AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Hjälpsam

@MarkSix:
De gick åt snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hockexx:

Jag är inte så påläst i vad det finns för HBM-minnen. Men kan man inte köra lika många "moduler" fast med mindre minne per modul? Kanske inte blir så mycket billigare att det skulle vara värt det dock.

Skrivet av heatm:

HBM2 kommer bara i (iaf som lägst) 4 Gb-moduler, därför är 16 Gb minsta möjliga minnesmängd vid denna bandbredd.

Så när SweC skrev "Samtidigt kommer grafikkortet med osedvanligt mycket grafikminne med vad som kan beskrivas som en närmast överdriven bandbredd, ställt mot den prestanda grafikkretsen har att erbjuda i spel. AMD hade utan vidare kunnat utrusta grafikkortet med mindre minne, vilket skulle ge lägre tillverkningskostnad och ett försumbart avtryck i spelprestanda." blev jag lite fundersam, för nog hade de kunnat det, om de HALVERADE bandbredden... vilket knappast hade blivit någon succé.

Gör skillnad på Gb och GB! Det finns HBM2-kapslar på 2 GB, vilket i det här fallet hade kunnat ge ett Radeon VII med 8 GB HBM2 och fortfarande samma bandbredd (1 TB/s). Det hade också varit möjligt att bara utrusta Vega 20 med tre kapslar på 4 GB vardera, för totalt 12 GB HBM2 och en bandbredd på 768 GB/s. Jag tycker den senare varianten hade varit intressant, men kan tänka mig att det kräver en viss volym för att en sådan specifik SKU skulle vara värd att tillverka separat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Nascend:

Jaha. En timme efter lansering och alla kort här i sverige ör slut? Finns dom i lager nånstans?

Är det ett skämt eller. Inet fick in 10 kort??

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/5407171/msi-radeon-vii-16gb
3 kvar

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Hypen kring AMDs framskjutna plats i "nm kriget" känns lite sisådär med facit i hand.

Jag hade hoppats mer på Radeon 7, framförallt för att sätta lite press på Nvidia och deras sjuka prissättning på slutet. Kanske inte i ren prestanda men effektivitet (värme/ljudnivå).

AMD kommer aldrig att komma ikapp Nvidia. Så är det bara. Synd för jag skulle gärna byta lag om rätt tillfälle ges.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Boredbynoobs:

Sluta fjanta dig...

290x var både bättre och billigare än 780 och nu 780 ti pga finewine. Att det gått ordentligt ner sen 290x är en annan femma, men det känns fel att skriva som du gör om AMD.

https://m.sweclockers.com/test/18345-radeon-r9-290x-med-sapph...

Skickades från m.sweclockers.com

290X release va katastrof dock så spelar ingen roll om de va "bättre" för de va det inte.
Ett överklockat 780ti totalt sopar 290X jag ägde båda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Sluta fjanta dig...

290x var både bättre och billigare än 780 och nu 780 ti pga finewine. Att det gått ordentligt ner sen 290x är en annan femma, men det känns fel att skriva som du gör om AMD.

https://m.sweclockers.com/test/18345-radeon-r9-290x-med-sapph...

Skickades från m.sweclockers.com

Allt jag skrev stämmer. Till och med i testet du länkar var R9 290x varmare, mer högljutt och hade något sämre prestanda än motsvarande Nvidia-kort i samma prisklass. Om något känns fel så är det att fortsätta definiera tillverkaren efter ett pris/prestanda-rykte som stämde för över 10 år sedan.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Msi är dock 500 spänn dyrare även fast det är exakt samma produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk
Avstängd

Hade ju valt AMD VII alla dagar i veckan istället för nvidias 2080.
Amd är på gång med både cpu och grafikkorten.
Det kommer gå bra för AMD.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tumvanten:

Hade ju valt AMD VII alla dagar i veckan istället för nvidias 2080.
Amd är på gång med både cpu och grafikkorten.
Det kommer gå bra för AMD.

För att du vill att de ska gå bra för dom eller för dom kostar samma som 2080.
Och vill ha 54db kort i 100 % blås? och inga 3e part kort?

EVGA 2080 36db fullt blås
Annars strix silent

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Radeon 7 är ett blandat resultat, återigen så misslyckas AMD med stockkylaren även om det är en ny design, skulle kunna vara att Fläktarna är billiga kina byggen. Vissa spel så underpresterar kortet, förmodligen dåliga drivare, i andra som BF DX12 så kan det klå ett betydligt dyrare 2080ti.

Trevligt att ni har gjort en undervolt på Vega 7, Vega 64 tjänar en hel del på det också. synd att AMD valde att återigen lansera en produkt med för hög volt stock.

Priset är inte i min smak 8000kr är 3000kr för mycket för mig. då jag fick mitt vega 64 för hälften så är jag väldigt nöjd med det även om Refkylaren är en aning irriterande. jag inväntar Navi och ser hur det blir eller om lyckas göra ett kap.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Nascend:

Msi är dock 500 spänn dyrare även fast det är exakt samma produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Ah jag vet, verkar som netonnet har Sapphire kvar för 7890kr dock.

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

@Flopper: Men snälla, ta av dig AMD glasögonen. Du blandar ju äpplen/päron och gurka i samma korg.

Raytracing i realtid är något som inte AMD har något för ännu, så ja slår du på"RTX" så är det inte ens en tävling för det är något som inte Raedon 7 klarar av.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Datavetare

Något verkar AMD ha ändrat mellan 14 nm Vega och 7 nm Vega, för till skillnad mot Vega 64 presterar Radeon VII betydligt mer som förväntat i OpenCL när man ställer den mot GeForce (Nvidia behandlar OpenCL rätt styvmoderligt, deras prioritet för GPGPU är CUDA).

Detta är vad Phoronix (en webbplats som fokuserar på Linux) fick i sina OpenCL tester i genomsnitt, notera den brutala förbättring mellan Radeon VII och Vega 64.

Radeon VII är hela 52 % snabbare jämfört med Vega 64 över de OpenCL tester man körde.

Skrivet av Vangen:

Får hoppas drivrutiner förbättrar, jag menar Vega 56 och 64 blev ju bättre efter tiden.

Nog för att det är sant när man ställer Kepler mot samtida Radeon.

Men jämför man Vega 64 vs GTX 1080 vid lansering av Vega 64 med hur samma kort står sig nu är det ju i princip samma relativa prestanda (variationen är med råge inom den osäkerhet man får av att det inte är exakt samma titlar som testas).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Radeon VII på Anandtech

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Något verkar AMD ha ändrat mellan 14 nm Vega och 7 nm Vega, för till skillnad mot Vega 64 presterar Radeon VII betydligt mer som förväntat i OpenCL när man ställer den mot GeForce (Nvidia behandlar OpenCL rätt styvmoderligt, deras prioritet för GPGPU är CUDA).

Detta är vad Phoronix (en webbplats som fokuserar på Linux) fick i sina OpenCL tester i genomsnitt, notera den brutala förbättring mellan Radeon VII och Vega 64.
https://i.imgur.com/e5606oL.png
Radeon VII är hela 52 % snabbare jämfört med Vega 64 över de OpenCL tester man körde.

Nog för att det är sant när man ställer Kepler mot samtida Radeon.

Men jämför man Vega 64 vs GTX 1080 vid lansering av Vega 64 med hur samma kort står sig nu är det ju i princip samma relativa prestanda (variationen är med råge inom den osäkerhet man får av att det inte är exakt samma titlar som testas).

intressant, kanske kan det vara en dubblering av HBM2 som hjälper till med den ökningen?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

klår 2080ti i BFV dx12
för halva priset och slår du på RTX så är det inte ens en tävling
så varför nån skulle ens överväga ett 2080ti i stället som ger sämre prestanda speciellt med RTX påslaget är konstigt.
RTX är den säljande argumentet för 2080ti som krossas av Radeon 7 med den funktionen påslaget.
Kul att AMD går på med rätt pris för sina produkter

https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=47998&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Ironiskt nog är DX12 i BF1 oanvändbart
Helt meningslöst kort från AMD enligt mig. Sämre än 1080Ti/2080, drar mer ström, går varmare, låter mer och kostar lika mycket. Som om det inte var nog så släpps kortet ca. 2 år för sent.
Finns absolut ingen anledning att köpa Radeon VII förutom möjligen att man vill undvika att göda Nvidia. Men jag tycker heller inte AMDs grafiksida förtjänar någon försäljning med tanke på vilka stolpskott de levererat sedan 290/390-serien.

AMD måste sänka priset på detta omgående, dessa lanseringar får bara dem att framstå som idioter. Det AMD/ATi jag brukade köpa kort från erbjöd nästan alltid bättre pris/prestanda än konkurrenten. Jag tycker Nvidias 2000-serie är en flopp, men Radeon VII är snäppet värre.

Permalänk
Medlem

öppnas det för tredjeparts kylare så kan det här vara något, annars avvaktar jag tills priserna går ner.

Permalänk

Jag är lite nyfiken på hur undervoltningen påverkade det upplevda ljudet samt temperaturerna.

Av det jag läst ute på nätet så verkar det, enligt min högst subjektiva bedömning, som att vega-korten tenderar att ha lite "onödigt" hög förinställd spänning (även om det antagligen finns kort där detta är nödvändigt) för att uppnå sin målfrekvens.
Därför är det mycket intressant för de som är ute efter samma sak som jag, nämligen att bygga ett kompakt bygge med bra pris-per-krona-per-watt, så att säga.

Är detta möjligtvis något som författarna skulle kunna presentera för oss?

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Måste ge beröm för dx11/12 bästa resultat indexet! Saknat det tidigare (är det tech report som brukade använda det?), är ju det värdet som är absolut mest interessant, alltså att ta det värdet där kortet är snabbast! Mer sånt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, om man vill ligga under 60 fps normalt, två spel klarar 60 fps, några blir helt ospelbara.
I jämförelse tycker jag mitt 1080ti är på gränsen till för klent till 1440p i vissa titlar.

I ultra. Sen kan många leva med ett medel på 58 fps och minimum på 45. Alla är inte du.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Radeon 7 är ett blandat resultat, återigen så misslyckas AMD med stockkylaren även om det är en ny design, skulle kunna vara att Fläktarna är billiga kina byggen. Vissa spel så underpresterar kortet, förmodligen dåliga drivare, i andra som BF DX12 så kan det klå ett betydligt dyrare 2080ti.

Trevligt att ni har gjort en undervolt på Vega 7, Vega 64 tjänar en hel del på det också. synd att AMD valde att återigen lansera en produkt med för hög volt stock.

Priset är inte i min smak 8000kr är 3000kr för mycket för mig. då jag fick mitt vega 64 för hälften så är jag väldigt nöjd med det även om Refkylaren är en aning irriterande. jag inväntar Navi och ser hur det blir eller om lyckas göra ett kap.

De har inte alls misslyckats med den. Visst kan det finnas bättre lösningar men grundproblemet är effekten som skall ut från ett så litet chip.
Det är där du har problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nascend:

Msi är dock 500 spänn dyrare även fast det är exakt samma produkt

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske använder ett bättre klister på sina kort, som inte släpper efter ett halvår pgr utav värmeutvecklingen

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Triton242:

De har inte alls misslyckats med den. Visst kan det finnas bättre lösningar men grundproblemet är effekten som skall ut från ett så litet chip.
Det är där du har problemet.

Ja 54db är katastrof 290X hade 57db
2080 strix silent mode har 32db

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Synd att AMD tjurar på med sina hbm2 minnen, de är ju rätt dyra i jämförelse med gddr6..

Hade nog kunnat blivit ett helt annat pris på detta kortet med gddr6

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Avstängd

@Ceder_78: jo men dem kan inte använda GDDR6 med vega arkitekturen den är gjord för HBM2.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Allt jag skrev stämmer. Till och med i testet du länkar var R9 290x varmare, mer högljutt och hade något sämre prestanda än motsvarande Nvidia-kort i samma prisklass. Om något känns fel så är det att fortsätta definiera tillverkaren efter ett pris/prestanda-rykte som stämde för över 10 år sedan.

Här är mer negativt som du kan suga i dig!
https://youtu.be/v7-pdoriQOg
https://youtu.be/n9rhtSwAVfI

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja 54db är katastrof 290X hade 57db
2080 strix silent mode har 32db

Resultatet är en katastrof korrekt, men anledningen till resultatet ligger inte bara hos kylaren utan är en kombination storleken på chipet och effektuttaget vilket gör chipset mycket svårare att kyla.

2080 die size 754mm²
Radeon VII 331 mm²

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Meantek:

Ni borde börja testa renderingsprestanda i Premiere också, tycker jag.

Skrivet av Ronnie60:

Håller med men Davinci Resolve för min del:) LTT gör ju sånt redan och med tanke på hur många som streamar och lägger ut på tuben så borde det vara relevant:)

Skrivet av mill:

Några tester i Blender hade varit väldigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Utmärkta förslag för en ny artikel med mer fokus på produktivitet! Skriver ner.

Skrivet av Mimematis:

Hade Sweclockers inga problem med ostabila drivrutiner?
Hardware Unbocked samt Gamers Nexus rapporterar om mycket ostabila drivrutiner.

Vi stötte inte på några problem under de vanliga testerna.

Skrivet av sweisdapro:

Saknar en ljudmätning på undervoltningen, hade ju varit intressant att se hur mycket tystare kortet blev när det inte drar lika mycket

Skrivet av Svampungen:

Jag är lite nyfiken på hur undervoltningen påverkade det upplevda ljudet samt temperaturerna.

Av det jag läst ute på nätet så verkar det, enligt min högst subjektiva bedömning, som att vega-korten tenderar att ha lite "onödigt" hög förinställd spänning (även om det antagligen finns kort där detta är nödvändigt) för att uppnå sin målfrekvens.
Därför är det mycket intressant för de som är ute efter samma sak som jag, nämligen att bygga ett kompakt bygge med bra pris-per-krona-per-watt, så att säga.

Är detta möjligtvis något som författarna skulle kunna presentera för oss?

Hinner tyvärr inte komplettera med faktiska ljudmätningar idag, men siffrorna för fläktvarvtal och temperatur före och efter spänningssänkning finns representerade på överklocknings/undervoltningssidan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Något verkar AMD ha ändrat mellan 14 nm Vega och 7 nm Vega, för till skillnad mot Vega 64 presterar Radeon VII betydligt mer som förväntat i OpenCL när man ställer den mot GeForce (Nvidia behandlar OpenCL rätt styvmoderligt, deras prioritet för GPGPU är CUDA).

Detta är vad Phoronix (en webbplats som fokuserar på Linux) fick i sina OpenCL tester i genomsnitt, notera den brutala förbättring mellan Radeon VII och Vega 64.
https://i.imgur.com/e5606oL.png
Radeon VII är hela 52 % snabbare jämfört med Vega 64 över de OpenCL tester man körde.

Nog för att det är sant när man ställer Kepler mot samtida Radeon.

Men jämför man Vega 64 vs GTX 1080 vid lansering av Vega 64 med hur samma kort står sig nu är det ju i princip samma relativa prestanda (variationen är med råge inom den osäkerhet man får av att det inte är exakt samma titlar som testas).

Tror att Radeon 7 har höjt prestandan för FP64 rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |