Priset på DDR4-minnen sjunker till runt 80 kronor per gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem betalar egentligen företagens böter om inte de själva? Om de ökar priset efteråt gör ju inte det mindre sant.

De får lägga det på utgiftskontot och ta att EBITA, rörelseresultat och allt vad det är minskar. Att "trolla bort" böterna genom att höja priserna är väl att vifta med trollspöt om något? För *hokuspokusfiliokus" så var det inte företaget utan kunderna som fick ta kostnaden, så det enda rimliga om det skall bli ett straff som känns är att de tvingas ha samma priser som de skulle haft om de inte fick böterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är väl så man gör när man får P-böter? Eller brukar du gå och be din lokala ICA-handlare om allmosor när du får böter?

aturligtvis får man stå för fiolerna själv om man bötfälls, och det skall ta mig fan också företagen göra-

Annats blir det jävla knepigt. Om man döms för misshandel och får betala skadestånd så går man ju inte och tigger pengar från den man misshandlat precis, men det är ju så det skulle bli om de lägger kostnaden på oss!

(Nej, att betala överpriser för minnen är inte att likställa med misshandel, men det blir en talande, och träffsäker liknelse som är lätt att förstå).

Nej men om det du tror stämmer, dvs misstanken om kartellbildning som just nu utreds, så är det ju kunderna som betalat felaktiga priser. Kunderna kommer att fortsätta köpa minnen från tillverkarna, såvida dom inte tvingas att stänga ned sin verksamhet, och fortsätta betala för eventuella böter.

Var annars får företagen pengarna ifrån menar du? Därav frågeställningen om de ska ta fram trollspöt om det inte är kundernas pengar som ska användas till att betala för böterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av dagas:

CL ökar med varje generation av DDR. Minns när man hade minnen men CL på 2.5.

Läste på om det och i och med att det mäts i klockcykler blir det högre ju snabbare frekvensen är men det betyder inte att det egentligen ökar så 16cl nu är snabbare än 2.5 var med 300mhz minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hade CL2.5 på 300MHz så fick du ett dubbel-måndags ex.

Fick ner mina DDR400 till CL1.5-2-2-5 CR1 men på 392MHz, sen 498MHz men på 3-3-3-8 CR2.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hoppas på ytterligare fall.
Inte så nöjd med att sitta med 2x2gb ddr3 efter att moderkortet dog och min sodimm fick ligga oanvända (2x4gb åtminstone).

Närmar mig nybygge med stormsteg så är nöjd med vettigare priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Fortfarande dubbelt så dyrt jämfört med 2016. Men men.. Det går mot rätt håll i alla fall.

https://i.imgur.com/3EiLw44.jpg

Och bensin är 1000% dyrare nu än det var 1966, en tågbiljett kostar hutlöst mycket nu jämfört med 1925 och då fungerar knappt tågen idag jämfört med då.
Förstår inte varför folk jämför med hur priserna var då utan att tänka på alla omständigheter som gör att priser ändras, inflationer etc., lev nu och skit i det förgångna, det är över.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Och bensin är 1000% dyrare nu än det var 1966, en tågbiljett kostar hutlöst mycket nu jämfört med 1925 och då fungerar knappt tågen idag jämfört med då.
Förstår inte varför folk jämför med hur priserna var då utan att tänka på alla omständigheter som gör att priser ändras, inflationer etc., lev nu och skit i det förgångna, det är över.

Ja kartellbildningar, skatter etc..Det är lite som folk innan glödlampskartellen klagade att år 1920 så lyste vissa av deras lampor i 1500h. Folk förstår inte att utvecklingen idag är sådan att vanligt folk ej behöver ha mer än 16GB ram. Och för att minnestillverkarna ska kunna bada i pengar, så tvingas högre priser genom oschyssta metoder fram. Behovet av bättre prestanda ram är för den stora skaran just nu inte intressant.

Nå inom datorteknik har det varit ovanligt med att priserna kraftigt stiger på en kort period och nu börjar det rättas till, detta är skitbra.

Det är för övrigt inte många produkter som på kort tid har ökat i pris. Inflation är ej relevant(försumbart) på de senaste åren prishöjning på ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyrt!

Det är ju typ dyrare än vad DDR3 kostade för samma minnesmängd för flera år sedan.

Eller hur. Vill minnas att jag gav runt 4-500kr för 8GB DDR3 år 2011...

Skrivet av anon159643:

Ja kartellbildningar, skatter etc..Det är lite som folk innan glödlampskartellen klagade att år 1920 så lyste vissa av deras lampor i 1500h. Folk förstår inte att utvecklingen idag är sådan att vanligt folk ej behöver ha mer än 16GB ram. Och för att minnestillverkarna ska kunna bada i pengar, så tvingas högre priser genom oschyssta metoder fram. Behovet av bättre prestanda ram är för den stora skaran just nu inte intressant.

Nå inom datorteknik har det varit ovanligt med att priserna kraftigt stiger på en kort period och nu börjar det rättas till, detta är skitbra.

Det är för övrigt inte många produkter som på kort tid har ökat i pris. Inflation är ej relevant(försumbart) på de senaste åren prishöjning på ram.

Fast just PC marknaden är väl inte så stor. Däremot IoT, Mobiler, Bilar, Kylskåp, tv apparater etc behöver också RAM...

Permalänk

@Hank Solo: Tänk dig att din hyra hade tredubblats på 1,5 år för att alla hyresvärdar i Örebro hade gått ihop i en stor fet kartell?. Det hade väl inte varit särskilt kul va? Tro fan att du hade reagerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Hank Solo: Tänk dig att din hyra hade tredubblats på 1,5 år för att alla hyresvärdar i Örebro hade gått ihop i en stor fet kartell?. Det hade väl inte varit särskilt kul va? Tro fan att du hade reagerat.

Nu var det inte 1,5 år sedan det var 2016 och hyran stiger varje år (även om jag inte bor i Örebro) av anledningar som inte är sanna och de hade stigit mer varje år om inte Hyresgästföreningen hade bromsat upp dem i hyresförhandlingarna.
Kartellbildningar är något som ni bara spekulerar i, men höjningar av priser sker på helt andra anledningar.