GTX 2080 spel krashar? Fel på kortet?

Permalänk
Medlem

GTX 2080 spel krashar? Fel på kortet?

Tjenare!

Ända sen jag bytte ut mitt 970 till ett 2080 så krashar mina spel. Blackout krashar med error och även utan error. Samma sak med Apex Legends. Krashar till desktop.

Är det mitt grafikkort som är fel? Vad kan det annars vara? Har aldrig haft dessa problem innan jag bytte grafikkort.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tjenare!

Ända sen jag bytte ut mitt 970 till ett 2080 så krashar mina spel. Blackout krashar med error och även utan error. Samma sak med Apex Legends. Krashar till desktop.

Är det mitt grafikkort som är fel? Vad kan det annars vara? Har aldrig haft dessa problem innan jag bytte grafikkort.

Har du prövat installera om drivrutinerna, och valt en ren installation? Det finns en kryssruta där gamla konfigurationer tas bort som man aktivt får kryssa i. Den är på samma sida som där man väljer vilka funktioner som ska installeras.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Yes, det har jag gjort flertal gånger. Även de nya drivisarna som kom för någon dag sedan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Prova att installera MSI Afterburner och dra ner minneshastigheten till lägsta. Om spelet inte krashar då, så kan det bero att minnena är kassa = garantiärende.

Det finns väl beskrivet i denna videon. Flera modeller i RTX-serien som är drabbade.
https://www.youtube.com/watch?v=t5memuI5WD4&t=0s

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

@Cheewie: Tjenare! Har kört överklockat sedan jag fick kortet men igår stängde jag av all överklockning på kortet och likförbannat så krashar det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Cheewie: Tjenare! Har kört överklockat sedan jag fick kortet men igår stängde jag av all överklockning på kortet och likförbannat så krashar det.

Prova dra ner minnet som sagt, alltså till lägsta. Långt under standardhastigheten. Se om de krashar då med.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

@Cheewie: Tack, ska prova köra -500 nu.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Cheewie: Tack, ska prova köra -500 nu.

Hur gick det?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

@Cheewie: Det fungerade inte. Dock verkar jag ha löst det på annat sätt. Jag har alltid ändrat inställningar själv i Nvidias kontrollpanel. Jag gjorde så att jag installerade äldre drivisar dom som släpptes innan de nya nu i Februari och sedan ändrade jag inte någonting alls i Nvidias kontrollpanel endast Vsync > off. Inget annat. Nu funkar det utan krasher... vet inte vad som orsakade problemet.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@Cheewie: I spoke to soon....

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Cheewie: I spoke to soon....

Ok, då är det lättaste kanske om du har möjlighet att testa det i en helt annan dator. Om samma fel = RMA.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ok, då är det lättaste kanske om du har möjlighet att testa det i en helt annan dator. Om samma fel = RMA.

Ska inte säga något ännu egentligen, men kanske har löst det. Bytte Displayport på kortet igår och nu verkar det flyta utan krasher. Får se under dagen och kvällen om det krashar något mer.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.