Spotify kan nu radera gratiskonton med annonsblockerare utan förvarning

Permalänk

Jag använder Adblock till alla mina datorer och framförallt till mina föräldrars datorer annars hade de klickat på varenda länk. Jag borde skaffa Adblock till morsans mobil då hon alltid snackar om att minnet är fullt på hennes telefon. Hon köpte nyss en ny... Jag använder reklamblockerare till Spotify också. Funkar perfekt för mig. Kommer jag sakna om Spotify blockerar mina konton? Nja kanske, men jag har ju fått många tips om alternativ till andra musiktjänster på denna tråd. Tack!

Visa signatur

i7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3000mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | 700W | Asus | x | x | x |

Permalänk
Medlem

Vore ju intressant att se om de i tråden som inte vill betala för Spotify och sen även kanske blockerar reklamen i gratisversionen har klagat över att det inte finns en film och tv-tjänst precis som Spotify för musik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beror på hur man ser det. Folk kunde ju köpt fysiskt media och slängt eller gett bort om det var primärt viktigt att ge betalr.

Nummer ett är smidighet, och det erbjöd MP3 vid den tiden men som det ser ut idag så vill jag inte vara utan streamingstjänster då det är smidigare än MP3.

Sen tror jag också folk störde sig på att det var mycket pengar till mellanhänder hit och dit. Att streama ger ett mer direkt stöd till artisten. Man kan ju dock inte se vad de har för avtal och en del artister har säkert dåliga avtal så de inte får så hög procent.

Själv använde jag mp3 primärt som ett sätt att hitta musik att köpa när jag hade kommit up i vuxen ålder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Se reklam... för en audio-tjänst. Tjäna pengar på folk som aktivt blockar reklamen på gratistjänster. Du vinner dagens inlägg. Du får gärna utveckla vad du menar, Hagberg spänd på att höra din briljanta slutledningsförmåga :>

Spotify går bara med förlust frågan är väl om de själva ens bryr sig om att göra vinst

om 5-10år är de uppköpta eller gått i konkurs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Tycker de har tillräckligt med pengar att de kan skippa såna här saker.
Vad är det som säger att ett företag ska tjäna miljarder i vinst?
Räckte inte miljonerna?

När en vinsttak sätts för företagen så kommer nog miljön och andra problemområden att lösa sig.
Innan dess händer inget.

Vad i hela friden, lär ni er i skolan, Kommunism?

Permalänk
Medlem

Dom borde ge en förvarning innan. Det kan ju hända att det finns folk som glömt att avinstallera en annonsblockerare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Vad händer med oss som betalar men som ändå använder annonsblockerare för skoj skull?

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så avskyr jag reklam. Tyvärr är den ju idag helt oundviklig, nästan.

Får fortfarande reklam i brevlådan emellanåt, trots "Reklam undanbedes". Tydligen är läsförståelse inget krav för att jobba som reklamutdelare. Visserligen ett ickeproblem egentligen, men ett stort resursslöseri är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför tror så många att allting ska vara gratis?

För att vi bor i Sverige. Ingen får någonsin höra de karaktärsbyggande orden INGENTING ÄR GRATIS. Skolan är inte gratis, sjukvården är inte gratis. Betalningen kommer i någon form.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ta bort gratiskontona och all reklam så är vi fridens!

Permalänk
Medlem

Man kan ju göra som förr i tiden då man bandade in musiken från radio. Det blir bättre kvalité på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Familjer?

Det är ju upp till sex personer, det är inte ett krav att man måste dela det med sex personer...

2017 fanns det 523.775 svenska hushåll med ett hemmaboende barn/avkomma/etc mellan 0-21 år, 568.316 hushåll med två, 176.198 med tre, 38.268 med fyra, och 16.407 med fler än så.

Helt klart bättre att sätta gränsen vid sex personer än fem.

Folk delar familjeabonnemang med folk utanför hushållet/adressen mot villkoren. I Sverige är 37,8 % av hushållen singelhushåll, 6,2 % kan dela kostnaden på sex personer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Dom tjänar ingenting på att låta dig lyssna på musiken gratis, eller?

Hade varit ok att lyssna på reklam om man fick tillgång till bättre ljudkvalitet.

128kbit är snuskigt dåligt.

Och det vore trevligt om reklamen var mer intressant och inte på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad händer med oss som betalar men som ändå använder annonsblockerare för skoj skull?

Om du betalar får du väl ingen reklam, så där bryr sig knappast Spotify.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

För att vi bor i Sverige. Ingen får någonsin höra de karaktärsbyggande orden INGENTING ÄR GRATIS. Skolan är inte gratis, sjukvården är inte gratis. Betalningen kommer i någon form.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du något att backa upp den hypotesen med? Den stämmer inte alls med mina erfarenheter av sådana åsikter från folk från andra länder, men då jag endast har anekdotisk bevisföring så är jag villig att böja mig för statistisk fakta, om sådan erbjuds.

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med detta. Vill man streama utan reklam får man vackert betala för sig precis som allt annat här i livet. Det kan rimligen inte heller vara någon som har synpunkter på detta så tråden kanske egentligen handlar om hur vida man blir avstängd eller ej och på vilka grunder?

Ser dock inte ut som det när jag läser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Folk delar familjeabonnemang med folk utanför hushållet/adressen mot villkoren. I Sverige är 37,8 % av hushållen singelhushåll, 6,2 % kan dela kostnaden på sex personer.

Gissningsvis är inte folket på Spotify idioter. Det klart att de kan se att "familje"-konton delas utanför hushåll/bostad och säkert även släktskap. De sätter priserna därefter. Om de skulle begränsa till en samtidig ström per konto skulle de både kunna och behöva sänka priset för att kompensera. Dels för att de skulle få fler konton, dels för att inte tappa genuina familjekunder.

Själv förstår jag inte riktigt tjusningen med Spotify, lika lite som andra strömningstjänster. Man betalar väldigt dyrt för nåt flyktigt och ickegaranterat. Om jag har en favoritartist, så kan Spotify inte garantera att den artistens musik finns tillgängligt ens nästa dag. Det, och att så mycket musik saknas (det kanske har blivit lite bättre med åren, men när jag testade första året saknades oerhörda mängder - nästan inget jag lyssnar på fanns), gör att Spotify känns väldigt dyrt.

Jag lyssnar nästan enbart på musik genom Youtube, men så lyssnar jag inte mycket på musik längre. Aldrig i lurar på stan eller så, t ex. Kanske 1-2 timmar per vecka totalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gissningsvis är inte folket på Spotify idioter. Det klart att de kan se att "familje"-konton delas utanför hushåll/bostad och säkert även släktskap. De sätter priserna därefter. Om de skulle begränsa till en samtidig ström per konto skulle de både kunna och behöva sänka priset för att kompensera. Dels för att de skulle få fler konton, dels för att inte tappa genuina familjekunder.

Själv förstår jag inte riktigt tjusningen med Spotify, lika lite som andra strömningstjänster. Man betalar väldigt dyrt för nåt flyktigt och ickegaranterat. Om jag har en favoritartist, så kan Spotify inte garantera att den artistens musik finns tillgängligt ens nästa dag. Det, och att så mycket musik saknas (det kanske har blivit lite bättre med åren, men när jag testade första året saknades oerhörda mängder - nästan inget jag lyssnar på fanns), gör att Spotify känns väldigt dyrt.

Jag lyssnar nästan enbart på musik genom Youtube, men så lyssnar jag inte mycket på musik längre. Aldrig i lurar på stan eller så, t ex. Kanske 1-2 timmar per vecka totalt.

Alla i en familjeplan har egna konton. Poängen var att de knappast delas på 6 personer om du inte bryter mot villkoren, och många kommer inte orka dela med så många (och få ersättning) vilket som.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av crew seven:

Varför tror så många att allting ska vara gratis?

Jag tänkte först skriva "Millenniegenerationen" men menar snarare yngre människor som är födda precis i början på '00 och slutet på 90-talet - tenderar att ha en intressant världssyn på hur saker och ting bör vara - gratis är en sådan grej.

Marknadsekonomi, vad är det ?
Jag'et är större än någonsin...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Gissningsvis är inte folket på Spotify idioter. Det klart att de kan se att "familje"-konton delas utanför hushåll/bostad och säkert även släktskap. De sätter priserna därefter. Om de skulle begränsa till en samtidig ström per konto skulle de både kunna och behöva sänka priset för att kompensera. Dels för att de skulle få fler konton, dels för att inte tappa genuina familjekunder.

Själv förstår jag inte riktigt tjusningen med Spotify, lika lite som andra strömningstjänster. Man betalar väldigt dyrt för nåt flyktigt och ickegaranterat. Om jag har en favoritartist, så kan Spotify inte garantera att den artistens musik finns tillgängligt ens nästa dag. Det, och att så mycket musik saknas (det kanske har blivit lite bättre med åren, men när jag testade första året saknades oerhörda mängder - nästan inget jag lyssnar på fanns), gör att Spotify känns väldigt dyrt.

Jag lyssnar nästan enbart på musik genom Youtube, men så lyssnar jag inte mycket på musik längre. Aldrig i lurar på stan eller så, t ex. Kanske 1-2 timmar per vecka totalt.

Alla tjänster är inte för alla...tydligen...köp din favorit musiker på cd istället för runt 180kr istället

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Hade varit ok att lyssna på reklam om man fick tillgång till bättre ljudkvalitet.

128kbit är snuskigt dåligt.

Och det vore trevligt om reklamen var mer intressant och inte på svenska.

Ska du lyssna på bra musik eller ska du kanske spela in?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Oavsett vad så avskyr jag reklam. Tyvärr är den ju idag helt oundviklig, nästan.

Får fortfarande reklam i brevlådan emellanåt, trots "Reklam undanbedes". Tydligen är läsförståelse inget krav för att jobba som reklamutdelare. Visserligen ett ickeproblem egentligen, men ett stort resursslöseri är det.

Titta på reklamen, är den adresserad till dig får du den oavsett, annars inte...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

Ganska logiskt. Vi har redan så pass mycke i samhället som går under på grund av hur lata och snåla vi människor är. Vi har tidningsdöden som faktiskt i princip har dödad all läsning för mig eftersom de jag läste förr inte längre går att köpa i butikerna. Vad mer har vi.... butiksdöden eftersom folk är för lata för att åka ner på stan och handla i en butik för att sen träffa nån kul prick å ta en fika med. Nä, kaffekoppen i handen och i total isolering beställa hem skiten och gnälla hela vägen till posten för att hämta paketet då de är så jäkla jobbigt å röra sig utför dörren. Missförstå mig rätt i mitt gnäll. Men vi har blivit så in i h*****e lata av oss.
Jag betalar för Spotify då jag vill kunna lyssna på vilken musik jag vill. Jag köper mina spel, och hittar jag något på skiva så går de före en digital version. Jag gillar att äga saker fysiskt. Köper jag något i datorvärld så knallar jag ner till den lokala butiken även om de kostar lite mer än en webbutik. De känns bättre tycker jag helt enkelt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Dom borde ge en förvarning innan. Det kan ju hända att det finns folk som glömt att avinstallera en annonsblockerare.

Varför skulle du installera en annonsblockerare från början? jo givetvis för att slippa reklam, varför inte betala istället som en ärlig människa om man nu inte vill ha reklam? det är ju givetvis piss med reklam men lägg ner en veckas skit meck för att slippa reklam och va en oärlig människa...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Hade varit ok att lyssna på reklam om man fick tillgång till bättre ljudkvalitet.

128kbit är snuskigt dåligt.

Och det vore trevligt om reklamen var mer intressant och inte på svenska.

Jaha, så du menar att du vill lyssna på musiken, men utan reklamen?
Du vill ha tjänsten, men du vill inte ge några inkomster till den som ger dig tjänsten?

Spotify har noll incitament att ge dig tjänsten gratis. Sen kan du argumentera hur mycket du vill kring kvaliteten på gratistjänsten, men du använder ju den, så uppenbarligen ger den dig något. Då får du acceptera spotifys villkor eller byta tjänst.

Permalänk
Medlem

Lite kul att musik-tjänster är lika dyra som film-tjänster men det borde ju vara mycket dyrare att utveckla film och serier jämfört med musik då jag antar att det är mycket mindre personer inblandade i ett album.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lite kul att musik-tjänster är lika dyra som film-tjänster men det borde ju vara mycket dyrare att utveckla film och serier jämfört med musik då jag antar att det är mycket mindre personer inblandade i ett album.

Jämför vi Spotify med netflix så har jag sett siffran 30 miljoner låtar, vilket borde vara runt 2 miljoner album antaget 15 låtar per album. En snabb googling ger att netflix hade ca 1600 tv serier och 4000 filmer februari 2018. Så det är ju en rejäl skillnad i utbud med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa: Okej... då får du väl tycka så. Jag tycker det är fullt rimligt att betala mellan 99kr-150kr (eller vad det nu kostar) för x till y antal personer att fritt lyssna på all* musik tillgänglig.

Om man då klagar på att Spotify bekämpar gratisanvändarna som missbrukar sina rättigheter, ja då står jag fast vid min bedömning om vad det är för typ av människor.

*med reservation för hippiemusik från avskurna länder.

Permalänk
Medlem

@enbom: Lika billiga menar du väl.
Jag använder inte spotify men det är trots allt ett bra pris för utbudet tycker jag.
Förstår dock inte varför dom snålar in på kvaliten på musiken och inte streamar FLAC med hög bitrate för dom som vill ha det även om dom flesta tycker att det är transparent.
Bandbredd kostar inte mycket. Vi ska ju inte behöva vara sämre på kvaliten 2019 än gamla CD-skivor.

Permalänk
Medlem

Tycker folk är så förbaskat snåla egentligen. 99kr/månaden för nästan all musik man kan tänka sig bara ett knapptryck bort. Det skall betala inte bara artister, utan servrar som hostar all musik runtom i världen, anställda som tar hand om servrarna, anställda som fixar ny musik, anställda som agerar kundsupport osv osv. Men nej man skall få allt gratis minsann, andra ska slava för dig och din komfort.