Permalänk

Västerbotten, Livet i Umeå

Hej kära Sweclockare! Eftersom man är inbiten i att alltid vända sig till detta forum i första hand, således gör jag det igen.

Jag kommer flytta från Skåne till Västerbotten, Umeå om några veckor. Då umgängeskrets och dylikt försvinner (exklusive sambo). Undrar jag vad tusan gör man där uppe?

Tips mottages gladeligen om allt!

Intressen; träning, sport, öl, kaffe, ljud, konserter, kom med förslag! Vad händer i Umeå?!

Edit; inte student.

Permalänk
Medlem

På vinterhalvåret bygger majoriteten av invånarna snögubbar

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Snöskoter och hojt.
Ärligt talat så är jag not inte rätt person att uttala mig, bara varit i Norrland ett fåtal gånger i kronans tjänst men det som slog mig var totala mörkret under vintern och mörkläggningsgardiner på sommaren. Att göra... gillar du natur så finns det väldigt gott om mark att utnyttja för att förfina sina överlevnadskunskaper och träning i form av lyfta stock och sten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag har sommarjobbat i Umeå och då det är en universitetsstad blev den lite tommare de månaderna. Men vandring, träning och sådant sysslade många med. Även en hel del vattensport då skärgården är fin. Var även en foodtruck-festival med väldigt mycket kul mat att testa.
Börja träna på IKSU, finns massor med kul i deras utbud.

Titta även på https://www.youtube.com/watch?v=jIroaOse07A för en bra introduktion till norrland.

Permalänk
Medlem

Ungefär allt du listade som dina intressen, fast längre vinter. Det finns fler gym än invånare, och det finns gott om evenemang i och med att studentstaden även vill upplevas som kulturstad.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Man gör väl samma saker som i Skåne ungefär.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@AlexanderLindhe: Skall du flytta för att plugga så finns det väl alltid något att göra via universitetet.
Hade inga problem när jag flyttade till Luleå för att plugga att hitta något att göra.

Permalänk

Träning/sport: De flesta studenter brukar skaffa Iksu-medlemskap även icke studenter (som jag).
Det är rätt så dyrt, men absolut värt pengarna om man tränar mycket. Boka diverse sporthallar, hänga med på trips osv.

Kaffe: Costas har tyvärr gått i konkurs, men rostar vidare och ska tydligen ha öppet fåtal timmar någon gång per vecka om jag har hört rätt? Du har Budha i Lycksele men det är ju en bit dit. Båda två fyller min kvot av kaffenörderi.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Skrivet av loefet:

@AlexanderLindhe: Skall du flytta för att plugga så finns det väl alltid något att göra via universitetet.
Hade inga problem när jag flyttade till Luleå för att plugga att hitta något att göra.

Skrivet av superdupernemo:

Träning/sport: De flesta studenter brukar skaffa Iksu-medlemskap även icke studenter (som jag).
Det är rätt så dyrt, men absolut värt pengarna om man tränar mycket. Boka diverse sporthallar, hänga med på trips osv.

Kaffe: Costas har tyvärr gått i konkurs, men rostar vidare och ska tydligen ha öppet fåtal timmar någon gång per vecka om jag har hört rätt? Du har Budha i Lycksele men det är ju en bit dit. Båda två fyller min kvot av kaffenörderi.

Jag flyttar för att min flickvän pluggar där uppe, jag kommer jobba som Sjuksköterska där uppe.
Iksu hör jag hört talas, de kanske har någon form av pröva på månad!

Permalänk
Avstängd

@Nioreh83: Och i Svealand - hänger med kompisar, sportar, dricker öl, runkar och läser sweclockers så klart. Tacka gud att sweclockers är rikstäckande.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Jag flyttar för att min flickvän pluggar där uppe, jag kommer jobba som Sjuksköterska där uppe.
Iksu hör jag hört talas, de kanske har någon form av pröva på månad!

Jag flyttade hit för drygt tre år sedan då min fru fick jobb här efter våra studier i Luleå, trivs bra men jag tycker som sörlänning ändå att vintrarna är jävligt dryga. Men nu har vi just köpt hus och kommer nog bli kvar här ett bra tag då vi bägge har jobb som vi trivs med. Finns mycket bra restauranger jämfört med andra städer jag bott i (eller så är det nu jag märkt det för att man har råd och äta ute regelbundet...).

Längdskidor och hockey är rätt många som är intresserade av på jobbet iaf, annars är det väl ganska likt övriga Sverige. Själv spelar jag golf och fiskar en hel del på sommaren, på vintern försöker jag mest gömma mig från kylan och tänka att det borde bli sommar i år också...

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Jag flyttade hit för drygt tre år sedan då min fru fick jobb här efter våra studier i Luleå, trivs bra men jag tycker som sörlänning ändå att vintrarna är jävligt dryga. Men nu har vi just köpt hus och kommer nog bli kvar här ett bra tag då vi bägge har jobb som vi trivs med. Finns mycket bra restauranger jämfört med andra städer jag bott i (eller så är det nu jag märkt det för att man har råd och äta ute regelbundet...).

Längdskidor och hockey är rätt många som är intresserade av på jobbet iaf, annars är det väl ganska likt övriga Sverige. Själv spelar jag golf och fiskar en hel del på sommaren, på vintern försöker jag mest gömma mig från kylan och tänka att det borde bli sommar i år också...

Usch riktigt vinter ser man inte direkt fram emot... Några tips på restauranger vet även att µbryggerier skall vara bra i Umeå? Skall bli kul att utforska, man hittar alltid sin favorit!

Permalänk
Inaktiv

Man gör samma sak som i Stockholm, Göteborg och Malmö. D.v.s. hänga på sweclockers forum hela kvällarna.

Annars handlar det mycket om att anpassa livet efter vad man försörjer sig på. Ska du arbeta där uppe så finns det kollegor och det är inte dumt att haka på efter deras aktiviteter.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna utöva alla dina intressen i Umeå. Som många redan påtalat så är IKSU absolut ett ställa att kolla upp. Finns många sektioner under IKSUflagg som man kan kontakta och bli en del av i o.m. gemensamt intresse https://www.iksu.se/sv/sektioner/. Blir mycket träning under vinterhalvåret och för egen del en hel del discgolf (stor klubb med många medlemmar och två banor i stan) under sommaren. När det kommer till evenemang och konserter så är det la Brännbollsyran som lockar de största artisterna men för en rätt ung publik. Finns en hel del annat också så som Umeå Open.

Permalänk
Medlem

Tipsar om att ta en långhelg/vecka på någon av de närmsta större skidorterna en gång per år eller så. Typ kittelfjäll, hemavan, borgafjäll osv. Ligger bara några timmar bort med bil. Finns även schyssta skidspår lite överallt runt umeå, dom största ligger i gammliaskogen. Går även att springa i på sommaren.

Konserter kommer i form av House of metal, umeå open, brännbollsyran, samt någon fler.

Nolia är även ett guldkorn när det gäller löparbanor(inne) och skridskobanor, som man får använda gratis vissa tider i veckan.

Sport som åskådare så finns det i princip det tre lag, björklöven i hockey, UIK för damfotboll samt UFC herrfotboll.

Ölställen/krogar/nattklubbar finns det väl runt 10-15st, så det går fort att hitta någon favorit. Om jag minns rätt så var bishops, lottas och Pipes of Scotland de bästa ölställena när jag bodde där, men det kan ha ändrats. Kan även rekommendera att gå till REX och ta drinkar i baren där, normalt pris och riktigt hög kvalitet.

Fikaställen finns ett antal bra. Jag gillar Brobergs, Nya konditoriet, Kafe Station mfl. Inget är väl riktigt kaffe-nördigt, om jag minns rätt så var det bara costas som var lite djupare inom kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tipsar om att ta en långhelg/vecka på någon av de närmsta större skidorterna en gång per år eller så. Typ kittelfjäll, hemavan, borgafjäll osv. Ligger bara några timmar bort med bil.

Äsch då inte behöver han fara iväg, vi har ju bräntberget

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Äsch då inte behöver han fara iväg, vi har ju bräntberget

Kulle är det!
Umeå är nog Sveriges skitigaste stad, folk har en fruktansvärd ovett där.
Fritt för er å välj, men den staden har int nå å erbjud för den alldagliga Svensson.
Nå ungdomar e ut å spyr om nätterna.
Andra e på gym å spurtar runt.
Men de flesta är soffliggare.

Välkommen till Västerbotten där Umeå stjäl från hela inlandet!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Usch riktigt vinter ser man inte direkt fram emot... Några tips på restauranger vet även att µbryggerier skall vara bra i Umeå? Skall bli kul att utforska, man hittar alltid sin favorit!

Bra restauranger: Köksbaren, Le garage, Hunger och törst, Lottas (har eget bryggeri), Ruccola (pizzeria), TC (äter lunch där varje dag typ). Finns fler bra men det är väl de där som sticker ut mest av de ställen jag har käkat på. Dricker inte öl själv så bryggerier har jag dålig koll på tyvärr.

Permalänk
Medlem

Sen finns det väldigt många fina stränder/badplatser om det skulle bli lika gräsligt varm sommar som ifjol.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem

Bara varit i Umeå en vecka på sommaren för några år sedan. Var rätt tråkigt om jag ska vara helt ärlig. Ganska dystert, lite folk, Mycket björkar. Västerbottenost är gott dock, åt en fruktansvärt god pizza på något stället och drack öl i nån källare. Det var trevligt men inget man kan göra någon annanstans imo. Åkte forsränning också, det var häftigt men inget man gör varje dag kanske. Internet finns ju iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Usch riktigt vinter ser man inte direkt fram emot... Några tips på restauranger vet även att µbryggerier skall vara bra i Umeå? Skall bli kul att utforska, man hittar alltid sin favorit!

Du menar att du föredrar slask och regn halva året?

Tycker det är en sjukt trevlig stad att bo i, är själv mycket på IKSU men rent allmänt har jag svårt att se att det skulle saknas något i staden, beror kanske lite på vad man är van vid.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Håller med dig @elklazor. Finns inte mycket man egentligen saknar. Gott om uteställen som är bra/okej, bra mat, shopping, IKSU är magiskt om man gillar fysisk aktivitet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu har jag inte varit där ofta - och aldrig länge. Men det är som många andra redan sagt: ungefär som andra städer i Sverige. Det enda jag hade svårt för var att det var så innihelvete mörkt under vinterhalvåret.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Du menar att du föredrar slask och regn halva året?

Tycker det är en sjukt trevlig stad att bo i, är själv mycket på IKSU men rent allmänt har jag svårt att se att det skulle saknas något i staden, beror kanske lite på vad man är van vid.

Bor i Umeå nu och är från Katrineholm från början och jag tar klimatet där alla dagar i veckan över Umeå. Jag tar gärna lite slask då och då på vintern om jag kan få vår i mars och varmt och skönt till september iaf.

Permalänk
Inaktiv

Umeå är inte som förr, Kommunen har fått storhetsvansinne och godkänner nya bostadsområden var som helst, senast i raden är nya delen på Tomtebo som kommer göra att Nydala sjön förstörs totalt och de kommer aldrig att gå att bada i den mera, redan nu börjar den var dålig och när dom kommer röja bort all skog mot kolbäcksvägen lär de inte bli bättre, blir så helvetes förbannad på dessa idioter som sitter och bestämmer, dom skickade ut enkäter till slumpvis utvalda som bor i närheten och majoriteten var emot ett nytt område men ändå går dom vidare, vad är vitsen men en enkät om den endå inte har någon betydelse? Man får snart flytta ut från stan, går snart inte att bo här, alla större grönområden kommer försvinna i framtiden och då kommer luften vara så dålig att kommunen kanske vaknar till liv men då är de försent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bor i Umeå nu och är från Katrineholm från början och jag tar klimatet där alla dagar i veckan över Umeå. Jag tar gärna lite slask då och då på vintern om jag kan få vår i mars och varmt och skönt till september iaf.

Våren (överlägset bästa tiden på året om man kan spendera den i norr) kommer ju i mars här uppe, där nere i Umeå är det ju fan shorts som gäller i mars

Plockar alltid ut semester i mars för att chilla (pimpla, åka skidor, köra skoter, grilla, sola) på våren

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Umeå är väl en typisk liten stor stad. Egentligen en rätt bra kompromiss. Umeå hade iallafall när jag pluggade/bodde där en bra musik scen. Mycket av det som händer har någon koppling till universitetet på ett eller annat sätt.
Tycker överlag att Umeåbor är lättare att lära känna än t.ex Kiruna-bor (jobbade där ett halvår, ett ensamt halvår)
Om sambon ska plugga, häng på på de saker du kan vara med på, studenter är lätta att lära känna, speciellt om man hittar någon som man delar något intresse med.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Ja, vad fasen, det mesta finns i Umeå.

Nu bodde jag inte just i Umeå (men min ene bror gjorde det), men Som sagts tidigare är man intresserad av skog, skidåkning skridskor och friluftsliv så är det i princip bara att gå utanför dörren på många ställen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Våren (överlägset bästa tiden på året om man kan spendera den i norr) kommer ju i mars här uppe, där nere i Umeå är det ju fan shorts som gäller i mars

Plockar alltid ut semester i mars för att chilla (pimpla, åka skidor, köra skoter, grilla, sola) på våren

I de flestas definition kan man nog varken pimpla, köra skoter, eller åka skidor när det är vår. Krävs ju snö och is på sjön. Då är det sen-vinter på sin höjd

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB