AMD Radeon VII bristvara i Europa på lanseringsdagen

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite tröttsamt nu med alla lösa rykten som folk hjärndött hoppar på.

Lite som när man påstod att Vega 64 aldrig kommer att säljas för under 5000kr eller att Radeon VII bara skulle säljas i 5000 exemplar.

Permalänk
Hjälpsam

Är som sagt bara rykten, så vi vet inget ännu.
En sak vet jag dock, om det efter några veckor, visar sig att tillgången blir god, kommer ingen som hakat på ryktet skriva,
- "Ok jag hade fel, tar tillbaka vad jag skrev, skall inte ta rykten som sanningar i framtiden".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Säkert rätt dåligt utbyte.
Jag tror amd använder radeon 7 för att "provköra" 7nm i hyfsade volymer. Genom att producera ett kort som kommer säljas i relativt låga volymer nu kommer man lära sig mycket vilket gör årets större 7nm utrullningar smidigare.

Om jag har rätt får jag aldrig veta, men det har historiskt sett skitit sig mer än en gång när företag i halvledarbranchen gått all in med en hel portfölj nya produnter på ny nod. Och nu är amd på väg att dynga ut hela sitt jäkla sortiment på 7nm, så varför inte börja här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD tror kanske att det finns bra med chans att mottagandet blir ljummet. Ett kort som släpps med ca 1080Tis spelprestanda och pris MEN kommer till marknaden två år senare. Det ska vara specifika GPGPU-områden där det kanske blir poppis men dessa ska alltså ha anledning att inte köpa ett pro-kort så marknaden där kanske blir jättenisch också.

Så jag hade heller inte försökt fylla lagrena med dessa kort förrän jag sett efterfrågan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Ja långsökt minst sagt; då det var känt att nVidia tryckt in massa RT-cores i RTX-korten så att korten blir så stora och dyra att t.ex. RTX 2070 för $329 (GTX 970) var ren fantasi. Sen så 2014 fanns det en viss tryck från Radeon, numera är det mest bara i mellansegmentet som det råder någon form av konkurrens.

Du får det att låta som det vore en naturlag.

Skrivet av Ryzer:

Komiskt ändå, var är alla som sa att AMD inte gjorde som Intel/ Nvidias papperslandseringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du igång igen?

Skrivet av Pepsin:

1. Rapporter om att AMD Radeon VII blir bristvara

2. AMD dementerar ryktena och säger att AMD Radeon VII inte blir bristvara

3. AMD Radeon VII blir bristvara. Precis ingen är förvånad.

Varför är AMD:s grafikdivision så fruktansvärt inkompetent, falsk och klantig, när deras CPU division numera sköter sig så otroligt bra?

Kolla källan. Denna person har haft fel tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

När släpps testet idag? Vid 18?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: NDA brukar även innehålla även att man inte får säga när NDA släpps så det lär du inte får något svar på. 15.00 brukar vara en tidpunkt som varit gångbar genom åren vid andra släpps. Så det kan vara en gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Aka_The_Barf: NDA brukar även innehålla även att man inte får säga när NDA släpps så det lär du inte får något svar på. 15.00 brukar vara en tidpunkt som varit gångbar genom åren vid andra släpps. Så det kan vara en gissning.

Någon gång under dagen helt enkelt. Brukar få veta tid här på forumet men det kan lika gärna vara väldigt träffsäkra gissningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du får det att låta som det vore en naturlag.

Man hör vad man tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säg att de nu enbart fått fram 5000 exemplar till lanseringen det betyder ju inte att AMD inte tror på produkten, de kan ha för avsikt att tillverka många fler. Bara att de kanske behöver prioritera ex radeon instinct (eller vad det kortet kallas) med de kärnor de lyckas producera de lär ju ha högre vinst på dom.

Jag vill också att AMD ska lyckas, men nu tycker jag nog att du plockar argument ur tomma intet för att försvara företaget. 5000 kort är 5000 kort och inte någon speciellt inspirerande lansering, hur gärna vi än vill att det ska finnas goda orsaker som t.ex att annat med högre lönsamhet måste byggas först.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag vill också att AMD ska lyckas, men nu tycker jag nog att du plockar argument ur tomma intet för att försvara företaget. 5000 kort är 5000 kort och inte någon speciellt inspirerande lansering, hur gärna vi än vill att det ska finnas goda orsaker som t.ex att annat med högre lönsamhet måste byggas först.

på tal om att plocka saker ur luften. du vet att snubben som är källan till detta har ljugit innan. vid förra Vega släppet så var det han som påstå att Vega gjorde 100 MH/s. och att han jobba för en ÅF. snacka om intressekonflikt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

på tal om att plocka saker ur luften. du vet att snubben som är källan till detta har ljugit innan. vid förra Vega släppet så var det han som påstå att Vega gjorde 100 MH/s. och att han jobba för en ÅF. snacka om intressekonflikt.

Mao bygger vi hela diskussionen på potentiellt felaktiga uppgifter. Det borgar ju för riktigt goda resultat i slutändan .

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det blir en lång dag känner jag, ena ögat på nätbutikerna ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Med det priset så är ett GeForce RTX 2080 ett bättre alternativ för spel och mycket annat.

Finns det några vettiga personer som minar med GPUs fortfarande?
(om nån har en trevlig artikel om mining så skulle det vara nice)

Permalänk
Medlem

Någon som vet när recensionerna släpps?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av General Nord:

Någon som vet när recensionerna släpps?

Nej, men en vanlig gissning är kl 15:00.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Med det priset så är ett GeForce RTX 2080 ett bättre alternativ för spel och mycket annat.

Finns det några vettiga personer som minar med GPUs fortfarande?
(om nån har en trevlig artikel om mining så skulle det vara nice)

Hur vet du de? Riktiga priset på kortet i butik är kanske efter en vecka 7500kr och sen kanske kortet presterar 3% bättre än rtx 2080 vilket i sånt fall skulle göra rtx 2080 till ett dumt val om man nu inte är ute efter cuda funktioner eller liknande.

Och raytracing är helt orelevant ärligt talat, sure kanske kommer spel i större omfattning men när raytracing kommer på bred front kommer dagens rtx kort inte klara av att driva dom oavsätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är som sagt bara rykten, så vi vet inget ännu.
En sak vet jag dock, om det efter några veckor, visar sig att tillgången blir god, kommer ingen som hakat på ryktet skriva,
- "Ok jag hade fel, tar tillbaka vad jag skrev, skall inte ta rykten som sanningar i framtiden".

Precis som ett antal Sweclockare som helt spunnit loss på ryktena om Ryzen 3000-serien och gett tvärsäkra köpråd enbart baserade på hype.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När släpps testet idag? Vid 18?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av General Nord:

Någon som vet när recensionerna släpps?

Trista med embargo är att man i nästan alla fall inte får svara på när embargot lyfts :>

Det här med att det är bristvara på kort känns dock inte riktigt som att det verkligen är brist, visst, man kan stöta på vissa hinder som gör att man står med klart mindre kort än väntat vid lansering. Men när detta sker vid nästan varje lansering från båda lagen så känns det mer fabricerat för att skapa någon slags konstgjord hype kring lanseringen.

Har svårt att se att man lägger 3-5 år på att utveckla och ta fram ett kort och sedan inte hinna få fram tillräckligt många kort till valt lanseringsdatum. Känns som man borde ha rätt bra koll på vilken yield och tillverkningstakt man kan ha på korten när det börjar närma sig lansering. Det är väl antingen det, eller så består varje lansering av sex olika divisioner som ansvarar för helt olika områden och där ingen pratar sins emellan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman:
@Johan86c:
@Fjesa:

Radeon Pro mjukvara, stöder numera även vanliga Radeon grafikkort.

"Product Compatibility
AMD Radeon Pro Software for Enterprise 18.Q4.1 now provides support for both AMD Radeon Pro and AMD Radeon Graphics Products.
It should be noted that AMD Radeon Graphics Products are not tested for Enterprise Quality."

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-pro-win-18...

Radeon Pro verkar rikta sig mot arbetsstationer, inte mot server/datacenter? För svårt att se hur man kan ge sig på datacenter utan att ha drivers med kommersiell support, Radeon Pro Software for Enterprise är Windows-only.

Kanske är ett smart drag i nuläget. Bättre att slå mot Nvidia på områden är man faktiskt är konkurrenskraftig än att sprida sig för tunt och gå mot allt.

På stationära/arbetsstationer är Windows totalt dominerade med 85-90 % av marknaden medan majoriteten av den resterande andelen är MacOS (där AMD i praktiken har hela marknaden för arbetsstationer).

Lite svårare att lura ut marknadsandelarna på server/datacenter sidan, de som försöker brukar ändå landa på att Linux numera har >90% av datacenter.

Kikar man på hur Nvidia lanserar CUDA ser man att de numera prioriterar Linux (officiell support för vissa distros på x86_64 och POWER) över Windows här, nya CUDA-versioner lanseras tidigare på Linux än på Windows.

Man kan tycka vad man vill om att CUDA är helt stängt. Men från ett affärsmässigt perspektiv lär Nvidia vara rätt nöjd, som kund har man idag inte jättemycket till val då CUDA är så tekniskt samt support-mässigt mycket bättre än alternativen. AMD och Intel får nog slå sina påsar ihop på GPU-sidan om man ska ge Nvidia en match.

Skrivet av Bernd_P1:

på tal om att plocka saker ur luften. du vet att snubben som är källan till detta har ljugit innan. vid förra Vega släppet så var det han som påstå att Vega gjorde 100 MH/s. och att han jobba för en ÅF. snacka om intressekonflikt.

Alla som trodde på dessa 100 MH/s borde lära sig att göra någon form av verklighetscheck det som skrivs, i alla fall i ett läge när det är fullt möjligt att räkna ut teoretisk maximala MH/s förutsatt att man vet kretsens RAM-bandbredd.

Nu ska jag inte vara allt för tvärsäker på siffrorna nedan då det är rätt länge sedan jag kollade på Ethereum-algoritmen och tar allt ur minnet. Men huvudpoängen är att det definitivt går att räkna ut ett övre tak för MH/s och tycker mig ändå känna igen siffrorna jag räknade fram. Antagandet nedan är att varje "runda" läser 128 bytes och det är 64 sådana rundor per hash.

Teoretisk max för Vega 64 i standardutförande är 59 MH/s, snabb googling pekar på att man får ~45 MH/s i praktiken.

För Vega VII med sin 1 TB/s bandbredd är teoretisk max 122 MH/s. Håller man ungefär samma effektivitet som för Vega 64 borde man hamna någonstans 90-95 MH/s (förutsatt att man inte slår i andra flaskhalsar, men för Ethereum tror jag man har en bra bit till att rå beräkningskraft blir flaskhals).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@norrby89: Det finns läckta benchmark sedan nån vecka.

Tydliga resultaten verkar vara i Fire Strike Performance, 27,400 mot 26,800. (Radeon VII vs. RTX 2080)
Men den marginalen är det möjligt att det är andra komponenter som kan påverka.

I nVidia optimerade titlar varkar prestandan annars vara +10% för RTX 2080.
Försumbar skillnad i min mening.

Radeon VII verkar prestera bättre i 4K. (vet inte riktigt hur mycket bättre...)

Så om inte priset är 20% lägre för Radeon VII så är det det nVidias funktioner som väger över, för min del.

(mängden minne är lite skitsamma då båda korten har mängder)

Permalänk
Medlem

Brukar det inte vara ganska dålig tillgång på just toppkorten vid release? både för AMD och Nvidia?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Det är mycket snack om bristvara, skall alla i denna tråden köpa kort?
Eller det bara gnälls lite?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Det är i klass med GTX 1080 skulle jag säga...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mfm:

Precis som ett antal Sweclockare som helt spunnit loss på ryktena om Ryzen 3000-serien och gett tvärsäkra köpråd enbart baserade på hype.

Där är mitt samvete rent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Det är mycket snack om bristvara, skall alla i denna tråden köpa kort?
Eller det bara gnälls lite?

Man gnäller...för att man kan...och har dålig kunskap om att många lanseringar har brist på varor.

Mitt 1080 får leva vidare ett tag OM inte priset och prestandan blir väldigt bra då det svettas lite sen jag bytte till en 1440p skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Proffsmobbare

Bara för att förtydliga, Gibbo arbetar för OcUK. Han är alltså inte anställd hos den svenska återförsäljaren som bekräftar låg tillgång. Totalt finns det tre källor i nyheten som rapporterar om bristen på kort.

Permalänk
Medlem

Inte världens undergång om man inte kommer över ett kort, plan B för mig blir ett Vega 56. Där råder det ingen bristvara. Väl beprövat och bra betyg

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Hur som helst så kommer det att bli intressant... Förhoppningsvis så droppar Vega 56/64 i pris av detta, hoppas kan man alltid!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

1. Rapporter om att AMD Radeon VII blir bristvara ska säljas i begränsad upplaga

2. AMD dementerar ryktena och säger att AMD Radeon VII inte blir bristvara ska säljas i begränsad upplaga

3. AMD Radeon VII blir bristvara. Precis ingen är förvånad. Vilket aldrig varit diskuterat innan

Varför är AMD:s grafikdivision så fruktansvärt inkompetent, falsk och klantig, när deras CPU division numera sköter sig så otroligt bra?

There, fixed it for you

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P