Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Tack, tar nog den vägen hem då och kollar om de har några kvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tack, tar nog den vägen hem då och kollar om de har några kvar.

Alla ska stå i rummet där de har TV-apparater mm, typ rakt fram när du går in

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Ingen tull, men ett litet momspåslag brukar kunna tillkomma. Likaså brukar de flesta ordrar kosta i frakt, så man jämföra slutsumman.

Momsen är ju samma som i landet du köper (som privatperson) så påslag skall det ju inte bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Nej, inte om det säljs för över en viss summa till landet du kommer ifrån. Då ska stora företag egentligen redovisa moms i det landet det ska till om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Momsen är ju samma som i landet du köper (som privatperson) så påslag skall det ju inte bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alrik:

@Olsson80: Nej, inte om det säljs för över en viss summa till landet du kommer ifrån. Då ska stora företag egentligen redovisa moms i det landet det ska till om jag inte minns fel.

Jag vill minnas att summan ligger på 320k, vilket de flesta företag man kan få för sig att köpa ifrån överstiger med marginal i sin export till Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

240GB 329kr https://www.proshop.se/SSD/Kingston-SSDNow-A400-SSD-240GB/259...
120GB lite dyrare per GB, kostar 257kr https://www.dustinhome.se/product/5011026386/ssdnow-a400?ssel...
Om man vill köpa ifrån Sverige. Jag vet inte hur mycket man sparar på att beställa från utlandet?

Är det smidigt annars att handla från Amazon.de i övrigt, snabb frakt och så? Tillkommer det mycket avgifter, typ frakt och tull? Jag har inte provat så jag är lite nyfiken eftersom det länkas ofta till den sidan så tänker jag att det kanske är smidigare än vad jag tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen tull eftersom varan skickas från ett annat EU-land.
Amazon måste däremot ta ut svensk moms (på grund av tvingande EU-regler) på de varor som säljs av dem själva (dessa varor är märkta med "Dispatched from and sold by Amazon.") så priset ökar med nästan exakt 5 procent. Men, detta är alltså svensk moms som kan dras av om du är företagare.
Övriga varor som skickas till Sverige (märkta med "Sold by [NN] and Fulfilled by Amazon") säljs av fristående företag och då får du ibland betala tysk moms (priset som visas) eller svensk moms (5 procent extra). Det varierar beroende på hur stor försäljning företaget har till Sverige (jag har för mig att gränsen går vid 320 000 kr/år).

Du kan alltid se slutpriset i det allra sista steget innan du betalar, men välj att betala i euro eftersom Amazons föreslagna växelkurs i svenska kronor är cirka 1,5 procent högre än vad de flesta banker tar när du väljer att betala i euro.
Tyska Amazon har fri frakt till Sverige om du handlar för över 39 euro.

Amazon är jättebra och är dessutom väldigt billiga på många förbrukningsvaror från välkända märken, till exempel storpack av tandborsthuvuden.
Priserna kan variera kraftigt så det lönar sig att hålla koll, till exempel via en önskelista, och slå till när det är billigt om det inte är något du behöver direkt.

Lägg till de produkter du är intresserad av i en önskelista och installera Amazon-appen på din mobil så får du tips om dessa produkter prissänks. Amazon har tillfälliga erbjudanden (lightning deals) som varar några timmar då de kan sänka priserna rejält. Om du hittar ett sådant erbjudande och har några varor du behöver sparade i önskelistan når du oftast enkelt upp till gränsen för fri frakt.
Mitt senaste köp innehöll till exempel ett kökstillbehör som kostade en tredjedel av vad Bagaren och Kocken tar här hemma.

Ett tips på en bra produkt att köpa (de blev väldigt populära julklappar):
https://www.amazon.de/dp/B075HBGFJV/?coliid=I3VNTW2AOT3WL2&co...
Kolla vad dessa aktiva skimningsskydd kostar i Sverige så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem

På tal om Amazon DE så var jag besviken med leveransen sist. Min M.2 SSD och ramminne levererades (i sina originalförpackningar såklart) inuti en wellpåse.

Detta kan väl inte vara acceptabelt för såna små och känsliga produkter? En låda/box hade varit passande.

Dessutom sänkte de priset efter jag hade beställt men man kan inte få mellanskillnaden tillbaka utan måste returnera det (kostnadsfritt för kunden) och lägga en ny beställning. Det tyckte jag var onödigt för en så pass liten summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

På tal om Amazon DE så var jag besviken med leveransen sist. Min M.2 SSD och ramminne levererades (i sina originalförpackningar såklart) inuti en wellpåse.

https://www.pacson.se/storage/ma/54524b503458415db51bf16b8deede99/b2d2425a8d1c467ab15e899cd2e1e41c/345-251-0-jpg.Jpeg/AA65411A8F27036A560D73E1C0085A5C62A1B02D/301885.jpeg

Detta kan väl inte vara acceptabelt för såna små och känsliga produkter? En låda/box hade varit passande.

Dessutom sänkte de priset efter jag hade beställt men man kan inte få mellanskillnaden tillbaka utan måste returnera det (kostnadsfritt för kunden) och lägga en ny beställning. Det tyckte jag var onödigt för en så pass liten summa.

De är nog tåligare än man tror, har sett mekaniska hårddiskar skickas sämre. Jag hade inte haft några problem med den paketeringen. Man hade ju aldrig klagat på ett USB-minne som skickats så, och det är ju i princip samma sak. Dessutom har produkten ofta en originalförpackning som ger stadga och skyddar en hel del.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

De är nog tåligare än man tror, har sett mekaniska hårddiskar skickas sämre. Jag hade inte haft några problem med den paketeringen. Man hade ju aldrig klagat på ett USB-minne som skickats så, och det är ju i princip samma sak. Dessutom har produkten ofta en originalförpackning som skyddar en hel del.

USB-minnen har ofta ganska hård plast runt om sig men jag säger inte det är bättre heller. Det räcker med en fot på dem för att de ska böja eller på annat sätt ta skada men förhoppningsvis skötte terminalarbetarna sig. Det var ett bra pris på Amazon när det begav sig så annars är jag är nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

På tal om Amazon DE så var jag besviken med leveransen sist. Min M.2 SSD och ramminne levererades (i sina originalförpackningar såklart) inuti en wellpåse.

https://www.pacson.se/storage/ma/54524b503458415db51bf16b8deede99/b2d2425a8d1c467ab15e899cd2e1e41c/345-251-0-jpg.Jpeg/AA65411A8F27036A560D73E1C0085A5C62A1B02D/301885.jpeg

Detta kan väl inte vara acceptabelt för såna små och känsliga produkter? En låda/box hade varit passande.

Dessutom sänkte de priset efter jag hade beställt men man kan inte få mellanskillnaden tillbaka utan måste returnera det (kostnadsfritt för kunden) och lägga en ny beställning. Det tyckte jag var onödigt för en så pass liten summa.

Amazon är inte ensamma om att göra så - Inet skickade en SSD i en mjuk jiffypåse som ett vanligt brev.
Men, SSD:n låg ju i sin skyddande originalförpackning så det var inga problem. Och, de hade dessutom lagt i en stötskyddande pingvinstång längs ena sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Amazon är inte ensamma om att göra så - Inet skickade en SSD i en mjuk jiffypåse som ett vanligt brev.
Men, SSD:n låg ju i sin skyddande originalförpackning så det var inga problem.

Okej. Det låter bra att det verkar vara okej.

Citat:

Och, de hade dessutom lagt i en stötskyddande pingvinstång längs ena sidan.

Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Alla ska stå i rummet där de har TV-apparater mm, typ rakt fram när du går in

Inga kvar när jag var där.
Men intressant ställe, ska nog svänga in där fler gånger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Elektron: För att tillägga vad andra sagt ovan så är det fraktfritt på ordrar över 39€, vilket för mig innebär att man kastar på lite annat bullshit man behöver hemma. Handdukar, beef jerky eller så.

Permalänk
Medlem

Någon som följer andra "dagens fynd" trådar som är lika bra som swecklcokeds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Någon som följer andra "dagens fynd" trådar som är lika bra som swecklcokeds?

Inte lika bra såklart men finns en på Swedroid.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

På tal om Amazon DE så var jag besviken med leveransen sist. Min M.2 SSD och ramminne levererades (i sina originalförpackningar såklart) inuti en wellpåse.

https://www.pacson.se/storage/ma/54524b503458415db51bf16b8deede99/b2d2425a8d1c467ab15e899cd2e1e41c/345-251-0-jpg.Jpeg/AA65411A8F27036A560D73E1C0085A5C62A1B02D/301885.jpeg

Detta kan väl inte vara acceptabelt för såna små och känsliga produkter? En låda/box hade varit passande.

Dessutom sänkte de priset efter jag hade beställt men man kan inte få mellanskillnaden tillbaka utan måste returnera det (kostnadsfritt för kunden) och lägga en ny beställning. Det tyckte jag var onödigt för en så pass liten summa.

Tror nog faktiskt att de mår bättre i ett bra och styvt kuvert än att skramla omkring i en låda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Tror nog faktiskt att de mår bättre i ett bra och styvt kuvert än att skramla omkring i en låda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker ju en låda som är bra förpackat (🐧-stänger funkar ).

Permalänk

Nån som vet vart jag hittar den billigaste 240gb eller 480/500gb ssd’n?

Permalänk
Medlem

https://www.power.se/dator-och-surfplatta/haarddiskar-e-lagri...

Billigaste vettiga jag hittar, Samsung 860 Evo finns för 100lappen extra om det är acceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Nån som vet vart jag hittar den billigaste 240gb eller 480/500gb ssd’n?

Billigare än detta är nog svårt att hitta just nu, om det inte behöver vara bra prestanda:
#17775126

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Nån som vet vart jag hittar den billigaste 240gb eller 480/500gb ssd’n?

Är prisjakt nere?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är prisjakt nere?

Skickades från m.sweclockers.com

Appen strulade igår (Android) och verkar göra likadant idag. Dock så funkar det via webben.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Mattecoach

@Reductio ad absurdum: Det är inte den versionen där det går att stänga av reklamen? Ska vad jag vet vara att bara kontakta Amazons kundtjänst och säga att man bor i Sverige och inte kan utnyttja reklamen så stänger de av den.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Kan bekräfta att det inte var några problem att få bort reklamen alls. Skrev som sagt bara till kundtjänst och sa att jag bodde i Sverige och att reklamen inte alls var relevant för mig. Dom plockade bort den där och då på en gång.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Moderator
Forumledare

@zojjz: @PuMaH: *inlägg inflyttade till diskussionstråden*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleteodor:

Nån som vet vart jag hittar den billigaste 240gb eller 480/500gb ssd’n?

Om du inte har bråttom kan det vara läge att hålla koll på tyska Amazon.
Priserna kan variera rejält där och för någon vecka sedan tog de 60 euro för Crucial MX500 500 GB som verkar få bra betyg i nästan alla tester.
Det motsvarar ungefär 675 kronor omräknat till svenska kronor inklusive den lilla höjningen för svensk moms (5 %) som alltid tillkommer när du handlar från Amazon inom EU. Tyska Amazon har fri frakt på alla köp över 39 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startpaket:

50% på Asus ROG Claymore RGB Cherry MX Red Mekanisk Gaming Tangentbord Bundle 989kr.
https://www.komplett.se/product/1112536/gaming/gamingmoss-tan...

standard pris på 1899kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4201426

Skrivet av anon306440:

Asus ROG Claymore Cherry MX RED + extra Handledsstöd
Pris: 989 (-50%)

https://www.komplett.se/product/1112536/gaming/gamingmus-tang...

Någon som vet om det här är något och ha och om det är bra pris, hur är de jämfört med exempelvis Razer BlackWidow?

All input uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av selles:

ICA Maxi Stormarknad Toftanäs (Malmö) har:
Jays u-JAYS Wireless
https://www.jaysheadphones.com/u-jays-wireless

499 kr (Ordinarie pris 1495 kr) Säljs fysiskt i butik och inte online.

Billigast på Prisjakt 1490 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4118759

Tack för tipset! Var där igår och norpade åt mig ett par.

Permalänk
Medlem

@oskip: antar det var endast igår?