AMD Radeon VII bristvara i Europa på lanseringsdagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är om de flesta köpare av detta kort ens bryr sig om fps?
Jag gissar på ett imponerande kort för bearbetning av data på olika sätt.

AMD har ju försökt dämpa den efterfrågan genom att stänga av vissa funktioner, men visst känns det mer befogat att köpa kortet för tunga beräkningar än för spel.

Skrivet av FredrikMH:

... Det man kan förvänta sig av Navi är väl en energieffektiv krets på 7nm. Men att det rör sig om flaggskeppsmodeller vet vi inte?
Denna releasen och avsaknaden av läckt information om att Navi blir flaggskeppsmodeller kan man argumentera talar emot det. Om man vet att man ska lansera en väldigt bra produkt senare under året, ...

Skrivet av IcedEarth:

Navi kommer inte vara något flaggskepp detta år. Radeon VII är.

Mina egna spekulationer och förväntningar:
1. Den mest kraftfulla Navi-modellen som släpps i första omgången (i sommar) kommer prestandamässigt att vara strax bakom Radeon VII, men mycket billigare.
2. Navi skulle släppas ungefär nu, men har drabbats av försening, därför valde AMD (motvilligt) att släppa Radeon VII.
3. Navi modeller med lägre prestanda kommer också tidigt, och dessa kommer att säljas i stora volymer. Navi-familjen blir därmed AMDs "flaggskepp" sett till genererade intäkter och vinst.
4. Senare, möjligen redan före årsskiftet, kommer även ännu kraftfullare Navi-modeller som ger RTX 2080Ti en kamp (om det inte blir KO direkt). Den begränsande faktorn för hur kraftfull man kan göra en GPU med modulära Navi blir huvudsakligen effektförbrukning och sammanhängande värmeutveckling. Om AMD lyckas göra Navi energieffektivare än Radeon VII kommer de sannolikt att ta tillbaka prestandatronen från Nvidia, i alla fall tills Nvidia kommer med Turings efterföljare.

Skrivet av Aldric T:

Så om AMDs uppfattning om efterfrågan inte är högre än 5000 kort worldwide, då tycker jag man i vart fall kan börja fundera. ... Tror inte AMD på sin egen produkt?

AMD vet att Radeon VII inte kommer att vara en kassako för dem, utan snarare en kostnad som ökar med antalet sålda exemplar.
Priset är hårt pressat för att alls ge kortet ett existensberättigande på marknaden, men samtidigt högt nog för att lyckas avskräcka de flesta.
AMD vill hellre sälja Navi och Polaris än Radeon VII!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag förväntar mig inte att Navi ska vara denna revolution som en del spekuleras om utan förväntar mig ett polaris på 7nm med förbättrad uncore med bättre strömspar.
Navi är fortfarande GCN och lär prestera därefter även om jag kan tänka mig att lite nya funktioner från next-gen som förbättrad strömspar dyker upp.

Det låter som om du beskriver vad jag sett spekulerats om Navi12 (eller navi10_Lite eller tidigare Navi14) som iofs är GCN, då den är listad under Gfx9. Det är dock troligt att den kommer ha färre CU per shader engine och på så sätt få ut mer prestanda per CU. Arbetet började med Vega där de annonserade IWD:n som skulle klara av att gå över 4 shader engines. Jag har en känsla av att de inte kommer nämna IWD:n idag.

Navi10 och Navi20 är jag dock osäker på om det egentligen är GCN. Samma person som först gick ut med namnet Radeon VII 4 veckor innan släppet (och att AMD skulle tala om Vega2,Ryzen 3000 , Ryzen 3000 mobile under CES) skriver att de är inte GCN utan en ny arkitektur (och om det är en ny arkitektur så är det troligaste valet super-simd).

Senaste informationen om release säger inget om ett Navi12 dock, så de kanske kör all in på Navi10?

Skrivet av Snubb1:

Går man tillbaka några år så spekulerades det att tensor cores skulle komma med navi något som inte känns troligt nu.

Läser man igenom AMD:s super-simd patent och en forskningsrapport om att implementera hårdvaruaccelererad path tracing så framgår det rätt så klart att deras filosofi handlar om att återanvända saker och använda så lite area/energi som möjligt. Visst, NVIDIA har sina tensor cores, men de fungerar endast i ett switched mode där bara de är aktiva. Jag tror inte AMD kommer expandera area per CU med 54% som NVIDIA gjorde med Turing, utan fokuserar på att konkurrera med mindre area/lägre priser.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Flaggskepp skulle jag inte kalla det utan det är kommande Navi som blir. Det här är mer en "OK då för fan"-produkt då investerare och tech-sidor tjatat om att de måste släppa. Vega II var aldrig tänkt för konsumenter.

Vad gäller priset så säljer de ju med förlust så tror mer det har med att göra att tillverkningskostnaden är svinhög och de har inte råd att subvensionera mer än såhär.

Konstig lansering blir det absolut. Men "början till slutet för Radeon"? Nä. "Flaggskepp"? Nä.

Men herregud läs på...Navi ersätter Polaris som är mellansegment.
Radeon VII är Vega2 som ersätter Vega.
Alltså är Radeon VII flaggskeppet!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men herregud läs på...Navi ersätter Polaris som är mellansegment.
Radeon VII är Vega2 som ersätter Vega.
Alltså är Radeon VII flaggskeppet!

Vi får väl se. Jag tycket det känns skumt att vega, som då är flaggskeppet enligt din åsikt inte har Ray Tracing men Navi, som är "mellansegmentet" enligt din åsikt, kommer att ha det. Det blir en extremt konstig prodiktsegmentering i så fall.

Sedan känns det också fel att ett "flaggskepp" endast når upp till 2080-prestanda, fast utan Ray Tracing, och till samma pris, med kass tillgänglighet.

Nej det går inte ihop. Jag tror Navi kommer prestera bättre än Vega II när den kommer. Det är trotts allt en helt ny arkitektur vi snackar om här nu va. Vega II är fortfarande lökiga GCN medans vega har ny arkitektur. Så "herregud läs på" kan du vara själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Navi som kommer i år är mellansegmentet som jag förstod det. Adored TV visade denna han verkar ha lite kontakter på AMD.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/a3fuau/amd_nav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi får väl se. Jag tycket det känns skumt att vega, som då är flaggskeppet enligt din åsikt inte har Ray Tracing men Navi, som är "mellansegmentet" enligt din åsikt, kommer att ha det. Det blir en extremt konstig prodiktsegmentering i så fall.

Sedan känns det också fel att ett "flaggskepp" endast når upp till 2080-prestanda, fast utan Ray Tracing, och till samma pris, med kass tillgänglighet.

Nej det går inte ihop. Jag tror Navi kommer prestera bättre än Vega II när den kommer. Det är trotts allt en helt ny arkitektur vi snackar om här nu va. Vega II är fortfarande lökiga GCN medans vega har ny arkitektur. Så "herregud läs på" kan du vara själv.

är det bekräftat att Navi ska ha den dära hybrid arkitekturen som sägs komma dvs Vliw/gcn? Hade för mig att även Navi skulle vara gcn och produkten efter skulle ha den nya, eller?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är det bekräftat att Navi ska ha den dära hybrid arkitekturen som sägs komma dvs Vliw/gcn? Hade för mig att även Navi skulle vara gcn och produkten efter skulle ha den nya, eller?

Vad jag läst så ska första iterationen, alltså "Navi 1" eller vad man ska säga, ha hybriden ja, men bättre IPC än endast GCN. kollade såklart efter textkällor nu men hittar inget, så jag kan inte verifiera var jag läst det, så ta det med en valfri mängd salt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kl 15:00 lyfts NDAn

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Frågade Inet om de skulle få in några kort till idag som man kan köpa, fick detta svar:

"Inte riktigt än som det ser ut just nu, så fort vi har mer information om tillgänglighet och prissättning kommer vi dock lägga upp lite kort för bokning på hemsidan"

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Har pratat med en av dom stora distributörerna och dom skulle inte få in några kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kl 15:00 lyfts NDAn

"Spoltjut i testexemplaret" intensifieras...

Permalänk
Medlem

Hur skall man kunna se om det finns intresse om man bara skickar ut runt 50 exemplar till Sverige och 100 exemplar till UK? Det här är en ren papperslansering och inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi får väl se. Jag tycket det känns skumt att vega, som då är flaggskeppet enligt din åsikt inte har Ray Tracing men Navi, som är "mellansegmentet" enligt din åsikt, kommer att ha det. Det blir en extremt konstig prodiktsegmentering i så fall.

Sedan känns det också fel att ett "flaggskepp" endast når upp till 2080-prestanda, fast utan Ray Tracing, och till samma pris, med kass tillgänglighet.

Nej det går inte ihop. Jag tror Navi kommer prestera bättre än Vega II när den kommer. Det är trotts allt en helt ny arkitektur vi snackar om här nu va. Vega II är fortfarande lökiga GCN medans vega har ny arkitektur. Så "herregud läs på" kan du vara själv.

Beror ju lite på vad man sätter för betydelse på ordet "flaggskepp" men det är iaf troligt att Radeon VII blir både AMDs dyraste och högst presterande (konventionell rendering) grafikkort - som de släpper i år. Dyrast och högst prestanda är ju rätt typiska flaggskepps-epitet, behöver ju inte betyda att produkten som sådan är överdrivet imponerande...

Att sen arkitekturen Navi är en (förhoppningsvis) bättre arkitektur är en annan sak, AMDs framtid eller comeback möjligen. Räcker väl gott det, skulle de få fram "dödare" av RTX2070 och nedåt så har de ju ändå fått till nått väldigt bra; för större delen av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har pratat med en av dom stora distributörerna och dom skulle inte få in några kort.

Rätt tragiskt måste man ändå säga då Lisa Su sa det skulle finnas kort att köpa!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

@IcedEarth: Klickar man på produkterna på AMD's sida så länkas man till deras svenska, rekommenderade återförsäljare..

Jag såg då inget Inet med där ialf ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

@IcedEarth: Klickar man på produkterna på AMD's sida så länkas man till deras svenska, rekommenderade återförsäljare..

Jag såg då inget Inet med där ialf ^^

Har pratat med Alina, Komplett, Dustin och Inet.

Dessa vet inget om Radeon VII eller när man kan köpa den.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Har pratat med Alina, Komplett, Dustin och Inet.

Dessa vet inget om Radeon VII eller när man kan köpa den.

🤣

#17775901

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Mina egna spekulationer och förväntningar:
1. Den mest kraftfulla Navi-modellen som släpps i första omgången (i sommar) kommer prestandamässigt att vara strax bakom Radeon VII, men mycket billigare.
2. Navi skulle släppas ungefär nu, men har drabbats av försening, därför valde AMD (motvilligt) att släppa Radeon VII.
3. Navi modeller med lägre prestanda kommer också tidigt, och dessa kommer att säljas i stora volymer. Navi-familjen blir därmed AMDs "flaggskepp" sett till genererade intäkter och vinst.
4. Senare, möjligen redan före årsskiftet, kommer även ännu kraftfullare Navi-modeller som ger RTX 2080Ti en kamp (om det inte blir KO direkt). Den begränsande faktorn för hur kraftfull man kan göra en GPU med modulära Navi blir huvudsakligen effektförbrukning och sammanhängande värmeutveckling. Om AMD lyckas göra Navi energieffektivare än Radeon VII kommer de sannolikt att ta tillbaka prestandatronen från Nvidia, i alla fall tills Nvidia kommer med Turings efterföljare.

Mr. Horoskop

Problemet jag har med dina teorier är att då sitter AMD på fin hand, men ger ingen hint om att så är fallet. Man borde vara hetare på gröten i så fall och prata om Navi som arkitektur, hur mycket prestanda/watt och prestanda/krona man kommer att få. För det hade bromsat Nvidias försäljning nu.

Jag minns hur medlemmar på Sweclockers hypade upp Polaris-lanseringen till helt orimliga nivåer. Alla satt på helspänn och sen kom besvikelsen. Döm om min förvåning att samma personer då säger "AMD har aldrig sagt att de skulle konkurrera i toppsegmentet!" och går till försvar. Helt rätt, de hade inte sagt någonting. Samma situation just nu.

Jag är försiktigt hoppfull bara.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

...Längre?
"Men om en halvtimme, då finns det i vårt sortiment...igen".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

OM man lägger den i önskelistan kan man se att priset är 8.490,00 och de har 2 i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

OM man lägger den i önskelistan kan man se att priset är 8.490,00 och de har 2 i lager...

Du kan även lägga det i kundkorgen med ena länken i den tråden och beställa den.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Antagligen slut nu

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Du kan även lägga det i kundkorgen med ena länken i den tråden och beställa den.

Jag lade min i lager från önskelistan, "Reserverad (I lager)"

Permalänk
Medlem

Är det 1500 som gäller?

Dags för f5 eller låta tangentbordet vila?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Är det 1500 som gäller?

Dags för f5 eller låta tangentbordet vila?

Risken finns *host* att de redan är slutsålda ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Har pratat med Alina, Komplett, Dustin och Inet.

Dessa vet inget om Radeon VII eller när man kan köpa den.

Finns på Inet i varje fall.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett Sapphire Radeon VII precis. Snyggare utan etiketter på fläktarna. Det ska in i mitt Ghost S1.

Edit: Har redan återkallat min order. En snabb kontroll på nätet gav enhälliga uppgifter om värmeproblem

Permalänk
Medlem

När kommer kortet kunnas köpas? Är 7 feb nu men ser inte kortet på en enda hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag vill också att AMD ska lyckas, men nu tycker jag nog att du plockar argument ur tomma intet för att försvara företaget. 5000 kort är 5000 kort och inte någon speciellt inspirerande lansering, hur gärna vi än vill att det ska finnas goda orsaker som t.ex att annat med högre lönsamhet måste byggas först.

Bara för det är 5000kort nu betyder det inte att det blir 5000kort totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb