR.

Du är absolut klass! Tack så jättemycket för hjälp och förklaring. Har nu bett om byte så jag får Q6F istället

Permalänk
Medlem

@laxpudding Hej, har nyligen skaffat en Samsung 55NU8045, och är toppennöjd! Hur får jag fart på 120hz-läget? Räcker det att införskaffa en nyare hdmi-kabel som stödjer hdmi 2.1/48gbps? Ser inte att tvn har hdmi 2.1 vilket gör mig förvirrad. /erssn

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@erssn: HDMI 2.1 eller HDMI-versioner har inget med detta att göra.

120 Hz är inget läge som aktiveras, utan du kör en signal i 1080p/120 Hz från exempelvis datorn. Kräver inget särskilt av HDMI-kabeln utan så gott som alla som är en kombination av fungerande kablar, ett par meter korta och tillverkade de senaste 5 åren eller så orkar med en 1080p/120-signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@erssn: HDMI 2.1 eller HDMI-versioner har inget med detta att göra.

120 Hz är inget läge som aktiveras, utan du kör en signal i 1080p/120 Hz från exempelvis datorn. Kräver inget särskilt av HDMI-kabeln utan så gott som alla som är en kombination av fungerande kablar, ett par meter korta och tillverkade de senaste 5 åren eller så orkar med en 1080p/120-signal.

Tack för klargörandet! Ska ta ett varv till men hittills åstadkommer jag bara 1080p/60hz. Dock med Freesync.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Tack för klargörandet! Ska ta ett varv till men hittills åstadkommer jag bara 1080p/60hz. Dock med Freesync.

Du hittar inställningarna i windows under System->visningsalternativ->scrolla längst ner till avancerade skärminställningar sen är det bara att trycka in på egenskaper på tvn som bildskärm sen under alternativen bildskärm har du frekvens inställningen.

Det är ingen inställning som görs i tv'n som laxpudding sa.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Blir nog köpångest Black Friday 2019 eller tidigare. Därefter får man hoppas att det kommer grafikkort med HDMI 2.1 som också skapar köpångest. Sedan var det Soundbaren... skulle vara nice med HDMI 2.1 eARC på den också men det får nog vänta något år. Vad jag förstår kan man inte fula med att koppla sin TV till en av HDMI-portarna utan får nöja sig med ARC och istället ta ljudet direkt från Shield/Xbox för ATMOS.

2019 LG C9 OLED 4K TV

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om förutsättningarna är:
1. Minimum 75" - skall ersätta 1080p-projektor på c:a 100"
2. Placering i Gillestuga (mörkare än vanligt rum)
3. Filmer, 4K/1080p-material, PS4 & XBOX kommer att visas/spelas
4. Max 22.000kr

Finns det någon TV som idag slår Samsungs QE75Q6FN?
Den går att köpa för 19.990kr. Under en kort period fanns 82"-aren i samma modell för 24.990kr på NoN och hade varit ett solklart val (den skillnaden i kr kunde motiverats av högre tum).

Permalänk
Medlem

@JoeSun: Vet inte om det är någon skillnad och i så fall vad, men LG's motsvarighet (nanocell) kanske kan vara ett alternativ.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/70tumochstorre/l...

Permalänk
Bildexpert 📺

Skillnaden LG SK8100 och Samsung Q6FN bör främst ligga i tekniken, IPS eller VA och vad man föredrar där.

Permalänk
Medlem

Stort tack @MacAllan & @Laxpudding
Jag har fått för mig att VA passar min situation bättre.
Kan ju nämna att jag har en Q6FN hemma och var nöjd (reflexerna var inte roliga, men det löses med mörkläggning) med den innan jag råkade trycka lite för hårt på skärmen så att det blev färggranna streck från övre högra hörnet till vänstra och nedåt (mådde liiite pyton efter det. Vi skulle ju bara ta ner TVn för att dra om kablaget bakom den)...

Men innan jag köper samma TV igen så vill jag bara kolla om det finns än bättre alternativ för typ samma peng.