Witcher 3 Wild Hunt: bör jag kämpa vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fick det t.o.m spelet men det är detta som gjort att jag inte förmår mig att spendera tid på det.
Kontrollerna och interfacet gör det så sjukt svårt att engagera sig i.
Ett spel på den här nivån som inte klarar att integrera en muspekare ordentligt, makalöst.

Spelar du bilspel med mus och tangentbord också? Kan tänka mig att du i så fall inte gillar bilspel.

Men, till TS: Witcher 3 funkar inte särskilt bra med mus och tangentbord. Skaffar man sig en kontroller är det dock ett av de bästa spelen som finns här i världen så min rekommendation är att du gör just det. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Witcher är ett spel som det tar ett tag att fastna för. Första gången la jag det på hyllan, i ett halvår, efter fem timmar. Det var Witcher ett, ungefär tio år efter release. Skulle nog börja där. Både ettan och tvåan är mycket kortare än trean. Striderna är riktigt dåliga i de första två spelen, men det är inte det man spelar för, och det går att dra ner svårighetsgraden så tiden man lägger där minskar. I trean blir de riktigt bra först om man höjer svårighetsgraden däremot.

Spelen är inga konsolportar på något sätt. Mus och tangentbord går lika bra i trean. Men bestämde mig för handkontroll pga mer info som ges via force feedback + ergonomi. Huvudstoryn är av karaktären bättre B-film (det gäller också Mass Effect), men sidouppdragen som inspireras av verkliga sagor och mytologi är guld värda. Håller med om att Blood and Wine överträffar grundinnehållet.

Enda riktigt negativa som går att säga är alla transportsträckor om man är ute efter att göra precis allt i spelet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Spelar du bilspel med mus och tangentbord också? Kan tänka mig att du i så fall inte gillar bilspel.

Men, till TS: Witcher 3 funkar inte särskilt bra med mus och tangentbord. Skaffar man sig en kontroller är det dock ett av de bästa spelen som finns här i världen så min rekommendation är att du gör just det. Lycka till!

W3 är ett helt vanligt spel släppt till PC.
Och som utan vidare skulle kunnat anpassas väldigt bra till mus+t-bord.

Permalänk
Skrivet av IlyaZ:

Witcher är ett spel som det tar ett tag att fastna för. Första gången la jag det på hyllan, i ett halvår, efter fem timmar. Det var Witcher ett, ungefär tio år efter release. Skulle nog börja där. Både ettan och tvåan är mycket kortare än trean. Striderna är riktigt dåliga i de första två spelen, men det är inte det man spelar för, och det går att dra ner svårighetsgraden så tiden man lägger där minskar. I trean blir de riktigt bra först om man höjer svårighetsgraden däremot.

Spelen är inga konsolportar på något sätt. Mus och tangentbord går lika bra i trean. Men bestämde mig för handkontroll pga mer info som ges via force feedback + ergonomi. Huvudstoryn är av karaktären bättre B-film (det gäller också Mass Effect), men sidouppdragen som inspireras av verkliga sagor och mytologi är guld värda. Håller med om att Blood and Wine överträffar grundinnehållet.

Enda riktigt negativa som går att säga är alla transportsträckor om man är ute efter att göra precis allt i spelet.

Ettan är rätt lång om man gör sidoquesten med, inte lika stor som trean men nästan

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig drömma om att spela det med mus och tangentbord, handkontroll alla dagar i veckan. Sen förstår jag inte folk som klagar på gameplayen? Ser inget fel med den och spelet känns inte alls "clunky".

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Skulle aldrig drömma om att spela det med mus och tangentbord, handkontroll alla dagar i veckan. Sen förstår jag inte folk som klagar på gameplayen? Ser inget fel med den och spelet känns inte alls "clunky".

Det är för att rörelsesystemet är gjort för handkontroll, dvs mestadels hårt scriptade och ganska långsamma rörelser som styrs med ett fåtal knappar och analog joystick, och spelet ger mycket hjälp (t.ex. autotarget och autoaim). Spelar man ett spel avsett för handkontroll med mus och tangentbord är man van med mycket snabbare respons, plus saknar möjligheten till analog finjustering av rörelser, vilket gör att spelet känns oresponsivt och svårkontrollerat.

Permalänk
Medlem

Även jag har svårt för att många av dagens spel behöver ha ett ui och kontroller som lämpar sig både för PC och för konsol men Witcher 3 är ett av få spel där jag kommit över det. Jag var inledningsvis väldigt skeptisk mot hela idén med tredjeperson kombinerat med att man "låser in sig" på ett target istället för att få vifta fritt med svärdet (som exempelvis Skyrim), men jag tycker faktiskt att hela dodge mekaniken etc gör att det är väldigt tillfredsställande att slåss i spelet - även mot flera personer. Jag har precis kommit igång med Kingdom Come deliverance som har ett aningen likt system och hittills känns det betydligt klumpigare i och med förstapersonvyn och kravet på att spelet ska vara så realistiskt som möjligt.

En annan sak är att när jag väl hade spelat W3 så pass länge att jag var van vid spelet så stängde jag ner så många delar av ui:t som möjligt eftersom ui:t är en av de saker som verkligen får en att känna att man sitter och spelar ett konsolspel portat till PC. Jag avskyr alla jäkla pilar och info man får i dagens ui:n som nästan spelar spelet åt en. "Press G to jump over nine fences and break bad guys neck". Många spel "dummas ner" till PC enbart av ekonomiska skäl eftersom utvecklarna vill nå även konsolbranschen.

I övrigt tycker jag att storyn i W3 fantastisk och miljöerna är väldigt stämningsfulla. Craftingen undviker jag i alla spel så den brydde jag mig inte särskilt mycket om i W3 heller.

Summa summarum ett av de bästa RPGN jag har spelat trots min avsky mot "Xboxifieringen" av PC gaming som vi sett sista 10-15 åren.

Permalänk
Medlem

jag tyckte inte spelet var något särskilt i början heller utan det tog mig 10+ timmar innan jag började gilla spelet och storyn blev bättre, i början är det verkligen snigelfart.
striderna är nog det sämsta med spelet imo för det är bara hugga och hoppa runt som en kanin och väldigt obalanserade bossar så nee usch för combat i det spelet.

för mig var det sido uppdragen och att utforska världen som var det roliga, men DLCerna dom var riktigt riktigt bra med huvud-storyn vilket bas spelet inte lyckades lika bra med tycker jag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Skitbra spel som jag lagt ca 200h på men tyvärr kan vara svårt att komma in i. Combat är inte det roligaste och milt frustrerande witcher sense är med i nästan alla uppdrag, men om du fokuserar på story och quests ett tag så går det inte att slita sig. Verkligen en av de första spel där jag känner att mina val har stora konsekvenser, som dessutom inte är alltför förutsägbara.

Kan rekommendera några mods som hjälper flytet, minns inte exakt vad de heter men det är enkelt att istallera från nexusen. All Quest Objectives On Map, fast travel from anywhere, no fall damage och over 9000 (kan bära hur mycket som helst) om du vill vara lite extra fuskig.

Fattar inte alla som tycker det är bättre med kontroller. Köpte en xbox kontroll just för att se om det var så makalöst som de sa, och näpp utan det var typ värre på alla sätt. I W3 går man konstant genom olika menyer: inventory, alchemy, map och med tangentbord är du en key från varje meny vilket inte går på kontroll. Crossbow i freelook är sjukt frustrerande utan mus och lock on combat som du typ måste använda med kontroll är ingen höjdare heller.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Fattar inte alla som tycker det är bättre med kontroller. Köpte en xbox kontroll just för att se om det var så makalöst som de sa, och näpp utan det var typ värre på alla sätt. I W3 går man konstant genom olika menyer: inventory, alchemy, map och med tangentbord är du en key från varje meny vilket inte går på kontroll. Crossbow i freelook är sjukt frustrerande utan mus och lock on combat som du typ måste använda med kontroll är ingen höjdare heller.

Spela W3 vid release och UI då var hemskt. Var nästan tvungen att spela med mus och tangentbord i inventory och crafting då det tog 100 år att göra något annars. Nu funkar menyerna mycket bättre men gillar att använda både kontrollen och mus + tangentbord när jag spelar även om musen används rätt sällan nu för tiden. Bara någon enstaka gång per spel tillfälle då det är mycket menyer som vid crafting och byta all equipment på samma gång.

Gör samma när jag spelar Skyrim. Handkontroll för allt gameplay och ska det in och rotas mycket i olika menyer har jag ändå mus och tangentbord framför mig och kan byta på en sekund.

Använder min över 10 år gamla PS3 kontroll till varje liknande spel på det här sättet och det funkar galant. Får det bästa av båda.

Permalänk
Medlem

Jag har precis sjunkit ner i Witcher 3-träsket igen. Är level 6 och bemästrar bara en bråkdel av alla features. Vid level 5 upptäckte jag exempelvis meditation (N på tangentbordet) vilket förändrade hela spelet. Open world passar mig för övrigt bra för jag tycks aldrig tröttna på transportsträckor i spel. Antar väl då att jag har ett långt attention span till skillnad från mina barn Att man kan spara i stort sett när man vill är också en fördel då familjesituationen kräver att man spelar casual.

Ser att en del spelar med handkontroll. Jag har en PS3-kontroll liggandes. Finns det någon officiell site för drivrutiner som fungerar i Windows 10?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hakar på.

Gillar inte "dem" personerna men i just det här fallet så anser jag nästan att Witcher 1 är det bättre av dem tre. Den starka sidan av Witcher serien är historien och konspirationerna, och trots det snabbt åldrande och amatörmässiga försöket till ett rpg som TW1 försökte sig på så är just konspirationen och hur du navigerar dig igenom den rätt så bra i det spelet.

Problemet med TW3 är att den gränsar lite mot ett av de där biokänsla "berg och dalbane" spelen. Historian är hyfsat bra (dlc är avsevärt bättre), men i det stora hela så är allt du gör igenom spelet kommer endast att resultera i vilka av karaktärerna som kommer enkelt att dö eller leva när du når slutet av uppdraget.

Tycker fortfarande att det är en av de bättre spelen som har gjorts dock. TW3 starka sida är som sagt alla sidouppdrag och karaktärer du möter runt om i världen som du kan interagera med. Och det är ett väldigt mysigt spel grafiskt sett, dra fram en 4K tv/skärm om du har en!

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mr_Sappy: Mainstoryn är bra men inte mycket mer, där håller jag med. Dlc:ernas mainstory är awesome!

Men sidouppdragen.....omfg! Håller fortfarande ”ladies of the woods”(?) som något av det bästa....någonsin! Eller ja, hela ”red baron”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det var några grejer jag inte gillade med spelet men främst striderna som var riktigt dåliga/tråkiga.

Jag tröttnade också snabbt på spelet som många andra också verkar ha gjort.

Okej att det säkert blir bättre längre in men det är ändå en ganska stor brist när ett spel tappar så många spelare tidigt i spelet.

Man ska inte behöva ge ett spel flera chanser. Vilket jag inte gjort heller, jag har ju alldeles för mkt att spela ändå som jag inte hinner med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tænkte sjælv ge mig på ett tredje førsøk (!). Någon som rekommendera några moddar før att gøra spelet bæst møjligt?

Har kikat lite på nexusmods och hittat några, men tar gærna emot tips

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av raQblad:

Någon som rekommendera några moddar før att gøra spelet bæst møjligt?

Finns en del förslag på bra moddar på sida två i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Mr_Sappy: Mainstoryn är bra men inte mycket mer, där håller jag med. Dlc:ernas mainstory är awesome!

Men sidouppdragen.....omfg! Håller fortfarande ”ladies of the woods”(?) som något av det bästa....någonsin! Eller ja, hela ”red baron”

Jo jag rös fan när jag spelade "ladies of the Woods"..så jävla bra quest.

Permalänk
Medlem

har köpt men inte spelat än, detta låter som ett spel där man ska njuta av storyn och inte förvänta sig allt för mycket av strider och kontroll. blir nog till att köra på enklaste läget

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Mr_Sappy: Mainstoryn är bra men inte mycket mer, där håller jag med. Dlc:ernas mainstory är awesome!

Men sidouppdragen.....omfg! Håller fortfarande ”ladies of the woods”(?) som något av det bästa....någonsin! Eller ja, hela ”red baron”

Fast Ladies of the wood är väl main quest? däremot så är Return to Crookback Bog sido quest.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten