AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Medlem

Så har AMD lyckats implementera riktig VP9-avkodning denna gång, eller har de fortfarande huvudet i sanden?
Hittade inget om det i recensionen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

De har inte alls misslyckats med den. Visst kan det finnas bättre lösningar men grundproblemet är effekten som skall ut från ett så litet chip.
Det är där du har problemet.

Fast det där har vi ingen aning om, man måste nästan ha en tredjepartskylare å jämföra med för att se om det är chippet som svårkylt eller om det är kylarkösningen som är dålig.

Sen är det ju lite skitsamma, kortet är högljutt oavsett vart felet ligger, alltså är det en dåligt designad produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Resultatet är en katastrof korrekt, men anledningen till resultatet ligger inte bara hos kylaren effekten i kombination storleken på chipet gör det mycket svårare att kyla.

2080 die size 754mm²
Radeon VII 331 mm²

Vilket också borde betyda att Radeon VII inte är så mycket dyrare att tillverka än RTX2080. Det är en ganska enorm skillnad i kärnstorlek även om HBM2 driver upp kostnaden. Frågan är om inte detta gör Radeon VII billigare att tillverka i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det där har vi ingen aning om, man måste nästan ha en tredjepartskylare å jämföra med för att se om det är chippet som svårkylt eller om det är kylarkösningen som är dålig.

Men vad spelar det för roll, kortet är högljutt oavsett vart felet ligger, alltså är det en dåligt designad produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt. Det är svårt att säga att det bara är kylaren när vi vet att ju mindre yta som skall kylas ju svårare är det med värmeöverföringen.

Edit:
Ja kortet i sin helhel är det nog bara fanboys som kommer att köpa då man egentligen får en bättre produkt i de flesta hänseenden med ett beg 1080ti eller nytt 2080.
Men med det sagt så är kylaren inte det ända man skall stirra sig blind på som banditen i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Vilket också borde betyda att Radeon VII inte är så mycket dyrare att tillverka än RTX2080. Det är en ganska enorm skillnad i kärnstorlek även om HBM2 driver upp kostnaden. Frågan är om inte detta gör Radeon VII billigare att tillverka i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Det vi inte vet är hur pass många chip de får kassera per nod ;/

Permalänk
Medlem

@Jacob: 768 GB/s borde ju räcka och bli över. Bör vara enkelt att testa om det blir någon reel skillnad. Men frågan är ju om det hade sparat någon väsentlig summa på något av alternativen jämfört med vad de valde.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Altså jag saknar " Rainbow Six Siege " i era prestandatester då detta är enligt mig ett populärt spel idag som många spelar och där vill man gärna se FPS mot olika kort!
Samt AMD lovordade sitt kort mot just detta spel! så hade varit kul att se hur mycket av deras kort presterar vs 1080ti / 2080 där.

Sen måste jag säga.. Mot förmodan så landar kortet ungefär i den kategorin som handlar om 499/599 dollar istället för 699 dollar som är direkt konkurent mot Nvidia.. Problemet här är att Nvidia ser sig hotade (LOL kommer inte hända), så kan dom bara whoops 499 dollar för 2080, 749 dollar för 2080ti och boom dödat AMD för gott... pretty much..

Så Jag skulle som människa hellre spara 2mån extra och köpa ett 2080ti idag.. För den skillnad som uppvisas är för stor att gå miste om i 4K skulle jag se de som.. Och miste om Raytrace för Singel Player spel.

2080 vs Vega 7: 1 - 0
Vi väntar 3mån för att se då vad Vega 7 har utvecklats till. Men HBM2 känns för min smak, bara överprisat minne som inte ger mer än de kostar..
AMD borde skippa HBM2 och köra GDDR6 för priset och dumpa ner Vega 7 till 499 dollar. Där det kommer göra en press på Nvidia.. Och eventuellt få prisras på kommande generationer.

Nuff said.. AMD har inte misslyckats.. de har bara kommit dit Nvidia var med prestanda för 2år sen.

Permalänk
Medlem

Oj vilken dålig kylare...
Trodde faktiskt AMD skulle lyckas skapa något vettigt på den froten för en gångs skull efter åratal av misslyckande referenskylare, men det blev ytterliggare en "meh".
Nåja, den ser ju snygg ut iallafall...

Får nog sälla mig med "Ser inte poängen med detta kortet"-grupperingen, tyvärr.
För spel finns det ingen anledning att inte välja RTX 2080 såvida man inte tillhör skaran som bojkottar Nvidia, f.a. inte nu när man "kan" använda Freesync med Nvidia-kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

Konstaterar att Vegas 64:s blowerkylare, är tystare än Radeon 7s, trots att Vega tar mer effekt.
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...
Har sagt det förut, blowerkylarna är underskattade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Helt galet, vem köper denna? Varför ? 8000 kr !!

Jag tror inte AMD förväntar sig större försäljning på deras första 7nm kort. Troligen följer de upp med flera

Det här kortet verkar vända sig till de som pysslar med videoredigering och spelar ibland. Visserligen en växande skara personer då det är så många som publicerar videofilmer på nätet.

De som vill spela i 4K är också en grupp. Många jobbar med stora skärmar som har hög upplösning och spelar ibland. Tillhör själv den gruppen, då passar kortet. Vi är inte så noga med massa finesser utan vill bara få det att flyta i höga upplösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det vi inte vet är hur pass många chip de får kassera per nod ;/

Sant, förstut med 7nm har nog nackdelar för yield. HBM är två separata moduler i alla fall. Å andra sidan betyder Nvidia gigantchip att mer kisel måste kasseras per fel och en högre sannolikhet för fel på ett chip. Kul att spåna i men endast AMD och Nvidia vet. Av naturliga skäl är detta en strikt hemlighet hos båda.

Men jag tror utifrån prestandaresultaten att AMD behöver vara billigare. Inte mycket billigare men några hundringar gör en del för att väga över. För samma pris skulle jag gå för RTX2080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Ett par inlägg raderade.* Tänk på att undvika att kasta dynga på varandra bara för att ni har olika åsikter.
§5 gäller även er som känner triggade och blir sugna på att svara med gliringar.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Konstaterar att Vegas 64:s blowerkylare, är tystare än Radeon 7s, trots att Vega tar mer effekt.
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...
Har sagt det förut, blowerkylarna är underskattade.

Ett problem är att AMD satt plast där varmluft mest effektivt kan tryckas ut i chassit. Precis där "Radeon" står. Gamer Nexus demontering av kylaren visar detta på ett bra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast detta kort ligger ju i samma prisklass som 2070 och presterar samtidigt bättre.

Vad förväntar man sig för prestanda för 7.890:- idag?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Enligt mig, enda felet med detta kort är kylaren.
Tycker det är bra att AMD är tillbaka på övre prestandanivån.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av mame:

Fast detta kort ligger ju i samma prisklass som 2070 och presterar samtidigt bättre.

Vad förväntar man sig för prestanda för 7.890:- idag?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4952111

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad jag tolkar det som så släpps detta kort två år för sent då det presterar likvärdigt mot 1080ti som släpptes för nästan exakt två år sedan till samma MSRP (699$).

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hockexx:

@Jacob: 768 GB/s borde ju räcka och bli över. Bör vara enkelt att testa om det blir någon reel skillnad. Men frågan är ju om det hade sparat någon väsentlig summa på något av alternativen jämfört med vad de valde.

Med tanke på att de ändå släppt kortet i det här utförandet är nog svaret att de inte hade sparat någon väsentlig summa på det. Att ta fram och lagerföra en till SKU av en GPU kostar pengar det också, så hade förmodligen krävt rätt höga volymer för att ens gå break-even på en sådan variant. Personligen är jag övertygad om att det handlar om återanvända Radeon Instinct MI50, men det lär vi väl inte få veta för än någon gör en teardown av det kortet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Fast detta kort ligger ju i samma prisklass som 2070 och presterar samtidigt bättre.

Vad förväntar man sig för prestanda för 7.890:- idag?

Jag förväntar mig RTX 2080-prestanda, då man i flera veckor kunnat köpa RTX 2080 med eftermarknadskylare för strax under 8000:-.

Vissa kort (t.ex. MSI Ventus) har t.om. varit nere och vänt på 7249:-.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Fast detta kort ligger ju i samma prisklass som 2070 och presterar samtidigt bättre.

Vad förväntar man sig för prestanda för 7.890:- idag?

Många sitter och drömmer om 2080 prestanda för 5000kr som om att det vore en teknikutveckling motsvarande 90-talet. Allt annat tycks vara flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se där! Men generellt som ett 2070 väl?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Se där! Men generellt som ett 2070 väl?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4952111#rparams=ss=rtx%...
Finns inga RTX 2070 för 7890:-.
Billigaste finns för runt 5790:-.

Med all respekt, men du kanske ska lägga 10 sekunder på att göra lite efterforskningar innan du kommer med den här typen av påståenden?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag förväntar mig RTX 2080-prestanda, då man i flera veckor kunnat köpa RTX 2080 med eftermarknadskylare för strax under 8000:-.

Vissa kort (t.ex. MSI Ventus) har t.om. varit nere och vänt på 7249:-.

Okej jag trodde 2080 låg runt 9000:-.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Fast detta kort ligger ju i samma prisklass som 2070 och presterar samtidigt bättre.

Vad förväntar man sig för prestanda för 7.890:- idag?

Jag köpte mitt ASUS ROG Strix 1080Ti nytt för 2 år sedan för 7.690:-. Jag känner mig rätt nöjd efter den här artikeln ändå.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Radeon 7 är ett blandat resultat, återigen så misslyckas AMD med stockkylaren även om det är en ny design, skulle kunna vara att Fläktarna är billiga kina byggen. Vissa spel så underpresterar kortet, förmodligen dåliga drivare, i andra som BF DX12 så kan det klå ett betydligt dyrare 2080ti.

Trevligt att ni har gjort en undervolt på Vega 7, Vega 64 tjänar en hel del på det också. synd att AMD valde att återigen lansera en produkt med för hög volt stock.

Priset är inte i min smak 8000kr är 3000kr för mycket för mig. då jag fick mitt vega 64 för hälften så är jag väldigt nöjd med det även om Refkylaren är en aning irriterande. jag inväntar Navi och ser hur det blir eller om lyckas göra ett kap.

AMD har ju offrat kylflänsarna för att kunna försänka fläktarna så att kortet får ett slimmat utförande. Hade jag varit AMD hade jag dragit på med en 3slots kylare, eller den dära vattenkylningen där radiatorn ligger monterat som om det vore en vanlig luftkylare.
AMD använder ändå de kassa Instinct gpuerna till detta som skulle slängas, så varför inte slå på stort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4952111#rparams=ss=rtx%...
Finns inga RTX 2070 för 7890:-.
Billigaste finns för runt 5790:-.

Med all respekt, men du kanske ska lägga 10 sekunder på att göra lite efterforskningar innan du kommer med den här typen av påståenden?

Inte? Jo jag har kollat runt lite, med all respekt, men har inte superkoll som sagt.

https://www.webhallen.com/se/product/291718-ASUS-ROG-Strix-GeForce-RTX-2070-8GB-Advanced-Gaming-ROG-STRIX-RTX2070-A8G-GAMING

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag köpte mitt ASUS ROG Strix 1080 Ti nytt för 2 år sedan för 7.690:-. Jag känner mig rätt nöjd efter den här artikeln ändå.

Köpte mitt 1080 för 6.200:- nytt. Kommer hålla kvar i det kortet lääääänge.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Helt meningslöst kort från AMD enligt mig. Sämre än 1080Ti/2080

Nog för att jag håller med om att kortet är för dyrt, men visar inte testerna att det är ungefär lika bra i dx11 (~% skillnad), men dx12 och högre upplösning så är det bättre än 1080ti/2080

EDIT: givetvis bortseende från de utstickande resultat som fanns (med sämre än väntat prestanda)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Då var det lite så att dom skönmålade detta kort på CES som jag skrev innan , lite synd ändå tycker jag , känns lite som att släppa en sån här produkt nu som funnits med samma prestanda i snart 2 år är lite av att misslyckas, Men dom har ju andra sidan lite mer att pyssla med dom gör ju CPU:er med och det håller ju inte Nvidia på med, får vi bara hoppas att man kan lita på det man såg av Ryzen 3000 serien då men tar det med med en nypa salt efter detta

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Här är en ganska intressant recension sett till överklockning (vet ej hur han fick det att funka), undervoltning och ljudnivå. Verkar ganska lätt att få kylaren att låta betydligt mindre (från 2950 RPM ned till 1550 RPM med samma prestanda och värme)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|