Permalänk
Medlem

Problem att komma åt trådlös router

OK. Så min setup kanske är lite annorlunda mot standarden i vanliga hem. Jag kör en mikrotik ethernet router och har kopplat min gamla trådlösa router till en av lanportarna och kör den som en accesspunkt mer eller mindre.

Denna setup har jag följt:

Start with your existing network:
ISP==modem==router#1 (may or may not have wifi)
You wish to add a second router (perhaps with wifi) like
ISP==modem==router#1 ----- router#2
There are two ways to use router#2
isolate all devices on #2 from those on #1 (ie no file sharing)
make all devices visible to each other & support file sharing

To implement #1;
first, find the router#1 LAN address
use IPCONFIG and the gateway address shown is the router's address
we usually see something like 192.168.X.1

Then, set the router#2 Lan address to X+1, like 192.168.2.1
connect any LAN port on #1 to the WAN slot on #2 and you're done.

All devices on router#2 will be able to access the Internet, but nothing on the internet will have access to router#2 and that means if you are hosting some service of game on your system, it will need to be connected to router#1

To implement #2:
You need to disable DHCP in router#2 to allow all addresses to be
controlled by router#1

connect a pc to any router lan slot
login the router using your browser and the router's default address
use the default user/password
find the router settings
disable DHCP
save & logout

Now disconnect the PC and connect router#1 lan slot to any
router#2 lan slot, leaving router#2 WAN slot empty

any device on router#1 will be able to ping the devices on router#2 and conversely.

Mikrotik routern har inte wireless, det är därför jag har gjort såhär. Wifi settings ställs in på den trådlösa routern och den har ipadress 192.168.2.1, medan mikrotik routern har 192.168.1.1. Jag kan inte pinga den trådlösa routern men wifi fungerar utmärkt.

Jag vet ip-adressen på den trådlösa routern men kommer inte åt den varken via wifi, trådat i mikrotik routern eller trådat i den trådlösa routern. Jag kan för mitt liv inte förstå varför och jag vill verkligen inte resetta den då wifi fungerar som det ska, jag vill bara in och ändra ett par inställningar. Kanal för 5g vill jag ändra till exempel.

Om det är någon som har en idé vad det kan vara får ni gärna komma med förslag på vad man kan göra. Jag vill då inte resetta routern, det är absolut sista utväg.

Tack på förhand!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218: "Jag vet ip-adressen på den trådlösa routern men kommer inte åt den varken via wifi, trådat i mikrotik routern eller trådat i den trådlösa routern. Jag kan för mitt liv inte förstå varför och jag vill verkligen inte resetta den då wifi fungerar som det ska, jag vill bara in och ändra ett par inställningar. Kanal för 5g vill jag ändra till exempel." Hur fungerar den som den ska om du inte kan komma in i den? Inte kan ansluta till den varken med wifi eller genom trådat lan? Vad är det som fungerar med den menar du?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte riktigt hur du konfat men misstänker att du endera har satt samma ip statiskt på flera adminiiterface eller har dina delar på olika nät.
Du gör ju inte om (funktionsmässigt) en konsumetrouter till AP bara genom att stänga av dhcpservern i den och koppla in dig på lansidan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Om det är någon som har en idé vad det kan vara får ni gärna komma med förslag på vad man kan göra. Jag vill då inte resetta routern, det är absolut sista utväg.

Om man har stängt av DHCP, så för att komma in på den så måste man inte bara ansluta en dator till en av dess LAN portar, utan också sätta en statisk IP adress på datorn i samma nät.
Så om den har 192.168.2.1, så sätter man en statisk IP adress som te.x 192.168.2.100 och som "Default gateway" ska man ange routern's IP.

Jag fick göra på det viset för att komma in på mitt ADSL modem, som jag körde i bryggat läge.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Tekanna218: "Jag vet ip-adressen på den trådlösa routern men kommer inte åt den varken via wifi, trådat i mikrotik routern eller trådat i den trådlösa routern. Jag kan för mitt liv inte förstå varför och jag vill verkligen inte resetta den då wifi fungerar som det ska, jag vill bara in och ändra ett par inställningar. Kanal för 5g vill jag ändra till exempel." Hur fungerar den som den ska om du inte kan komma in i den? Inte kan ansluta till den varken med wifi eller genom trådat lan? Vad är det som fungerar med den menar du?

Ja det e ju det som är märkligt. Wifi fungerar som sagt som det ska. Jag var nog lite otydlig. Jag kommer inte åt ui på routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt hur du konfat men misstänker att du endera har satt samma ip statiskt på flera adminiiterface eller har dina delar på olika nät.
Du gör ju inte om (funktionsmässigt) en konsumetrouter till AP bara genom att stänga av dhcpservern i den och koppla in dig på lansidan

Nej precis. Routern körs inte i nån form av AP läge eller så. Båda routrarna har olika adresser men den trådlösa tar nät från den trådade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om man har stängt av DHCP, så för att komma in på den så måste man inte bara ansluta en dator till en av dess LAN portar, utan också sätta en statisk IP adress på datorn i samma nät.
Så om den har 192.168.2.1, så sätter man en statisk IP adress som te.x 192.168.2.100 och som "Default gateway" ska man ange routern's IP.

Jag fick göra på det viset för att komma in på mitt ADSL modem, som jag körde i bryggat läge.

Låter vettigt. Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Låter vettigt. Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Har äntligen fått arslet ur vagnen och testat detta och det fungerade. Lite överflödigt då det blir köp av ny router snart. Men det fungerade iaf!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218: Om jag inte är fel på det så har din AP ett subnet och kör inte på samma LAN som huvudroutern, men det kanske är meningen?

Vill du ha AP'n på samma LAN som routern så skall den ha ett ip som är 192.168.1.x
Det blir då också lättare att komma både router och AP oavsett vilken du ansluter till, dvs du kan ansluta en dator till AP'n och nå routern vi ip-adressen.

Ex.
Routern har 192.168.1.1 och sätt en DHCP range på 192.168.1.100 - 254
AP'n ger du ett fast ip som 192.168.1.10
Oavsett om du ansluter en enhet till routern eller AP'n så når du dom via deras ip.

Permalänk

Fick EXAKT samma problem idag. Hade ett riktigt nast oväder med nedslag
och överslag till huset..... MEEEEN, allt var urdraget innan, så mitt problem
uppstod inte då. Loosade en diskmaskin iofs.

Kommer inte åt routerns UI, kan inte ansluta med tråd, går fint med wifi.
Dock ej med sambons laptop.
Kopplat med ett ADSL modem i bryggat läge till en ASUS RT N56U.
Jag och sonen kopplar in os med tråd och sambon och dottern
till wifi.

Ska kolla det med ip och gateway….sen

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers