Capture card eller Streamingprogram?

Permalänk

Capture card eller Streamingprogram?

Tjena! Jag är väldigt dålig på sådant här och fattar ingenting. Ska man köpa ett streaming card eller bara använda ett program som tex Streamlabs obs (vilket jag använder just nu. Jag kan inte streama i 1080p 60fps för då laggar jag oftast och i 720p ser det dåligt ut. Har funderingar på att köpa ett streaming card, vet ej om det är smart eller inte. Spelar Fortnite och streamar. Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Detvardyrt:

Tjena! Jag är väldigt dålig på sådant här och fattar ingenting. Ska man köpa ett streaming card eller bara använda ett program som tex Streamlabs obs (vilket jag använder just nu. Jag kan inte streama i 1080p 60fps för då laggar jag oftast och i 720p ser det dåligt ut. Har funderingar på att köpa ett streaming card, vet ej om det är smart eller inte. Spelar Fortnite och streamar. Hjälp uppskattas!

Vad använder du för program för att streama idag? Kör du x264 eller nvenc? Vilken bitrate kör du på? Vart streamar du till, youtube eller Twitch?

Spontant borde du kunna köra på x264 på fast/very fast i runt 8k bitrate. Personligen hade jag tagit ner det till 900p i 8k bitrate, det är oftast en riktigt bra balans

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett streaming card (gissar på att du menar capture card) så måste du ha en till dator som sköter kodningen.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Vad använder du för program för att streama idag? Kör du x264 eller nvenc? Vilken bitrate kör du på? Vart streamar du till, youtube eller Twitch?

Spontant borde du kunna köra på x264 på fast/very fast i runt 8k bitrate. Personligen hade jag tagit ner det till 900p i 8k bitrate, det är oftast en riktigt bra balans

Jag använder nvenc. 6000 bitrate. till twitch. Okej tack!

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk

@m0s: Aha, okej! Men tack

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk
Skrivet av Detvardyrt:

Tjena! Jag är väldigt dålig på sådant här och fattar ingenting. Ska man köpa ett streaming card eller bara använda ett program som tex Streamlabs obs (vilket jag använder just nu. Jag kan inte streama i 1080p 60fps för då laggar jag oftast och i 720p ser det dåligt ut. Har funderingar på att köpa ett streaming card, vet ej om det är smart eller inte. Spelar Fortnite och streamar. Hjälp uppskattas!

Skrivet av Detvardyrt:

Jag använder nvenc. 6000 bitrate. till twitch. Okej tack!

är det streamen eller spelet du menar som laggar?

om det är streamen så vet jag att när jag kollar på min egen stream kan det lagga lite på streamen men andra som kollar ser inte detta.

alternativt så kan det vara att du kör högre bitrate än din uppkoppling klarar att skicka.

spelet borde inte lagga då nvenc är en egen encoder på gpu och brukar max ge 1-2 fps sämre max.

har du en intel gpu kan du ju testa att köra med Quick sync dvs koda videon med det inbyggda gpuchippet i processorn som troligtvis annars bara ligger oanvänd i dvala.

kan även vara någon inställning i obs några personer i forumet som haft problem med att de blivit låsta i spelet till whatever fps de har ställt in att streama i obs. och tror de flesta löst det genom att ändra capture sätt

minns inte om det är från game capture till window capture eller vise versan eller till typ display capture.

själv brukar jag köra window capture och har inte haft problem med cappad fps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows