Är MMORPG en döende genre?

Permalänk
Medlem

WoW Classic är ju på G vilket kanske tyder på att en del vill ha ett mer hardcore MMO. Kommer själv lira men men mest för skojs skull!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

EVE däremot provade jag 2012 och blev frälst. Inget krav på grinding för att ens karaktär skulle bli starkare eller bättre. Dock är det svårt att låsa sig och spela längre stunder när man har småbarn hemma så det är lagt på is nu. Spelar främst spel där man kan gå ifrån med kort varsel utan att det påverkar nämnvärt.

Import/export och industry fungerar utmärkt om man bara kan spela korta stunder eller när det är tyst i huset och ungarna lagt sig. Någon gång per dag uppdaterar jag mina köp- och säljordrar, sätter upp courier-kontrakt för grejer som ska skickas till eller hämtas från Jita och kör igång nya rundor med produktion. Någon gång i veckan tar jag en längre sitting och tittar igenom lagerstatus, beställer råmaterial till produktion och allmänt småfix. För att hålla allt rullande krävs kanske 20 minuter per dag plus någon extra timme. När ungarna har lagt sig och det är tyst i huset är det fritt fram att pvp:a utan att behöva bry sig om ISK.

Permalänk
Medlem

jag väntar på ett mmo med riktigt underhållande combat och bra fysik, där man börjar med att svinga ett svärd för att peta ihjäl fienden, för att i lategame slakta där det sprutar både blod och kroppsdelar hit och dit...

sen kommer det till att hitta den där nästa idén för att göra endgame till tusentals timmar av underhållning.

men bra fysik är något jag vill se mer av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Import/export och industry fungerar utmärkt om man bara kan spela korta stunder eller när det är tyst i huset och ungarna lagt sig. Någon gång per dag uppdaterar jag mina köp- och säljordrar, sätter upp courier-kontrakt för grejer som ska skickas till eller hämtas från Jita och kör igång nya rundor med produktion. Någon gång i veckan tar jag en längre sitting och tittar igenom lagerstatus, beställer råmaterial till produktion och allmänt småfix. För att hålla allt rullande krävs kanske 20 minuter per dag plus någon extra timme. När ungarna har lagt sig och det är tyst i huset är det fritt fram att pvp:a utan att behöva bry sig om ISK.

Jag höll på med nästan exakt de här grejerna under en period men kände till slut att det inte var så kul längre. Körde solo eller med två vänner den första tiden. Var med i några mindre corps men aktiviteten var låg alternativt fokus på gemensam produktion. Så sent som förra året gick jag med i ett null corp med fokus på PvP. I stort sett första gången jag kom i kontakt med riktig PvP. Fortsatte med PI men det började kännas segt och tråkigt. Sen skulle vi byta allians och efter att aktiviteten gick ner under sommaren så kom det typ inte riktigt tillbaka igen ordentligt. Nu har det mest runnit ut i sanden. Sugen på PvP fortfarande men svårt att hitta tid att lägga på det. Tar ju gärna 2 timmar om man ska köra en roam i grupp. Inte alltid säkert att man lyckas återvända till hembasen om man måste logga ut före de andra när man är i fel ände av regionen. Blev annat istället. Men jag tränar fortfarande skills.

Permalänk
Inaktiv

Som jag förstått det så finns det enormt uppdämt behov av ett nytt bra MMORPG på marknaden. F2P håller för tillfället nästan att ta död på genren med sina lootboxes och microtransactions till förbannelse. Det är inte utan anledning de flesta hyllar de äldre spelen i denna genre eftersom utvecklingen stagnerat.

Tyvärr har även fuskandet och bottandet blivit en stor industri det med vilket får skaparna att låsa ner intressanta spelmekaniker så som fri handel. Ingen vill satsa på att anställa folk som bannar bottar och fuskare utan istället så stänger man av handeln.
Microtransactions ger intäkter snabbare än spel med månadsavgift. Att det tar död på genren bryr sig investerarna inte ett dugg om. Ingen vill satsa långsiktigt.

WoW som är ett av de få med månadsavgift bygger på 19 år gammal spelmekanik och är i skrikande behov av modernisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Förstår mig inte på de som jämför kostnad med "möjlig vinst" och säger att det är en omöjlig ekvation. Vilket spel har håvat in större vinst än WoW? Multiplicera månadsavgift med antal användare och du får en helt absurd summa. Klart det kostar att driva karusellen, men det saknas inte ruljans på kosingen i detta exempel..

Gjorde en snabb räkning; 500kr á 6 månader (billigast månadskosnad) á 3.2M spelare (lägsta antal subbers jag hört om) så hamnar vi på smått otroliga 3.2 Miljarder om året i subs, eller 266 Miljoner i månaden, sedan tillkommer givetvis spelets kosnader, men har svårt att se att det inte skulle gå ihop

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har spelat i princip alla stora MMORPG som släppts sen Everquest, med varierande intensitet. Personligen tycker jag att det är en döende gren av spelindustrin och har varit det ett bra tag.
Problemet som jag ser det är inte bara den ökande konkurrensen om spelarnas tid, utan att någonstans efter WOW slutade spelmakare helt att bygga världar och började bygga spel. (ironiskt eller hur)
Problemet med de flesta spel är att de tar slut, då spelarna slutade leva i världarna och bara började konsumera "content" försvann något från grenen.
För mig känns t.ex de senare versionerna av WOW mera likt en match i PUBG eller något DoTa spel. Vem "levde" verkligen i världen efter group finder och liknande började komma?. De kunde lika gärna ha tagit bort världen och bara haft en lobby och instances kvar.
Det som skiljde de tidiga mmo spelen från andra var att man fick utforska en värld och hitta sitt eget syfte och sina egna äventyr.

Idag är det tragiskt nog kanske EVE som gör detta bäst, vilket säger en hel del om resten av grenen.
När tekniken (AI kanske?) finns för att verkligen bygga en värld, till en rimlig kostnad. Då tror jag det kommer att bli en stor renässans för mmo-grenen. Om det kommer ske i VR eller inte låter jag vara osagt, men jag testade Orbus VR och det är ändå något speciellt att interagera med andra människor i VR.
Tiden får utvisa.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Allt går i vågor och hypes. MMORPG har inte varit stort sen efter WoW och ska man ta fram något nytt som håller kostar det pengar, då måste den stora massan haka på. Det kräver att typ Blizzard eller motsvarande arbetar fram något. Men de är för upptagna med det som är stort just nu.

Jag tror inte på att MMORPG i stort kommer tillbaka inom de närmsta åren.

Permalänk

Skulle vilja påstå att det i många fall är tillverkarnas sug efter mer pengar och fler mikrotransaktioner som fått de flesta spel på fall! Har nämnts ovan, det känns oerhört osexigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aneki:

Allt går i vågor och hypes. MMORPG har inte varit stort sen efter WoW och ska man ta fram något nytt som håller kostar det pengar, då måste den stora massan haka på. Det kräver att typ Blizzard eller motsvarande arbetar fram något. Men de är för upptagna med det som är stort just nu.

Jag tror inte på att MMORPG i stort kommer tillbaka inom de närmsta åren.

Håller med. Tror inte det ligger rätt i tiden. Suget efter MMORPG är inte lika stort som det var förr.
Svårt att göra något nytt och fräscht som inte bygger på samma spelmekanik man sett 100ggr förr.
Ett nytt revolutionerande "AAA" MMORPG skulle kräva så ofantligt mycket resurser. Nog ingen som vågar.

Permalänk
Avstängd

MOORPG är inte en döende genre, problemet är det att det bara har släppts skräp MMOs på senaste tiden.

WOW har fortfarande sjukt mycket spelare, och de kommer få en spik i antal spelare iom att nya expansionen släpps, förutom WOW så ligger blackdesert fortfarande "relativt" högt med spelare fortfarande, vilket jag personligen tycker var ganska otippat.

Om någon bara släpper ett nytt MMO som är värt att lägga ner tid på så kommer folk att flockas till det. Inte en chans att det är problem med självaste genren i sig.

Jag menar, det finns vad jag vet fortfarande folk som spelar UO, Runescape och Everquest av vad jag har förstått...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Håller med. Tror inte det ligger rätt i tiden. Suget efter MMORPG är inte lika stort som det var förr.
Svårt att göra något nytt och fräscht som inte bygger på samma spelmekanik man sett 100ggr förr.
Ett nytt revolutionerande "AAA" MMORPG skulle kräva så ofantligt mycket resurser. Nog ingen som vågar.

finns en hel del mmo i pipelinen.
tar typ 4 år att göra ett men en del har nya vinklar

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

MOORPG är inte en döende genre, problemet är det att det bara har släppts skräp MMOs på senaste tiden.

WOW har fortfarande sjukt mycket spelare, och de kommer få en spik i antal spelare iom att nya expansionen släpps, förutom WOW så ligger blackdesert fortfarande "relativt" högt med spelare fortfarande, vilket jag personligen tycker var ganska otippat.

Om någon bara släpper ett nytt MMO som är värt att lägga ner tid på så kommer folk att flockas till det. Inte en chans att det är problem med självaste genren i sig.

Jag menar, det finns vad jag vet fortfarande folk som spelar UO, Runescape och Everquest av vad jag har förstått...

Att det släpps skräp MMO:s kanske är ett tecken på en döende genre?

Permalänk
Inaktiv

Ja. För oss som spelade innan 2010

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cubebenq:

Hittade en snarlik tråd som nästan spårade in på ämnet men jag känner att frågan förtjänar en egen tråd där vi kan diskutera saken.

Till huvudfrågan, är tillverkningen utav MMORPG spel döende?

Har kommit på mig själv att jag ett flertal gånger bläddrat igenom Steam, sökt på Google, frågat vänner och bekanta efter nya MMORPGs, men i slutändan hamnar jag alltid i samma förbaskade triangel som består utav följande, World of Warcraft, Guild Wars 2 samt Rift. Dessa tre är de återkommande spelen för mig. Kul i ett par dagar, men allt känns så bekant även om ett nytt expansionspaket har lanserats.

Ja, spel och framförallt MMORPGs är dyra att utveckla och visst, nya spel kommer hela tiden men det känns som att inga utav dem kommer bli en stor hit, alla känns helt ärligt "halvdana."

Så vad tycker ni? Är det jag som är bitter som säger att det "var bättre förr" eller finns det verkligen en svacka i utvecklandet utav bra MMORPGs i nuläget?

Tror inte det är utdöende men kanske inte kommer så mycket nya titlar i väst åtminstone. Warcraft Online, Guild Wars (2), Newervinter och dylikt har säkert en rätt stor spelarbas ännu (rätta mig om jag har fel)
Sen finns en massa asiatiska MMORPGn som är stora i t.ex Sydkorea men inte här. Sen finns ju t.ex Star Stable som kanske inte är för oss "vanliga" gamers men verkar ha en stor spelarbas även den. Men MMORPGn skapar inga stora rubriker i media, men lever gör många av dem ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

Tror inte det är utdöende men kanske inte kommer så mycket nya titlar i väst åtminstone. Warcraft Online, Guild Wars (2), Newervinter och dylikt har säkert en rätt stor spelarbas ännu (rätta mig om jag har fel)
Sen finns en massa asiatiska MMORPGn som är stora i t.ex Sydkorea men inte här. Sen finns ju t.ex Star Stable som kanske inte är för oss "vanliga" gamers men verkar ha en stor spelarbas även den. Men MMORPGn skapar inga stora rubriker i media, men lever gör många av dem ännu.

star stable en av de 10 största mmo spelen gjort i sverige.
inte illa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tror inte genren är utdöende. Hålla tummarna för Crowfall samt Ashes of Creation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Känns lite det som dödar mmo grenen är att det fuskas så förbannat som ställer till problem till guld säljare och tex Guildwars 2 där kan man köpa sig bra trots det var ett ganska dyrt spel och har för mycket trams som free to play mmo lider av

Jag gillar MMO men spelar dom inte nå mer p.g.a jag vet dom är sönder haxxade och man vet inom en snar framtid kommer det vara botar överallt och guldsäljare som förstör ekonomin och skapar obalans där man kan köpa sig bättre gear än vanliga grinders

Jag har varit guild leader för större guilds i mmo´s sett många grinda tusentals ärliga timmar men det är inte sättet att bli bäst på utan man måste köpa sig bra/fuska och lägga timmar för att nå en hög nivå och är en tråkig spelstil som mördar mmo´s och jag tror dom är utdöende

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur man definierar mmorpg. Om vi pratar "klassisk wow" stil så ja lite tror jag. Dö kommer dom aldrig göra men det känns som smaken hos den stora massan driver mot mer, vad ska man kalla det? "personlig skill" och även "direkt kontroll" fokuserade spel (som shooters).

Så fler kommer spela tex destiny, pubg och kommande anthem osv. Något som låter dom klassiska mmorpg´na leva kvar tror jag är att det än så länge inte finns någon fantasy motsvarighet (och folk älskar svärd och magi).

Så tills det dyker upp ett chivalry-magicka-asscree-mmo så kommer dom nog leva säkert.

Permalänk

Jag vill verkligen inte det men det känns som att det blir mindre och mindre. Alla dessa BR spel tar död på mig.

Permalänk
Medlem

Många MMORPGs där ute, men väldigt få som är faktiskt bra. Känns som att själva ideén dör ut, men att spelarna fortfarande håller fast vid det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa MMO som någonsin gjordes innan de schabblade bort det med alla nerfs och barnvänliga idiotsaker var SWG. Finns inget efter som kommit nära att erbjuda samma bredd. WoW var ju för kids, mest PvE och PvP, det mest mainstreamade spelet någonsin. Ett SWG2 på nya Unreal Engine och Ralp Koster bakom rodret vore inte fel, men MMO't storhetstid är över. WoW visade ju att folk inte ville ha ett spel med en massa svåra och complexa lösningar. Bara köra quests från A till B och sedan C.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

Det bästa MMO som någonsin gjordes innan de schabblade bort det med alla nerfs och barnvänliga idiotsaker var SWG. Finns inget efter som kommit nära att erbjuda samma bredd. WoW var ju för kids, mest PvE och PvP, det mest mainstreamade spelet någonsin. Ett SWG2 på nya Unreal Engine och Ralp Koster bakom rodret vore inte fel, men MMO't storhetstid är över. WoW visade ju att folk inte ville ha ett spel med en massa svåra och complexa lösningar. Bara köra quests från A till B och sedan C.

Spelade du Classic WoW? Quests var mer än A till B och sedan C.

WoW fick inte Mainstream overhaul förenns i WoTLK. Anledning för att WoW var populärt var inte för att det var enkelt. Visst enklare än EvE online och andra konkurrenter, men om du jämför med allt som kommit efter WoW så ser det ganska hardcore ut.
Det som sög in folk i WoW förutom Gameplay var miljön, Envorimental artist teamet var det bästa för sin tid och dungeon samt raid designen var top notch alla Raids och Dungeons förblev Relvanta till en vissa grad igenom hela spelet.

Classic wow är inte enns mitt favorit MMO, Det går till Pirates of the Burning sea fram tills 2009 då Devs valde a WoWifiera Avatar combat systemet och förstörde spelet.

Swtor var inte ett bra MMO, men ett Bra CO-OP spel. Elder Scrolls online testade jag i början men det kändes varken som ett MMO eller Elder Scrolls spel för mig. Guild wars 2 funderade jag på men orkade inte testa.

WW2 online har jag inte spelat på snart 6 år spelade det till o från men spelet är för gammalt för att enns orka lägga tid på, jag har gjort allt som går att göra i spelet känns det som.

EvE online tröttnade jag på, jag orkar inte med att det inte finns något sätt att komma ifatt/ gå om dem som har spelat längst, för lite player skill och för mycket dedication. är verkligen som ett andra jobb.

Star Trek online och Champions online har samma problem Slug fest, man tröttnar fort på det buggiga grinden.

har säkert glömt några som Warhammer online som jag testade när det var döende.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att barn förr var van grindiga spel, minns vilket äventyr gamla Zelda var. Upplever att barn idag bara vill få det bästa snabbt utan ansträngning.
Snabbt hoppa in när som och dra av några runder Fortnite med klasskompisarna, eller sitta och tuffa igenom ett sandbox MMO där du inte upplever satisfaction förens du spelat det flera månader nonstop.

Älskar MMOs, men för att vara bra så måste man spendera sjukt mycket tid, något som inte alla vill göra i dag. De flesta som spelade gamla WoW har ju familj nu, så även där kommer återvändare inte kunna grinda som tonåringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

I slutändan var det väl samma sak som WoW fast i en annan värld? Jag uttryckte mig dåligt men menade realistiskt, mindre regnbågar och explosioner, skarpa färger och istället mer rollspel.

Personligen tycker jag att det är rejält mycket bättree än WoW, men funcom gjoirde en massa dumheter då de hoppades på att håva in snabba pengar, vilket jag tror sänkte spelet då, men jag lirar fortfarande till och från, inte lika toxic som WoW slynglarna heller tycker jag... (Ja, jag lirat en heldel WoW men fastnade aldrig för det, gjorde för visso ett accont igen nyligen men tycker det gått för mycket från originalkonceptet för att vara roligt nu.).

AoC världen är mycket mer balanserad tycker jag, i WoW så har man antingen lätta gubbar, eller något skit som öht inte går att klara i enspelarläge. I AoC är motståndet mer dynamiskt och man hittar mer spots med skitsvåra bossar som kräver mycket roligare team samverkan än i moderna WoW, osv. Jag hatar verkligen instansbanorna på WoW då man i princip alltid får ett gäng för---e idioter till följeslagare och man dör på första gubben om man går in själv. (och är man riktigt hög level så går det ändå inte att klara hela instansen själv och allt är stendött utanför instansbanorna).

Edit, personligen gillar jag spel där man får planera innan och kan teama up med vettiga personer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Spelade du Classic WoW? Quests var mer än A till B och sedan C.

WoW fick inte Mainstream overhaul förenns i WoTLK. Anledning för att WoW var populärt var inte för att det var enkelt. Visst enklare än EvE online och andra konkurrenter, men om du jämför med allt som kommit efter WoW så ser det ganska hardcore ut.
Det som sög in folk i WoW förutom Gameplay var miljön, Envorimental artist teamet var det bästa för sin tid och dungeon samt raid designen var top notch alla Raids och Dungeons förblev Relvanta till en vissa grad igenom hela spelet.

Classic wow är inte enns mitt favorit MMO, Det går till Pirates of the Burning sea fram tills 2009 då Devs valde a WoWifiera Avatar combat systemet och förstörde spelet.

Swtor var inte ett bra MMO, men ett Bra CO-OP spel. Elder Scrolls online testade jag i början men det kändes varken som ett MMO eller Elder Scrolls spel för mig. Guild wars 2 funderade jag på men orkade inte testa.

WW2 online har jag inte spelat på snart 6 år spelade det till o från men spelet är för gammalt för att enns orka lägga tid på, jag har gjort allt som går att göra i spelet känns det som.

EvE online tröttnade jag på, jag orkar inte med att det inte finns något sätt att komma ifatt/ gå om dem som har spelat längst, för lite player skill och för mycket dedication. är verkligen som ett andra jobb.

Star Trek online och Champions online har samma problem Slug fest, man tröttnar fort på det buggiga grinden.

har säkert glömt några som Warhammer online som jag testade när det var döende.

Har själv spelat Guildwars/2 och GW2 är helt ok ,nåde max level på 2 karaktärer sen slutade jag, Elder Scrolls Online tycker jag inte passar som ett MMO. Vet inte varför jag inte gillar det spelet men är nog för att det är för likt Morrowind,Oblivion,Skyrim,så jag spelar nog hellre de. har dock Fastnat för Final Fantasy XIV Online och jag funderar på att ta bort mitt WoW gamecard helt efter att ha spelat detta nu. Finns även en Chat för WoW Refugees där de sitter och beklagar sig över hur dåligt wow är eller att de spelar FF Online tills WoW blir fixat.
Men Final Fantasy Online är nog det bästa jag kört på länge och det var länge sedan jag hade så kul i ett MMORPG.
Men det är spelare överallt och spelet skalar även med Sli för den som är intresserad av det, kör 1070 sli 4k.

Permalänk

Nej, det tycker verkligen jag inte!