Permalänk

Installera om Android

Hej!

Min Lenovo surfplatta krånglar, jag har fått besked om att det finns förändringar i operativsystemet och rekommenderats att göra en hard reset alternativt installera om Android. När jag gör en hard reset får jag skumma felmeddelanden, typ could not mount block devices och could not mount SD card, och det ursprungliga problemet försvinner inte.

Tillverkaren erbjuder ingen Androidversion på sin webbplats, alltså måste jag hitta en själv antar jag? Måsta jag roota surfplattan då? Om jag hade fått en Androidversion från tillverkaren, hade jag behövt roota plattan då, eller hade jag kunnat använda mig av Update från Sd card?

Vilken mjukvara är bäst för att göra en back up och roota plattan?

Var hittar jag Androidversioner som är ok?

Var finns det bra instruktioner?

Klarar av att installera om Windows, men det här är helt nytt för mig.

Mvh Susanne

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det har jag provoat

@panpo98:

Om du menar alternativet som finns i Recovery menyn, men factory rest / wipa all data, så har jag testat det flera gånger. Det hjälper inte.

Med vänlig hälsning Susanne

Permalänk
Medlem

Kolla med folket på https://swedroid.se/

Alternativt se om du hittar något om du söker efter din modell på https://forum.xda-developers.com

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på platta?

Vad är det som inte fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte flashat android enheter på ett tag nu men måste inte bootloadern låsas upp först innan man kan flasha images? När jag flashat telefoner har jag låst upp bootloadern och flashat i https://www.clockworkmod.com/ eller https://twrp.me/ beroende på vad som rekommenderas för just den telefonen jag haft då.

Här har du en artikel om att låsa upp bootloadern: https://www.howtogeek.com/239798/how-to-unlock-your-android-p...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Fel på platta

@Linus:

Plattan är en Lenovo yoga tab 3 10"

Den beter sig skumt på många sätt, startar upp av sig själv, nätverksinställningarna när jag försöker återställa dem, den startar i något som kallas Säkert läge av sig själv när jag startar den.

Vid hard reset får jag följande felmeddelande:

Supported API: 3
E: failed to mount block devices /dev/block/mmcblk1p1
E: remount block devices /dev/block/mmcblk1
E: failed to mount /sdcard (No such file or directory)

- Wiping data…
sensors_cal_data_backup…
- /data/sensors_calibration_params.xml does not exist
Formatting /data…
Formatting /cache…
sensors_cal_data_backup…
- data/sensors_calibration_params.xml does not exist
Data wipe complete.
Performing factory reset…

Permalänk

Nätverksinställningarna

@Lovo_2019:

Nätverksinställningarna återställs inte när jag försöker återställa dem, ska det stå.

Permalänk
Medlem

@Lovo_2019: mindre än ett år sedan inköp? Reklamera den och be om ny.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att testa: Montera bort micro-sd kort och testa utan kort. Testa kortet i en dator.

Permalänk

Tack

@PointMan:

Tack för bra tips!

Permalänk

Tack alla för bra svar!

Det blev en runda till till supporten i Tyskland och plattan kom tillbaks med samma besked som sist, att den behöver ominstalleras, men någon fil får jag inte.

Tror jag har lyckats lista ut hela förloppet nu, återstår bara en bra fil, ska leta lite till på de sidor som jag fått länkar till.

Permalänk

Tack!

@Oliver91:

Tackar!

Permalänk

@Irre:

Ska prova, tror inte det löser problemen med omstart, men kanske dem som har med felmeddelandet att göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lovo_2019:

@Linus:

Plattan är en Lenovo yoga tab 3 10"

Den beter sig skumt på många sätt, startar upp av sig själv, nätverksinställningarna när jag försöker återställa dem, den startar i något som kallas Säkert läge av sig själv när jag startar den.

Vid hard reset får jag följande felmeddelande:

Supported API: 3
E: failed to mount block devices /dev/block/mmcblk1p1
E: remount block devices /dev/block/mmcblk1
E: failed to mount /sdcard (No such file or directory)

- Wiping data…
sensors_cal_data_backup…
- /data/sensors_calibration_params.xml does not exist
Formatting /data…
Formatting /cache…
sensors_cal_data_backup…
- data/sensors_calibration_params.xml does not exist
Data wipe complete.
Performing factory reset…

Jag får väldigt lika meddelanden på min S8, OP6 osv i recovery, inget du behöver oroa dig för.
Startar den alltid i säkert läge?

Permalänk

@tcntad:

Ofta, men inte alltid. Och så startar en lite när den själv vill. Och så går det inte att återställa nätverksinställningarna.

Börjar undra om det inte är någon som har mixtrat med den.

Permalänk

Lite mer info.

@Lovo_2019:

Det verkar som att kommandot Sæker start kan dyka upp om plattan varit kopplad till en dator?

Det finns instruktioner hur man ska kunna ta bort det på nætet.

Har aldrig sjælv kopplat den till någon dator dock...