Nytt försäkringsbolag vill inte täcka gamla skador?

Permalänk
Medlem

Nytt försäkringsbolag vill inte täcka gamla skador?

I vintras så bytade bank från Swedbank till Länsförsäkringar då det blev betydligt billigare. I början av februrari var det dags att betala min olyck och sjukföräkring hos Trygg Hansa så jag passade på att byta till länsförsäkringar även vad gäller försäkringar då det blev billigare. Jag blev ombedd av länsförsäkringar att göra en hälsodeklaration, fylla i ett frågeformulär i princip om jag varit sjuk osv. Där nämde jag en fingerfraktur jag fick för två år sedan. Idag fick jag brev från Länsförsäkringar att de kan ge mig försäkringen om de slipper betala något på frakturen. Jag blev lite häpen minst sagt. Betyder detta att man aldrig kan byta försäkringsbolag? Jag har ont i fingret ibland då det läkte dåligt och vem vet, jag kanske inte kan jobba om 20 år med det längre. Då står jag alltså där utan att jag kan ta något på försäkringen?

Funderar just nu på att ringa Trygg Hansa igen och ta min gamla försäkring igen. Jag undrar bara om detta är normal praxis?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är normal praxis.

Har man mycket magproblem så vill inte företaget ta denna risken
Fullt normalt och alla bolag gör detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Japp, så är det. Jag har mild skolios, besvärsfri, men i min försäkring står det att inga skador eller besvär i rygg, nacke eller närliggande kroppsdelar omfattas av försäkringen. Typ halva kroppen eller mer. Skulle inte förvåna mig om de nekar ersättning även om jag skulle få cancer i skelettet eller bryta ryggkotor i en trafikolycka. Försäkringsbolag tar mycket betalt och betalar ut så lite de kan komma undan med. Det är deras affärsidé. Det handlar inte om välgörenhet, utan om att tjäna feta pengar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det bolag du hade vid tillfället då skadan inträffar är skyldig att ersätta dig för denna. Du kan göra anspråk på en skada upp till 5 år efter. Står tydligt i dina försäkringsvillkor. Betänk dock att ju tidigare du gör anspråken desto enklare att ge underlag till bolaget för bedömning av skadan.

Sen är det välkänt bland alla inom försäkringsbranschen att premien går upp vid anmäld skada varför man alltid byter bolag efter att man haft en skada.

/Fd. försäkringsrådgivare

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Sen är det välkänt bland alla inom försäkringsbranschen att premien går upp vid anmäld skada varför man alltid byter bolag efter att man haft en skada.

/Fd. försäkringsrådgivare

Vilka försäkringar tänkte du skulle gå upp i premie för att man haft en anmäld skada? Det enda jag kan komma på för privatpersoner är vissa bolags fordonsförsäkringar (inte alla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Det bolag du hade vid tillfället då skadan inträffar är skyldig att ersätta dig för denna. Du kan göra anspråk på en skada upp till 5 år efter. Står tydligt i dina försäkringsvillkor. Betänk dock att ju tidigare du gör anspråken desto enklare att ge underlag till bolaget för bedömning av skadan.

Sen är det välkänt bland alla inom försäkringsbranschen att premien går upp vid anmäld skada varför man alltid byter bolag efter att man haft en skada.

/Fd. försäkringsrådgivare

Jo jag har redan anmält skadan till Trygg Hansa, fick ca 1200kr i ersättning för besök på vårdcentral och sjukhus. Samtidigt har jag betalat dem ca 10k för försäkring.

Funderar nu på att skita i det istället, lägger hellre undan pengar så att jag har när det behövs. I höstas blev en av mina katter sjuk. Slutkostnaden blev ca 6000kr men det var ändå billigare än om jag hade haft han försäkrad i några år. Får jag cancer eller annat skit kvittar det ju om jag får 50k imo, bara en måndaslön ändå. Skillnaden på Trygg Hansa och Länsförsäkringar i mitt fall är 700kr/år.

Permalänk
Medlem

@Aktsu:

Alla försäkringar, har du en skada så kostar du oftast lite/mycket mer än du betalat in, och försäkringsbolagens enda intäktskälla är premierna. Såfort du anmäler en skada så ökar din "risk"/"sannolikhet" för skador vilket påverkar algoritmen som räknar ut din premie.

Enkelt förklarat så kan man se som att din (Premie) * (Risken för skada) > (genomsnittligt skadeanspråk för försäkringstyp) annars backar bolagen. De flesta bolag i västvärlden ligger mellan 60-80% utbetalning gentemot premier.

Och inget bolag är intresserad av att sänka din premie och sålunda sin vinst, möjligtvis enstaka säljare som kämpar med sin "budget" för månaden och är villig att ta lite skit från chefen mot att han klarar sina omsättningsmål. Men varje gång en försäkringsrådgivare sänker en premie från tidigare år så är det oftast av två anledningar, 1. Det är en dålig rådgivare som sen kommer få skit av sin chef. 2. Rådgivaren har innan lagt ett påslag på premien för att kunna sänka i framtiden (Mer sannolikt för att få högre provision), vilket oavsett anledning är underlag för att byta bolag.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo jag har redan anmält skadan till Trygg Hansa, fick ca 1200kr i ersättning för besök på vårdcentral och sjukhus. Samtidigt har jag betalat dem ca 10k för försäkring.

Funderar nu på att skita i det istället, lägger hellre undan pengar så att jag har när det behövs. I höstas blev en av mina katter sjuk. Slutkostnaden blev ca 6000kr men det var ändå billigare än om jag hade haft han försäkrad i några år. Får jag cancer eller annat skit kvittar det ju om jag får 50k imo, bara en måndaslön ändå.

Har du bestående men av skadan så kan du ju kontakta trygghansa igen för en bedömning av medicinsk invaliditet, efter som det rör sig om fingret så rör det sig om invaliditetsgrad på max 2% skulle jag tro, vilket innebär är du försäkrad för 1mkr så får du 2% av det, dvs 20.000kr. Men medisinsk invaliditet förutsätter att du ändå har nedsatt funktion som påverkar hur du lever ditt liv.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Rekordmedlem

Många kan ofta bara få en försäkring utan hälsodeklaration via sin fackförening.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Leinhart:

Jag jobbar som utvecklare så använder fingrarna varje dag ganska mycket. Fick hem ett brev förra året där de frågade om jag fortfarande hade besvär men då gällde det bara utanför arbetet. Och ja, jag har ju ont på kvällarna efter att ha jobbat 10h om dagarna men det kunde de inte ge mig något för verkade det som.

Skrivet av mrqaffe:

Många kan ofta bara få en försäkring utan hälsodeklaration via sin fackförening.

Är inte med i facket dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

@Aktsu:

Alla försäkringar, har du en skada så kostar du oftast lite/mycket mer än du betalat in, och försäkringsbolagens enda intäktskälla är premierna. Såfort du anmäler en skada så ökar din "risk"/"sannolikhet" för skador vilket påverkar algoritmen som räknar ut din premie.

Enkelt förklarat så kan man se som att din (Premie) * (Risken för skada) > (genomsnittligt skadeanspråk för försäkringstyp) annars backar bolagen. De flesta bolag i västvärlden ligger mellan 60-80% utbetalning gentemot premier.

Och inget bolag är intresserad av att sänka din premie och sålunda sin vinst, möjligtvis enstaka säljare som kämpar med sin "budget" för månaden och är villig att ta lite skit från chefen mot att han klarar sina omsättningsmål. Men varje gång en försäkringsrådgivare sänker en premie från tidigare år så är det oftast av två anledningar, 1. Det är en dålig rådgivare som sen kommer få skit av sin chef. 2. Rådgivaren har innan lagt ett påslag på premien för att kunna sänka i framtiden (Mer sannolikt för att få högre provision), vilket oavsett anledning är underlag för att byta bolag.

Nej det är inte alls så premiesättningen går till på de flesta produkter och de flesta privatpersoner behöver inte gå via säljare för att teckna produkterna till att börja med. Sen tecknas dessutom stor del av de försäkringar folk har som gruppförsäkring och där spelar det absolut ingen roll.

Sen är det så att bara för att du har en skada ökar inte risken för att ytterligare en skada inträffar, och på många försäkringstyper har det ingen koppling över huvud taget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte med i facket dessvärre.

Men du kan bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du kan bli.

Kollade lite snabbt. Unionen kostar 225kr/mån. Sen hade de något ungdomspaket hos Bliwa för 48kr/mån. Det är 273kr/mån så det blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kollade lite snabbt. Unionen kostar 225kr/mån. Sen hade de något ungdomspaket hos Bliwa för 48kr/mån. Det är 273kr/mån så det blir dyrare.

Fast då slipper man hälsodeklarationen, skador du haft sen tidigare kommer inte täckas oavsett men man kan slippa skrivelser där hela områden friskrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast då slipper man hälsodeklarationen, skador du haft sen tidigare kommer inte täckas oavsett men man kan slippa skrivelser där hela områden friskrivs.

Hmm det är ju sant.

Jag ringer Trygg hansa imorgon, även fast jag sagt upp min olyck/sjukförsäkring så har jag fortfarande min hemförsäkring där. Med lite tur kan de kanske slå på den gamla igen utan hälsodeklaration. Om de säger nej går jag nog med i Uninonen eller Seko istället och tar det där, verkar ju ganska förmånligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm det är ju sant.

Jag ringer Trygg hansa imorgon, även fast jag sagt upp min olyck/sjukförsäkring så har jag fortfarande min hemförsäkring där. Med lite tur kan de kanske slå på den gamla igen utan hälsodeklaration. Om de säger nej går jag nog med i Uninonen eller Seko istället och tar det där, verkar ju ganska förmånligt ändå.

Dock är mitt tips att Sjuk- och Olycksfallsförsäkringar är rätt meningslösa i allmänhet. För att få några vettiga pengar från sjuk momentet behöver man ju mer eller mindre bli grönsak efter något hemskt som har extremt låg sannolikhet att inträffa.

Jag skulle satsa på bara en olycksfallsförsäkring, är vad jag själv kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo jag har redan anmält skadan till Trygg Hansa, fick ca 1200kr i ersättning för besök på vårdcentral och sjukhus. Samtidigt har jag betalat dem ca 10k för försäkring.

Funderar nu på att skita i det istället, lägger hellre undan pengar så att jag har när det behövs. I höstas blev en av mina katter sjuk. Slutkostnaden blev ca 6000kr men det var ändå billigare än om jag hade haft han försäkrad i några år. Får jag cancer eller annat skit kvittar det ju om jag får 50k imo, bara en måndaslön ändå. Skillnaden på Trygg Hansa och Länsförsäkringar i mitt fall är 700kr/år.

Men du kanske inte kan jobba om du blir sjuk en längre tid.....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men du kanske inte kan jobba om du blir sjuk en längre tid.....

Fast då lär han ju ha en sjukförsäkring (eller tjänstepensionssjuk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Dock är mitt tips att Sjuk- och Olycksfallsförsäkringar är rätt meningslösa i allmänhet.

Jag skulle satsa på bara en olycksfallsförsäkring, är vad jag själv kör på.

Menar du kombinationen här då eller för annars blir det ju lite märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Dock är mitt tips att Sjuk- och Olycksfallsförsäkringar är rätt meningslösa i allmänhet. För att få några vettiga pengar från sjuk momentet behöver man ju mer eller mindre bli grönsak efter något hemskt som har extremt låg sannolikhet att inträffa.

Jag skulle satsa på bara en olycksfallsförsäkring, är vad jag själv kör på.

Är lite det jag känner...

Större risk för olyckor, tränar rätt mycket t ex. Det är ju inte mycket man får om man får någon större sjukdom som ALS, Cancer och dylikt. Blir man sjuk har ju försäkringskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menar du kombinationen här då eller för annars blir det ju lite märkligt

Japp, menar produkten ”sjuk- och olycksfall” som TS verkar prata om.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar; japp, så funkar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Har man någon form av skada/sjukdom som har inträffat & man har en fungerande sjuk/olycksfallsförsäkring utan förbehåll så byter man inte..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag ringde Trygg Hansa för några veckor sedan och beställde samma försäkring igen. Idag fick jag hem pappren och det stod även där att de inte täckte min gamla skada. Jag ringde dem och frågade om det var möjligt, jag har ju bara haft ett uppehåll mellan min "gamla" och "nya" försäkring på 2-3 veckor. Killen sa att min skada fortfarande täcktes av min gamla försäkring men inte av den nya. Han sa också att det inte skulle vara några problem att byta till annat försäkringsbolag då den gamla fortfarande skulle gälla.

Jag tyckte det lät lite märkligt, kanske jag uppfattade det fel? *Kli under hakan.