Laine's ROG Freya – handbyggt chassi från idé till verklighet

Permalänk
Melding Plague

Laine's ROG Freya – handbyggt chassi från idé till verklighet

I en ny artikelserie går Laine steg för steg igenom byggandet av projektet ROG Freya. Följ med på en heltäckande resa från planering till konceptskisser och förverkligande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Sjukt fin guide, videon är även den 5/5 toasters, kanonkul!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
99:e percentilen

Grymt nice video, Laine! Jag satt som förtrollad. 60 fps bidrog säkert till det också!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Trevlig video och riktigt bra guide, inte utan att man blir sugen att försöka själv...

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Spännande, om man gillar sådant, vilket jag gör. Tack!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt stiligt! Underbart att se någon arbeta med aluminium för hand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt med den råa metallen, lackera inte skulle jag säga!

Permalänk
Medlem

Laine du fortsätter leverera som den kung du är!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt och skickligt utfört!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nope, ingen lack! Riktigt läckert. Förefaller gör sig bra mot mörka träslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt nice 5/5!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mind = Blown

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Mmm, det verkligen osar kunskap! ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Riktigt kul!
Har precis själv ritat upp ett chassi i Autodesk Inventor men strukturen är inte stabil så håller på att rita om det. Eftersom jag inte vet mycket om metaller och hur man bör sätta ihop allt kommer detta vara till stor hjälp!

Permalänk
Medlem

Fy fasen vad snyggt @laine

Otroligt imponerande, snygg video med! Wow!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Grymt hög nivå på dina saker som vanligt, bra jobbat!

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Rejäl tjocklek på material. 💪👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Din känsla för detaljer och hur du förverkligar dina ideér är enastående att beskåda! Kul att du tar det till videoformatet för det ger oss som dreglar över dina skapelser än mer inblick i arbetet bakom.

Om du hade bott i Örebro hade jag bönat och bett om att få göra något projekt tillsammans med dig!

Permalänk
Medlem

Fin grunddesign och roligt om man kan förverkliga egna konstruktioner med tillgång till verktyg mm.
Ser också att valet av moderkort följer egen insikt vad som räcker för kompakt bygge och maxad prestanda. Kul att du använder AutoCAD till rendering och ser att programmet genererar riktigt fina 3D bilder numera, hade något enklare layout med en tidigare version som man är utbildad inom (R10) men klart att det blir bättre.

Edit: Om man skulle kommentera något övrigt om komponentvalet så tror jag att 1200W nätaggregat är lite overkill och kan generera mer ljud än önskat då kylsystem är anpassad för höga laster, känner inte till om denna och är man sponsrad så spelar det nog ingen roll rent kostnadsmässigt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Supersnyggt! Men är det bara jag som får lite cringe känslor när första bilden man stöter på i artikeln visar ett chassi som känns smutsigt och dammigt

Permalänk
Proffsmoddare

Trevlig design på chassit och presentationen är en fröjd att följa!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare

Roligt att se så mycket respons och positiva reaktioner till samarbete av den här typen. Tack för feedbacken, jag hoppas att vi syns igen i nästa del av serien!

Vägg av svar
Skrivet av C4B12:

Sjukt fin guide, videon är även den 5/5 toasters, kanonkul!

Tack så mycket för hjälpen med filmen!

Skrivet av Alling:

Grymt nice video, Laine! Jag satt som förtrollad. 60 fps bidrog säkert till det också!

Tack så mycket, roligt att du tycker om det!

Skrivet av Sarakin:

Trevlig video och riktigt bra guide, inte utan att man blir sugen att försöka själv...

Bara kör på! Det finns ett par guider här på sidan och gott om duktigt folk som kan hjälpa till om du skulle köra fast.

Skrivet av yrfhar:

Spännande, om man gillar sådant, vilket jag gör. Tack!

Roligt att höra, tack så mycket!

Skrivet av Forsberg Customs:

Riktigt stiligt! Underbart att se någon arbeta med aluminium för hand!

Tack så mycket, det är nog ingenting mot ditt akrylarbete!

Skrivet av Swivl:

Snyggt med den råa metallen, lackera inte skulle jag säga!

Intressant! Rå insida och lackerad utsida, eller allting i rå/polerad metall?

Skrivet av Marticus:

Laine du fortsätter leverera som den kung du är!

Tack så mycket kompis, vi får ses snart igen!

Skrivet av mijiha:

Grymt snyggt och skickligt utfört!

Tackar! Jag hoppas att vi syns igen i del två.

Skrivet av NcLr:

Nope, ingen lack! Riktigt läckert. Förefaller gör sig bra mot mörka träslag.

Jaså, helt olackerad även på utsidan också? Eller lackerad utsida och rå insida?

Skrivet av Brodholm:

Riktigt nice 5/5!

Jag ger dig 5/5!

Skrivet av Dinoman:

Mind = Blown

Haha, roligt att du gillar det! Tack så mycket Dinoman fd. Dinoman.

Skrivet av StuntmanMike:

Mmm, det verkligen osar kunskap! ❤️

Roligt att höra, tack så mycket! Jag hoppas att nästa del binder samman det hela lite mer.

Skrivet av kolomakatita:

Riktigt kul!
Har precis själv ritat upp ett chassi i Autodesk Inventor men strukturen är inte stabil så håller på att rita om det. Eftersom jag inte vet mycket om metaller och hur man bör sätta ihop allt kommer detta vara till stor hjälp!

Jaså! Posta gärna en bygglogg i forumsdelen Modifikationer och egna konstruktioner, det finns garanterat fler än jag som är intresserad av att se vad du bygger på!

Om du vill veta mer om metaller så finns det massor med bra resurser på youtube. Jag har också försökt göra lite guider som täcker grunderna.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508296-guide-tillverk...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535030-tillverkning-a...

Skrivet av Deriveh:

Fy fasen vad snyggt @laine

Otroligt imponerande, snygg video med! Wow!

Tusen tack! Mycket roligt att höra!

Skrivet av Perkka:

Grymt hög nivå på dina saker som vanligt, bra jobbat!

Detsamma! Ghost-format i koppar innan det blev populärt, vem kan glömma det!

Skrivet av hakan78:

Rejäl tjocklek på material. 💪👍

Det är en påtaglig skillnad på slutprodukten med 5 och 10 mm mot fjuttiga 2 mm jag normalt använder, ska bli roligt att bygga vidare med rejälare material i framtiden.

Skrivet av ulanddanne:

Din känsla för detaljer och hur du förverkligar dina ideér är enastående att beskåda! Kul att du tar det till videoformatet för det ger oss som dreglar över dina skapelser än mer inblick i arbetet bakom.

Om du hade bott i Örebro hade jag bönat och bett om att få göra något projekt tillsammans med dig!

Wow, kul att höra! Tack så jättemycket för dina fina ord. Det vore kanske inte dumt att samla ihop ett gäng någon gång och bygga ett gemensamt projekt, där vi kan bidra med någon del var.

Skrivet av oceanic:

Fin grunddesign och roligt om man kan förverkliga egna konstruktioner med tillgång till verktyg mm.
Ser också att valet av moderkort följer egen insikt vad som räcker för kompakt bygge och maxad prestanda. Kul att du använder AutoCAD till rendering och ser att programmet genererar riktigt fina 3D bilder numera, hade något enklare layout med en tidigare version som man är utbildad inom (R10) men klart att det blir bättre.

Edit: Om man skulle kommentera något övrigt om komponentvalet så tror jag att 1200W nätaggregat är lite overkill och kan generera mer ljud än önskat då kylsystem är anpassad för höga laster, känner inte till om denna och är man sponsrad så spelar det nog ingen roll rent kostnadsmässigt.

Tackar! AutoCAD är ungefär lika hopplöst senast jag använde det 2010, som det var i början av 90-talet. Jag bytte över till Autodesk Inventor som är liknande i kommandon men med mycket bättre 3D-stöd och assemblies. Jag tror Fusion 360 är det nya nu, men har inte suttit mig ner med det ordentligt än.

Roligt att du nämner nätdelen, det var från början planerat att köra en 850W-version av Thor, men en kommunikationsmiss gjorde att ett 1200W hamnade här istället. Kanske orkar det med lite mer överklockning, även om ett 850W borde kunna driva nästan alla system känns det som. Jag har ingen aning om hur hungrig 9900K och 2080Ti kan bli om man verkligen försöker.

Skrivet av PsyCor:

Supersnyggt! Men är det bara jag som får lite cringe känslor när första bilden man stöter på i artikeln visar ett chassi som känns smutsigt och dammigt

Tack så mycket! Rå metall, särskilt helt obehandlad, är svår att styra över. När man beställer råvaran så får man vara nöjd om den är någorlunda rak och måtten stämmer med det man betalat för. Ytfinishen är alltid taskig innan lackering eller polering, och om jag slipar bort oxideringen i så tidigt skede riskerar jag att förorena metallen ytterligare innan lackeringen.

Skrivet av timpelay:

Trevlig design på chassit och presentationen är en fröjd att följa!

Tack så mycket, Tim! Roligt att höra!

Visa mer
Permalänk
Proffsmoddare

Vad har du som nästa "bra att ha sak" på din lista då? Dvs vad kommer efter svarven?

Kanske en liten kompakt manuell bockmaskin?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Intressant! Rå insida och lackerad utsida, eller allting i rå/polerad metall?

Jag är inte så insatt i alternativen får jag erkänna (och då är det extra intressant att följa såna här byggen och lära sig nåt) men tanken var att det skulle vara snyggt att behålla metall-looken vilket verkar se bra ut mot de sparsamt färgade komponenterna. Grovt polerad/borstad utsida kanske, något blankt men ändå med lite struktur?

Permalänk
Medlem

@Laine
Skrivet av NcLr:

"Nope, ingen lack! Riktigt läckert. Förefaller gör sig bra mot mörka träslag!

Jaså, helt olackerad även på utsidan också? Eller lackerad utsida och rå insida?"

Det beror Hur du tänkt lacka utsidan!? Ren metall ger ett rått, robust intryck som jag tycker passar bra med ROG temat. Men jag gillar rostiga, buckliga plåtar också, så kanske bör du inte lyssna på mig!

Vad du än gör så lacka bara inte i svart/rött. Blir too much imo!
Metall FTW!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Jag är inte så insatt i alternativen får jag erkänna (och då är det extra intressant att följa såna här byggen och lära sig nåt) men tanken var att det skulle vara snyggt att behålla metall-looken vilket verkar se bra ut mot de sparsamt färgade komponenterna. Grovt polerad/borstad utsida kanske, något blankt men ändå med lite struktur?

Precis borstad, det är jag en sucker av!

Makalöst bygge so far!

Permalänk
Inaktiv

grymt snyggt!