Permalänk

Ryzen 5 2600x kylare!

Tänkt köpa Ryzen 5 2600x.
Undrar väl bara om kylaren som medföljer är tillräckligt bra och tyst eller om man ska köpa till en be quiet! Pure Rock istället..

Permalänk
Skäggig legend

Den duger kanon så länge det finns tillräckligt med fläktar i chassit. Känner du att du behöver mer efter så köp just efter.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Så det är inte värt att köpa be quiet! Pure Rock istället för standard kylaren alltså!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattos_84:

Så det är inte värt att köpa be quiet! Pure Rock istället för standard kylaren alltså!!

Du kan ju prova standardkylaren först och se vad du tycker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mattos_84:

Så det är inte värt att köpa be quiet! Pure Rock istället för standard kylaren alltså!!

Jag tittade kort på den för ett bygge (till FZ, faktiskt) i veckan, men fick snabbt mothugg av @JonasT och @Kenneth. Minns inte detaljerna, men var något med att Be Quiets fäste för AM4 är ganska dåligt och att det blir lite varierande kvalitet på monteringen. En billig kylare som fungerar utmärkt är i vilket fall Arctic Freezer 33, rekommenderas helt klart om du är på budget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@mattos_84:

Notera att pure rock ENDAST går att montera så den blåser luften uppåt och tar då varmluft ifrån din GPU.
Kör stockkylare eller typ Freezer 33 one som går att montera vertikalt

Arctic Freezer 33 Esports One @ 250kr
Mera tyst och billig kylning hittar du inte för pengarna (som monteras vertikalt på AM4).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattos_84:

Tänkt köpa Ryzen 5 2600x.
Undrar väl bara om kylaren som medföljer är tillräckligt bra och tyst eller om man ska köpa till en be quiet! Pure Rock istället..

Jag köpte 2600X nyligen till en vän för ett nytt bygge och använde stock-kylaren. Tycker den är riktigt tyst - under load så är det mer av ett svag sus som är helt OK för öronen, överröstas dock ganska fort av en medelmåttig 120mm fläkt eller grafikkortsfläktarna.

Kyler gör den också väldigt bra - fick ca 80 grader per kärna under Prime95 SmallFFT och då låg varje kärna på 4.125 GHz om jag minns rätt (m.h.a. Precision Boost Overdrive 2 som X-CPU:erna kan utnyttja). En bättre kylare kanske ökar detta till 4.2-4.3 GHz, men då vi var på en ganska strikt budget så är detta mer än OK!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om du köper en 2600X nu får du "finkylaren" med, Wraith Max.
https://www.inet.se/produkt/5301406/amd-ryzen-5-2600x-max-3-6...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Jag tittade kort på den för ett bygge (till FZ, faktiskt) i veckan, men fick snabbt mothugg av @JonasT och @Kenneth. Minns inte detaljerna, men var något med att Be Quiets fäste för AM4 är ganska dåligt och att det blir lite varierande kvalitet på monteringen. En billig kylare som fungerar utmärkt är i vilket fall Arctic Freezer 33, rekommenderas helt klart om du är på budget.

Be Quiet Pure Rock har en väldigt suboptimal fästanordning för sockel AM4. Som @hakd nämner kan den dels endast monteras med fläkten pekandes uppåt men förutom detta kan även själva monteringstrycket från hakarna i vissa fall vara alldeles för löst för ordentlig kontakt med processorn. Arctic Freezer 33 är en klart bättre val i den här prisklassen (och har en väldigt bra monteringsanordning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Be Quiet Pure Rock har en väldigt suboptimal fästanordning för sockel AM4. Som @hakd nämner kan den dels endast monteras med fläkten pekandes uppåt men förutom detta kan även själva monteringstrycket från hakarna i vissa fall vara alldeles för löst för ordentlig kontakt med processorn. Arctic Freezer 33 är en klart bättre val i den här prisklassen (och har en väldigt bra monteringsanordning).

Har själv arctic freezer 33 esports one, det är fyra skruvar i en backplate på AM4, enklare montering får man inte.
Kan gå i god för den alla dagar i veckan, riktigt låg och bra ljudnivå med.

Har Pure rock liggandes med men den ganska värdelös i mitt ITX chassi då den bara tuggar varmluft ifrån min GPU tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Arctic Freezer 33 eSports Edition går förövrigt att köpa för 379 kr om man är medlem hos Inet.

https://www.inet.se/produkt/5320491/arctic-freezer-33-esports...