Berättelsen om Mats, och hur han fick ett liv genom World of Warcraft

Permalänk
Relik 📜

Berättelsen om Mats, och hur han fick ett liv genom World of Warcraft

Såg en tråd på FZ som tipsade om en "läsvärd artikel". Tycker "läsvärd" bara är förnamnet, jättefin berättelse! Ursprungligen från norska NRK så någon kanske redan sett där eller på till exempel BBC, men finns nu även i svensk översättning.

Lämnar det där och låter er läsa på egen hand! Själv fick jag onekligen en tår eller två i ögat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En norsk kille som hette Mats spelade WOW hans historia finns på Skavlan

https://www.svtplay.se/video/21025336/skavlan/skavlan-sasong-... Jag blev tagen av denna händelse, spelar inte men tycker ni ska titta på detta avsnitt

Citat:

Mats Steen dog bara 25 år gammal. Han led av en obotlig muskelsjukdom och tillbringade stora delar av dygnet med dataspel framför skärmen i sitt rum. Föräldrarna trodde att han levde ett ensamt liv, något som skulle ändras när det var dags för begravning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anton studs:

https://www.svtplay.se/video/21025336/skavlan/skavlan-sasong-... Jag blev tagen av denna händelse, spelar inte men tycker ni ska titta på detta avsnitt

Missade det! Får kolla i efterhand.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande en skambelagd social norm kring spelande. Jag minns att min syster kollade på TV runt 4-5 per dag när jag bodde hemma men ingen sa till henne att det var konstigt. Så fort jag spelade mer än 2-3 timmar så började folk höja på ögonbrynen och ha "allvarliga samtal" med mig.

Det är tragiskt att denne killes pappa hade en så inskränkt syn på sin sons liv och hade en så fördomsfull och dömande attityd. Däremot verkar han genuint ångerfull idag. En mycket bra artikel som behövs.

Permalänk
Medlem

Läste den igår, riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dagens snyft

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

F

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Stark och rörande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bra story, och att den är sann gör ju inte det hela sämre direkt.

Men jag häpnas över hur detta kan vara nånting vi 2019 (och 2014 det ursprungligen handlar om) förväntas att förvånas över.
Att folk har kul, träffar andra, skapar familjer, får barn, blir sjuka och ibland dör och sedan saknas är vad som händer i livet.
Att den gemensamma nämnaren numera ofta är online aktiviteter istället för närmaste ungdomsgård bör inte förvåna någon under 60 bast.

Permalänk
Inaktiv

Ja tänk hur många som av olika saker kommer utanför som får ett nytt liv tack vare datorer och internet. Stephen Hawking är det mest kända exemplet på att trots stora muskelsjukdomar så går det utföra underverk.
Jag ser datorer och internet hjälper en väldigt stor skara, alltifrån de med mindre problem till de med stora. Och frågan är hur bra assistenter och tekniken är för de med större problem?
Tar vi spel så behövs det spel för alla, vissa är väldigt fokuserad på att man ska ha väldigt bra motorik. Populära fortnite är kanske inte det roligaste för de som har fysiska problem.

Permalänk
Hjälpsam

Det kom ett gäng gullökar och anföll mig, men sedan mindes jag att det finns en vacker värld där ute.

Tack för länkarna <3

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI