Starta egen webbyrå, hur går man till väga?

Permalänk
Medlem

Starta egen webbyrå, hur går man till väga?

Hej.

Har på senaste tid blivit allt mer intresserad utav att göra något på sidan av det vanliga jobbet. Och har fastnat för att göra webbsidor för familj / vänner.

Nu har jag tänkt att ta det till nästa steg och kanske eventuellt starta något eget på riktigt. Vad är kraven för att kunna driva en verksamhet? Vad är viktigt att tänka på innan man tar nästa steg?

All tips uppskattas,

MVH,

Permalänk
Medlem

Kravet är att du startar ett företag och fakturerar. Rekommenderar verksamt.se för att läsa mer om företagande. Ett handelsbolag kan du teckna gratis, ett privat aktiebolag kostar 50,000 kr i startavgift och med det följer det med krav om redovisning.

För dig är ett handelsbolag alternativt kommanditbolag om du vill driva det med kompisar.

Nästa steg är att sälja hemsidor, när du tar betalt så gör du inte det med kontanter. Du skickar ut en faktura och dina vänner/familj betalar fakturan, i den ingår 25% moms.

Rätta mig om jag har fel med denna grundläggande bas av företagande

Permalänk

Första frågan som bör ställas är: Varför skulle någon välja dig och din firma istället för någon annan redan etablerad. Vilken är din USP? Har du ett bra svar här så kan du gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kravet är att du startar ett företag och fakturerar. Rekommenderar verksamt.se för att läsa mer om företagande. Ett handelsbolag kan du teckna gratis, ett privat aktiebolag kostar 50,000 kr i startavgift och med det följer det med krav om redovisning.

För dig är ett handelsbolag alternativt kommanditbolag om du vill driva det med kompisar.

Nästa steg är att sälja hemsidor, när du tar betalt så gör du inte det med kontanter. Du skickar ut en faktura och dina vänner/familj betalar fakturan, i den ingår 25% moms.

Rätta mig om jag har fel med denna grundläggande bas av företagande

Skrivet av Kalvsylta:

Första frågan som bör ställas är: Varför skulle någon välja dig och din firma istället för någon annan redan etablerad. Vilken är din USP? Har du ett bra svar här så kan du gå vidare.

Tack för svaren!

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör lära dig grundläggande bokföring eller skaffa hjälp med det helst innan/direkt du startar ett företag så gå en bokföringskurs eller ta kontakt med en redovisningsbyrå så att du inte strular till det med moms och skatt det första du gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör lära dig grundläggande bokföring eller skaffa hjälp med det helst innan/direkt du startar ett företag så gå en bokföringskurs eller ta kontakt med en redovisningsbyrå så att du inte strular till det med moms och skatt det första du gör.

Kan du rekommendera någon kurs? Finns det någon vettig kurs som man kan ta på distans?

MVH,

Permalänk
Medlem

@Cubiz: Det enklaste sättet är "egenanställning". Då behöver du inget eget företag, utan istället sammarbetar med ett faktureringsbolag.

https://www.verksamt.se/fundera/egenanstallning
https://www.frilansfinans.se/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kravet är att du startar ett företag och fakturerar. Rekommenderar verksamt.se för att läsa mer om företagande. Ett handelsbolag kan du teckna gratis, ett privat aktiebolag kostar 50,000 kr i startavgift och med det följer det med krav om redovisning.

För dig är ett handelsbolag alternativt kommanditbolag om du vill driva det med kompisar.

Nästa steg är att sälja hemsidor, när du tar betalt så gör du inte det med kontanter. Du skickar ut en faktura och dina vänner/familj betalar fakturan, i den ingår 25% moms.

Rätta mig om jag har fel med denna grundläggande bas av företagande

Ett handelsbolag är nog onödigt om man är själv, bättre då med en enskild firma som är typ ett bolagsnamn på en själv (samt F-skatt osv. om man uppfyller kraven). För aktiebolag är det nog snarare så att kraven är bokföring för att inte blanda ihop det med kravet på revisor vilket inte lär vara uppfyllt i detta fall (om det nu inte går väldigt bra direkt )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cubiz:

Kan du rekommendera någon kurs? Finns det någon vettig kurs som man kan ta på distans?

MVH,

Vet inte hur det ser ut där du bor men studieförbunden brukar ha denna typ av utbildningar, sökte lite och det verkar även som tex Björn Lunden och visma har webbutbildning, de är kanske inte helt neutrala då de säljer bokföringsprogram
Mer neutralt är väl en studiecirkel eller liknande för att lära sig grunderna.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/startaoc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska du investera så starta ett aktiebolag. Kostar bara 50k vilket innebär att du kan aldrig gå mer back än 50k. Bolaget tar alla lån o risker, inte du personligen. Väl spenderade pengar dessa 50k.

(Sen ger det ett mer seriöst intryck vid försäljning också att ha ett AB istället för egen firma)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska du investera så starta ett aktiebolag. Kostar bara 50k vilket innebär att du kan aldrig gå mer back än 50k. Bolaget tar alla lån o risker, inte du personligen. Väl spenderade pengar dessa 50k.

(Sen ger det ett mer seriöst intryck vid försäljning också att ha ett AB istället för egen firma)

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan man absolut göra om och när man känner att man verkligen vill satsa på verksamheten och det bär sig, tolkar det som att OP i detta fall mest vill testa att ha en sidoverksamhet vid sidan om sitt vanliga jobb. Det är ändå en del extra arbete med ett AB jämfört med en EF, men håller helt med om att det underlättar om verksamheten tar fart.

Nu kan det dock vara så att OP redan är redo för att ta AB klivet, har lite svårt att tolka första inlägget, dvs om det fortfarande handlar om något vid sidan om ett vanligt jobb eller om det är en full satsning. Om det senare så kan ett AB absolut vara en bra ide.

Permalänk
Medlem

Ska du göra hemsidor till privatpersoner eller har du en släkt full av företagare?

Vet inte riktigt vad du frågar efter, ska du driva verksamhet behöver du bara f-skatt och momsregistrering.

Privatpersoner kommer inte betala vad det kostar att göra jobbet, företag kommer ofta vända sig till en reklambyrå.

Alla i tråden, ett handelsbolag kan inte TS teckna själv, måste finnas två bolagsmän, dito med kommanditbolag även om det inte heter samma sak eller fungerar på samma sätt. Formerna som finns är att registrera sig som enskild näringsidkare eller driva det som aktiebolag. Kunderna ser att det handlar om en ensam företagare vilket som och TS ska knappast köpa in massor inventarier eller ta lån. Man blir inte alltid fri från personligt betalningsansvar i aktiebolag heller.

Permalänk
Medlem

Billig bokföringskurs online
http://www.nyforetagarcentrum.com/starta-eget-information/e-k...
325kr+825kr

Nyföretagarcentrum är f.ö. toppen att boka tid till hur som helst, får bra hjälp därifrån och gå skatteverkets infokurser grattis oxå på nyföretagarcentrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du göra hemsidor till privatpersoner eller har du en släkt full av företagare?

Vet inte riktigt vad du frågar efter, ska du driva verksamhet behöver du bara f-skatt och momsregistrering.

Privatpersoner kommer inte betala vad det kostar att göra jobbet, företag kommer ofta vända sig till en reklambyrå.

Alla i tråden, ett handelsbolag kan inte TS teckna själv, måste finnas två bolagsmän, dito med kommanditbolag även om det inte heter samma sak eller fungerar på samma sätt. Formerna som finns är att registrera sig som enskild näringsidkare eller driva det som aktiebolag. Kunderna ser att det handlar om en ensam företagare vilket som och TS ska knappast köpa in massor inventarier eller ta lån. Man blir inte alltid fri från personligt betalningsansvar i aktiebolag heller.

Kommer nog börja smått med vänner / bekanta som inte har någon hemsida alls, givetvis är drömmen att kunna erbjuda mina tjänster till privatpersoner när det väl har börjat tagit lite fart.

Permalänk
Medlem

Om du börjar med det smått och har det som hobby så får du tjäna upp till 50 000 per år utan att behöva skatta på det. Kan vara bra att veta

Mer info:
https://www.skatteverket.se/download/18.41f1c61d16193087d7f5c...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Almi har en hel del bra info när det gäller att starta eget:
https://www.almi.se/vara-tjanster/vill-du-vaxa/guide-och-vagl...

Permalänk

Det är många "det första" man måste göra, har du någon tidigare produkt, har du ett kontaktnät et etc

Skrivet av talonmas:

Ska du investera så starta ett aktiebolag. Kostar bara 50k vilket innebär att du kan aldrig gå mer back än 50k. Bolaget tar alla lån o risker, inte du personligen. Väl spenderade pengar dessa 50k.

(Sen ger det ett mer seriöst intryck vid försäljning också att ha ett AB istället för egen firma)

Skickades från m.sweclockers.com

Sämmer inte för fem öre att du personligen inte tar någon risk....
Är det du som är ägare av det juridiska AB så tar du precis all risk som om du skulle ha enskild firma, Finns klara fördelar med att ha ett AB där det största borde vara att man inte behöver beskatta pengar som man behåller på kontot, men att tro om det skiter sig så händer det inget med mig och min privata ekonomi är total okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Sämmer inte för fem öre att du personligen inte tar någon risk....
Är det du som är ägare av det juridiska AB så tar du precis all risk som om du skulle ha enskild firma, Finns klara fördelar med att ha ett AB där det största borde vara att man inte behöver beskatta pengar som man behåller på kontot, men att tro om det skiter sig så händer det inget med mig och min privata ekonomi är total okunskap.

Jo, det stämmer faktiskt för alla typer av skulder / fakturor / abbonemang man har i firman eftersom det är den juridiska personen som tecknat avtalen och inte den fysiska personen, sätts firman i konkurs så tas aktiekapitalet och betalar av fodringsägarna så långt det går (tills pengarna är slut) enligt en bestämd prioriteringsordning, sen är firman avvecklad och du som privatperson fortsätter med ditt liv. Det ENDA man inte kommer undan är skatter, dessa ska staten ha in oavsett, så dessa är man faktiskt personligt ansvarig för som styrelseordförande (måste kännas bra att vara styrelseordförande för större bolag med den risken hängande över sig... )

Enskild firma är man personligt ansvarig för eftersom alla avtal ingås av den fysiska personen, så när det går åt skogen så sitter man där med skulder för leasing bilen o.s.v. även när firman är avvecklad.

...så hyffsat stor skillnad skulle jag säga.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Det är många "det första" man måste göra, har du någon tidigare produkt, har du ett kontaktnät et etc

Sämmer inte för fem öre att du personligen inte tar någon risk....
Är det du som är ägare av det juridiska AB så tar du precis all risk som om du skulle ha enskild firma, Finns klara fördelar med att ha ett AB där det största borde vara att man inte behöver beskatta pengar som man behåller på kontot, men att tro om det skiter sig så händer det inget med mig och min privata ekonomi är total okunskap.

Allt är ju förutsatt att bokföringen o redovisningen är korrekt. Då tar du ingen risk med lån utan företaget kursar, istället för att du personligen blir betalningsskyldig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du kan också överväga att börja verksamheten i väldigt liten skala som hobbyverksamhet, det kan passa bra eftersom du redan har ett jobb vad jag förstår.

https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-

Då kan du i lugn och ro fila på firmalogotyp och nätverka lite grann, det blir inte heller så komplicerat med att du måste redovisa f-skatt etc.

Du skulle med andra ord kunna känna dig för med en hobbyverksamhet i något år och sedan växla om till enskild firma eller AB om du tycker det går bra. Exakt var gränsen mellan hobbyverksamhet och enskild firma går är ofta lite godtyckligt men så länge som det är sporadiskt jobb under 30k per år och utan primärt vinstintresse så brukar det gå bra. Det är fortfarande ok att gå plus men det primära syftet ska vara att du ska lära dig kundrelationer och lite marknadsföring etc, inte tjäna pengar och leva på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kravet är att du startar ett företag och fakturerar. Rekommenderar verksamt.se för att läsa mer om företagande. Ett handelsbolag kan du teckna gratis, ett privat aktiebolag kostar 50,000 kr i startavgift och med det följer det med krav om redovisning.

För dig är ett handelsbolag alternativt kommanditbolag om du vill driva det med kompisar.

Nästa steg är att sälja hemsidor, när du tar betalt så gör du inte det med kontanter. Du skickar ut en faktura och dina vänner/familj betalar fakturan, i den ingår 25% moms.

Rätta mig om jag har fel med denna grundläggande bas av företagande

Avgift är fel ord här, de 50 000 kr man måste ha är det minsta aktiekapitalet man måste tillföra bolaget vid nybildning. Om dessa finns kvar vid eventuell likvidation får aktieägarna tillbaka dem.

Permalänk
Medlem

Börja med kunden. Vilka är de, vad vill de ha, och hur kommer du kunna leverera det på ett ekonomiskt hållbart samt konkurrenskraftigt sätt? Det går före allt vad bolagsform heter.

Gör en affärsplan. Bena ut vad din USP är. I ditt fall bör du verkligen fundera på varför någon skulle använda dig istället för alla de billiga webhotell som erbjuder såna där "hemside-byggar-verktyg". Varför vill din kundbas ha hemsidor till att börja med? Börja alltid med efterfrågan och gå vidare därifrån.

Några i tråden har nämnt det faktum att du tillåts tjäna en viss summa innan det är krav på beskattning. Detta bör ligga i ditt största intresse. Vänta med bolagsbildning (med alla tillhörande avgifter) tills dess att du faktiskt måste.

Lycka till

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ska självklart deklareras och skattas för hobbyinkomst, bara formkraven som är annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Kommer nog börja smått med vänner / bekanta som inte har någon hemsida alls, givetvis är drömmen att kunna erbjuda mina tjänster till privatpersoner när det väl har börjat tagit lite fart.

Privatpersoner har inte så stort behov, vill de ha en närvaro på webben så finns det dedikerade tjänster för det. Tänker på typ Wix.com, Squarespace, Weebly, Wordpress-hosting typ BlueHost o.s.v. Kan inte finnas mycket vits med att göra något "custom" för dessa. Säg att du behöver lägga tio timmar och har noll underhåll, då behöver du kunna debitera/fakturera kanske 5000 kr + moms för att få ut något vettigt av det. Tar du säg 625 kr inkl moms får du ut ~250 kr i handen i slutändan och har en timlön på 25 kr efter skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Du kan också överväga att börja verksamheten i väldigt liten skala som hobbyverksamhet, det kan passa bra eftersom du redan har ett jobb vad jag förstår.

https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-

Då kan du i lugn och ro fila på firmalogotyp och nätverka lite grann, det blir inte heller så komplicerat med att du måste redovisa f-skatt etc.

Du skulle med andra ord kunna känna dig för med en hobbyverksamhet i något år och sedan växla om till enskild firma eller AB om du tycker det går bra. Exakt var gränsen mellan hobbyverksamhet och enskild firma går är ofta lite godtyckligt men så länge som det är sporadiskt jobb under 30k per år och utan primärt vinstintresse så brukar det gå bra. Det är fortfarande ok att gå plus men det primära syftet ska vara att du ska lära dig kundrelationer och lite marknadsföring etc, inte tjäna pengar och leva på det.

Ska han kunna fakturera en person mer än 10000 kr under ett år måste han ha f-skatt, annars måste den som betalade för uppdraget/en betala arbetsgivaravgifter. Anlitar en person honom för mer än 999 kr om året måste de också skicka kontrolluppgifter till Skatteverket. Företag kommer mer eller mindre tvingas räkna han som anställd.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Jo, hobbyverksamhet är mera lämpligt mot privatpersoner än mot företag. Ett annat alternativ är att lägga in sig i ett konsultföretag som cool company eller frilansfinans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Petterk:

Jo, hobbyverksamhet är mera lämpligt mot privatpersoner än mot företag. Ett annat alternativ är att lägga in sig i ett konsultföretag som cool company eller frilansfinans.

Det går fint för privatpersoner att anställa en annan privatperson, men då är det a-skatt och ingen hobbyinkomst. Givetvis ingen hobbyinkomst om det är via "fakturera utan företag"-tjänsterna heller.

I praktiken måste en privatperson som betalar en annan privatperson mer än 999 kr/år betala arbetsgivaravgifterna om inte uppdragstagaren har f-skatt. Hobbyverksamheter betalar förvisso egenavgifter också på överskott, men typ två hemsidor till företag ger inkomster som kräver momsregistrering och kommer beskattas som näringsverksamhet vilket som.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jo tack, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Petterk: Jo tack, jag vet.

Men du förklarade inte för TS.

Han måste givetvis bestämma sig vad det rör sig om för skala, några enstaka jobb kan han lika gärna göra som anställd och att den som lejer honom betalar preliminärskatt och arbetsgivaravgifter för jobbet. Är det större är det i princip f-skatt som gäller.

Permalänk
Skrivet av Cubiz:

Hej.

Har på senaste tid blivit allt mer intresserad utav att göra något på sidan av det vanliga jobbet. Och har fastnat för att göra webbsidor för familj / vänner.

Nu har jag tänkt att ta det till nästa steg och kanske eventuellt starta något eget på riktigt. Vad är kraven för att kunna driva en verksamhet? Vad är viktigt att tänka på innan man tar nästa steg?

All tips uppskattas,

MVH,

Kul med företag!

Vissa i den här tråden ger sken av att det skulle vara blodigt allvar att driva eget. Så är det inte. Eftersom du kommer ha företaget själv kommer de enda kostnaderna du kommer att ha vara de som du själv skapar. T.ex. om du köper licenser till program, hyr serverrum någonstans och så vidare. Det innebär att du kan hålla din kostnader nere och i princip ta noll risk.

Av den anledningen rekommenderar jag att du kör på en enskild firma. Det är det lättaste sättet att driva eget. Du kommer att behöva redovisa och skatta, precis som med andra företagsformer, men kraven är betydligt lägre. Om du startar ett AB följer betydligt fler krav. Det stämmer, som andra har sagt, att du blir skyddad mot att hamna i privat skuld på grund av att företaget går dåligt. Det är dock inte särskilt aktuellt i detta fall skulle jag säga. Dessutom kan du fortfarande bli personligt betalningsansvarig för ett aktiebolag om du inte sköter t.ex. bokföring på ett korrekt sätt.

Så, kör på enskild firma. Kolla verksamt.se som andra tipsat om. Som någon annan nämnde, se till att få koll på bokföringen redan ifrån början. Fixa ett bokföringsprogram och gå någon kurs online eller IRL. Allting annat (promotion, logga, produkter, kunder) kan du lösa allt eftersom.