Spotify kan nu radera gratiskonton med annonsblockerare utan förvarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tänkte först skriva "Millenniegenerationen" men menar snarare yngre människor som är födda precis i början på '00 och slutet på 90-talet - tenderar att ha en intressant världssyn på hur saker och ting bör vara - gratis är en sådan grej.

Marknadsekonomi, vad är det ?
Jag'et är större än någonsin...

Tja, vem var det som uppfostrade barnen då?

Vi lever just nu i en marknad där vi överöses med gratis saker. Gratis tidningar (Metro), gratis nyheter (SVT), gratis musik (Youtube), gratis spel (F2P, Fortnite, etc), gratis appar (På mobilen och datorn) osv. Finns väl säkert någon forskning som visar på att folk tenderar att spendera mer pengar när man har en initial gratisversion. Dessutom är Sverige det land är arbete beskattas allra hårdast vilket skickar lite signaler att det är dumt att arbeta för mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Jaha, så du menar att du vill lyssna på musiken, men utan reklamen?
Du vill ha tjänsten, men du vill inte ge några inkomster till den som ger dig tjänsten?

Spotify har noll incitament att ge dig tjänsten gratis. Sen kan du argumentera hur mycket du vill kring kvaliteten på gratistjänsten, men du använder ju den, så uppenbarligen ger den dig något. Då får du acceptera spotifys villkor eller byta tjänst.

Jag använder inte Spotify, får alla låtar via youtube, i bättre kvalitet, gratis. (konstigt att det inte sker copyright claims på låtar som funnits där i flera årtionden)

Spotify kan man tänka sig använda med bättre än mobiltelefonens-högtalarkvalitet ihop med reklam. Annars är tjänsten totalt värdelös via freemium.

Förövrigt så får man inte så mycket icke-västerländsk musik via Spotify. Så tjänsten i sig är helt värdelös om man nu inte tycker om att lyssna på musik man redan hört innan via annan artist. (Typiskt västerländsk musik, ingen originalitet)

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Ja tvinga oss att se på reklam.
Spotify kommer nog tjäna på detta. not.

du skall nog leta efter musik på andra ställen om du har den inställningen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Jag använder inte Spotify, får alla låtar via youtube, i bättre kvalitet, gratis. (konstigt att det inte sker copyright claims på låtar som funnits där i flera årtionden)

Spotify kan man tänka sig använda med bättre än mobiltelefonens-högtalarkvalitet ihop med reklam. Annars är tjänsten totalt värdelös via freemium.

Förövrigt så får man inte så mycket icke-västerländsk musik via Spotify. Så tjänsten i sig är helt värdelös om man nu inte tycker om att lyssna på musik man redan hört innan via annan artist. (Typiskt västerländsk musik, ingen originalitet)

YouTube Music's audio quality right now is stuck at average. Spotify offers audio streaming qualities up to 320 kbps via Spotify Premium's "Extreme" audio quality option, whereas YouTube Music's current music quality in the app is about 128 kbps.

Källor:
https://www.androidcentral.com/youtube-music-vs-spotify
https://9to5google.com/2018/07/19/review-youtube-music-versus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför tror så många att allting ska vara gratis?

Kombination av Generation Gratis™ och att reklamfinansiering är ohållbart.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det skrämmer mig otroligt mycket att läsa att människor tycker att Spotify är snikna för att de stänger av användare som myglar sig fram gratis till samma material som andra betalar för. Vill ni att allt i livet ska vara gratis? Det är den typen av människor som jag föreställer mig tycker det är rimligt att de som tjänar mer ska betala en större procentsats av sin lön.

Jag har själv inte ens en inkomst då jag studerar (lån) men ändå betalar jag för Spotify och Netflix och tycker det är så skönt att få tillgång till ett sådant utbud av filmer/serier/musik utan att behöva gå och betala 150kr för en cd-skiva eller 50kr för att hyra en film.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

YouTube Music's audio quality right now is stuck at average. Spotify offers audio streaming qualities up to 320 kbps via Spotify Premium's "Extreme" audio quality option, whereas YouTube Music's current music quality in the app is about 128 kbps.

Vad var det jag skrev nyss?

"Youtube"
Inte "Youtube Music"

Sluta anta saker och ting herregud.

Och vad har spotify PREMIUM att göra med spotify FREE? Ni letar liksom strån i höstack.

Då du jämför Youtube Music (Gratis ver) med Spotify Premium så kan vi ju göra motsatsen också.

YouTube Premium subscribers can also select the High quality, which streams at 256 kbps AAC (equal quality to GPM's 320 CBR kbps). vs Spotify 128.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Det skrämmer mig otroligt mycket att läsa att människor tycker att Spotify är snikna för att de stänger av användare som myglar sig fram gratis till samma material som andra betalar för. Vill ni att allt i livet ska vara gratis? Det är den typen av människor som jag föreställer mig tycker det är rimligt att de som tjänar mer ska betala en större procentsats av sin lön.

Jag har själv inte ens en inkomst då jag studerar (lån) men ändå betalar jag för Spotify och Netflix och tycker det är så skönt att få tillgång till ett sådant utbud av filmer/serier/musik utan att behöva gå och betala 150kr för en cd-skiva eller 50kr för att hyra en film.

Netflix Sverige, eller använder du VPN?
Tycker du om att titta på serier som är ett år gamla?
Filmer som är från 70-90 talet?

Filmer där du bara har tvåan av låt oss säga, tre filmer?

Netflix Sverige är inte värt att betala för. Rent slöseri med pengar om man inte använder VPN och använder det amerikanska utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Netflix Sverige, eller använder du VPN?
Tycker du om att titta på serier som är ett år gamla?
Filmer som är från 70-90 talet?

Filmer där du bara har tvåan av låt oss säga, tre filmer?

Netflix Sverige är inte värt att betala för. Rent slöseri med pengar om man inte använder VPN och använder det amerikanska utbudet.

Japp, vi har typ sämst utbud och betalar mest dessutom.

Permalänk
Medlem

Musik ska lagras lokalt. Varken reklam eller internetspårare hör hemma i en musikspelare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Musik ska lagras lokalt. Varken reklam eller internetspårare hör hemma i en musikspelare.

Exakt.
För streaming tjänster kan man betala i flera år, och till slut går den i graven och alla pengar man lagt på den genom tiden är borta för gott.
Jag lagrar all musik på HDD:n och minneskort.
Så slipper man slösa bort pengrar på mobilt internet ochså, eller om man nu råkar ha det, sparar man upp data volumen till annat som kan vara viktigare.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Flytta till Eritrera...där är allt gottis gratis och betalar du inte för dig hamnar du i rena semester paradiset till fängelse,,,hälsa Dawit...

Du har valt ett passande användarnamn ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Netflix Sverige, eller använder du VPN?
Tycker du om att titta på serier som är ett år gamla?
Filmer som är från 70-90 talet?

Filmer där du bara har tvåan av låt oss säga, tre filmer?

Netflix Sverige är inte värt att betala för. Rent slöseri med pengar om man inte använder VPN och använder det amerikanska utbudet.

Netflix Sverige. jag håller med om att utbudet kunde vara bättre men tycker det duger. Vill jag se något som är nytt går jag på bio. Tycker dessutom netflix har bra egenproducerat material.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Vill jag se något som är nytt går jag på bio. Tycker dessutom netflix har bra egenproducerat material.

För att TV serier går på Bio? LUL

Bara en bråååååååkdel av alla nya filmer går öht på bio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Funkar Spotify connect för gratiskonto numer? För annars är ju premium som gäller så man kan streama till sin förstärkare osv

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man kan lyssna på datorn men byta låt på mobilen t. ex, om det är det du menar. Annars vet jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast tycker folk det är dyrt med 99/mån för musik eller gör folk det mer av princip att allt ska vara gratis? Det är väl som det är men bra att de stänger ner konton.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast tycker folk det är dyrt med 99/mån för musik eller gör folk det mer av princip att allt ska vara gratis? Det är väl som det är men bra att de stänger ner konton.

Det handlade om 2 % av freemium-användarna.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om detekteringen slår fel, det är ju alltid en risk med automatiska verktyg. Eftersom jag inte har premium längre känner jag inte att det är en risk jag vill ta. Därför blir det bara att gå tillbaka till att köpa FLAC/AIFF/skivor för mig, andra tjänster kommer ju bara att följa efter med samma smörja nu när en etablerad tjänst använder metoden.

"Hello darkness my old friend..."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Tänk om filmindustrin kunde samarbeta likt spotify. Är det någon som piratkopierar musik längre? För en dryg hundring så har du tillgång till i princip det mesta på marknaden. ...

Film och TV-industrin går andra vägen. Fler tjänster med exclusivity innehåll och större hål i plånboken för de som lagligt vill se det mesta. Inte så farligt i Sverige men i USA ser det ut som snart varenda bolag ska ha sin egna tjänst plus då Netflix, Hulu, Amazon mm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Film och TV-industrin går andra vägen. Fler tjänster med exclusivity innehåll och större hål i plånboken för de som lagligt vill se det mesta. Inte så farligt i Sverige men i USA ser det ut som snart varenda bolag ska ha sin egna tjänst plus då Netflix, Hulu, Amazon mm.

Finns ganska mycket här också. Netflix, Amazon Prime, HBO Nordic, Viaplay, Dplay och C More (och C More + TV4 då). Sen har vi typ Plejmo, iTunes, SF Anytime och några andra mindre som kör enligt hyr/köp-konceptet. Många kör med fler än en tjänst även i Sverige. Disneys tjänst under utveckling kommer säkert komma hit.

Film och TV distribueras inte riktigt på samma sätt, finns inte några upphovsrättsorganisationer man betalar som mellanhand (även om man gör det indirekt, men för musiken i videon) och det finns ofta regionala distributörer. Aktörer som Viasat/MTG och C More/TV4 ersätter i princip deras tidigare premium-/betalkanaler med strömningstjänsterna så modellen är väldigt lik den tidigare. Aktörer som Disney äger så mycket själva istället att de vill gå sin egen väg med enbart innehåll de är distributör/ägare av vilket blir ganska mycket när de också köper upp Fox. Tyvärr blir det att tävla på innehåll där, istället för en bra tjänst, funktioner för att upptäcka nytt innehåll o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Netflix Sverige. jag håller med om att utbudet kunde vara bättre men tycker det duger. Vill jag se något som är nytt går jag på bio. Tycker dessutom netflix har bra egenproducerat material.

Tyvärr är ju bio skrattretande dyrt idag pga alla skattehöjningar och många svenska biografer har riktigt kasst ljud och bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Palme_570: ok men jag var med på den tiden man lyssnade gratis...på radion...."patetiskt naivt"...nä men färre stjärnor med privatjet....visst det fans en kostnad radiolicens.. sen "fildela vi med kassetter..visst funkade det då med...

”Utan hake” .... du jämför alltså att välja låtar mot en fast sändning med reklam alternativ finansierat av staten ?

Det är inget naivt med att lyssna på radio men att tro att man ska få vad man vill gratis utan kompromiss är naivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr är ju bio skrattretande dyrt idag pga alla skattehöjningar och många svenska biografer har riktigt kasst ljud och bild.

Ja det börjar bli rätt bisarrt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlade om 2 % av freemium-användarna.

Absolut, jag brukar jämt betala 2% extra på allt jag köper så då jämnar det ut sig. 😃

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (igen)*

Tagit bort off topic-inlägg samt otrevligheter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är väl väldigt logiskt. Följer man inte användaravtalet så tas kontot bort, m.a.o så gör sig Spotify sig av med olönsamma kunder. Nästan alla företag råkar nån gång ut för kunder som inte är lönsamma och tillslut måste man göra sig av med dom, sen kan man göra det på ett bra eller dåligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, vem var det som uppfostrade barnen då?

Vi lever just nu i en marknad där vi överöses med gratis saker. Gratis tidningar (Metro), gratis nyheter (SVT), gratis musik (Youtube), gratis spel (F2P, Fortnite, etc), gratis appar (På mobilen och datorn) osv. Finns väl säkert någon forskning som visar på att folk tenderar att spendera mer pengar när man har en initial gratisversion. Dessutom är Sverige det land är arbete beskattas allra hårdast vilket skickar lite signaler att det är dumt att arbeta för mycket.

Jag skulle inte vilja kalla 1300kr per vuxen i hushållet gratis.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Jag skulle inte vilja kalla 1300kr per vuxen i hushållet gratis.

Vi pratar ju om barn och de betalar inget. Dessutom har det inte lagts på skatten förrän nu.

Men är inte det som var poängen.

Varför betala när man kan få något gratis? Det slår ju t ex tidningarna rätt hårt nu när deras tidigare hemsidor var gratis men nu har de paywalls som få vill pröjsa för eftersom det var gratis tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se en betalmodell där jag har ett konto knutet till mig, som jag använder för att få tillgång till sidor och sajter med betalvägg, och även tjänster som Spotify och andra strömningstjänster. Ett konto, men där det dras en liten summa för varje artikel/låt/film/avsnitt/videoklipp som jag går in på. För mig som användare blir det då smidigt eftersom jag betalar för det jag faktiskt utnyttjar och det sänker tröskeln rejält för att vilja betala.

Säg t ex att jag, som bor i Göteborg, vill läsa en artikel i Katrineholms-Kuriren. De har rubbet bakom betalvägg, och jag är måttligt intresserad av att teckna en prenumeration för att komma åt en artikel. Vissa har ju att man kan läsa enskilda artiklar mot en liten avgift, men jag måste ändå registrera mig just där och sköta hela den biten varje gång. Osmidigt, och nåt som förmodligen väldigt få användare utnyttjar. Med mitt föreslagna system är det mer som att ha ett busskort, med en pott. Om jag gör en resa med buss 60 så dras en viss summa. Med samma kort kan jag ta pendeltåget till Alingsås och då dras en större summa. Men med samma kort och från samma pott. Jag behöver inte ett separat kort för varje busslinje eller tåg, och jag behöver inte lägga massa tid och energi på att registrera mig eller sköta en betalning för varje resa. Om man är en återkommande läsare kan man prenumerera och få tillgång till allt hela tiden, vilket är att jämföra med att köpa ett periodkort för kollektivtrafiken. Det blir billigare om man utnyttjar det mycket.

Tyvärr kommer det inte att bli nåt sånt. Utan man måste nog fortfarande registrera sig på varje tidning, på varje strömningstjänst. För alla vill ha en egen, helt kontrollerad, del av kakan, och ser inte att en annan modell skulle ger mer intäkter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle hellre se en betalmodell där jag har ett konto knutet till mig, som jag använder för att få tillgång till sidor och sajter med betalvägg, och även tjänster som Spotify och andra strömningstjänster. Ett konto, men där det dras en liten summa för varje artikel/låt/film/avsnitt/videoklipp som jag går in på. För mig som användare blir det då smidigt eftersom jag betalar för det jag faktiskt utnyttjar och det sänker tröskeln rejält för att vilja betala.

Säg t ex att jag, som bor i Göteborg, vill läsa en artikel i Katrineholms-Kuriren. De har rubbet bakom betalvägg, och jag är måttligt intresserad av att teckna en prenumeration för att komma åt en artikel. Vissa har ju att man kan läsa enskilda artiklar mot en liten avgift, men jag måste ändå registrera mig just där och sköta hela den biten varje gång. Osmidigt, och nåt som förmodligen väldigt få användare utnyttjar. Med mitt föreslagna system är det mer som att ha ett busskort, med en pott. Om jag gör en resa med buss 60 så dras en viss summa. Med samma kort kan jag ta pendeltåget till Alingsås och då dras en större summa. Men med samma kort och från samma pott. Jag behöver inte ett separat kort för varje busslinje eller tåg, och jag behöver inte lägga massa tid och energi på att registrera mig eller sköta en betalning för varje resa. Om man är en återkommande läsare kan man prenumerera och få tillgång till allt hela tiden, vilket är att jämföra med att köpa ett periodkort för kollektivtrafiken. Det blir billigare om man utnyttjar det mycket.

Tyvärr kommer det inte att bli nåt sånt. Utan man måste nog fortfarande registrera sig på varje tidning, på varje strömningstjänst. För alla vill ha en egen, helt kontrollerad, del av kakan, och ser inte att en annan modell skulle ger mer intäkter.

Well, Bonnier äger väl snart varenda tidning så är väl inte omöjligt att det kommer ett Bonnier konto med tillgång till allt.