Träffa min bror som jag inte visste fanns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Exakt, då får väl personen ha överseende med att man inte kan veta om detta på förhand, det är ju tanken som räknas!

Men vadå "tanken som räknas"? Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.

Om en person har varit svårt beroende av alkohol i säg en 20 år och sen har varit ren i 6 månader. Om du ger den personen en flaska med valfri alkohol skulle du mycket väl kunna öppna dörren för att den personen börjar dricka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Om det inte framgick var mitt inlägg sarkastiskt. Tycker det är absurt att anta att människor man aldrig har träffat är alkolister och därför kan man inte ge dem en flaska sprit.

Nej, det som är absurt är att utgå från att alla faktiskt dricker alkohol.
Det är ju som att jag skulle utgå från att alla snusar eller röker, så jag tar med en limpa cigaretter som en present.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Men vadå "tanken som räknas"? Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.

Om en person har varit svårt beroende av alkohol i säg en 20 år och sen har varit ren i 6 månader. Om du ger den personen en flaska med valfri alkohol skulle du mycket väl kunna öppna dörren för att den personen börjar dricka igen.

Då får väl han tacka nej, så är det inte värre med den saken. Man kan inte gå runt och lalla med allihopa, det handlar om att visa respekt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Då får väl han tacka nej, så är det inte värre med den saken. Man kan inte gå runt och lalla med allihopa, det handlar om att visa respekt.

Och du tycker man visar respekt mot folk genom att ge dom alkohol?

Permalänk
Medlem

Likvärdig situation men ändå inte.

Jag skilsmässo barn ifrån glada 70 talet och min pappa (som jag bröt med helt då) gick vidare i nya äktenskap och skaffade fler barn där som jag inte kände till för än 35 år senare när dessa barn letade upp mig.

Ta bara med dig ett öppet sinne och ett leende är mitt råd, det är vad jag gjorde och så tog vi det därifrån.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Om det inte framgick var mitt inlägg sarkastiskt. Tycker det är absurt att anta att människor man aldrig har träffat är alkolister och därför kan man inte ge dem en flaska sprit.

Nej, det är absurt att anta att människor man aldrig har träffat vill ha alkohol. Oavsett om de är nyktra alkoholister eller inte.

Kan inte tänka mig att din bror förväntar sig någon gåva, gör du det? Det verkar nästan lite konstigt att dra med sig något till någon man inte träffat förut (om det inte är en date och man tar med sig en blomma). Det viktiga är ju att träffas.

Permalänk
Medlem

Sprit? Så löjligt. Ta med lite kokain istället.

Med det sagt. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Att jämföra lite fikabröd med alkohol känner jag är lite absurt.
Men till ts. förstår inte att du är nervös för det är ju liksom ingen date du ska på. Hur du än är som person så kommer du ju bli accepterad. Så som flera andra sagt. Ta med ett öppet sinne bara och var glad i hågen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Och du tycker man visar respekt mot folk genom att ge dom alkohol?

Ehm, jaa, i verkligheten blir inte alla upprörda över att få alkohol... vissa blir till och med glada över det 😉

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Vad är grejen med alkohol? Är det så att folk måste dricka för att umgås eller uppmuntra till det?

Finns många sociala saker man kan göra utan att umgås med alkohol. En kaffe tillsammans vid ett avskilt bord på ett kafé tycker jag låter helt rimligt, utan presenter. Vill slå ett slag för bowling om man skulle göra något socialt och inte vet hur stelt det kommer bli, många naturliga pauser och något de flesta gillar.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske ta med foton om det kan vara av intresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Helt galet att de inte har sagt något åt dig under din levnadstid. Men ja, jag vet hur det är att vara det svarta fåret.
I vår släkt så är det jag, jag har ingen kontakt med min moster, min halvbror fick jag träffa för första gången på 10 år i Julas.
Han höjs alltid till skyarna tack vare företaget han ärvde och har alltid gjort, medans jag har varit skiten under skon man bara vill torka av sig.

Men underbart att du skall få träffa din bror, det kommer vara nervöst vill jag lova men jag hoppas att det går bra för er.

/Lifooz

Ouch, vad är det för en familj? Förlåt om jag tränger in på men jag blev genuint nyfiken på varför du har blivit/är behandlad så.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Några blommor räcker bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Helt galet att de inte har sagt något åt dig under din levnadstid. Men ja, jag vet hur det är att vara det svarta fåret.
I vår släkt så är det jag, jag har ingen kontakt med min moster, min halvbror fick jag träffa för första gången på 10 år i Julas.
Han höjs alltid till skyarna tack vare företaget han ärvde och har alltid gjort, medans jag har varit skiten under skon man bara vill torka av sig.

Men underbart att du skall få träffa din bror, det kommer vara nervöst vill jag lova men jag hoppas att det går bra för er.

/Lifooz

Kan bara säga att en nära vän till mig i min ålder (25) har sin mor klagandes TILL MIG om hur hennes son valde annan linje i skolan och jobbar med annat än att vara läkare/forskare... Han stack utomlands i något år och är gladare än någonsin, bara bra att han inte satt 5 år till i skolan, han är inte den typen av människa, han vet vad sin mor tycker men de är inte vad han vill så vad ska dom göra?
Till Dig direkt:
Vad i skogen, låt familjen hylla hans "lätta" jobb dvs. ärvda, väger inte upp livskunskap som byggs upp av det du själv behöver stå för och göra. Sen när familjen körs i svår situation så garanterar jag att Du klarar dig bättre än din bror.

Skrivet av Ohem:

Ouch, vad är det för en familj? Förlåt om jag tränger in på men jag blev genuint nyfiken på varför du har blivit/är behandlad så.

Behövs inte mycket, räcker med att någon familjemedlem skapar ett rykte utan att ha insikt och vara fördömande så är man ute
Har min släkt i finland, hör ifrån farmor några gånger då och då men annars existerar inte dom för mig... Och det är pga vad just min farmor spridit ut om mig som person
Familj för oss nordbon är inte alls viktigt känns de som, om vi jämför emot valfritt land i princip.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Så, det du har pratat med din farmor är vad som sprids, missuppfattats och används som negativ syn på dig?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kanske ta med foton om det kan vara av intresse?

Har laddat mobilen med foto på Far och min familj

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Alkohol är en present som är lämpad efter att man är säkert på att personen dricker.

Ganska olämpligt när man inte känner varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att ta med något som intresserar dig. Är du spelnörd (som många oss andra på SweC) så ta med ett spel? Eller kanske något annat typ en lagtröja från ett lag som du hejjar på!

Ja, vad som helst bara för att inleda någon slags broderlig relation och visa honom vem du är Skulle lätt köpt något för en 500 och gett bort

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Alkohol är en present som är lämpad efter att man är säkert på att personen dricker.

Ganska olämpligt när man inte känner varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv haft problem med alkohol så det är uteslutet. Tog mig många år och många besök till en väldigt trevlig kurator innan jag själv fick ordning på detta. Jag säger inte att alkohol är fel , jag kan själv njuta av det idag istället för att hälla i mig det.
Kul att det kan engagera så många människor , bevis på ett bra forum.

Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hjälpsam

Jag hade förmodligen med min dåliga humor tagit med en kaffekopp med "Världens bästa bror" och sedan med egen penna skrivit under "förhoppningsvis".

Hur du är som person kanske inte passar

Lycka till, och grattis till att hittat ett syskon som i en Hallmark feelgood film

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har knappast några direkta likheter med ert fall men kommer att tänka på Rain Man.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Några blommor räcker bara

Men tänk om personen har ett sjukligt beroende till blommor då men precis lyckats hålla sig ifrån det i flera månader men nu får ett återfall? Det kan ju driva personen rakt ner i blomsterrabatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har laddat mobilen med foto på Far och min familj

Tycker det är det bästa förslaget så här långt på något att ta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men tänk om personen har ett sjukligt beroende till blommor då men precis lyckats hålla sig ifrån det i flera månader men nu får ett återfall? Det kan ju driva personen rakt ner i blomsterrabatten

Oj justfan blomstersjukan glömde jag helt bort om! Inga blommor alltså TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Kan bara säga att en nära vän till mig i min ålder (25) har sin mor klagandes TILL MIG om hur hennes son valde annan linje i skolan och jobbar med annat än att vara läkare/forskare... Han stack utomlands i något år och är gladare än någonsin, bara bra att han inte satt 5 år till i skolan, han är inte den typen av människa, han vet vad sin mor tycker men de är inte vad han vill så vad ska dom göra?
Till Dig direkt:
Vad i skogen, låt familjen hylla hans "lätta" jobb dvs. ärvda, väger inte upp livskunskap som byggs upp av det du själv behöver stå för och göra. Sen när familjen körs i svår situation så garanterar jag att Du klarar dig bättre än din bror.

Behövs inte mycket, räcker med att någon familjemedlem skapar ett rykte utan att ha insikt och vara fördömande så är man ute
Har min släkt i finland, hör ifrån farmor några gånger då och då men annars existerar inte dom för mig... Och det är pga vad just min farmor spridit ut om mig som person
Familj för oss nordbon är inte alls viktigt känns de som, om vi jämför emot valfritt land i princip.

Ähm, har hans mor inte hört talas om att man skall glädjas för någon annans skull?
Hans lycka borde ju vara viktigare kan man tycka.
Det spelar ingen roll om han så skulle vilja vara porr-dansare eller vad det nu än må vara.
Är han lycklig så skall en mor kunna vara lycklig för att han är lycklig och inte klanka på honom för att han inte valde det fina yrke hon tyckte att han skulle ha.

Nej det är lite min poäng, jag tycker om min halvbror för han är jättesnäll.
Men han har alltid fått allt serverat med silversked.
Hans familj har varit välbärgad och han har aldrig behövt lyfta ett handtag innan han fick ärva familjeföretaget och bli automatisk VD och 100% ägare där.

Som du säger så har jag själv fått lära mig livet den hårda vägen, jag har alltid varit fattig även när jag hade mitt jobb och det har gett mig en erfarenhet som min halvbror saknar helt.

Men det är alltid den som är lätt att hylla som hyllas, för blickarna går dit pengarna finns.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Har också en sådan bror, dock inget intresse av att träffa honom (min pappa avled förra året). Men skulle jag göra det skulle jag ta med något från min pappa, någon minnessak, en plånbok, verktyg, något klädesplagg som en scarf eller en hatt eller ingenting alls.

Så det skulle vara min rekommendation.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Glöm inte uppdatera tråden hur det gick. Och som andra skriver, ta med dig själv.

Permalänk
Inaktiv

Bilder på familj och släkt är det första jag tänker på, gamla fotoalbum eller en laddad mobil/USB-pinne. Fikabröd känns bra, särskilt om det finns något hembakat att ta med så man kan berätta något om familjen den vägen.

Skippa blommor, choklad och flaskor. Hör inte hemma i ett sådant här sammanhang.

Det viktigaste är nog att vara öppen, att våga lyssna på och bjuda in i ditt liv en helt främmande människa. Han kanske är allt du inte är eller vill vara. Det är fortfarande ok. Vi är alla olika. Vi bär alla på en historia som är värd att lyssnas på.

Undvik snack om yrke och framgång, då blir det lätt rangordning och påfågel-dans av det hela. Fokusera på rötter och relationer.

Till sist, visst sjutton är han också nervös. Ha tålamod med honom.

Permalänk
Medlem

Lycka till idag nu @Mangee75

Permalänk
Medlem

Kaffe och kaga löser det mesta !
Lycka till.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew