Svårt att hitta vänner, personer att spela med nuförtiden?

Permalänk

Svårt att hitta vänner, personer att spela med nuförtiden?

Är det bara jag som upplever att det är svårt att hitta vänner, personer att spela med nuförtiden? Jag spelar på Xbox 360, Xbox One och PC. Att det är svårt att hitta spelare på vissa äldre spel kan jag förstå men jag minns förr när man lättare kunde få vänner via spel också. Verkar som själva spel gemenskapen dött ut mer nuförtiden? Hade varit kul och träffa lite nya vänner via spel och kanske ses irl också så är det någon som vet något ställe där man kan träffa nya vänner på nuförtiden antingen irl eller i ett spel.

Permalänk
Medlem

Beror väl snarare på vad man spelar och hur aktiv man är. Jag har aldrig haft problem att hitta folk att spela med eller nya kompisar. Men då är jag nästan alltid väldigt aktiv i vilken typ av kommunikation spelet eller systemet tillåter också.
lirade apex legends i en timma igår, 7 nya på vänlistan efter den timman.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tycker det märks av i de flesta kretsar på internet, inte bara spelcommunitys. Internet är inte längre samma mötesplats som det var en gång i tiden då folk aktivt sökte kontakt och såg möjligheterna att hitta likasinnade. Nu känns det mer som man visa upp vad man själv gör eller kollar vad andra gör. Folk kollar väl heller på streams än spelar själva....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror väl snarare på vad man spelar och hur aktiv man är. Jag har aldrig haft problem att hitta folk att spela med eller nya kompisar. Men då är jag nästan alltid väldigt aktiv i vilken typ av kommunikation spelet eller systemet tillåter också.
lirade apex legends i en timma igår, 7 nya på vänlistan efter den timman.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller fullständigt med, allt handlar om din inställning till andra. Började köra duos i Pubg och RoE och matchade med folk runt om i världen och tro att i varje game addade vi varandra och körde vidare. Säkert 5 nya "vänner" efter en helg av smålirande, inte för att vi lirade något mer helgen efter men ändå.

Samtidigt kan jag gå in i CSGO lira via faceit/mm och alltid vara relativt dryg, klart som fan att jag inte kommer få nya "vänner".

Tänker jag tillbaks till när jag var 13/14 år och precis börjat lira var jag så överdrivet trevlig mot alla, alltid "Hej, hur mår du?" etc i chatten. Man var ju oskyldig och helt öppen mot allt och alla.

Jag tror du vinner mycket i att tänka på hur du förändrats från att du började lira tills den du är idag, jag tror inte det är människor/datorspel/chattar i spel som blivit förändrade, jag tror det är du som har förändrats.

Övriga tankar:
När man var 12/13/14 år och mötte folk på internet, då ansåg iaf jag nästan alla som vänner, de kunde verkligen vara kompisar för mig. Och i och med att jag mötte andra i samma ålder hade de väl samma tankar som jag hade och därav spelade vi vidare i olika klaner i CS 1.6.

Idag när jag är 25 vet jag att alla "vänner" på internet är fake, dvs den vänskap jag tog som polare när jag var 12 anser jag inte vara det när jag är 25. Idag värdesätter jag endast mina irl-polare för riktiga vänner och människor över internet är bara en av miljoner pusselbitar jag spelat med bland åren. Tror många tänker lika och därför det är svårare att skaffa "spelpolare" när du blir äldre. Varken du eller motparten respekterar varandra på samma sätt som när vi var yngre.

Permalänk
Medlem

Hej, just detta problem upplever jag med med jämna mellanrum.

Vissa byter spel, vissa hänger kvar, det är svårt och hitta likasinnade när det gäller smak och tycke för spel.

Jag har en Discord som startades med PUBG lanseringen och där har jag hittat ett gäng sköna människor som jag spelar med dagligen. Många är härifrån, en del från spel som bjudits in osv osv.

Alla är välkomna, sen gäller det ju att hitta några som man spelar bra med också, de jag spelar med spelar väldigt mycket olika det passar mig utmärkt!

Här finns discorden: https://discord.gg/ZehkSC

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Jag tror också det handlar mycket om din inställning, tillsammans med vilka spel du spelar och hur du spelar dem. Personligen har jag också "svårt att hitta vänner", men det är eftersom jag i regel inte söker dem.

Mina två primära MP-spel i nuläget är World of Tanks och Rocket League.

I Wot spelar de flesta solo, men det är inte svårt att gå med i en aktiv klan, eller en generell LFT-chat i spelet om man vill hitta folk. Jag var med i en klan, men lirade endast med andra där en enda gång under typ ett halvår. Tänkte hela tiden att jag skulle börja försöka lira med de andra, men alltid imorgon

I Rocket League är varje match bara ~5min, men man kan lira unranked och lira mot/med samma folk flera matcher om alla stannar. Hittade en del vänner som jag gillade att lira med/mot och lade till på steam, blev väl att jag lirade med de flesta åtminstone någon gång mer vid senare tillfälle, och ett par många gånger. Men det blir inte heller av längre, det kostar tid och ork att dalla med det, och jag vill bara in och spela direkt

Kanske är svårt att hitta svenskar i vissa spel, och mer specifikt folk från din trakt, iom. att man inte tenderar att välja servrar etc. i många spel. Men om din engelska är ok tror jag nog det finns sätt att hitta folk i de flesta MP-spel om du nu orkar ta tag i det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Efter att ha läst inläggen här i tråden kan det såklart stämma att man förändras som person när man blir äldre. Men allt kan väl knappast bero på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är det bara jag som upplever att det är svårt att hitta vänner, personer att spela med nuförtiden? Jag spelar på Xbox 360, Xbox One och PC. Att det är svårt att hitta spelare på vissa äldre spel kan jag förstå men jag minns förr när man lättare kunde få vänner via spel också. Verkar som själva spel gemenskapen dött ut mer nuförtiden? Hade varit kul och träffa lite nya vänner via spel och kanske ses irl också så är det någon som vet något ställe där man kan träffa nya vänner på nuförtiden antingen irl eller i ett spel.

Alla mina gamla spelkompisar försvann av olika anledningar. Svårt att hitta nya då jag gärna testar nya spel men tyvärr är ganska dålig på de allra flesta, så jag får alltid massa skit för att jag är dålig.