Permalänk
Medlem

Uppgradera från 37"TV

Kikar efter ny tv. Har idag en 37" lg som är 7-10år gammal.
Har både xbox och appletv så smart-tv funkioner är inte så viktigt. Jag kan dock inget om tv eller skärmar i övrigt.
Jag har hittat två som ser intressanta ut. Vad tror ni om dessa?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE49NU7105XXC/sa...
5555kr

https://www.inet.se/produkt/2214242/toshiba-49-4k-uhd
3799kr

Målet är främst att få lite större bild, har även kikat på projektor men det verkar lite bökigt. Tv:n kommer även användas av barn så vill helst inte ha en tv som riskerar att få inbränningar.

Vad tror ni annars är 50" lagom?
Har lite svårt att läsa text i spel på den jag har idag.
Sitter väl ca 2,5-3m från tv:n.

Permalänk
Medlem

Oavsett storleken på tvn man köper så önskar man att man köpt ännu större inom en vecka - gammalt djungelordspråk.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Oavsett storleken på tvn man köper så önskar man att man köpt ännu större inom en vecka - gammalt djungelordspråk.

Det kanske blir ännu mindre text om man kör i 4k på 50" jämför med 1080p på 37"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har en 40-tums LED Smart-teve från januari 2012. Jag sitter nästan 3,5 meter från teven i soffan och teven känns skitliten. När jag spelar på Xboxen sätter jag mig i en stol ca 1,5 meter framför för att få en bättre upplevelse. Min tv är inte 4K utan bara full-HD men grafiken duger mer än väl där jag sitter. Men liksom Juggernawt vill jag nog propagera för en 55-tums-tv om du nu har plats för den. Och precis som du säger är nog 4K på 49 tum lite väl skarp och hög upplösning. Jag har testat spela Forza Horizon i 1920x1080 på farsans 65-tummare och även det var snyggt trots avsaknad av 4K.

Mest prisvärt blir nog 55 tum och du kommer inte att tycka att den är för stor. Kanske i början men du sedan kommer du förmodligen njuta av den. Särskilt vid film är det en bra storlek.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det kanske blir ännu mindre text om man kör i 4k på 50" jämför med 1080p på 37"?

Skickades från m.sweclockers.com

Texten blir väl inte mindre utan skarpare? Någon får rätta mig om jag har fel. Hur som helst är ju 4K fyra gånger fler pixlar än full-HD som du ju vet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Texten blir väl inte mindre utan skarpare? Någon får rätta mig om jag har fel. Hur som helst är ju 4K fyra gånger fler pixlar än full-HD som du ju vet.

Aha det är ju bra. Jag tänkte att det var som windows att ju högre upplösning man har desto mindre blir texten. Primära användningsområdet är iaf film och serie.
Xbox blir det det typ 2ggr per månad ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera 65 tum faktiskt, för en riktigt bra upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör