Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

@Laxpudding: Är båda inte tillräckligt för priset, eller hur går tankarna ?

Laxpudding brukar kanske inte tala om för folk vad dom ska köpa utan låta folk avgöra det själv utifrån pros and cons

Permalänk
Bildexpert 📺

@jeppejc: 34GK950F och G svarar inte mot mina behov så vad just jag skulle ha valt är kanske ointressant eftersom ingen av dem matchar mitt personliga behov för mitt skrivbord.

En skärm är en så pass komplex produkt att "bäst" och "sämst" är fel ord. Det handlar om ifall produkten svarar mer eller mindre lämplig för de behov man har. Testerna är till för att du och alla andra ska kunna fatta beslut baserade på vad som borde stå på just era skrivbord. Där är det inte jag som ska berätta vad du ska välja. Det finns så många aspekter hos en skärm att man måste väga själv vad som är viktigt eller inte.

Ta som exempel att G-modellen är den mer konsekventa och minst besvärliga modellen av de två. Likt så många andra G-Syncskärmar är det ingenting konstigt eller märkligt i hur de fungerar. För en användare kanske 34GK950G däremot inte fungerar därför att den behöver ansluta minst två, ibland tre källor. Då duger inte en ensam 50 Hz över HDMI. Men för en tredje person finns endast behovet av en skärm plus en dator. Då är extra anslutningar inte alls viktigt.

Där måste var och en dra sina egna slutsatser.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Givetvis är det beroendes på vad du har tänkt att använda skärmen till, om det nu är spelande,redigering osv osv..

Jag tänkte mest att man skulle få en inblick i vilken du hade rekomenderat när det kommer till vanligt spelande för FPS spel. COD/BF/Apex
Där det inte är eftersläp,ghosting och allmänt en dålig skärm.
mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@jeppejc: För det fungerar båda ungefär lika bra, särskilt om du sitter på ett Nvidia-kort(*). Är du ute efter minsta möjliga eftersläpsnivå vid lägre frekvenser är G-modellen strået vassare.

(*) GTX 1xxx och RTX 2xxx då för "G-Sync compatible".

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Klockrent, G-sync verkar i allmänhet klara sig bättre när det kommer till gaming.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hur står sig G-syncmodellen i förhållande till Asus x34P?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Trullon: Ljusstarkare (om det behövs), betydligt bättre gamma/tonkurva och på gott och ont ett större färgomfång. Baserat på testufo har 34GK950G också mer fintrimmad kontroll över eftersläp och overdrive-skuggor jämfört med Acer X34P: https://www.sweclockers.com/test/25472

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: TACK!

Gjorde valet efter ditt svar att chansa och köpa G modellen, känns betryggande att det verkar luta åt att de tekniska vinsterna inte övergår den faktiska g-sync funktionaliteten.

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Skrivet av SaYn-:

@Laxpudding: TACK!

Gjorde valet efter ditt svar att chansa och köpa G modellen, känns betryggande att det verkar luta åt att de tekniska vinsterna inte övergår den faktiska g-sync funktionaliteten.

Vill gärna höra och se hur ditt exemplar är och hur du upplever den

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@Laxpudding har du haft möjlighet att mäta input-laggen på F-versionen före och efter den uppdatering som LG nyligen lanserat? Jag är ganska nyfiken på hur mycket skillnad den egentligen gör. Jag har beställt F-versionen men får den inte först i mars, men just input-laggen är det som får mig att tveka om det är ett bra köp för mig eller inte. Dock efter vad jag hört så ska det mycket till för att märka av den.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mortac: Jag har inte den möjligheten: de är returnerade. Det var ungefär 15±3 ms (-ish) med kamerametoden vilken jag avrundar till "strax över 10 ms" och under 10 ms för G-modellen.

Uppdateringen kom mitt i testet och den enda uppenbara skillnaden var Freesync-spannet gick från 55–144 Hz till 48–144 Hz men jag kunde där inte märka någon skillnad i praktiken. LFC vid 45 fps fungerade lika bra och det fungerade också lika väl med Nvidia-kort. Vid 45 fps kör skärmen 90 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Vill gärna höra och se hur ditt exemplar är och hur du upplever den

Fick 34GK950G i Fredags, suttit nu hela helgen och spelat & surfat.
Det har varit överlag en väldigt bra helg

Tidgare när jag spelat på PC har jag haft en benq 24" 120hz (8år gammal) Anledningen till det är för att jag hade en mörk period i mitt liv med iMac och Macbooks...
Nu är jag tillbaka fullt ut i PC världen och trivs bättre än någonsin!

så.. mitt val att gå med 34GK950G innebär redan där ett jättehopp i kvalité och jag behöver vänja mig vid 34" ultrawide.
34GK950F med 144hz och högre färgbit var därför inget avgörande i detta köpet. Endast 34", IPS och g-sync var intressanta uppgraderingar för mig.

Det kändes "mer" rätt att välja en G-sync skärm till mitt Nvidia kort även fast Freesync verkar fungera bättre än "ok"
Jag köpte också ett Gigabyte Windforce 3 2080 Ti. (tidigare 970 strix)

Eftersom detta är min första G-sync skärm och en skärm i denna storleken har jag mycket svårt att jämföra mot tidigare skärmar.
Så jag kan bara beskriva abstrakta saker som känslor och upplevelsen för mig.

Positivt:
Äntligen kan jag köra mina favoritspel med hög upplösning, fantastiskt djup och flimmerfri action.
Jag har nått Nirvana av gaming. Så vad är mitt nästa steg? kan det bli bättre än såhär?.
Att sitta i windows och surfa / jobba känns ganska bekvämt, större workspace och lättare att organisera fönster.
Bra inställningsmöjligheter, gillar menyerna och enkelheten när saker behöver ändras där.
Större inlevelse i spel, ultrawide var helt rätt val för mig, för dig som läser och för alla andra gamers, det är nog framtiden tbh..
Bra respons och hög kvalité i bild och färg.

Jag känner mig nu komplett som Gamer.

Negativt:
Bakgrundsbelysningen är ett frustrationsmoment, gillar att ha det bäcksvart när jag sover och det finns ingen enkel knapp för av och på. Det hade varit ett stort + om LG gjort som Sharp och haft en "ambilight" funktion som reflekterade det faktiskta ljuset från skärmen som bakgrundsljus.

Upplever den som väldigt ljus-stark, sitter i ett mörkt rum. Fick sänka ljus-styrkan till 20. Om någon har inställningar som de rekomenderar får ni gärna dela med er.

IPS Bleed är förekommande i varje hörn när färgen Svart visas med ljus-styrkan satt på 20. ingenting som stör mig öht men kanske någon av er där ute som uppskattar den informationen.

Den största negativa aspekten är en röd pixel lokerad 11cm från högerkanten i mitten av skärmen.
Jag har kört lite pixelfixar utan större framgång. Kör jag igång lite spel och låter skärmen jobba någon timme blir den mindre tydlig och den blir nästan osynlig efter 2-3 timmars spelande. Den sitter i perifirin och i mörka partier så kan uppmärksamheten vändas dit. Efter 2-3 timmars spelande är den så svår att se och tänker jag inte på det ser jag den absolut inte. försöker jag hitta den så får jag leta ett par sekunder.

Jag känner att det är lite surt att behöva gå o ånga/häva köpet men jag tror inte jag kan leva med denna röda pixel, det är ändå en "premium" skärm så som jag ser det. IMO ska det inte hända 2019 att en skärm har "bright pixels"
Tror inte att LG har garanti för "stuck pixels" någon som vet bättre?

Här mottages gärna tips och funderingar på hur jag ska gå vidare, har lagt väldigt mycket pengar på skärmen.
Testat att försiktigt massera området och Pixelfix apparna: JSscreenfix och Undeadpixel utan framgång.
Eftersom den blir så mycket mindre tydlig efter användning känner jag att den inte är helt "förlorad"
Snälla hjälp mig!?

Tack alla er som kommenterat tidigare i denna tråden. Jag tror att LG är det bästa 34" valet just nu och det är skönt att detta communitiyt är så starkt, Tack!

Här är en bild på stället där jag spenderat hela helgen, Kanelbulle for size..

Skärmen + Chassi

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem

@SaYn-: Du lär tyvärr bli galen på den där lysande pixeln och tyvärr verkar du inte vara den enda som drabbats på dessa skärmar (eller på andra 34" UW skärmar). Ja, dvs, iom att ud tar upp pixelproblemet så har du ju uppenbarligen sett det, vet flera som har liknande fel på sina skärmar/TV apparater och själv aldrig ens märkt det...inte sett nån vits i att uppmärksamma dom på det heller

<rant>
Gick själv igenom 3 st X34P som alla hade någon form av problem. Sett till prisnivåerna så ska detta vara premiumsegmentet, då måste man kunna ställa högre krav också. Vidhåller att marknaden för spelskärmar fortsätter vara lite av bedragarnas julafton där gamla produkter säljs till överpriser. Kanske inte just med denna skärm men samtidigt så vet jag inte hur mkt som egentligen är nytt i panelen jämfört med tidigare, gissar på rätt lite i praktiken.
</rant>

Permalänk

Läste precis igenom hela tråden här och bad precis en liten bön att man dragit det längre strået i stacken för en gång skull...har nyss satt ihop en dator för en jävla massa pengar, typ 65k för o komma närmare sanningen, och i det dära overkliga priset är det inkluderat en 34GK950G som jag ej fått provat ännu, inväntar moderkortet fortfarande(vilket skall komma imorgon, måndag).

Förhoppningsvis kan jag lämna en liten recension om skärmen i veckan!

Visa signatur

Ninja Turtle Power, OYEAH!

Permalänk
Medlem

Inte en chans att om man kör i 16/9 läge, på en ultrawide (G-Sync modellen) så har man mer Hz att hämta kanske?
Kan man stänga av G-sync då, och få ut mer Hz?
Jag själv är van vid att inte ha varken G eller F så har lite att tänka på, väldigt sugen på en Ultrawide.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ludde72: Adaptiv sync handlar inte om högre eller lägre frekvens, utan om hur du synkroniserar grafikkortets renderade fps mot skärmens uppdateringsfrekvens, Hz. Mer information här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Permalänk
Medlem

Jaja & jojo, men i detta fallet ser jag två "lika dana" monitorer fast med olika Hz, om vi sager man snöat in sig på det.
En är specad till högre än den andre och skildnaden är (bara?) Freesync och G-sync och då menar jag, jaha, om man inte är interesserad av varken G eller F, kan man stänga av funktionen då om det är G-Sync som sätter en begränsning.
Jag hoppar in och läser hur som, tack maestro.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ludde72: F-modellen kör 144 Hz som högst och G-modellen kör 120 Hz som högsta frekvens. Det är så de är konstruerade och ingenting du kan ändra på, annat än att byta skärm.

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Jaja & jojo, men i detta fallet ser jag två "lika dana" monitorer fast med olika Hz, om vi sager man snöat in sig på det.
En är specad till högre än den andre och skildnaden är (bara?) Freesync och G-sync och då menar jag, jaha, om man inte är interesserad av varken G eller F, kan man stänga av funktionen då om det är G-Sync som sätter en begränsning.
Jag hoppar in och läser hur som, tack maestro.

Det är samma panel, men g-sync modulen gör att man inte får ut max 144 hz. Lax kan säkert förklara den tekniska biten

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jamen jao trodde/önsketänkte grejs.. jaja, jag har åsikter om detta.
Känns inte så långt bort tills tekniken är här iaf..*säg ja..*

Edit: När det gäller frekvensinsnöandet och motivation så skyller jag helt på denna killen @ 14:10'ish.
https://www.youtube.com/watch?v=19H_Oe9zO7o

Permalänk
Medlem

Personligen undrar jag om det är värt att vänta på Asus PG35VG (200Hz) eller Acer X35 (200Hz) ...eller köra på LG 34GK950G.
Nån som hört nåt när/om 200Hz-arna kommer ut?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Personligen undrar jag om det är värt att vänta på Asus PG35VG (200Hz) eller Acer X35 (200Hz) ...eller köra på LG 34GK950G.
Nån som hört nåt när/om 200Hz-arna kommer ut?

"A Rising Force is Coming | ROG Computex 2017"

Kanske dumt hålla andan medan man väntar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Personligen undrar jag om det är värt att vänta på Asus PG35VG (200Hz) eller Acer X35 (200Hz) ...eller köra på LG 34GK950G.
Nån som hört nåt när/om 200Hz-arna kommer ut?

Skrivet av improwise:

"A Rising Force is Coming | ROG Computex 2017"

Kanske dumt hålla andan medan man väntar

Dem kommer väl när dem fixat Ghosting problemen med VA panelerna.
Dock släpper LG en brutal skärm snart som har högre upplösning.
LG
Har länkats förut. Vet inte om det är IPS med den ska ha 175hz, överklockad, samt lite högre upplösning.

Inet har flyttat fram datumen igen, 14-15 mars nu... Båda versionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Dem kommer väl när dem fixat Ghosting problemen med VA panelerna.
Dock släpper LG en brutal skärm snart som har högre upplösning.
LG
Har länkats förut. Vet inte om det är IPS med den ska ha 175hz, överklockad, samt lite högre upplösning.

Inet har flyttat fram datumen igen, 14-15 mars nu... Båda versionerna

En fantastisk spelskärm som snart ska lanseras...varför låter det så bekant?

Permalänk
Skrivet av JD:

Personligen undrar jag om det är värt att vänta på Asus PG35VG (200Hz) eller Acer X35 (200Hz) ...eller köra på LG 34GK950G.
Nån som hört nåt när/om 200Hz-arna kommer ut?

De kommer inte att vara billiga så jag skulle inte vänta på de om du inte är beredd att betala minst 20.000

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

De kommer inte att vara billiga så jag skulle inte vänta på de om du inte är beredd att betala minst 20.000

Priset kan vara berättigat om de presterar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Personligen undrar jag om det är värt att vänta på Asus PG35VG (200Hz) eller Acer X35 (200Hz) ...eller köra på LG 34GK950G.
Nån som hört nåt när/om 200Hz-arna kommer ut?

Dom ska komma ut när som helst, men priset kommer bli runt 30 000 kr, så inte speciellt många som kommer skaffa dom skärmarna, hade mycket hellre köpt 34GK950F för 10 000 kr från Amazon.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

De kommer inte att vara billiga så jag skulle inte vänta på de om du inte är beredd att betala minst 20.000

Skulle säga minst 30 000 kr tyvärr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Skulle säga minst 30 000 kr tyvärr.

Det är inte bekräftat, men mycket möjligt med tanke på vår moms. Går runt rykte på 20-25.000.

Sen var det någon klipp på Youtube där några hade testat skärmarna. Tydligen var det en del ghosting på dessa.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det är inte bekräftat, men mycket möjligt med tanke på vår moms. Går runt rykte på 20-25.000.

Sen var det någon klipp på Youtube där några hade testat skärmarna. Tydligen var det en del ghosting på dessa.

Asus själva har sagt att den kommer kosta norr om 2500 USD och vara dyrare än PG27UQ iallafall, det skulle ge ett pris på runt 30 000 kr inklusive moms i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233