Hur viktigt är det med bildstabilisering?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med bildstabilisering?

Jag håller på att välja min första systemkamera och en funktion som ger markanta skillnader i pris är bildstabilisering. Vill man ha det inbyggt i kamerahuset springer priset iväg rejält. Vill man ha det i objektivet går priset upp, men framför allt går antalet alternativ ner. Så jag känner att för egen del vore det bra att veta huruvida jag "behöver" det innan jag köper, eftersom det påverkar mina valmöjligheter så pass mycket.

Så frågan jag ställer mig är hur viktigt det är att ha funktionen? Användningsområdet är på glad amatörnivå där det fotas landskap, natur, porträtt, resor och familjeliv. Där är kameran alltid handhållen, men ljusförhållandena kan variera och blixten är som bäst inbyggd och används sällan. Fokus för min del ligger helt enkelt på användarvänlighet i form av ett smidigt system som är öppet för spontanitet och inte kräver ett stativ på resan. Långa exponeringar är jag intresserad av, men eftersom stativ används där vet jag inte hur viktigt det är med bildstabilisering?

Har inte ägt en systemkamera tidigare och jag har alltid haft bildstabilisering i alla mina kompaktkameror (just nu en Canon G7X II), så jag är helt klart van vid att alltid ha funktionen. Jag har egentligen ingen aning om hur livet utan bildstabilisering ser ut

Permalänk
Rekordmedlem

Det måste du prova själv för effekten beror på hur/vad du fotar, slutartiden kan ju tillåtas öka men det påverkar inte bara skärpan på det du fokuserar på utan skärpedjup och rörelseoskärpa, karaktären på bilden blir annorlunda. Ibland blir det bra och ibland inte, har du stabilisering så går den ju att stänga av men är den på så är den ändå inte nån direkt ersättare till ljusstarkare optik, stativ eller blixt. Det är bara ett annat verktyg som påverkar bilden.
Ska du tex fota nått som rör sig så blir det ju större skillnad mellan en "lång" exponeringstid jämfört med om den är kanske 3 steg kortare eftersom du inte fryser rörelsen på samma sätt om du ökar tiden i stället för att släppa in mer ljus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag håller på att välja min första systemkamera och en funktion som ger markanta skillnader i pris är bildstabilisering. Vill man ha det inbyggt i kamerahuset springer priset iväg rejält. Vill man ha det i objektivet går priset upp, men framför allt går antalet alternativ ner. Så jag känner att för egen del vore det bra att veta huruvida jag "behöver" det innan jag köper, eftersom det påverkar mina valmöjligheter så pass mycket.

Så frågan jag ställer mig är hur viktigt det är att ha funktionen? Användningsområdet är på glad amatörnivå där det fotas landskap, natur, porträtt, resor och familjeliv. Där är kameran alltid handhållen, men ljusförhållandena kan variera och blixten är som bäst inbyggd och används sällan. Fokus för min del ligger helt enkelt på användarvänlighet i form av ett smidigt system som är öppet för spontanitet och inte kräver ett stativ på resan. Långa exponeringar är jag intresserad av, men eftersom stativ används där vet jag inte hur viktigt det är med bildstabilisering?

Har inte ägt en systemkamera tidigare och jag har alltid haft bildstabilisering i alla mina kompaktkameror (just nu en Canon G7X II), så jag är helt klart van vid att alltid ha funktionen. Jag har egentligen ingen aning om hur livet utan bildstabilisering ser ut

Kan bidra med min personliga smak i sammanhanget. Har en systemkamera från Canon och några objektiv med och några utan bildstabilisering (IS). De utan IS råkar vara fasta brännvidder som jag köpte begagnat, de var alltså snorbilliga och gav ändå någorlunda kvalitet. De med IS är zoom-objektiv i EF-S-serien, också ganska billiga, men har inte särskilt stora bländare (f/3.5 som största om jag minns rätt).

Normalt brukar jag kunna ta handhållna bilder med en slutartid så lång som 1/30 s och godkänt resultat utan IS. Det är oftast helt okej eftersom de fasta objektiven kommer upp till f/2 i bländare. Men med de IS-bestyckade objektiven kan jag förlänga slutartiden upp till typ 1/10 innan jag får problem handhållet.

Med ett stativ i bilden så minskar såklart nyttan med IS, men låt säga att du (likt mig) har ett halvstadigt stativ som kanske har sett sina bästa dagar, då skadar det definitivt inte med lite extra stabilisering.

Jag köpte det mesta i mitt kamera-kit när jag fortfarande var en student med en budget, därför var begagnade gamla objektiv attraktiva. Om jag idag skulle köpa objektiv i motsvarande brännvidd så hade jag med största sannolikhet spenderat lite extra för att få bra IS och bättre autofokusmotorer i objektiven. Begagnat? Visst, varför inte, men först och främst kvalitet och funktion.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Låt mig visa var skåpet ska stå om du funderar på fullformat.
Du SKA ha en Sigma 24-70/2,8 Art eller Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2
Den drar loss på ca 12k men då kan du fota i stort sett vad som helst i alla situationer UTAN blixt eller stativ.
Jag har själv en Canon 6d och första gen tamron 24-70 och det är helt abnormt vilka kort den tar.
Om börsen samarbetade lite bättre hade jag uppgraderat till en 6d mII och sigman

Edit: förtydligande - liv utan IS är absolut otänkbart såvida du inte är på stranden

Permalänk
Medlem

Det är inte helt lätt att svara på eftersom det är väldigt invividuellt beroende på fotostil. Enl. min personliga åsikt så är det absolut bra att ha och väldigt användbart i många situationer men definitivt inte avgörande.
Det beror även till viss del på brännvidd.
Så jag skulle säga såhär:
Har du råd att avvara de extra slantarna så skaffa absolut med stabilisering. Väljer du en kamera utan IBIS så kan du ju välja att köpa de objektiv du tror att det gör mest nytta på med stabilisring och utan där du tror att det gör mindre nytta.

I praktiken så kommer du ju att kunna handhålla bilder med 2-5ggr så lång slutartid med stabilisering. Ligger man redan på gränsen eller till och med lite på fel sida så kommer ju stabiliseringen att göra att du kommer att få en skarp bild och att du kanske rent av kan sänka ISO-talet lite.
Tumregeln säger att man kan handhålla 1/brännvidden (i 35mm-ekvivalent) utan stabilisering. På exempelvis 50mm blir ju det då 1/50. Med stabilisering blir det istället 1/15 eller ända upp emot 1/2 beroende på hur effektiv stabiliseringen är i det aktuella objektivet/huset.

Att med ett vidvinkelobjektiv kunna handhålla tider på kanske 1s kan onekligen vara rätt trevligt ibland. Det är dock ffa på längre brännvidder som jag upplever att det gör som störst nytta.

Man ska ju dock komma ihåg att ett motiv som rör sig inte stabiliseras av objektivet och därför är det i mångt och mycket inte så himla användbart för "familjebilder" eller (hus)djur, gatufoto eller liknande. För min personliga del är det inte så användbart för landskap heller då det oftast innebär tider på flera sekunder.

Kan du inte stänga av IS på din G7X för att "känna" på det?
Beroende på objektiv på systemkameran kommer du ju dock att ha en större sensor som du kan dra nytta av och kan höja ISO-talet 2-3 steg högre med ungefär samma mängd brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det måste du prova själv för effekten beror på hur/vad du fotar, slutartiden kan ju tillåtas öka men det påverkar inte bara skärpan på det du fokuserar på utan skärpedjup och rörelseoskärpa, karaktären på bilden blir annorlunda. Ibland blir det bra och ibland inte, har du stabilisering så går den ju att stänga av men är den på så är den ändå inte nån direkt ersättare till ljusstarkare optik, stativ eller blixt. Det är bara ett annat verktyg som påverkar bilden.
Ska du tex fota nått som rör sig så blir det ju större skillnad mellan en "lång" exponeringstid jämfört med om den är kanske 3 steg kortare eftersom du inte fryser rörelsen på samma sätt om du ökar tiden i stället för att släppa in mer ljus.

Bra input! De enda gångerna jag fotar saker som rör sig i låg belysning är på konsert, men det är inte dit den här kameran har tänkt följa med

Skrivet av kirayatail:

Kan bidra med min personliga smak i sammanhanget. Har en systemkamera från Canon och några objektiv med och några utan bildstabilisering (IS). De utan IS råkar vara fasta brännvidder som jag köpte begagnat, de var alltså snorbilliga och gav ändå någorlunda kvalitet. De med IS är zoom-objektiv i EF-S-serien, också ganska billiga, men har inte särskilt stora bländare (f/3.5 som största om jag minns rätt).

Normalt brukar jag kunna ta handhållna bilder med en slutartid så lång som 1/30 s och godkänt resultat utan IS. Det är oftast helt okej eftersom de fasta objektiven kommer upp till f/2 i bländare. Men med de IS-bestyckade objektiven kan jag förlänga slutartiden upp till typ 1/10 innan jag får problem handhållet.

Med ett stativ i bilden så minskar såklart nyttan med IS, men låt säga att du (likt mig) har ett halvstadigt stativ som kanske har sett sina bästa dagar, då skadar det definitivt inte med lite extra stabilisering.

Jag köpte det mesta i mitt kamera-kit när jag fortfarande var en student med en budget, därför var begagnade gamla objektiv attraktiva. Om jag idag skulle köpa objektiv i motsvarande brännvidd så hade jag med största sannolikhet spenderat lite extra för att få bra IS och bättre autofokusmotorer i objektiven. Begagnat? Visst, varför inte, men först och främst kvalitet och funktion.

Tack för utförligt svar! Jag är också mån om budgeten, det kommer inte bli något supersystem det här

Jättebra med exempel på slutartider, det är sånt som jag har haft svårt för att få en uppfattning om. Så låga slutartider har jag nog aldrig hört handhållet på Antingen blir det då stativ om det är en längre exponering eller så är subjektet i rörelse så att jag ändå vill ha en snabbare slutare.

En av de knepigare situationerna jag brukar vilja fota är paketöppningen vid julafton. Då är det inomhus, svag belysning och en massa rörelse. Så slutartiden kan inte gå ner för lågt p.g.a. rörelseoskärpa och alla bilder är handhållna. Men om jag fotar på exempelvis 1/100 - 1/200, märker jag någon skillnad om jag har bildstabilisering eller inte då?

Skrivet av Spiffman:

Låt mig visa var skåpet ska stå om du funderar på fullformat.
Du SKA ha en Sigma 24-70/2,8 Art eller Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2
Den drar loss på ca 12k men då kan du fota i stort sett vad som helst i alla situationer UTAN blixt eller stativ.
Jag har själv en Canon 6d och första gen tamron 24-70 och det är helt abnormt vilka kort den tar.
Om börsen samarbetade lite bättre hade jag uppgraderat till en 6d mII och sigman

Edit: förtydligande - liv utan IS är absolut otänkbart såvida du inte är på stranden

Det är inte fullformat jag är inne på, utan APS-C från Fuji eller Sony När man försöker hålla hus + objektiv på ensiffrigt antal tusenlappar är det skräckinjagande priser beroende på vilka behov man har. Därför är jag väldigt mån om att reda ut huruvida jag vill ha/behöver bildstabilisering.

Skrivet av dumbo:

Det är inte helt lätt att svara på eftersom det är väldigt invividuellt beroende på fotostil. Enl. min personliga åsikt så är det absolut bra att ha och väldigt användbart i många situationer men definitivt inte avgörande.
Det beror även till viss del på brännvidd.
Så jag skulle säga såhär:
Har du råd att avvara de extra slantarna så skaffa absolut med stabilisering. Väljer du en kamera utan IBIS så kan du ju välja att köpa de objektiv du tror att det gör mest nytta på med stabilisring och utan där du tror att det gör mindre nytta.

I praktiken så kommer du ju att kunna handhålla bilder med 2-5ggr så lång slutartid med stabilisering. Ligger man redan på gränsen eller till och med lite på fel sida så kommer ju stabiliseringen att göra att du kommer att få en skarp bild och att du kanske rent av kan sänka ISO-talet lite.
Tumregeln säger att man kan handhålla 1/brännvidden (i 35mm-ekvivalent) utan stabilisering. På exempelvis 50mm blir ju det då 1/50. Med stabilisering blir det istället 1/15 eller ända upp emot 1/2 beroende på hur effektiv stabiliseringen är i det aktuella objektivet/huset.

Att med ett vidvinkelobjektiv kunna handhålla tider på kanske 1s kan onekligen vara rätt trevligt ibland. Det är dock ffa på längre brännvidder som jag upplever att det gör som störst nytta.

Man ska ju dock komma ihåg att ett motiv som rör sig inte stabiliseras av objektivet och därför är det i mångt och mycket inte så himla användbart för "familjebilder" eller (hus)djur, gatufoto eller liknande. För min personliga del är det inte så användbart för landskap heller då det oftast innebär tider på flera sekunder.

Kan du inte stänga av IS på din G7X för att "känna" på det?
Beroende på objektiv på systemkameran kommer du ju dock att ha en större sensor som du kan dra nytta av och kan höja ISO-talet 2-3 steg högre med ungefär samma mängd brus.

Tack för tydligt svar! Jättebra med referensvärden för vilka slutartider som behövs för med/utan. Det är sånt jag inte hade en aning om innan tråden skapades.

Jag kommer inte ha råd att köpa ett hus med stabilisering - det överstiger min budget för hela systemet med grov marginal Och jag kommer nog inte köpa mer än 1-2 objektiv de första åren så det vore ju dumt att välja utan om det visar sig att jag faktiskt måste ha bildstabilisering.

Som du är inne på är det inte alltid motivet tillåter en allt för lång slutartid. Jag får nog kika lite i Lightroom hemma vilka slutartider jag brukar fota på. Som jag nämnt här tidigare, är det för min del oftast motivets rörelser som sätter begränsningen på hur lång slutartiden kan vara när jag handhåller. Siffrorna i som dyker upp i den här tråden får mig att tro att det skulle gå bra att klara sig utan stabilisering på handhållna bilder.

Ska kolla om min G7X går skruva på, tanken har inte ens slagit mig faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

En av de knepigare situationerna jag brukar vilja fota är paketöppningen vid julafton. Då är det inomhus, svag belysning och en massa rörelse. Så slutartiden kan inte gå ner för lågt p.g.a. rörelseoskärpa och alla bilder är handhållna. Men om jag fotar på exempelvis 1/100 - 1/200, märker jag någon skillnad om jag har bildstabilisering eller inte då?

Det beror på brännvidden och hur bra din teknik är men på "normala" brännvidder skulle jag säga att vinsten är ganska liten.
Just för paketöppningen eller liknande situationer tycker jag att en extern blixt är väldigt användbart. Jag har inte koll på hurvida Sony och Fuji har trådlös blixtstyrning inbyggt i sina hus men har de det så kan man ofta ställa blixten vinklad upp i taket på något strategiskt ställe och bara låta den fylla på med lite extra ljus. Kör man på tex ISO800 och slutartid på 1/60 och f/2.8 så kommer man att få med mycket av stämningsljuset medan blixten hjälper till att frysa rörelser. Det kan behövas lite experimenterande men de siffrorna är någonstans att börja iaf.

Nu har man ju olika mycket ljus hemma men jag tycker ofta jag ligger på gränsen och är uppe om ISO6400 och f/1.8 när jag fotar helt utan blixt. Min kamera ger användbara bilder på ISO6400 men skulle hellre hålla min till max ISO3200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det beror på brännvidden och hur bra din teknik är men på "normala" brännvidder skulle jag säga att vinsten är ganska liten.
Just för paketöppningen eller liknande situationer tycker jag att en extern blixt är väldigt användbart. Jag har inte koll på hurvida Sony och Fuji har trådlös blixtstyrning inbyggt i sina hus men har de det så kan man ofta ställa blixten vinklad upp i taket på något strategiskt ställe och bara låta den fylla på med lite extra ljus. Kör man på tex ISO800 och slutartid på 1/60 och f/2.8 så kommer man att få med mycket av stämningsljuset medan blixten hjälper till att frysa rörelser. Det kan behövas lite experimenterande men de siffrorna är någonstans att börja iaf.

Nu har man ju olika mycket ljus hemma men jag tycker ofta jag ligger på gränsen och är uppe om ISO6400 och f/1.8 när jag fotar helt utan blixt. Min kamera ger användbara bilder på ISO6400 men skulle hellre hålla min till max ISO3200.

Jo, det är brännvidder omkring FF-motsvarande 40-80 mm vi talar om i första hand, så jag vill tro att de räknas som "normala" Skillnaden blir större desto högre/större brännvidd man har, som jag förstått det? Det låter i alla fall logiskt i mitt huvud, att obalans stör mer desto större förstoring man har.

Bra idé för blixtlösning! Jag har inte någon koll heller faktiskt - men det kanske kan vara värt att titta på innan jag väljer sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jo, det är brännvidder omkring FF-motsvarande 40-80 mm vi talar om i första hand, så jag vill tro att de räknas som "normala" Skillnaden blir större desto högre/större brännvidd man har, som jag förstått det? Det låter i alla fall logiskt i mitt huvud, att obalans stör mer desto större förstoring man har.

Ja, precis. Tumregeln är, som sagt, 1/brännvidden så har man motsvarande 500mm så bör man ligga på 1/500 eller kortare. Enl. ditt exempel bör du ligga på 1/80 till 1/40 för att få "acceptabelt skarpa" bilder (utan stabilisering) och du ligger ju redan på kortare tider pga att du har rörliga motiv.
Sedan är ju detta en tumregel så man behöver ju själv hitta sin gräns och för att kunna nyttja dagens högupplösta sensorer till sin fulla potential så behöver man i regel ligga på betydligt kortare tider än tumregeln säger. Det finns dock många fler faktorer att väga in i detdär sista, om att nyttja sensorn till sin fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

När man försöker hålla hus + objektiv på ensiffrigt antal tusenlappar är det skräckinjagande priser beroende på vilka behov man har. Därför är jag väldigt mån om att reda ut huruvida jag vill ha/behöver bildstabilisering.

Bildstabilisering är billigare än en stor bländare, alltså kommer du få mer bang for your buck med liten bländare + bildstabilisering, men fortfarande kunna få okej bilder om du inte tar på objekt som rör sig i mörker.

Har du valet mellan ett 2.8 med VR och ett 2.8 utan VR så blir det mer beroende på. Har du t.ex. lång brännvidd kan VR underlätta ändå eftersom det märks (och hjälper) mycket mer på lång brännvidd. Tänker du t.ex. fota rörliga motiv så kommer VR inte hjälpa utan 2.8 utan VR kommer vara lika bra och billigare.

Så tänk såhär: Budgetalternativet är billigt objektiv med VR. Mellanklassalternativet är dyrt objektiv med stor bländare utan VR. MrMoneypantsalternativet är dyrt objektiv med stor bländare och VR.

En klassiker och fördelen med just en systemkamera är att du kan köpa en rätt dyr normalzoom (typ 18-50/2.8) och sedan komplettera med olika billiga eller dyrare kringobjektiv beroende på vad du ska fota. T.ex. ett 35/1.8 för mörkerbilder eller ett 70-300 om du vill fota fåglar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kamouflage:

Bildstabilisering är billigare än en stor bländare, alltså kommer du få mer bang for your buck med liten bländare + bildstabilisering, men fortfarande kunna få okej bilder om du inte tar på objekt som rör sig i mörker.

Har du valet mellan ett 2.8 med VR och ett 2.8 utan VR så blir det mer beroende på. Har du t.ex. lång brännvidd kan VR underlätta ändå eftersom det märks (och hjälper) mycket mer på lång brännvidd. Tänker du t.ex. fota rörliga motiv så kommer VR inte hjälpa utan 2.8 utan VR kommer vara lika bra och billigare.

Så tänk såhär: Budgetalternativet är billigt objektiv med VR. Mellanklassalternativet är dyrt objektiv med stor bländare utan VR. MrMoneypantsalternativet är dyrt objektiv med stor bländare och VR.

En klassiker och fördelen med just en systemkamera är att du kan köpa en rätt dyr normalzoom (typ 18-50/2.8) och sedan komplettera med olika billiga eller dyrare kringobjektiv beroende på vad du ska fota. T.ex. ett 35/1.8 för mörkerbilder eller ett 70-300 om du vill fota fåglar.

Det är inte riktigt så enkelt, bländaren är ju det man reglerar skärpedjupet med och kort skärpedjup är inget man kan få av stabilisering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte riktigt så enkelt, bländaren är ju det man reglerar skärpedjupet med och kort skärpedjup är inget man kan få av stabilisering.

Det är en förenkling! Anledningen till att jag 'plockar bort' VR i mellanklassobjektivet är att en större bländare ger större möjligheter, inte bara i ljusstyrka utan, som du säger, i form av kortare skärpedjup.
Poängen är att det inte ens existerar ljusstarka, billiga, bra zoomobjektiv så ska man komma undan med objektiv för cirka 3-4000 så är sällan ett 2.8 eller bättre något alternativ.
Ett billigt, ljussvagt objektiv utan VR är väldigt svårt för en nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Bildstabilisering är billigare än en stor bländare, alltså kommer du få mer bang for your buck med liten bländare + bildstabilisering, men fortfarande kunna få okej bilder om du inte tar på objekt som rör sig i mörker.

Har du valet mellan ett 2.8 med VR och ett 2.8 utan VR så blir det mer beroende på. Har du t.ex. lång brännvidd kan VR underlätta ändå eftersom det märks (och hjälper) mycket mer på lång brännvidd. Tänker du t.ex. fota rörliga motiv så kommer VR inte hjälpa utan 2.8 utan VR kommer vara lika bra och billigare.

Så tänk såhär: Budgetalternativet är billigt objektiv med VR. Mellanklassalternativet är dyrt objektiv med stor bländare utan VR. MrMoneypantsalternativet är dyrt objektiv med stor bländare och VR.

En klassiker och fördelen med just en systemkamera är att du kan köpa en rätt dyr normalzoom (typ 18-50/2.8) och sedan komplettera med olika billiga eller dyrare kringobjektiv beroende på vad du ska fota. T.ex. ett 35/1.8 för mörkerbilder eller ett 70-300 om du vill fota fåglar.

Tack för sammanfattning!

Prisläget i ett av segmenten (APS-C ~30 mm fasta objektiv) jag tittar på ser ut så här:

Då får man antingen en billig Sigma som är riktigt skarp, eller en dyrare och stabiliserad Sony som verkar anses mindre skarp än Sigman. Eller kliva in på MrMoneyalternativet som kallar sig för Fujifilm Deras objektiv är markant dyrare överlag, vilket jag tycker är väldigt synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Med ett stativ i bilden så minskar såklart nyttan med IS, men låt säga att du (likt mig) har ett halvstadigt stativ som kanske har sett sina bästa dagar, då skadar det definitivt inte med lite extra stabilisering.

Jag är ganska säker på att man inte ska ha stabilisering påslaget på kameror/objektiv som har det när man fotar med stativ.
För kameran är då redan stadig och allt som stabiliseringen gör är att den kommer "söka" arbete att göra och faktiskt kunna orsaka oskärpa själv genom att försöka kompensera för något som inte behövs.
Läser man på forum som dpreview så är detta iaf något som det talas om en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag är ganska säker på att man inte ska ha stabilisering påslaget på kameror/objektiv som har det när man fotar med stativ.
För kameran är då redan stadig och allt som stabiliseringen gör är att den kommer "söka" arbete att göra och faktiskt kunna orsaka oskärpa själv genom att försöka kompensera för något som inte behövs.
Läser man på forum som dpreview så är detta iaf något som det talas om en hel del.

Återkommer när jag empiriskt har undersökt saken. Glömmer oftast bort att stänga av stabilisering oavsett vad.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack för sammanfattning!

Prisläget i ett av segmenten (APS-C ~30 mm fasta objektiv) jag tittar på ser ut så här:
https://i.imgur.com/JptN4Mv.png

Då får man antingen en billig Sigma som är riktigt skarp, eller en dyrare och stabiliserad Sony som verkar anses mindre skarp än Sigman. Eller kliva in på MrMoneyalternativet som kallar sig för Fujifilm Deras objektiv är markant dyrare överlag, vilket jag tycker är väldigt synd.

Här är det ju även en fråga om "original" vs tredjepart. Sony och Fuji är dyrare för att det är "original"-objektiv. Sigma, Tamron Tokina osv konkurerar ju främst med priset. Billigare pris för (oftast) liknande prestanda, men inte så sällan lite sämre byggkvalitet.
Detta är dock förändrats något på senare tid där både Tamron och Sigma har satsat på riktigt högkvalitativa objektivserier som är nästan lika dyra som original, men rent av bättre i prestanda.

Vad gäller fuji är det delvis så att man kan ta betalt för att man tar betalt, sas. Ibland är det enda som behövs för att folk ska slanta upp att man har ett högt pris så att det verkar exklusivt, och min åsikt är att det, delvis, är så med Fuji.
En annan anledning till deras höga priser är att de gör andra materialval där de bygger mer i metall, vilket är dyrare. Metall är främst bra på att ge en "dyrare känsla" men är inte nödvändigtvis hållbarare än plast.
Ytterligare en faktor är ju att Fujis objektiv tillverkas i ganska små serier.
Rent optiskt är de generellt väldigt bra, visserligen, men inte nödvändigtvis bättre än motsvarande optik hos konkurenterna.

Skrivet av Sidde:

Jag är ganska säker på att man inte ska ha stabilisering påslaget på kameror/objektiv som har det när man fotar med stativ.
För kameran är då redan stadig och allt som stabiliseringen gör är att den kommer "söka" arbete att göra och faktiskt kunna orsaka oskärpa själv genom att försöka kompensera för något som inte behövs.
Läser man på forum som dpreview så är detta iaf något som det talas om en hel del.

Ja det stämmer. Det varierar lite från objektiv till objektiv hur stor påverkan blir. Med mintt Nikon 16-35 har jag hittils inte sett någon påverkan när jag glömt slå av den (jag har dock inte gjort några vetenskapliga tester). Med mina Tamron 24-70/2.8 VC G1 samt 70-300/4-5.6 VC så blir bilderna oftast så suddiga att man i bästa fall kan ana sig till vad bilden föreställer. Då tar jag iofs ofta bilder mer flera sekunder slutartid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack för sammanfattning!

Prisläget i ett av segmenten (APS-C ~30 mm fasta objektiv) jag tittar på ser ut så här:
https://i.imgur.com/JptN4Mv.png

Då får man antingen en billig Sigma som är riktigt skarp, eller en dyrare och stabiliserad Sony som verkar anses mindre skarp än Sigman. Eller kliva in på MrMoneyalternativet som kallar sig för Fujifilm Deras objektiv är markant dyrare överlag, vilket jag tycker är väldigt synd.

Ah, du kollar på fasta objektiv alltså? Det är en lite annan femma och man får ju som du ser riktigt ljusstarka objektiv för lite pengar, som dessutom ofta är riktigt bra.

Är du säker på att du kommer tycka det är kul med bara ett fast objektiv? Man blir rätt begränsad med det som enda objektiv och normalt sett så börjar man med en normalzoom (typ 18-50) och lägger så mycket pengar man kan på denna, och kompletterar sedan med ett billigt fast för någon tusenlapp.

Jag har dålig koll på de här exakta objektiven men du kan gå i en fälla med Fujinon. Du betalar antagligen en hel del onödiga pengar för att det fungerar på fullformat, och sedan lite till för att det är vädertätat (vilket din kamera antagligen inte kommer vara).
Sigmat har bra rykte och jag har väldigt, väldigt svårt att tro att du kommer sakna VR med så kort brännvidd som 30mm om du ovanpå det har bländare 1.4 att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag har dålig koll på de här exakta objektiven men du kan gå i en fälla med Fujinon. Du betalar antagligen en hel del onödiga pengar för att det fungerar på fullformat, och sedan lite till för att det är vädertätat (vilket din kamera antagligen inte kommer vara).

Fuji har väl bara APS-C (X) och mellanformat (G)?

Permalänk

Fuji brukar ju vara populära tack vare deras fina jpeg-filer, dvs dom har bra färger direkt ur kameran.

Objektivet verkar vara något dyrare, men får för mig att dom ofta är ganska bra.

Sony tror jag också lider av lite dyrare objektiv, men där är nog tredjeparts-valen större.

Själv har jag två kamerasystem korkat nog. Dels Olympus spegellösa m43-kamera, E10 mkii, med två fasta objektiv, ett 25mm och ett 18mm. En rolig kamera med bildstabilisering i huset, och bra inställningsmöjligheter. Bra sökare - även om det är en display som visar bilden känns den kvick och rapp. Finns en del prisvärda objektiv till m43, och en stor fördel är att både Panasonic och Olympus kör samma standard, samt att det finns tredjepartstillverkare. Dom riktigt bra objektiven håller hög klass och kostar tyvärr därefter.

Det andra systemet jag har är Canon, och där har jag en äldre 40D och en ganska gammal 6D. Klart rejäla kameror som är snabba och roliga att använda. Canon's Ef-system har många år på nacken och det finns ett enormt utbud när det gäller begagnade objektiv och kameror.

För mig brukar det bli så att den lilla olympus-kameran gärna får följa med på utflykter medan Canon-grejorna fungerar bra till porträtt och sport, de få gånger man ska fota något sådant.

Utöver bländaren på objektivet är sensorns storlek (och avstånd till motivet osv...) en del som avgör hur bakgrundsoskärpan blir, och därför har jag två olika kit korkat nog..

Ok, så varför skriva den här harangen, frågan var ju angående bilstabilisering.
Ja, dels för att det i många fall sitter bildstabilisering i kameran. I Olympus fall har dom det i de flesta modeller, och det är dessutom kompatibelt med stabilisering i vissa av deras finare objektiv. Det blir en hybridlösning som kan ge många steg utökad slutartid handhållet.
Att tänka på är dock att det drar ström, och en spegellös kamera är sällan något batteri-monster från början.
När det kommer till Canon's system så tänker jag mig att begagnat-marknaden är så stor (gäller även Nikon), att man inte nödvändigtvis behöver fälla avgörande då man köper just kameran och kanske det första objektivet.. Priserna på t.ex. 50mm 1,8, 85mm 1,8 osv har legat relativt stilla dom senaste åren. Med andra ord kan man gott köpa lite för att testa om man är intresserad.

T.ex. kanske man kan nöja sig med kit-zoomen till en början, versionen med IS, och så kompletterar man med 85mm 1,8 för att få möjlighet till snygga porträtt med fin bokeh?

85mm på ett APS-C-hus (t.ex. Canon 70/80D, 7D osv..) fungerar dessutom för att fota sport på nära håll, ifall man har barn i den åldern eller liknande.

Ytterligare en sak att ta med i beaktande, faktiskt, är slutartid vs bländare vs skärpedjup, fast med en omvänd tvist...

Om du tänker dig att du vill få ett större skärpedjup, dvs få med en större del av bilden i fokus, i ett mörkare scenario, där någonting samtidigt rör sig, då måste du ha en kortare slutartid. Här blir du i så fall hjälpt av ett kamerasystem med mindre sensor, eftersom du då får ett större skärpedjup med samma bländare. Bländare 1,8 släpper in lika mycket ljus oavsett om det är en fullformatskamera eller en m43 kamera, men däremot blir skärpedjupet annorlunda.
Något som kan hjälpa upp situationen i det här fallet är iso-värdet.

Således, beroende på vad som ska fotas kanske iso-prestanda på bra nivå kan väga upp avsaknad av is till viss del.

Observera, allt jag tycker om Canon ovan finns representerat hos Nikon också, med några små variationer.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Under vilka förhållanden fotograferar du mest?
I bra dagsljus exempelvis kommer du kunna få så pass bra slutartider att bildstabilisering är fullständigt onödigt.

Mina bästa bilder har så gott som alltid tagits på stativ med iso 100, då har man ändå alltid bildstabilisering avstängd och då blir funktionen helt onödig. Fotograferas det mycket inomhus, på kalas och i sämre ljus i allmänhet är bildstabilisering värt.

Jag då, som inte tycker om att fotografera människor utan har begränsat mig till macro/landskap, då är stativ > det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om du tänker dig att du vill få ett större skärpedjup, dvs få med en större del av bilden i fokus, i ett mörkare scenario, där någonting samtidigt rör sig, då måste du ha en kortare slutartid. Här blir du i så fall hjälpt av ett kamerasystem med mindre sensor, eftersom du då får ett större skärpedjup med samma bländare. Bländare 1,8 släpper in lika mycket ljus oavsett om det är en fullformatskamera eller en m43 kamera, men däremot blir skärpedjupet annorlunda.
Något som kan hjälpa upp situationen i det här fallet är iso-värdet.

f/1.8 släpper in lika mycket ljus PER YTENHET oavsett om det är en m4/3 eller småbildskamera.

Ett väldigt enkelt räkneexempel visar att vid "samma bild" släpper objektivet till en småbildskamera in mer ljus.
Ta ett 50/1.8 som exempel. Då är ingångspupillen ca 28mm.
För att få samma bildvinkel på m4/3 får man använda ett 25mm objektiv och med f/1.8 blir ingångspupillen ca 14mm istället. Hålet som släpper in ljus har alltså bara halva diametern, eller en fjärdedel av arean och släpper således bara in en fjärdedel så mycket ljus.
Skulle man sätta på ett 50/1.8 på m4/3 så blir det annan bildvinkel och då jämför man äpplen och päron.

Med småbildskameran har man en större sensor som därmed samlar in mer ljus och därför får man lägre brus. Man kan alltså höja ISO-talet med ungefär 2 steg och få samma mängd brus och därmed kan man även blända ner två steg för att få samma skärpedjup som med m4/3.

Permalänk

@dumbo: Tror du är bättre på det där än vad jag är, men...

Jag tycker jag får uppfattningen av att läsa runt på ganska många olika ställen att man gärna kan se m43-sensorns storlek som en fördel för att få längre skärpedjup jämfört med t.ex. fullformat.

Kan det möjligen vara så att man tar med minskat dynamiskt omfång i ekvationen?

Problemet med att öka iso, utöver att man får med mer brus i den färdiga bilden, är att det dynamiska omfånget krymper.
Funderade lite över detta när det gäller mina egna kameror och kollade på dxomark's sida. Under "measurements" på respektive modell kan man hitta mätningar av dynamiskt omfång.

Kollade på både min Olympus och min 6d. Ser att Olympusen dyker i omfång tidigare än 6d så jag var beredd att avfärda den här teorin. Men, jag kollade också upp min 40d, som ju är ännu äldre..

Visserligen störtdyker inte kurvan rakt ner, men redan innan iso 800 är dynamiska omfånget under 10, så jag kan se att det i en del fall kan ha varit ett problem. Inte vanligtvis, men beroende på användningsområde.
Canon 5d, första versionen dyker ner mot 10 strax före iso 1600.

Vad får man ut av ovanstående...? Jadu, jag är inte riktigt säker. Jag tror mest jag är nyfiken på om det finns något belägg för det jag läst mig till själv, vilket jag tycker har verkat rimligt tidigare.

I vissa fall tror jag en fördel kan finnas att kunna ha längre skärpedjup utan att behöva öka iso, men med tanke på åldern på de kameror jag nämnt så var ju inte m43 sådär väldigt utbrett, så jag undrar faktiskt varifrån detta argument kommer.

Önskar jag kunde länka in något referat, men jag har inget i huvudet just nu, och det var ett tag sedan jag läste på om saken sist.

Tack för klargörandet!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@dumbo: Tror du är bättre på det där än vad jag är, men...

Jag tycker jag får uppfattningen av att läsa runt på ganska många olika ställen att man gärna kan se m43-sensorns storlek som en fördel för att få längre skärpedjup jämfört med t.ex. fullformat.

Ja, och det stämmer ju att man får större skärpedjup vid samma förstoring/bildvinkel och bländare. Man väljer dock gärna att inte bry sig om att man ju kan blända ner och höja ISO-talet med större sensor och få samma bild, både oavsett skärpedjup och brusmängd.
Om det nu är så att man bara (eller åtminstone mestadels) fotar motiv där man bländar ner en massa, som tex macro, jag då har man ju ingen fördel med den större sensorn, åtminstone inte om man måste höja ISO-talet för att få en tillräckligt kort slutartid.

Citat:

Kan det möjligen vara så att man tar med minskat dynamiskt omfång i ekvationen?

Problemet med att öka iso, utöver att man får med mer brus i den färdiga bilden, är att det dynamiska omfånget krymper.
Funderade lite över detta när det gäller mina egna kameror och kollade på dxomark's sida. Under "measurements" på respektive modell kan man hitta mätningar av dynamiskt omfång.

Kollade på både min Olympus och min 6d. Ser att Olympusen dyker i omfång tidigare än 6d så jag var beredd att avfärda den här teorin. Men, jag kollade också upp min 40d, som ju är ännu äldre..

Visserligen störtdyker inte kurvan rakt ner, men redan innan iso 800 är dynamiska omfånget under 10, så jag kan se att det i en del fall kan ha varit ett problem. Inte vanligtvis, men beroende på användningsområde.
Canon 5d, första versionen dyker ner mot 10 strax före iso 1600.

Vad får man ut av ovanstående...? Jadu, jag är inte riktigt säker. Jag tror mest jag är nyfiken på om det finns något belägg för det jag läst mig till själv, vilket jag tycker har verkat rimligt tidigare.

Dynamiskt omfång är egentligen bara ett mått på bruset (mindre brus = större dynamiskt omfång) men det är ganska komplicerat att jämföra mellan olika kameror eftersom "per pixel-bruset" är högre på en kamera med högre upplösning, så man måste ta med det i beräkningen. Därtill sker ISO-höjning delvis i kameran mjukvara. Jag ska erkänna att det är ett område som jag inte grottat ner mig jättedjupt i.
Hur som helst så har ju en mindre sensor redan mindre dynamiskt omfång, redan på lägre ISO-tal, det är ju pga det högre bruset det är så.

Det ska väl sägas att jag förutsätter "allt annat lika" i mina resonemang. En lastgammal småbildskamera har ju inte riktigt 2 stegs fördel mot senaste modellerna m4/3-kamerorna för att tekniken gått framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Här är det ju även en fråga om "original" vs tredjepart. Sony och Fuji är dyrare för att det är "original"-objektiv. Sigma, Tamron Tokina osv konkurerar ju främst med priset. Billigare pris för (oftast) liknande prestanda, men inte så sällan lite sämre byggkvalitet.
Detta är dock förändrats något på senare tid där både Tamron och Sigma har satsat på riktigt högkvalitativa objektivserier som är nästan lika dyra som original, men rent av bättre i prestanda.

Vad gäller fuji är det delvis så att man kan ta betalt för att man tar betalt, sas. Ibland är det enda som behövs för att folk ska slanta upp att man har ett högt pris så att det verkar exklusivt, och min åsikt är att det, delvis, är så med Fuji.
En annan anledning till deras höga priser är att de gör andra materialval där de bygger mer i metall, vilket är dyrare. Metall är främst bra på att ge en "dyrare känsla" men är inte nödvändigtvis hållbarare än plast.
Ytterligare en faktor är ju att Fujis objektiv tillverkas i ganska små serier.
Rent optiskt är de generellt väldigt bra, visserligen, men inte nödvändigtvis bättre än motsvarande optik hos konkurenterna.

Ja det stämmer. Det varierar lite från objektiv till objektiv hur stor påverkan blir. Med mintt Nikon 16-35 har jag hittils inte sett någon påverkan när jag glömt slå av den (jag har dock inte gjort några vetenskapliga tester). Med mina Tamron 24-70/2.8 VC G1 samt 70-300/4-5.6 VC så blir bilderna oftast så suddiga att man i bästa fall kan ana sig till vad bilden föreställer. Då tar jag iofs ofta bilder mer flera sekunder slutartid.

Jo, jag har fått uppfattningen att tredjepartstillverkarna fått sig ett uppsving så jag tycker att de är minst lika intressanta som originalprylarna.

Det där stämmer bra överens med min uppfattning om att Fujis objektiv gärna är märkbart dyrare. Bra att få förklarat för sig vad det beror på Tidigare har jag bara hört folk säga att Fuji har överlägset "bäst glas" inom APS-C. Själv föredrar jag kamerahusen från Fuji, så jag tycker det är väldigt synt att objektiven är så dyrköpta.

Skrivet av Kamouflage:

Ah, du kollar på fasta objektiv alltså? Det är en lite annan femma och man får ju som du ser riktigt ljusstarka objektiv för lite pengar, som dessutom ofta är riktigt bra.

Är du säker på att du kommer tycka det är kul med bara ett fast objektiv? Man blir rätt begränsad med det som enda objektiv och normalt sett så börjar man med en normalzoom (typ 18-50) och lägger så mycket pengar man kan på denna, och kompletterar sedan med ett billigt fast för någon tusenlapp.

Jag har dålig koll på de här exakta objektiven men du kan gå i en fälla med Fujinon. Du betalar antagligen en hel del onödiga pengar för att det fungerar på fullformat, och sedan lite till för att det är vädertätat (vilket din kamera antagligen inte kommer vara).
Sigmat har bra rykte och jag har väldigt, väldigt svårt att tro att du kommer sakna VR med så kort brännvidd som 30mm om du ovanpå det har bländare 1.4 att använda.

Medan jag försöker hitta vilket märke jag vill ha på kamerahuset är fasta objektiv väldigt tacksamma att jämföra för en som inte köpt objektiv förut Men ja, det lutar även åt ett sånt eftersom de är så prisvärda.

Jag har ca. 10 000 importerade foton i Lightroom och den överlägset mest använda brännvidden bland foton som faktiskt blir användbara är motsvarande FF 24 mm. Så jag är på det klara med vad jag brukar behöva för brännvidd med min kompaktkamera.

Tack för förtydligandet om specifikationerna, det där var information som var svår att utläsa i Prisjakt-kolumnerna

Skrivet av Jaevel:

Under vilka förhållanden fotograferar du mest?
I bra dagsljus exempelvis kommer du kunna få så pass bra slutartider att bildstabilisering är fullständigt onödigt.

Mina bästa bilder har så gott som alltid tagits på stativ med iso 100, då har man ändå alltid bildstabilisering avstängd och då blir funktionen helt onödig. Fotograferas det mycket inomhus, på kalas och i sämre ljus i allmänhet är bildstabilisering värt.

Jag då, som inte tycker om att fotografera människor utan har begränsat mig till macro/landskap, då är stativ > det mesta

Användningsområdet är på glad amatörnivå där det fotas landskap, natur, porträtt, resor och familjeliv. Så det mesta är väl dagsljus. Inomhus kan ju ljuset variera kraftigt. Men ja, det lutar väl åt att jag når slutsatsen att bildstabilisering inte är ett måste Jag tror det kan vara nyttigt att köra utan det på ett objektiv för att lära sig hårdvarans begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fuji har väl bara APS-C (X) och mellanformat (G)?

Skrivet av Sebbepojken:

Tack för förtydligandet om specifikationerna, det där var information som var svår att utläsa i Prisjakt-kolumnerna

Jag ljög dock för dig delvis! Jag måste läst lite fort, för det funkar mycket riktigt inte på fullformat.
Det är dock vädertätat, och det kommer ditt hus antagligen inte vara, så det är fortfarande pengar på något du inte kommer ha nytta av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag ljög dock för dig delvis! Jag måste läst lite fort, för det funkar mycket riktigt inte på fullformat.
Det är dock vädertätat, och det kommer ditt hus antagligen inte vara, så det är fortfarande pengar på något du inte kommer ha nytta av

Varför skulle kamerahuset inte vara vädertätat? Köper man Fuji är ju det ju standard i X-T3 samt de äldre 1 och 2.
Däremot i lillebror-serien XT20 (kommer ut snart XT30) är inte det men i övrigt "samma" kamera i form av sensor och prestanda.

Vill man inte lägga ut pengarna på en ny XT3 kan man ju fortfarande köpa en XT2 för samma pris som lillebror.

Det som är bra med Fuji är att man kommer på "highend" för en ganska billig peng (om man bortser från mellanformat) jämfört med Sony osv. som gärna lägger det extra krutet på A7 och A9-serien istället för APSC-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varför skulle kamerahuset inte vara vädertätat? Köper man Fuji är ju det ju standard i X-T3 samt de äldre 1 och 2.

Han vill komma undan med under 10' för både kamera och objektiv. X-T2 verkar kvala in på 8990 utan objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Han vill komma undan med under 10' för både kamera och objektiv. X-T2 verkar kvala in på 8990 utan objektiv.

Missade det, Kanske priset kryper ner lite när XT30 kommer ut dock eftersom den kameran kommer ha bättre specs än XT2 och XT20.
Men under 10k får man som du säger en ej vädertätad X-T20 med 18-55mm-objektivet (ett objektiv som är väldigt uppskattat).

Permalänk
Medlem

Jag har inte tänkt på stabilisator, har det på alla mina objektiv tror jag. Nej, inte 24-70 kom jag på.
Har aldrig haft det avstängt så jag kan inte jämföra riktigt "med" och "utan"
Min utrustning är Canon 5D mk IV, Canon EF 24-70 II f/2.8, Canon EF 85 f/1.4 IS, Canon EF 70-200 f/2.8 III med IS den också. Det anstår att införskaffa en Canon EF 100 f/2.8 med IS också inom kort.
Funderar på en EF 16-35 f/2.8 III också, som är utan IS, men kanske gör mest nytta på telesidan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Jag är bara en amatörfilmare som filmade en hel där runt 8år sedan.
Jag hade då en bättre filmkamera som hade kostat runt 30 000kr för 10år sedan med DAT kassetter och en då ny billig systemkamera för runt 8000kr. (den sista ägde jag själv, den andra en med bättre ekonomi)

Av det lilla jag filmade så insåg jag att det är superviktigt med ett extremt bra stativ, jag skulle skämtsamt säga att man kan aldrig köpa ett för bra stativ. Samma sak gäller förövrigt mikrofon, att kunna spela in utomhus och det blåser kräver sin utrustning som är svindyr.

Jag tycker mig uppleva brister när jag på min 8000kr filmkamera hade på stabilisatorn, men väldigt ofta så var jag ändå tvungen att ha på denna för att få en jämn bild. Jag tror att om jag hade lagt ner någon tusenlapp på stativet istället för runt 400kr som jag gav så hade det blivit bättre.

Nå som sagt det var länge sedan jag filmade på amatörnivå med amatörsaker. (30 000kr kameran var bättre, men 10år gammal gjorde sitt) Min poäng är hur viktigt bildstabilisering är beror på vad man har för stativ, kamera etc. Sedan vilka krav man har, jag själv hatar allt vad hoppig bild heter.

*edit*
Jag tänker köpa en drönare i 20 -25 000kr klassen till sommaren, där kommer jag självklart låta stabilisatorn vara på.