Throwback Thursday – Intel återkallar samtliga moderkort för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – Intel återkallar samtliga moderkort för Sandy Bridge

Kort efter lanseringen av Sandy Bridge drabbades Intel av ett bakslag. Företaget tvingades återkalla samtliga moderkort för processorfamiljen då styrkretsarna var defekta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Throwback thursday? Jag sitter fortfarande på en i5-2500K, finns ingen större anledning för mig att byta med mina typer av spel (läs: gubbvarning deluxe)!

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Minns inte händelsen själv, men väldigt intressant att läsa om. Verkar ha varit en fuckup av episka proportioner.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Haha, min 2600K rullar på starkt som media/spelserver än idag. Long live the king!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Min 2500K fick leva ända till Black Friday 2018 och ja... Fick skicka tillbaka mitt moderkort till Inet när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg detta. Montera ner hela datorn igen och sedan skicka in moderkortet och få ett nytt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hade "turen" på min sida och samlade fortfarande ihop pengar för att köpa nytt system, så de nya fixade moderkorten hade hunnit rulla ut i butiker. En vän till mig @Peatear, hade inte lika stor tur vill jag minnas, och fick sitta utan dator ett tag

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Snusfri

Fick byta ut mitt Sabertooth P67 utan knussel och körde det tillsammans med min 2600K från release till januari 2018.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt moderkort (ASRock P67 Extreme 4) från inet sen skickade jag in det gamla. Bytte för några veckor sedan, inte för att det direkt behövdes. Dock kommer den gamla datorn få leva vidare, får se till exakt vad.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag sket i att byta moderkortet. Det var ett Asus P67 någonting. Fick returlappar och allt hem men brydde mig inte om det.

Detta moderkort samt trotjänaren 2500K rulla på hemma hos mig tills augusti 2017 då jag till slut uppgraderade. Hade aldrig några negativa effekter vad jag märkte av.

Permalänk
Medlem

Har min sekundära burk med 2600k och ett defekt moderkort med icke fungerande sata i drift fortfarande. Visste om det men brydde mig inte om att byta ut det när det begav sig, hade bara CD-spelaren på den SATAn som gav upp och den skulle ändå ut förr eller senare .

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Minns att jag var i full fart att köpa ny dator när detta problemet kom, så fick bli att vänta tills problemen var fixade vilket var lite små trist
Men använde min 2600k tills December 2018, och den rullar numera vidare hos min brors unge där den mest används till Minecraft. Still going strong!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag köpte processor och moderkort nya och direkt vid lanseringen. Kanske blir Zen 2 äntligen nästa tillfälle. Förhoppningsvis utan något defekt dock.

Permalänk
Medlem

2600K, sämsta produkten ever för Intel, de gjorde ett alldeles för bra jobb med den

Permalänk
Medlem

Min 2600k rullar på än i min dator, inga problem. Men minns att jag läste om detta, och har B3 på mitt moderkort så ja satt nog still i båten och väntade lite. Uppgraderade från en Q6600 har jag för mig

Skrivet av Limpanax:

2600K, sämsta produkten ever för Intel, de gjorde ett alldeles för bra jobb med den

Hehe ja, men bästa ja köpt efter min celeron 300A som ja klocka från 300mhz till 450

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
ASUS Nordic

Minns exakt var jag befann mig på kontoret när @Dimestam ringde för att få en kommentar på Intels press release. Jag hade inte nåtts av infon och trodde självklart att han skämtade först.

Det var en kaotisk period. Som hade kunnat vara ännu mera kaotisk och oviss för användarna, om SweClockers inte hade varit så effektiva med att samla in information från olika parter i branschen och sedan få ut den till användarna – mer eller mindre i realtid. Det var och är mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

Efter strulet med nForce var jag klok nog att vänta in nya kort med B3-stepping innan jag uppgraderade min dator.
Den 2500K på AsRock Z68 som jag köpte då används fortfarande flitigt, men nu hemma hos en kollega till mig.

