AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Medlem

När man beställer hem 2st av misstag..
Kommer en i retur snart

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Precis som jag gissade innan recensionerna kom ut. Hög ljudnivå tillsammans med dålig energieffektivitet. Sen om det är drivrutinerna(som verkar vara rätt kassa nu) eller om det är kortet i sig får vi se. Hur som helst så känner jag att AMD måste rycka upp sig.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Skapligt kort för dom som vill AMD men vänta tills bättre kylare kommer ut på marknaden.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Skapligt kort för dom som vill AMD men vänta tills bättre kylare kommer ut på marknaden.

Troligtvis så kommer det inga eftermarknadskylare..

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Bästa entusiast-kortet från AMD sedan 290X. Hade den varit starkare i DX11 vore den attraktiv faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Vilket också borde betyda att Radeon VII inte är så mycket dyrare att tillverka än RTX2080. Det är en ganska enorm skillnad i kärnstorlek även om HBM2 driver upp kostnaden. Frågan är om inte detta gör Radeon VII billigare att tillverka i slutändan?

Vad jag läst/hört är att kostnad per transistor är rätt konstant mellan 14/16 nm och 7 nm.

Om det det stämmer är verkligen Moores lag totalt död då den ursprungligen pratade om att antalet transistorer per areaenhet kunder ungefär dubblas var 18 månad vid en viss prispunkt. D.v.s. hade Moores lag fortfarande fungerat hade kostnaden per area enhet varit ungefär densamma mellan 14/16 nm och 7 nm.

Vidare, om transistorpriset stämmer är kostnaden för GPU-kretsen till RTX 2080 och Radeon VII rätt likvärdig då de har ungefär lika många transistorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gör skillnad på Gb och GB! Det finns HBM2-kapslar på 2 GB, vilket i det här fallet hade kunnat ge ett Radeon VII med 8 GB HBM2 och fortfarande samma bandbredd (1 TB/s). Det hade också varit möjligt att bara utrusta Vega 20 med tre kapslar på 4 GB vardera, för totalt 12 GB HBM2 och en bandbredd på 768 GB/s. Jag tycker den senare varianten hade varit intressant, men kan tänka mig att det kräver en viss volym för att en sådan specifik SKU skulle vara värd att tillverka separat.

Skumt. Har för mig det var Hardware Unboxed eller liknande som sa att dom här minnena bara kommer i 4 GB-moduler. Försökt söka nu hur det ligger till och om det är olika beroende på specad bandbredd men hittar ingen info.

Edit: Men ja, i stort så är nog anledningen att denna krets aldrig var ämnad som spelkort och är ett resultat av att Navi försenades. Billigare och framförallt snabbare att lansera en ombrandad GPU med ett redan utvecklat och testat kretskort än att designa om ett kretskort, skapa en produktlina för detta och lansera det kortet för att ha på marknaden i några månader.

Tack för infon dock Jacob!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag läst/hört är att kostnad per transistor är rätt konstant mellan 14/16 nm och 7 nm.

Om det det stämmer är verkligen Moores lag totalt död då den ursprungligen pratade om att antalet transistorer per areaenhet kunder ungefär dubblas var 18 månad vid en viss prispunkt. D.v.s. hade Moores lag fortfarande fungerat hade kostnaden per area enhet varit ungefär densamma mellan 14/16 nm och 7 nm.

Vidare, om transistorpriset stämmer är kostnaden för GPU-kretsen till RTX 2080 och Radeon VII rätt likvärdig då de har ungefär lika många transistorer.

Det kanske gäller initialt men jag är tveksam om det gäller när processen blivit mogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

klår 2080ti i BFV dx12
för halva priset och slår du på RTX så är det inte ens en tävling
så varför nån skulle ens överväga ett 2080ti i stället som ger sämre prestanda speciellt med RTX påslaget är konstigt.
RTX är den säljande argumentet för 2080ti som krossas av Radeon 7 med den funktionen påslaget.
Kul att AMD går på med rätt pris för sina produkter

https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=47998&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Det är ju bara i ett enda spel? kanske vill spela andra spel än det, krassa sanningen är att nvidias kort var i princip bättre på allt förutom ett fåtal dx12 titlar. att dom inte låter tillverkare sätta på egna kyl lösningar som skulle möjlig göra högre fabriksklockade kort verkar rätt dumt, dessutom när deras kylarlösning verkar lite sisådär.

tycker vi kunnat på se lite saker som dessa kort uppenbarligen byggt för och det är olika beräknings scenarion. det lanseras som spelkort men som ni påtalade är det beräkningskort i spel tröja.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Det kanske gäller initialt men jag är tveksam om det gäller när processen blivit mogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det faktiskt är så att priset per transistor är densamma nu så kan det mycket väl förbättras med tiden. Men om det är så just nu betyder det att för tillfället är tillverkningskostnaden ungefär lika.

Vad som är säker är att 7 nm aldrig kommer bli lika billig per areaenhet som 14/16 nm då den förra kräver fler process-steg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag vill inte lägga sordin på stämningen, men... 8 lax för ett grafikkort i mellanklassen? Nä, ska det vara på det sättet så fortsätter jag som console peasant. Jag var jättenöjd när jag köpte mina R290 då de släpptes, men nu är det alldeles för dyrt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Känns som det här kortet i första hand är gjort för professionell användning.
Ja, och att det tänkte: – Varför inte släppa det även till konsumenter.

Är ju sådär i spel, dvs i förhållande till motsvarande kort från Nvidia.
Får däremot väldigt fina resultat i Compute Performance och Professional Visualization and Rendering.

Sen fattar man ju inte varför de får för sig att släppa ännu ett kort med pissig kylare.
Men, ingenjörerna på AMD är antagligen halvdöva vid det här laget. De hör inte hur mycket eländet låter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomas_skane:

Ett problem är att AMD satt plast där varmluft mest effektivt kan tryckas ut i chassit. Precis där "Radeon" står. Gamer Nexus demontering av kylaren visar detta på ett bra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att ta fram Dremeln och gettomodda sitt åttatusen kronors kort.

Nja sitter nöjd med Vega 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Inväntar Navi istället. För min del är det inte ett tillräckligt prestandahopp.

Är ju egentligen även sugen på 1440p skärmar. Men det får bli om ännu ett kortbyte så det inte blir en för stor prestandaförlust.

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Många sitter och drömmer om 2080 prestanda för 5000kr som om att det vore en teknikutveckling motsvarande 90-talet. Allt annat tycks vara flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

tidigt 90 tal var dator prylar galet dyrt. kom ihåg en polares farsa som köpte en dator för runt 40k vilket var mkt pengar på den tiden. den klarade av doom iallafall. blev rätt bra pris på sakerna runt tidigt 00 tal

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som väntat. Men jag anar att det här ändå blir bättre än Navi, som jag gissar landar på 1660-2070 nivåer.
Frågan är vad man ska köpa om man ska ha nåt nu.
Är ett beggat 1080ti till 6000 ett bättre köp än ett 2070 till samma pris? Man går ju miste om DLSS och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Väntad prestanda. Lite synd att det inte kan komma in på marknaden billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror inte AMD förväntar sig större försäljning på deras första 7nm kort. Troligen följer de upp med flera

Det här kortet verkar vända sig till de som pysslar med videoredigering och spelar ibland. Visserligen en växande skara personer då det är så många som publicerar videofilmer på nätet.

De som vill spela i 4K är också en grupp. Många jobbar med stora skärmar som har hög upplösning och spelar ibland. Tillhör själv den gruppen, då passar kortet. Vi är inte så noga med massa finesser utan vill bara få det att flyta i höga upplösningar

Det må vara som du säger, men det är då en väldigt nischad liten målgrupp. Men som ett rent gaming kort, då är det en flopp för det priset. Runt 5000kr ok, men inte för 8000.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oneirogen:

Det må vara som du säger, men det är då en väldigt nischad liten målgrupp. Men som ett rent gaming kort, då är det en flopp för det priset. Runt 5000kr ok, men inte för 8000.

5000 kr hade varit ett jäkla kap!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det mesta har påpekats, det jag är mest besviken på är dock priset.
Priset ligger högre än flera tredjeparts RTX 2080 men presterar överlag sämre samt går varmare och låter mer. Omöjligt att AMD hade det i åtanke.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

AMD har ju offrat kylflänsarna för att kunna försänka fläktarna så att kortet får ett slimmat utförande. Hade jag varit AMD hade jag dragit på med en 3slots kylare, eller den dära vattenkylningen där radiatorn ligger monterat som om det vore en vanlig luftkylare.
AMD använder ändå de kassa Instinct gpuerna till detta som skulle slängas, så varför inte slå på stort.

Japp att få en sådan kylare att funka i två slottar, är uppenbarligen svårt, fläktarna inkräktar på utrymmet för kylaren, bättre hade varit en kylare på 3 slottar som du säger.
Min fundering, är också har bra en treslotts blowerkylare skulle kunna bli.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Många sitter och drömmer om 2080 prestanda för 5000kr som om att det vore en teknikutveckling motsvarande 90-talet. Allt annat tycks vara flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Började du bygga datorer förra veckan?
Mitt 290 kostade drygt 3k och mitt 4870 kostade nåt liknade.
Var också några av de största prestanda hoppen någonsin.
Frågan är vad du lever i för personligt helvete när du tycker 8k är rimligt för ett 2080.

I AMDs fall går de som bäst plus minus noll på Radeon 7, men förmodligen gör de en mindre förlust pga 16gb HBM2 och att de kommer att sälja ca 10 kort.
Hade AMD inte släppt skit sen 290-serien, så hade 2080 kostat knappt 5k, så enkelt är det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Det mesta har påpekats, det jag är mest besviken på är dock priset.
Priset ligger högre än flera tredjeparts RTX 2080 men presterar överlag sämre samt går varmare och låter mer. Omöjligt att AMD hade det i åtanke.

Dubbelt så mycket minne, är ju trots allt ett plus.
Prestanda tror jag kommer att öka med tiden.
Radeon 7 och RTX2080 ligger ganska lika i både temperatur och effektförbrukning så där förstår jag inte vad du menar.
Med undervolt tar det betydligt mindre kräm än RTX2080.
Kylaren är dock högljudd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

För att du vill att de ska gå bra för dom eller för dom kostar samma som 2080.
Och vill ha 54db kort i 100 % blås? och inga 3e part kort?

EVGA 2080 36db fullt blås
Annars strix silent

https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=44266

Skiter fullständigt i en originalkylare.
Den byts ut direkt mot en vattenblock.
När där nu säljs block som passar detta kortet.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig några saker idag efter att ha kollat runt lite fler recensioner och sånt.
Radeon VII är inte det bästa valet för gaming (visste jag iofs innan).
Men det finns arbetslaster där den kan vara hyfsat bra.
En av de mest prisvärda FP64 kortet. 1:4 vilket leder till 3.52TFLOP. Detta kan jämföras med Titan RTX:s 0.35 TFLOP eller Titan V 7.5 TFLOP (enl techpowerup).
Om föregående spel i en serie har en viss placering för grafikkort betyder inte att de har en likadan placering som uppföljaren. BF1 prestandan var mycket sämre än BF5. Shadow of the tomb raider hade bättre prestanda än rise of the tomb raider.
Klistermärken och lådor kostar över tusen kronor? (Alternativt subventionerar de priset för sapphire).

Skrivet av mrbrix:

AMD kommer aldrig att komma ikapp Nvidia. Så är det bara. Synd för jag skulle gärna byta lag om rätt tillfälle ges.

Om jag ser på din build så kan jag tänka mig att aldrig händer om ~4-5 månader.
Eller om du siktar högre så händer aldrig om ~1 år.

Skrivet av Yoshman:

Något verkar AMD ha ändrat mellan 14 nm Vega och 7 nm Vega, för till skillnad mot Vega 64 presterar Radeon VII betydligt mer som förväntat i OpenCL när man ställer den mot GeForce (Nvidia behandlar OpenCL rätt styvmoderligt, deras prioritet för GPGPU är CUDA).

Detta är vad Phoronix (en webbplats som fokuserar på Linux) fick i sina OpenCL tester i genomsnitt, notera den brutala förbättring mellan Radeon VII och Vega 64.
https://i.imgur.com/e5606oL.png
Radeon VII är hela 52 % snabbare jämfört med Vega 64 över de OpenCL tester man körde.

Har bara hört att de tweakat latenser på cache. Det intressanta är att de ändrade sig och ökade FP64 prestandan från 1:16 till 1:4 , vilket tyder på att det är ett MI50 kort som är begränsat i VBIOS och drivers. Noterade att Resnet 50 siffrorna för FP16 var mycket högre än för Vega64 i deras tester, men det var den enda stora utstickaren. De marknadsförde även det med Instinct och ger några förklaringar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom fått till det även om fanboysen skrek sig hesa med "Prestanda som 2080 fast kommer vara billigare än 2070"

Kostar 2080ish och presterar 2080ish...nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dubbelt så mycket minne, är ju trots allt ett plus.
Prestanda tror jag kommer att öka med tiden.
Radeon 7 och RTX2080 ligger ganska lika i både temperatur och effektförbrukning så där förstår jag inte vad du menar.
Med undervolt tar det betydligt mindre kräm än RTX2080.
Kylaren är dock högljudd.

Med all respekt, men jag som kund tänker naturligtvis förhålla mig till prestandan som finns idag och måste vara det jag utgår ifrån, sen håller jag med dig om att det förmodligen kommer bli bättre. Undervolta, absolut lätt som en plätt, men det ska inte behövas, det jobbet skulle ingenjörerna på AMD gjort.

Vi leker med scenariot att även om prestandan matchade RTX 2080 lite mer så skulle det fortfarande inte berättiga priset. AMD måste ligga lägre än Nvidia och de vet de själva om, annars säljer dem inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Med all respekt, men jag som kund tänker naturligtvis förhålla mig till prestandan som finns idag och måste vara det jag utgår ifrån, sen håller jag med dig om att det förmodligen kommer bli bättre. Undervolta, absolut lätt som en plätt, men det ska inte behövas, det jobbet skulle ingenjörerna på AMD gjort.

Vi leker med scenariot att även om prestandan matchade RTX 2080 lite mer så skulle det fortfarande inte berättiga priset. AMD måste ligga lägre än Nvidia och de vet de själva om, annars säljer dem inte.

Nej undervolta borde inte behövas.
AMD kommer att sälja korten även med ett pris på 8000 kr, de kommer inte att sälja massvis med kort, men det tror jag inte är tanken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gör skillnad på Gb och GB! Det finns HBM2-kapslar på 2 GB, vilket i det här fallet hade kunnat ge ett Radeon VII med 8 GB HBM2 och fortfarande samma bandbredd (1 TB/s). Det hade också varit möjligt att bara utrusta Vega 20 med tre kapslar på 4 GB vardera, för totalt 12 GB HBM2 och en bandbredd på 768 GB/s. Jag tycker den senare varianten hade varit intressant, men kan tänka mig att det kräver en viss volym för att en sådan specifik SKU skulle vara värd att tillverka separat.

Hittade äntligen en källa på att dom faktiskt görs i 2 GB-stacks, självklart från Anandtech: https://www.anandtech.com/show/9969/jedec-publishes-hbm2-spec...

Så då är det helt enkelt klart att AMD beslutat sig för att det inte är värt merkostnaden att skapa ett nytt kort med mindre minne istället för att bara sälja kort dom redan producerar. En nödlösning helt enkelt.

Det SKULLE kunna vara som så att 2 GB-stacksen inte produceras i någon mängd, alternativt att Samsung (eller SK Hynix, vilka nu AMD använder sig av) inte gör det.

Hur som så var det här utrett!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jaja, lite bättre än vega64 åtminstone, 95% prestanda till 100% pris är ju bättre än 90% prestanda till 125% pris.
Det tycks inte som att AMD vill konkurrera med Nvidia utan hoppas tjäna pengar på stödköp från dom redan frälsta.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds