Höjning av kemikalieskatt på elektronik 2019

Permalänk

Höjning av kemikalieskatt på elektronik 2019

Den nya S + Mp regeringen med stöd av C + L ämnar att höja kemikalieskatten på elektronik.

Skatten per kg höjs från dagens 120 kr till 160 kr.
Taket för maximal skatt höjs från 320 kr till 440 kr.
(OBS! Detta är innan momspåslag, så egentligen är höjningen till 200 kr per kg med ett maximalt tak på 550 kr)

Den föreslagna skattehöjningen som är en del av överenskommelsen om en grön skatteväxling mellan regeringen samt Centerpartiet och Liberalerna kommer troligen träda kraft 1:a Augusti.

Källa: Dagens Nyheter

Läs SweClockers artikel här

Lade till länk till SweClockers artikel på slutet! :) / Jacob Hugosson
Permalänk
Medlem

Och så ökar handeln till danska och tyska återförsäljare och så undrar man varför svenska elektronikförsäljare går i konkurs =>människor blir arbetslösa och staten får in mindre skatt. Undrar vad som är mer gynnsamt i längden? Förstår tanken, men återigen känns appliceringen fel!

Permalänk
Medlem

Var det inte så att det blev en enorm förlust pga kemikalieskatten då konsumenter vände sig till europeiska leverantörer? Hur hjälper då en höjning?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Elloy:

Och så ökar handeln till danska och tyska återförsäljare och så undrar man varför svenska elektronikförsäljare går i konkurs =>människor blir arbetslösa och staten får in mindre skatt. Undrar vad som är mer gynnsamt i längden? Förstår tanken, men återigen känns appliceringen fel!

Ja och min (och många andras) fråga är varför man väljer att gå på vikt och inte kör en procentuellt ökning på priset, t ex att momsen höjs till 30% på elektronik med kemikalier. Som den är utformad just nu kommer skatten slå oproportionerligt hårt mot t.ex. spelkonsolerna PS4 samt Xbox med en ett totalt påslag på ca 13% samtidigt som t.ex. iPhone får ett ynka prispåslag på ca 0.07% (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Och så ökar handeln till danska och tyska återförsäljare och så undrar man varför svenska elektronikförsäljare går i konkurs =>människor blir arbetslösa och staten får in mindre skatt. Undrar vad som är mer gynnsamt i längden? Förstår tanken, men återigen känns appliceringen fel!

Inte för att försvara denna skatt MEN svenska butiker går inte på knäna pga. detta utan pga. den ökade internethandeln och storföretag som Elgiganten och liknande tar upp en ringa marknad som redan existerar. Denna skatt är bara en fotnot i jämförelse. Vilket (ironiskt nog) din kommentar kan tas som belägg för. Hade folk brytt sig ett dugg om svensk handel så hade de tagit prispåslaget istället för att vända sig till närmsta butik utomlands för ett bättre pris.

Skrivet av Rödskägg d ä:

Ja och min (och många andras) fråga är varför man väljer att gå på vikt och inte kör en procentuellt ökning på priset, t ex att momsen höjs till 30% på elektronik med kemikalier. Som den är utformad just nu kommer skatten slå oproportionerligt hårt mot t.ex. spelkonsolerna PS4 samt Xbox med en ett totalt påslag på ca 13% samtidigt som t.ex. iPhone får ett ynka prispåslag på ca 0.07% (!)

För vikt är ett bättre sätt att mäta själva kemikalienivån än priset i sig.

Skrivet av Ibymafayhas:

Det är inte skatten sig som är viktigt längre utan visa på att man tar ansvar för miljön. Hur lilla Sverige skulle påverka något över huvudtaget sett i ett globalt perspektiv är däremot ointressant, eftersom väljarkåren är för dum att begripa och ifrågasätta.

Gillar man inte något kan man antingen förbjuda/beskatta eller utveckla nya och bättre lösningar. Europa står idag för den första punkten medan USA och Asien står för den senare och det är där nya företag bildas. Idag finns ingen som nämner Europa när det gäller (teknik)utveckling av denna enkla anledning och kommer göra Europa till ett (relativt sett) framtida U-land jämfört med jättarna i väst och öst.

Tycker dock inte det argumentet är direkt mer insatt. Det spelar egentligen ingen roll vad andra länder gör (Hoppa från broar etc) utan det handlar om att göra sitt och försöka lägga press på andra att göra exakt samma sak.

Skrivet av Ibymafayhas:

Bra så länge momsen är "låg", då kan man tjäna mer pengar genom att köpa utanför landets gränser! Om detta leder till mer CO2-utsläpp lämnas som en övning åt regeringen.

Kom ihåg att även produkter utan kemikalier beskattas, bara för att visa att man inte är intresserad av miljön i slutändan utan bara använder det som ett svepskäl.

Inte alls sant utan det bevisar bara att systemet inte är bra nog för att kunna utskilja detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Man jag ju undra vad dom tänker med...

Jag köper redan delar från danska https://www.computersalg.se/ , varför ska jag köpa nått som är dyrare här i sverige när jag får det billigare, och det blir en del pengar när man slår ihop allting.

Och nu ska dom alltså göra allting mer dyrt? vad händer med detta land, hur kan inkompetenta människor sitta på en så hög maktposition. Allt det politikerna sen lång tid tillbaka har lyckats med, är att köra landet ner i skiten.

Det känns som att det är bra business att bli politiker i sverige. Kommer in, tjänar storkovan på skattemedel och sen lämnar. Behöver inte ens utbildning.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köpa mer elektronik från utlandet, tex från Amazon i andra europeiska länder. Kommer fortsätta med det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

”MEN svenska butiker går inte på knäna pga. detta utan pga. den ökade internethandeln”- till utländska återförsäljare glömde du tillägga. Självklart blir även vinstmarginalen lägre när man måste konkurrera med skatt som höjer slutpriset för konsumenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte när sagda skatt inte gäller lös hårdvara som grafikkort, minnen etc. Den största förlusten är att de tappar potentiella kunder och det är inte statens fel egentligen utan folks jakt på så billiga produkter som möjligt. Visst är det enklare att skylla på staten än granska ens egna köpvanor men det gör inte detta mindre sant för det. Om folk bryr sig om svensk handel så skulle de fortfarande köpa från sagda handel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag köper redan delar från danska https://www.computersalg.se/ , varför ska jag köpa nått som är dyrare här i sverige när jag får det billigare, och det blir en del pengar när man slår ihop allting.

Samma här. Computersalg eller Proshop. Har hittat en del saker där som inte ens finns i de svenska butikernas utbud.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon190792:

Man jag ju undra vad dom tänker med...

Jag köper redan delar från danska https://www.computersalg.se/ , varför ska jag köpa nått som är dyrare här i sverige när jag får det billigare, och det blir en del pengar när man slår ihop allting.

Och nu ska dom alltså göra allting mer dyrt? vad händer med detta land, hur kan inkompetenta människor sitta på en så hög maktposition. Allt det politikerna sen lång tid tillbaka har lyckats med, är att köra landet ner i skiten.

Det känns som att det är bra business att bli politiker i sverige. Kommer in, tjänar storkovan på skattemedel och sen lämnar. Behöver inte ens utbildning.

Men våra svenska elektronikföretag gör årligen miljardvinster och de kan bara minska dessa.
Kolla bara in Expert, Onoff, Br-leksaker, Mediemark, Teknikmagasinet, Hobbex och webbhallen.
Och nej, det är ingen ide att någon kommer med källa på att dessa butiker nu 2019 inte gör miljardvinster för jag är faktaresistent.

Angående att köpa utomlands så tror jag det lite är av en snöbollseffekt, det går sakta uppåt, men familjer som börjar och blir nöjda kommer fortsätta och skaran ökar. När butiker har all text på svenska och man får prata med svensk support så är det för många inte så stort steg. Sedan beror det på vad man köper, ett fotbad för 500kr är jag mindre rädd att köpa utomlands än en laptop för 20 000kr.

För den som är intresserade av vad våra svenska elkjedor går så googla på dem. Förutom de jag nämnde kolla in elgiganten, Inet etc.. Slutsats det är en stenhård bransch, man kan fråga om det är för många aktörer, men svenska staten gör allt vad de kan att öka konkurrensen frånbutiker i andra länder.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Det är i princip inte en jävel som köper vitvaror, färdiga datorer, dvd-spelare, telefoner, WiFi-routrar, tvs, bildskärmar eller spelkonsoler från Tyskland vilket som. Att folk köper sånt som inte har punktskatt från Tyskland och andra EU/EES-länder spelar heller inte så stor roll i skattesammanhang då de större handlarna betalar svensk moms.

Butiker som Proshop, ComputerSalg och Komplett.se betalar dessutom privatkopieringsavgifter. Komplett.se betalar säkert kemikalieskatter också då de importerar till EU/Sverige när de säljer något till kunderna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Xinpei: Det är i princip inte en jävel som köper vitvaror, färdiga datorer, dvd-spelare, telefoner, WiFi-routrar, tvs, bildskärmar eller spelkonsoler från Tyskland vilket som. Att folk köper sånt som inte har punktskatt från Tyskland och andra EU/EES-länder spelar heller inte så stor roll i skattesammanhang då de större handlarna betalar svensk moms.

Butiker som Proshop, ComputerSalg och Komplett.se betalar dessutom privatkopieringsavgifter. Komplett.se betalar säkert kemikalieskatter också då de importerar till EU/Sverige när de säljer något till kunderna här.

Vilket är min poäng. Folk köper lösa komponenter från andra länder och skyller sedan på denna skatt för någon anledning TROTS att dessa produkter inte ens har denna skatt pålagd. Inte heller slår den hårt mot svenska företag som folk vill påstå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket är min poäng. Folk köper lösa komponenter från andra länder och skyller sedan på denna skatt för någon anledning TROTS att dessa produkter inte ens har denna skatt pålagd. Inte heller slår den hårt mot svenska företag som folk vill påstå.

Du kommer inte hitta en bildskärm billigare på amazon.de än från en svensk återförsäljare heller. Visst äter det marginaler, men det är något som väldigt lite speglar sig i priset för konsument.

Komplett.se betalar kemikalieskatter och privatkopieringsavgifter, trotts att de inte har lager i Sverige eller bygger några datorer i Sverige. Punktskatter och utpressningsavgifter är alltså inte anledningen att de inte har lagret här. Ett gäng anställda i Sverige har de däremot. Webhallen som har samma moderbolag har kvar sitt lager i Sverige för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart är det enda förnuftiga att jämföra det totala. Nu finns det olika miljöpåverkningar, där sånt som påverkar vår lokala miljö är otroligt viktigt att vara bättre på. Bara för att vissa fattiga länder förstör deras driksvatten med gifter, så betyder det inte att vi kan göra detsamma. Koldioxid är dock något som mer påverkar alla.

Var inte syftet med skatten att få oss handla mer, om det ej fungerar så borde de ta bort den. Problemet är att din bristande analys inte håller. För vår klimatpåverkan har trots denna miljöskatt ökas och vad beror det på? Jo exakt samma orsak som försäljningen ökar att vi nu lever i en extrem högkonjunktur som kan spricka vilken dag som helst.

Det är fel att se på endast en punkt, men eftersom du tog CO2 utsläppen så ser man tydligt här vad som skulle hända om sverige inte ens hade någon alls. https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp
D.v.s inte ett skit avrundat. Bortsett från detta är sverige ett idiotisk ställe att befolka, vi har kallt klimat som kräver mycket energi för att hålla varmt, vi har långa transportsträckor och dålig mark för mat.
Så politiker som bryr sig om miljön i världen, men framförallt i sverige borde föra politik för att minska vår befolkning.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/V...

Visst kan man det MEN det är inget argument för att man inte ska göra något. Vilket är min poäng. Sverige kan inte bara sitta där och försvara sin konsumtion med att USA är värre. Sverige skulle inte kunna komma upp i deras nivå om så man ville. Jag håller med dig om att innevånarantalet är ett problem globalt sett men inte riktigt samma problem på nationell nivå. Faktum är att Sverige har för liten population. Vilket märks i samhället också. Den är däremot köpstark. Vilket var min poäng med att faktiskt dra upp siffror. Folk ovan påstår att konsumtionen tar skada av denna skatt, att företag går dåligt pga. den och att allt fler köper utomlands. Vilket inte stämmer alls.. Konsumtionen ökar, allt fler köper från svenska företag och företag går med brakvinst. Inget i deras argument på något stämmer överens med verkligheten. Observera att jag inte resonerar varken för eller emot denna skatt däremot resonerar jag emot icke hållbara argument. Vilket inte är i närheten av samma sak.

Skrivet av CFSsss:

Idiotregering. De vill uppenbarligen döda den svenska detaljhandeln, vi får se hur mycket skatteintäkter det blir då.

Men de dödar inte den svenska detaljhandeln. Detta är en farhåga som gillar att fara runt i detta forum men som saknar helt verklighetsförankring. Det som dödar sagda handel är internethandel och inte ser jag folk här inne klaga på den som fenomen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/42-000-butiksjobb-...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/internethandel-vax...

Framförallt så hotar Internethandeln de lokala detaljhandlarna. Där konkurreras de ut mot lösningar som NetonNet som har en lagerlokal t.ex samt de större jättarna som Elgiganten och Mediamarkt. Denna skatt gör väldigt liten skillnad.

Skrivet av Danmyr:

Vi pratar om åtgärder för MILJÖN om det inte är uppenbart? Om det handlar om utsläpp av gaser (CO2, Freoner m.m.) eller kemikalier är inte huvudfrågan utan vår miljöpåverkan i stort.

Nej. Tekniskt sett så talar vi om kemikalieskatten. Vilket är titeln på denna rubrik. Just CO2 spåret var ett sidospår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Visst kan man det MEN det är inget argument för att man inte ska göra något. Vilket är min poäng. Sverige kan inte bara sitta där och försvara sin konsumtion med att USA är värre. Sverige skulle inte kunna komma upp i deras nivå om så man ville. Jag håller med dig om att innevånarantalet är ett problem globalt sett men inte riktigt samma problem på nationell nivå. Faktum är att Sverige har för liten population. Vilket märks i samhället också. Den är däremot köpstark. Vilket var min poäng med att faktiskt dra upp siffror. Folk ovan påstår att konsumtionen tar skada av denna skatt, att företag går dåligt pga. den och att allt fler köper utomlands. Vilket inte stämmer alls.. Konsumtionen ökar, allt fler köper från svenska företag och företag går med brakvinst. Inget i deras argument på något stämmer överens med verkligheten. Observera att jag inte resonerar varken för eller emot denna skatt däremot resonerar jag emot icke hållbara argument. Vilket inte är i närheten av samma sak.

Vad har du för källa på att konsumtionen inte har påverkas? Att vi nu i en extrem högkonjunktur också har köpstarka konsumenter betyder inget?
Det är lite som att alliansen skröt om att 2008 så blev CO2 utsläppen lägre, vad kan det bero på? Bra politik, eller att fabriker som konkursade ihop med en massa arbetslösa var största orsaken?

Angående brakvinst, så vilka elektronikbutiker syftar du på?
Expert, Mediamark, OnOff, Teknikmagasinet, Hobbex, Elgiganten, Br-leksaker eller vad?
Kollar man upp dessa butiker ser man att flertalet har gått i konkurs, andra har haft rekonstruktion för att slippa konkurs, vissa går mycket back. Men inget av dem gör den vinst som de borde göra.

Kolla t.ex. upp företagen här: https://www.solidinfo.se/foretag/webhallen-sverige-ab-2D15/ek...
Lägg sedan ner påståendet att våra elkjedor generellt gör brakvinster.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Genom att konsumtionen ökat stadigt samt att företag går bra? Högkonjunkturen började t.ex. inte i går. Mediamarkts hela affärsidé går ut på att tokskära priser. De vill gå med förlust för att konkurrera ut företag på sikt. Problemet? Elgiganten gjorde vinst och trots skurna priser och Mediamarkt går alltså förlust. Problemet ligger inte i folks ovilja att köpa utan i deras marknadsfilosofi och utbud. Expert återvände bara för ett tag sedan efter att ha dragit sig bort från Sverige innan denna skatt ens var existerande. OnOff gick i KK 2011. Alltså innan denna lag. Elgiganten gick plus med en ökad vinst på 50% förrförra året. Förra årets redovisning är inte klar ännu.

https://www.market.se/nyhet/elgigantens-resultatraket-okar-vi...

https://www.market.se/nyhet/elgiganten-okade-forsaljningen-me...

Två år av ökad försäljning. Eller du kanske vill påstå att detta är lögn?

Nej bara påstå att det finns något som heter kausalitet, orsak-samband. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kausalitet

Trots att vi införde kemikalieskatten så har försäljningen ökas, detta leder till att kemikalieskatten har varit helt verkningslös och vi kan avveckla den eller? Låt oss anta att lågkonjunkturen kommer nästa år, då kommer försäljningen snabbt att minskas i våra elektronikbutiker. Kan vi då dra slutsatsen att minskningen orsakades av den ökade kemikalieskatten?

Nej, för det är ej så lätt att analysera vilken påverkan skatten har. Och huvudsyftet med skatten är dessutom att just minska konsumtion.

När du har Elgigantens tillväxt så så det t.o.m i artikeln du länkade till varför den skedde. "bland annat ökad B2B-försäljning till kommuner, landsting, företag och organisationer"

*edit*
Om vi bortser från hög/lågkonjunktur så är elektronikbranchen känslig på utvecklingen. För något år sedan dalade försäljningen av nya datorer, orsaken hade absolut inget att göra med svensk politik. Utan det handlade om att utvecklingen stod still, samt att folk ej hade behov att uppgradera. Samma sak gällde surfplattorna och mobilerna. Idag säljs nog dyra trådlösa hörlurar mycket, men försäljningen kommer snabbt minskas. I vissa butiker stod spel/filmförsäljningen för en stor del, denna har minskas.

*edit2*
Tar vi vitvaror så idag går försäljningen mycket bra. En stor del av folks vitvaruköp existerar för att folks prylar går sönder. När kemikalieskatten på dessa är fast, så får billigare utrustning högre pålägg än dyra.
Dessutom påverkas vitvaror mycket av konjunkturen. Alltså när folk byter kök så skaffar många nya vitvaror trots den gamla fungerar, men vi pratar om utgifter på ofta över 100 000kr. Men då kommer skatter in som rotavdrag som just nu i högkonjunkturen finns.

Slutsats: Det finns alltså en drös faktorer som påverkar försäljningen och det är inte lätt att säga hur mycket något kommer påverka.

*edit3*
Det man vet med kemikalieskatten är att syftet att minska försäljningen och när saker blir dyrare utan att folks löner ökas så brukar försäljningen minskas. Kemiekalieskatten är dock som jag beskrev ovanför en knepig skatt. Vanligtvis med våra skatter så har en laptop för 50 000kr högre skatt än en för 5000kr, men denna skatt är detsamma. Vilket får folk att undvika de billigaste laptoparna.
På samma sätt gäller lite mobiltelefoner och copyswedenavgiften, får alla mobiler denna avgift. Så kommer det hårdast slå emot budgettelefoner med mycket minne. Alltså en 20 000kr iPhone med 512GB minne är pålägget inte mycket. Men en superbillig mobiltelefon med samma storlek blir pålägget hög.
Det innebär att dessa knepiga skatter t.o.m skulle kunna leda till att vissa individer köper dyrare mobiler än vad de annars skulle göra, när prispålägget på de dyra är så liten..
Slutsats igen. Det är väldigt många faktorer som påverkar och det är ej lätt att dra slutsatser.

Permalänk
Medlem

Hur ska man då gå tillväga för att beställa saker utan att betala skatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

https://www.computersalg.se/ ~3 dagar frakt till Sverige
https://www.amazon.de/ ~5-7 dagar frakt till Sverige

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

https://www.computersalg.se/ ~3 dagar frakt till Sverige
https://www.amazon.de/ ~5-7 dagar frakt till Sverige

Synd att man inte kan köpa allt på Amazon.de. Är grymt bitter över att det inte går att beställa alla fina Bluetooth-lurar därifrån.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag tycker att kemikalieskatten är vettig då det betalar skrothanteringen av dessa produkter. De är inte precis lätta att återvinna!
Det som måste bort från dessa produkter är copyswede och dylika galna påfund

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl delvis hålla med. Kemikalieskatten är åtminstone för en god sak i grunden, medan Copyswede är en ren hittepå-skatt som bara är till för att finansiera föråldrade affärsmodeller som inte fungerar längre.

Är dock tveksam till att kemikalieskatten faktiskt leder till bättre återvinning, eller till minskad konsumtion av elektronik. Man biter bara ihop och betalar antingen skatten eller en högre fraktavgift för att handla från något annat land.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Happ, blir till att köpa mer på amazon.de då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Värre priser på RTX grafikkort, nej tack för helvete.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd rensad*

Den här tråden får en chans till, men då ska ni ALLA hålla er till ämnet. Minsta lilla övertramp så blir den låst helt.
Skärpning på er nu, det här var bara pinsamt att läsa igenom. Ni kan bättre!

Permalänk
Medlem

Den enda effekten av kemikalieskatten verkar bli att vissa försöker undvika den.

Permalänk
Medlem

Jag säljer vitvaror. Många electroluxprodukter har fått lägre elektronikskatt då de inte innehåller så mycket utav de farliga kemikalierna. Så jag tror detta kommer att påverka de billigare märkena mer (Matsui, Candy, Elvita, mfl) som är tillverkade på ett ojustare sätt vilket kommer leda till att fler nog väljer produkter av högre kvalité som även håller längre = mindre miljöpåverkan.
Vi får se

Kommer vi gå i konkurs så kommer det att bero på att räntan går upp och folk slutar belåna sina hus för att byta kök i onödan. Inte pga kemikalieskatt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag ser endast den här skatten som ett dumt påhitt som förstör för svenska aktörer.
Hur vore det om man vände på steken och istället sänkte skatten på miljövänliga produkter?
Snart får man betala skatt på den beskattade skatten också i detta underbara land

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vangen:

Värre priser på RTX grafikkort, nej tack för helvete.

Skatten läggs inte på lösa datorkomponenter som grafikkort, processorer m.m. Så just DET fallet behöver du inte oroa dig för i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Smart, höga skatter som ökar transporter av varor från utlandet. Känns något kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Smart, höga skatter som ökar transporter av varor från utlandet. Känns något kontraproduktivt.

Kommer du köpa bildskärmar, bärbara datorer, spelkonsoler, dvd-spelare, WiFi-routrar och telefoner från utlandet? Hittar du ens bättre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer du köpa bildskärmar, bärbara datorer, spelkonsoler, dvd-spelare, WiFi-routrar och telefoner från utlandet? Hittar du ens bättre pris?

Jag har köpt en del av det du skriver från tex Amazon UK och DE, till lägre pris än i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com