World of Warcraft optimeras för flera kärnor – upp till 35 procent högre bildfrekvens

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft optimeras för flera kärnor – upp till 35 procent högre bildfrekvens

Genom den senaste uppdateringen av World of Warcraft optimeras grafikgränssnittet DirectX 12 för många kärnor, och enligt AMD gäller upp till 35 procent högre bildfrekvens för Ryzen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns som att det va på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Känns som att det va på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte precis samma sak, bättre sent än aldrig :]

Permalänk
Medlem

kom ihåg att många sa att det var väldigt svårt och i princip omöjligt att optimera spel för flera kärnor när ryzen kom...det gick tydligen. anthem suger på alla 8 av mina kärnor, den skiter i de extra trådarna dock. runt 80% per kärna suger den.

nu funkar det även att optimera gamla spel det var inte omöjligt... fast det sa man om flygplan också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vänta här nu. Jag spelar inte WoW och enda gången jag prövat var när en vän som var GM gav mig en brinnande häst att springa runt med. Vilket inte uppskattades av särskilt många förmodligen. Det varade i 30 minuter och bara NÄ, detta spelet var inte min grej.
Men redan då, någon som kan gissa ungefärligt år? Så flöt spelet på ganska bra med den tidens dator. Och nu ser man bilder där det pratas om knappa 60fps i 1920x1080 på ett 1080?
Har jag missat något extremt grovt här eller har WoW fått grafik liknande Star Citizen?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har de släppt 2500X?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rejält kliv i FPS, speciellt i Boralus och Stormwind och nästan framförallt så har jag stabilare fps med mindre stuttering. Spelet upplevs modernare då ett så pass gammalt spel inte borde ha så dålig FPS på moderna datorer. Jag antar att man i princip klistrat på nya funktioner på spelmotorn så att den inte är så optimerad längre.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har de släppt 2500X?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-2500x
Den existerar men har aldrig sett den i butik i Sverige i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De berömda orden "upp till" 35% procent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte för att jag spelar spelet, men får vi se ett test på detta ifrån Sweclockers?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Vänta här nu. Jag spelar inte WoW och enda gången jag prövat var när en vän som var GM gav mig en brinnande häst att springa runt med. Vilket inte uppskattades av särskilt många förmodligen. Det varade i 30 minuter och bara NÄ, detta spelet var inte min grej.
Men redan då, någon som kan gissa ungefärligt år? Så flöt spelet på ganska bra med den tidens dator. Och nu ser man bilder där det pratas om knappa 60fps i 1920x1080 på ett 1080?
Har jag missat något extremt grovt här eller har WoW fått grafik liknande Star Citizen?

Texturerna har uppdaterats med åren, dessutom så har det alltid varit väldigt CPU-krävande vilket allt som oftast varit flaskhalsen för just WoW.

Bara välkommet att det blir optimerat för fler kärnor, har generellt alltid varit ett problem med WoW.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Vänta här nu. Jag spelar inte WoW och enda gången jag prövat var när en vän som var GM gav mig en brinnande häst att springa runt med. Vilket inte uppskattades av särskilt många förmodligen. Det varade i 30 minuter och bara NÄ, detta spelet var inte min grej.
Men redan då, någon som kan gissa ungefärligt år? Så flöt spelet på ganska bra med den tidens dator. Och nu ser man bilder där det pratas om knappa 60fps i 1920x1080 på ett 1080?
Har jag missat något extremt grovt här eller har WoW fått grafik liknande Star Citizen?

grafiken har uppdaterats en del ja.

men samtidigt tills nyss så har CPU optimeringen varit katastrof och 60Hz var en pina att nå "stabilt".

visst ensam ute i världen var ofta inget problem, men ihop med 10-40 andra spelare gick cpu på knäna pga värdelöst multicore stöd om man ville köra de högre grafikinställningarna och även high end grafikkorten kunde imellanåt inte prestera mer än semesterbildspel typ.

grafikbiten var oftast inte problemet utan det var cpu som blev flaskhalsen oavsett grafikkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Texturerna har uppdaterats med åren, dessutom så har det alltid varit väldigt CPU-krävande vilket allt som oftast varit flaskhalsen för just WoW.

Bara välkommet att det blir optimerat för fler kärnor, har generellt alltid varit ett problem med WoW.

Alright. Texturerna laddas väl in i GPU minnet ändå? Så tycker inte det borde vara en anledning till att CPU går på knäna. Spelet var ju inte fantastiskt snyggt precis när jag prövade det, men med allt på högsta inställningarna så var det ändå en bra bit över 60fps. Nu spelade jag kanske inte på just en plats där det kräver enorma mängder förvisso. Fast kan tycka att sub 60fps år 2019 i ett spel som WoW inte direkt är en WOW-faktor Dåligt optimerat spel helt enkelt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

grafiken har uppdaterats en del ja.

men samtidigt tills nyss så har CPU optimeringen varit katastrof och 60Hz var en pina att nå "stabilt".

visst ensam ute i världen var ofta inget problem, men ihop med 10-40 andra spelare gick cpu på knäna pga värdelöst multicore stöd om man ville köra de högre grafikinställningarna och även high end grafikkorten kunde imellanåt inte prestera mer än semesterbildspel typ.

grafikbiten var oftast inte problemet utan det var cpu som blev flaskhalsen oavsett grafikkort.

Då är det nog därför. Vet inte hur många spelare det var på platsen när vi spelade. Jag kan ingenting om spelet och provade en kortare period endast. Så har noll koll på spelet och dess miljöer eller hur det beter sig när det "många" andra spelare runtom. Men uppfattade det då som att spelet flöt på ruskigt bra med den tidens hårdvara. Kul för den som är WoW-spelare att få lite mer kraft förstås, och optimeringar. Sådant är alltid välkommet. Även om jag kan tycka att sådant borde varit fixat för flera år sedan, och inte år 2019 Fast drabbar ju inte mig det minsta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Då är det nog därför. Vet inte hur många spelare det var på platsen när vi spelade. Jag kan ingenting om spelet och provade en kortare period endast. Så har noll koll på spelet och dess miljöer eller hur det beter sig när det "många" andra spelare runtom. Men uppfattade det då som att spelet flöt på ruskigt bra med den tidens hårdvara. Kul för den som är WoW-spelare att få lite mer kraft förstås, och optimeringar. Sådant är alltid välkommet. Även om jag kan tycka att sådant borde varit fixat för flera år sedan, och inte år 2019 Fast drabbar ju inte mig det minsta.

de har ju försökt fixa multicore sen första eller andra expansionen från typ när 2 kärniga eller mer cpu blev mer eller mindre standard men blev aldrig så lyckat då 90% av belastningen fortfarande krävdes av den gammla singletrådade motorn att det kördes på kärna 1 var mest småeffekter som de lyckades få över att kunna köra på resterande kärnor.

får ju tänka som så att vi pratar om en tungt modifierad spelmotor som från början är designad och optimerad för single core processorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Wow, blizzard har upptäckt att processorer har mer än 2 kärnor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

grafiken har uppdaterats en del ja.

men samtidigt tills nyss så har CPU optimeringen varit katastrof och 60Hz var en pina att nå "stabilt".

visst ensam ute i världen var ofta inget problem, men ihop med 10-40 andra spelare gick cpu på knäna pga värdelöst multicore stöd om man ville köra de högre grafikinställningarna och även high end grafikkorten kunde imellanåt inte prestera mer än semesterbildspel typ.

grafikbiten var oftast inte problemet utan det var cpu som blev flaskhalsen oavsett grafikkort.

Och inte nog med att spelet inte använt kärnorna som finns, de kärnor som faktiskt används ligger halvt i dvala. Frustrerande!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Wow, blizzard har upptäckt att processorer har mer än 2 kärnor!

haha..
Samma företag minns jag tog så lång tid innan man fick native support för 21:9 upplösningar alltså ultra wide screen.. Först hade de inte support sen hävda det att det är "fusk" när vissa spelare har bredare FOV... I ett spel som DIABLO 3 lixom.. Som inte har någon e-sport scen ens.. Så vägra de native support för den upplösningen.
Tillslut gav de med sig..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Patchen har gjort att WoW nu igen är spelbart på en C2Q med ett GTX 285

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad mellan 4 å 8 kärnor med andra ord

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kom ihåg att många sa att det var väldigt svårt och i princip omöjligt att optimera spel för flera kärnor när ryzen kom...det gick tydligen. anthem suger på alla 8 av mina kärnor, den skiter i de extra trådarna dock. runt 80% per kärna suger den.

nu funkar det även att optimera gamla spel det var inte omöjligt... fast det sa man om flygplan också

Det är ju inget nytt dock. Battlefield 1, Forza horizon 3 och Gears of war 4 är några exempel på spel som använt alla mina 8 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ingen skillnad mellan 4 å 8 kärnor med andra ord

Men kanske mellan 4 och 8 trådar. 2500x har ju SMT.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är ju inget nytt dock. Battlefield 1, Forza horizon 3 och Gears of war 4 är några exempel på spel som använt alla mina 8 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det visste jag inte. Då har det gått snabbt. Trodde på alla som sa att det var svårt och bökigt och näst intill omöjligt.
Har jätte kul åt en kompis som sa det då min ryzen springer 8or runt hans gamla 2500k @4.5ghz.

Nu har jag fler spel att tävla med 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Var lite otydlig ingen skillnad mellan 4/8 och 8/16

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

Säkert i upplösningar som man hade blivit utskrattad på 90 talet om man körde det på sin dator.

Nå WoW består av gammal skitkod, det är inte svårt att förbättra något som är dåligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rent konkret kliver Ryzen 5 2500X upp från 43,2 till 58,1 bildrutor per sekund (FPS), medan Ryzen 7 2700X har en snarlik ökning från 42,7 till 58,2 FPS. Enligt AMD parades processorerna med Nvidias Geforce GTX 1080, där upplösningen om 1 920 × 1 080 pixlar kombinerades med inställningsnivå "10". Eftersom det handlar partiska tester bör resultaten dock tas med en nypa salt.

Huh!?!?,,, Jag krämade ju upp allt till max och lite till och satt med 120fps för det mesta. (städer lite dippar, ) när jag körde förut (cataclysm) på en 560ti eller 660ti.
Verkar ju jättemärkligt att inte en 1080 skulle orka 60fps idag. Visst dom kanske lagt till lite shaders och större texturer, men
,,,näe! Jag Tror inte på att dom skulle dra upp kraven så pass mycket med tanke på att Jävligt många som spelar inte har 1080 ens. så gör man inte mot sin spelarbas.

Permalänk
Medlem

bra... bara dom släpper classic nån jävla gång så wow kan bli roligt igen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Datavetare

Är inte detta ett lysande exempel på hur pass svårt det är att effektivt utnyttja många CPU-kärnor i spel?

Man tar ett spel som i princip bara använde en CPU-tråd innan, lägger till DX12 stöd och av kommentarerna här verkar man i alla fall använda fyra CPU-trådar i den nya versionen.

Så man spenderar ~x4 så mycket CPU-resurser för att få "upp till" 35 % bättre faktiskt prestanda! Det är inte inkompetens, det är rätt mycket vad man kan förvänta sig av en sådan typ av optimering av en så pass gammal spelmotor.

Att kolla belastning på CPU-trådar är ett totalt värdelöst mått på "hur bra" något faktiskt utnyttjar CPU-kärnor. Enda mätvärdet som spela roll är: hur mycket snabbare går programmet om det får tillgång till N CPU-trådar i stället för, säg, N/2 CPU-trådar?

För att göra en illustration, programmet nedan skapar en datamängd med tio miljoner slumpmässigt valda heltal. Sedan används alla CPU-trådar på systemet för att summera alla element, data delas jämnt mellan CPU-trådar.

#include <algorithm> #include <cstdlib> #include <vector> int main() { int sum = 0; // Skapa en datamängd med tio miljoner slumpmässiga heltal std::vector<int> data(10'000'0000); std::generate(data.begin(), data.end(), [](){return rand(); }); // Dela upp datamängden över alla tillgängliga CPU-trådar, så på ett // system med N CPU-trådar hanterar första tråden elementen 0 till // 1*10M/N-1, andra tråden hanterar 1*10M/N till 2*10M/N-1 etc. #pragma omp parallel for for (unsigned i = 0; i < data.size(); i++) { // Finns väsentligt mer effektiva metoder för just detta fall, men de // är också betydligt mer komplicerade. Detta är det naiva sättet som // ligger nära till hands. Vad som händer är är att man ser till att // bara en CPU-tråd i taget adderar till "sum" då den variabeln delas // mellan alla trådar. #pragma omp critical sum += data[i]; } return sum; }

På en 4C/8T CPU (specifikt i7-8559U i detta fall) ligger alla åtta trådar på 100 % när detta program körs. Så "perfekt" användning av CPU-trådar då?

Grejen är att mängden arbete som är oberoende kontra det som måste synkroniseras är totalt vansinnigt här. Programmet är korrekt, men går faktiskt runt fyra gånger långsammare när man använder alla åtta CPU-trådar här jämfört med att köra det hela på en CPU-kärnor.

Så spel kan lägga hög last på många CPU-trådar, men går absolut inte att summera den lasten och säga "så här många CPU-trådar kan detta spel använda". Men nära nog 100 % säkerhet är prestandaminskningen inte i närheten av att gå till hälften om man halverar antalet CPU-trådar i det läget.

Däri ligger huvudproblemet i spel. Ju större och mer komplicerade spel blir desto bättre kommer de kunna skalas över CPU-trådar. Men i spel finns en hel del tillstånd (data i minnet) som måste synkroniseras mellan CPU-trådar. Är därför en fysisk omöjlighet för spel att skala som t.ex. Cinebench.

Fall som Cinebench utför ett arbete som kan delas upp från start och sedan kan hela resultatet beräknas utan att man någonsin behöver synkronisera CPU-trådar under arbete. Sådana fall kallas "embarrassingly parallel" och är väldigt ovanliga i de program som normalt körs på skrivbordet.

Spel är inte i närheten av att vara "embarrassingly parallel". Även med DX12 går det inte att komma runt den fysiska verklighet att GPUer är tillståndsmaskiner och det kan bara finnas en grafik-kö vilket betyder att för att faktiskt lägga ett arbete på GPUn så måste man synkronisera CPU-trådar (här finns en teknisk skillnad mellan DX12 och Vulkan, DX12 sköter synkroniseringen automatiskt så alla trådar kan anropa DX12 direkt, Vulkan har ingen sådan synkroniseringen utan förutsätter att applikationen säkerställer att bara en CPU-tråd i taget köar jobb till grafik-kön).

Får man mer prestanda per CPU-tråd skalar alla CPU-bundna fall perfekt med detta. Får man fler CPU-trådar är det enbart problem som är "embarrassingly parallel" som skalar perfekt, övriga ser mindre skalning (många ser noll skalning).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Surt att det inte går att välja dx12 på 780 ti trots att det enligt nvidia ska ha stöd för det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*