Microsoft Game Studios blir Xbox Game Studios – fortsatt fokus på PC och konsol

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Game Studios blir Xbox Game Studios – fortsatt fokus på PC och konsol

Microsoft meddelar att spelavdelningen Microsoft Game Studios nu byter namn till Xbox Game Studios. Detta ska dock inte påverka företagets uttalade satsning på PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

För att den ena kostar en bråkdel av den andra? Alla i världen kan inte punga ut 20k för att spela spel.

Två helt olika marknader. Men de behöver bara utveckla för en plattform o göra en enkel konvertering så når de båda. Tror inte PC konkurrerar så mycket med konsol på det globala planet. Mest här i välbärgade Sverige kanske?

*PS, Xbox One har sålt mer än 360. Sen har den gått sämre gentemot ps4 jämfört med 360 vs ps3. Kanske det du menade? Men att bara säga att den var mer framgångsrik är nog inte helt korrekt. En komplex fråga med många svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

För att alla kanske inte kan eller vill spela på PC.

Microsoft är ju också ägare utav Windows så det är inte konstigt att dom lanserar till både konsol och PC med sina spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äntligen ett steg i rätt riktning. Exklusiva spel är inget man ska stödja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För att den ena kostar en bråkdel av den andra? Alla i världen kan inte punga ut 20k för att spela spel.

Två helt olika marknader. Men de behöver bara utveckla för en plattform o göra en enkel konvertering så når de båda. Tror inte PC konkurrerar så mycket med konsol på det globala planet. Mest här i välbärgade Sverige kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Vangen:

För att alla kanske inte kan eller vill spela på PC.

Microsoft är ju också ägare utav Windows så det är inte konstigt att dom lanserar till både konsol och PC med sina spel.

Tittar vi på försäljningen då Xbox 360 var den enda som fick spelen och med Xbox One som delar med PC så ser vi att Xbox One halkar efter rejält i försäljning. Rimligt att det finns en korrelation. T.ex, jag avstod från en Xbox One som f.d. Xbox 360-ägare just av denna anledning.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

Därför Phill Spencer har sagt att Microsoft ska börja fokusera mer på PC och Microsoft har ett system i vissa spel som ger dig tillgång till spelet på både Windows 10 och Xbox ifall du köper spelet, tex när jag köpte Gears of War 4 så fick jag det både på PC och Xbox, Och ditt Windows Game pass fungerar även som ditt Xbox game pass, allt hör ihop. Att ha Windows 10 och Xbox connectad med varandra är väldigt smart utav Microsoft.

Sen att Nintendo och Playstation tex har haft bättre spel än Xbox har mer att göra med att Microsoft varit dåliga på att hyra in studios till Xbox och Microsoft PC att göra spel för deras platformar.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För att den ena kostar en bråkdel av den andra? Alla i världen kan inte punga ut 20k för att spela spel.

Två helt olika marknader. Men de behöver bara utveckla för en plattform o göra en enkel konvertering så når de båda. Tror inte PC konkurrerar så mycket med konsol på det globala planet. Mest här i välbärgade Sverige kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket vanligare med pc lösningar än man kan tro vs konsoller i länder som Ryssland och Brasilien då det ofta är mycket dyrare än i Sverige pga importkostnader på spelkonsoler/elektronik från väst i länderna.
Det kan ibland vara tusentals kronor dyrare än i Sverige samtidigt som man tjänar väldigt mycket mindre pengar.
Även vanligare med piratkopiering också då även spelen är dyra förhållandevis och då är PC enklast, många crack-grupper kommer från mindre välbärgade nationer.

http://www.globalbrandprices.com/rankings/PlayStation_4/

Permalänk
Medlem

@Vangen: Bara bra att de fokuserar på båda och satsar på crossplay, tror i framtiden kommer de bara vara en tjänst för gameing som kommer streama direkt till en monitor/tv där du väljer abonemang efter vilken hårdvara du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

För att spelen är anpassade efter konsoll och inte PC?

Permalänk
Medlem

Man vet att allt som heter 'Xbox' är fokus på PC

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

Vill du främja att de ska tänka mer anti-konsument eller hur menar du? Köper du deras spel så köper du deras spel, oavsett om du gick med PC/Windows eller Xbox så är det ju en vinst.

Jag tror det var en rad andra anledningar som gjorde Xbone mindre populär. Kass presentation direkt i start, dåliga exklusiva titlar, release av konsolen i konstiga etapper medan PS4 fanns tillgängliga överallt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

Eh, nä. Anledningen till att One inte var lika framgångsrik är för att Sony hade och har så otroligt många fler exklusiva studios och bra spel.
För att kunna spela med bättre grafik och fps krävs det dels att du har en dator som kostar det femdubbla, för det andra behöver du ha någon form av baskunskap för att lista ut vad du behöver (alla känner inte någon som är bra på datorer).

I en familj så har du antagligen mer än ett barn, andelen spel som går att spela med enkelhet för två spelare är klart större än på PC.

Det enda du behöver göra med konsol är att ladda ned uppdateringar till själva konsolen och spelen, du slipper att mecka med diverse andra drivrutiner och olika program som skapar problem med varandra. Spelen ingår dessutom till både Xbox och PC, ett argument till att kanske skaffa en xbox är ju om de får tillräckligt många/starka exklusiva titlar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

Förstår mig inte på er som ber om att spelen ska vara exklusiva. Du vill alltså tvingas köpa en konsol du egentligen inte behöver för att sedan spela spelen med sämre grafik och fps än vad du annars kunnat göra? Varför ber ni om detta?

Microsoft bryr sig uppenbarligen inte bara om att sälja så många konsoler som möjligt utan dom vill även stärka Windows som OS och Xbox familjens position på marknaden.

För oss spelare är det ju bara en positiv sak att deras spel även går att spela på PC. Jag har b la köpt FH3 och GoW4 vilket jag aldrig hade gjort om det bara fanns till Xbox One, jag hade inte köpt Xbox One.

Dessutom har ju Microsoft åtminstone i början och en bit in sagt att One är snabbast säljande Xbox konsolen hittils, osäker på hur det ser ut just nu dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Stort misstag att fokusera på PC också, därför 360 var mer framgångsrik än One. Varför ska jag köpa en konsol när alla dess "exklusiva" titlar även finns på PC med bättre grafik och FPS?

Xbox 360 var inte mer framgångsrik på grund av en sådan sak. Särskilt inte när bara så många Xbox-spel finns till PC och då med krav på Windows 10 och, i allt fler fall, Microsofts egen marknadsplats. Xbox 360 var mer framgångsrik tack vare kombinationen av framgångsrika, heta titlar och tiden när konsolen släpptes.

Jag minns diskussionerna även på Sweclockers runt förra konsolgenerationens storhetstid när det rådde en sorts domedagsstämning för PC när utgivare ständigt ratade PC. Sedan vände trenden och PC drog in mest pengar för de stora utgivarna år efter år igen. Sedan dess har konsolexklusivitet fallit lite ur tiden.

Det finns ingen motsättning mellan PC och konsol. Olika system för olika ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Eh, nä. Anledningen till att One inte var lika framgångsrik är för att Sony hade och har så otroligt många fler exklusiva studios och bra spel.
För att kunna spela med bättre grafik och fps krävs det dels att du har en dator som kostar det femdubbla, för det andra behöver du ha någon form av baskunskap för att lista ut vad du behöver (alla känner inte någon som är bra på datorer).

I en familj så har du antagligen mer än ett barn, andelen spel som går att spela med enkelhet för två spelare är klart större än på PC.

Det enda du behöver göra med konsol är att ladda ned uppdateringar till själva konsolen och spelen, du slipper att mecka med diverse andra drivrutiner och olika program som skapar problem med varandra. Spelen ingår dessutom till både Xbox och PC, ett argument till att kanske skaffa en xbox är ju om de får tillräckligt många/starka exklusiva titlar.

Så du medger att en konsol måste ha exklusivitet för att vara framgångsrik men du motsätter dig ändå? Jag hänger inte riktigt med. Tror du PS4 hade varit lika framgångsrik om varenda PS4-exklusiva spel hade varit tillgängligt på PC också?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Så du medger att en konsol måste ha exklusivitet för att vara framgångsrik men du motsätter dig ändå? Jag hänger inte riktigt med. Tror du PS4 hade varit lika framgångsrik om varenda PS4-exklusiva spel hade varit tillgängligt på PC också?

Nej, då missförstod du mig. Jag förde fram varför Xbox One inte var lika framgångsrik som sin föregångare. Att satsa på PC ser jag bara som en fördel. Sony har inte världens mest använda operativsystem för datorer, så även om jag inte tror att de hade varit en enorm förlust för Sony att släppa på PC också så har de mer att förlora ån MS

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Så du medger att en konsol måste ha exklusivitet för att vara framgångsrik men du motsätter dig ändå? Jag hänger inte riktigt med. Tror du PS4 hade varit lika framgångsrik om varenda PS4-exklusiva spel hade varit tillgängligt på PC också?

Sony & Nintendo måste ha exklusiva titlar för de har endast konsoler att sälja på.
Vad bryr sig MS om ifall de säljer på Xbox eller PC? Pengar som pengar.
Dessutom om de kan erbjuda en bättre deal (multiplatform) så ökar chansen att ta marknadsandelar från konkurrenterna.
Win för MS, Win för konsumenten.

Min fråga till dig är vartifrån du fått idén att MS förlorar pengar på att göra så här?
Eller idén att MS främsta mål är att sälja så många Xbox som möjligt?
Deras mål, precis som övriga aktörer, är att knyta en långvarig kundrelation / revenue-stream och säkra marknadsandelar.
Tycks i all fall mig att deras nuvarande strategi ligger helt i linje med dessa mål.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

"Max Booty" - kanske världens bästa namn någonsin? Om man är lika barnslig som jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vill du främja att de ska tänka mer anti-konsument eller hur menar du? Köper du deras spel så köper du deras spel, oavsett om du gick med PC/Windows eller Xbox så är det ju en vinst.

Jag tror det var en rad andra anledningar som gjorde Xbone mindre populär. Kass presentation direkt i start, dåliga exklusiva titlar, release av konsolen i konstiga etapper medan PS4 fanns tillgängliga överallt.

Sony’s fula PR trick i början var att alla fick för sig att PS Plus skulle ingå likt i Ps3. Många som blev chockade när de fick se att de fick mata in sitt kreditkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Miljontals dollar för att byta från Microsoft till Xbox Game Studios. Välspenderade pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Möjligt dom gör det för att bryta loss det från MS. Det har ju varit uppe på tapeten några gånger förr.
Så xbox ska bli sitt eget självständiga företag.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.