Permalänk

Minns den mycket väl. Skaffade ett Asus Maximus Extreme med 2600K. Blev uppskjutet typ 3 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Påverkades av detta lindrigt själv då jag köpte min tidigare 2600K och moderkort några veckor innan återkallelsen. Dock skötte Inet returen och utbytet av moderkortet snabbt och smidigt så jag var inte utan dator många dagar.

Hårdvaran finns kvar inom familjen då sonen tagit över och spelar Minecraft på den

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jo det här minns man, Inet skötte det här väldigt bra tycker jag:D

Permalänk
Medlem

Mitt (baserat på lite fakta och mycket rön) intryck var att

1) Det påverkade inte Sata 6Gbit-portarna, vilket det fanns två st av. Så var man snål med antal hårddiskar kunde man ev. klara sig. DOCK så var detta 2011 och det var populärt att fylla alla 8 vaggorna man hade i chassit

2) 5% sannolikt var en underdrift.. Men min pool av data är inte tillräckligt stor för att påstå något bestämt. Jag har bara hört av från ett par "testpiloter" som satt kvar med dessa moderkort och de rapporterade iaf att deras 3Gbit/s-portar alla fallerade med tiden.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vilken panik jag hade när jag fick höra detta. Hade precis köpt min första rigg med 2600k och ASRock P67 extreme 4.
Men jag valde faktist att ha kvar moderkortet med felet då jag inte orkade vänta på ett att byta ut med !
Funkade galant i flera år då jag bara körde 2 hårddiskar i datorn och inte använde de påverkade Sata kontakterna!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med 2500k och ingen anledning att byta den än.. när den börjar bli lite seg får man väll klocka upp den nån ghz så räcker den nog stund till skulle jag tro, men zen2 kanske gör så att man öppnar lädret igen.

Permalänk
Medlem

Trots ovan bakslag.
SB klart bästa från Intel på senare tid. Lätt topp 3 genom historien.

Permalänk
Medlem

Jag hade moderkortet på bilden, Gigabyte P67A UD7. Skickade aldrig tillbaka mitt för byte då jag inte ville vara utan dator och tack och lov höll det under de fem år jag hade kortet utan problem.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Teddis:

Mitt (baserat på lite fakta och mycket rön) intryck var att

1) Det påverkade inte Sata 6Gbit-portarna, vilket det fanns två st av. Så var man snål med antal hårddiskar kunde man ev. klara sig. DOCK så var detta 2011 och det var populärt att fylla alla 8 vaggorna man hade i chassit

2) 5% sannolikt var en underdrift.. Men min pool av data är inte tillräckligt stor för att påstå något bestämt. Jag har bara hört av från ett par "testpiloter" som satt kvar med dessa moderkort och de rapporterade iaf att deras 3Gbit/s-portar alla fallerade med tiden.

Kan bara instämma med det sista. Av de "defekta" moderkort jag körde vidare i olika sammanhang avled 100 % med tiden. Inte ett enda hade pålitliga portar till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att Intel skötte det hela relativt snyggt. "It's not a bug, it's a feature!", var ju annars mantrat för den eran, så det här skötte det faktiskt bra.

Jag hade då som nu AMD så drabbades inte men har ett par polare som drabbades. De skickade aldrig tillbaka produkterna dock, men använde heller inte 3GB/s-portarna så de märkte inte av problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Minns det här som det var igår och att många viftade bort det som om det inte fanns något att oroa sig över. Så här några år senare har det varit en minst sagt blandad kompott av hur det gick för de som satte kvar på moderkort med B2-revisionen av styrkretsarna, men oron verkar i vilket fall inte ha varit obefogad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mitt gamla asus p67 sabertooth hade ett känt problem med att den boots om sig ett par gånger vid uppstart, och sleep mode funkade inte.

Tyvärr fick jag inget nytt av komplett utan fick leva med dessa smått störande problem de 7 år jag ägde kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

8 år?

Fan vad gammal man känner sig..

Men detta minns jag trots att min kunskap om datorer då var mindre än vad det är idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil