Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Medlem

@macmann1, jag kör mina IPS på ca 30% ljusstyrka, prova hur det känns (jag tyckte det blev alldeles för starkt på över 50%)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har fått min G nu och måste få fråga... Är det jag som har för stora krav/förväntningar på skärmtekniken, och detta helt enkelt är något som man måste stå ut med när man köper ultrawide IPS? Man ser ju absolut ingenting i mörka partier i spel osv. 70% brightness just på den här bilden. Tänt eller släckt i taket spelar ingen roll för hur dåligt saker syns på skärmen.

@Laxpudding har du någon input? Ska jag bara ge upp och inse att det inte är för mig?

https://i.imgur.com/HJ15HrFh.jpg

Enligt tft-central recension så lyser den skärmen i 286cd/m2 med reglaget på 70 och det är väldigt starkt. Prova att sänk ljusstyrkan till mer rimliga nivåer.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_34gk950g.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@macmann1: 70% brightness har jag för mig är närmare 300 nits. Sitter du i ett rum med solsken in genom fönstret och säg en 4-5 lysrör på i taket?

Brightness på 0 ger runt 80 nits vilket är normen för ett mysbelyst rum. Jag spelar på kvällarna i 50 nits med mild belysning i taket. En ensam Hue-lampa på ca 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@macmann1: 70% brightness har jag för mig är närmare 300 nits. Sitter du i ett rum med solsken in genom fönstret och säg en 4-5 lysrör på i taket?

Det vet du

Point taken, ska testa lite. Men med min Dell upplevde jag samma problem även med brightness på lägsta

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag har fått min G nu och måste få fråga... Är det jag som har för stora krav/förväntningar på skärmtekniken, och detta helt enkelt är något som man måste stå ut med när man köper ultrawide IPS? Man ser ju absolut ingenting i mörka partier i spel osv. 70% brightness just på den här bilden. Tänt eller släckt i taket spelar ingen roll för hur dåligt saker syns på skärmen.

@Laxpudding har du någon input? Ska jag bara ge upp och inse att det inte är för mig?

https://i.imgur.com/HJ15HrFh.jpg

outch jag har extremt lite på min G modell och tror jag vann lotteriet.

https://imgur.com/a/Ylbr1SK

Det enda man kan se på min är det uppe i vänstra hörnet och det är väldigt lite och kameran tyvärr gör att det ser mer ut även där. Det andra är något endast kameran har fångat. Jag har på bilden 70% ljusstyrka men kör normalt 40%.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Ok det blev betydligt bättre med lägre ljusstyrka, samtidigt som jag upplever att jag hade velat ha lite högre brightness. Kompromissade och satte på 25.

Jag tycker dock att jag ser problemet hela tiden. Jag har svårt att förklara hur jag upplever det, men som en reflektion, att det som är på skärmen inte syns ordentligt om jag inte får exakt rätt vinkel. Frågan är om det stör mig för mycket. Om jag alltid tänker på det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

@macmann1: Vill du ha en IPS utan IPS glow måste du välja en annan typ av produkt med annan typ av panel. Mycket möjligt att AUO-panelen hos 4K/144-IPS:erna är bra hos alla exemplar. Annars är sådant som Eizo Color Edge-skärmarna rätt säkra kort.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja det är väl så helt enkelt. Jag är ju ute efter en spelskärm och har blivit fäst vid 3440x1440. Vill helst inte gå upp för mycket i upplösning så prestandan blir lidande. Jag vet inte varför det stör mig så mycket. Hade jag bytt den här rakt av mot min Dell så hade jag nog varit ganska OK med det, även om andra exemplar verkar lite bättre. Men nu måste jag hosta upp 5000 från dom 9000 jag får tillbaka där, och då känns det ännu hårdare att sitta och störa sig på något.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har fått min G nu och måste få fråga... Är det jag som har för stora krav/förväntningar på skärmtekniken, och detta helt enkelt är något som man måste stå ut med när man köper ultrawide IPS? Man ser ju absolut ingenting i mörka partier i spel osv. 70% brightness just på den här bilden. Tänt eller släckt i taket spelar ingen roll för hur dåligt saker syns på skärmen.

@Laxpudding har du någon input? Ska jag bara ge upp och inse att det inte är för mig?

https://i.imgur.com/HJ15HrFh.jpg

Kan inte svara på just hur din skärm är, ofta brukar bilder på problemen se klart värre ut än i verkligheten men när jag själv jämfört att köra Dying Light först på OLED och sen på en spel LCD så blev skillnaden jobbigt påtaglig. Det var verkligen ett helt annat spel med perfekt svärta och fantastiska färger (ni får själva gissa på vad). Däremot för spel som CS GO osv är ju en LCD på 144 h och uppåt svårslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@Laxpudding: Ja det är väl så helt enkelt. Jag är ju ute efter en spelskärm och har blivit fäst vid 3440x1440. Vill helst inte gå upp för mycket i upplösning så prestandan blir lidande. Jag vet inte varför det stör mig så mycket. Hade jag bytt den här rakt av mot min Dell så hade jag nog varit ganska OK med det, även om andra exemplar verkar lite bättre. Men nu måste jag hosta upp 5000 från dom 9000 jag får tillbaka där, och då känns det ännu hårdare att sitta och störa sig på något.

Det är just det som är problemet, man vill ha något som är bra att spela på och då verkar det ärligt talat som tillverkarna erbjuder produkter som inte alls imponerar. Överdrivet höga priser i kombination med skärmar som i stort inte hänt så mycket med senaste åren annat än marginella förbättringar eller aburda produkter (som 4K på 27") till ännu mer absurda priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är just det som är problemet, man vill ha något som är bra att spela på och då verkar det ärligt talat som tillverkarna erbjuder produkter som inte alls imponerar. Överdrivet höga priser i kombination med skärmar som i stort inte hänt så mycket med senaste åren annat än marginella förbättringar eller aburda produkter (som 4K på 27") till ännu mer absurda priser.

Nej situationen är inte optimal. Jag ska känna efter hur jag upplever den i lägre ljusstyrka, men jag tror att jag kommer bita i det sura äpplet och gå tillbaka till 16:9/10. Det blir kanske inte en speciellt mycket roligare upplevelse bildmässigt, men jag behöver inte lägga mer än halva summan på det iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har fått min G nu och måste få fråga... Är det jag som har för stora krav/förväntningar på skärmtekniken, och detta helt enkelt är något som man måste stå ut med när man köper ultrawide IPS? Man ser ju absolut ingenting i mörka partier i spel osv. 70% brightness just på den här bilden. Tänt eller släckt i taket spelar ingen roll för hur dåligt saker syns på skärmen.

@Laxpudding har du någon input? Ska jag bara ge upp och inse att det inte är för mig?

https://i.imgur.com/HJ15HrFh.jpg

IPS glow är en sak, men det där ser inte bra ut. Väldigt ojämn bleed. Tråkigt att dyrare skärmar fortfarande har det, tycker att de borde ha bättre kvalitetskontroll.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Nej situationen är inte optimal. Jag ska känna efter hur jag upplever den i lägre ljusstyrka, men jag tror att jag kommer bita i det sura äpplet och gå tillbaka till 16:9/10. Det blir kanske inte en speciellt mycket roligare upplevelse bildmässigt, men jag behöver inte lägga mer än halva summan på det iallafall.

Sen kan det vara så att glow blir mindre märkbar efter att du har haft skärmen på i några dagar. Jag kommer ihåg när jag köpte min ACER XB270HU. Det var så mycket glow och det blev inte mycket bättre om jag sänkte ljusstyrkan, men efter 1 månad försvann det helt. Vissa trodde att det beror på transporten, men jag är ingen expert.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har vissa problem med min 34gk950f som jag inte vet om det kan vara kabelrelaterat, och svårt att testa eftersom det bara händer ibland. Jag investerade i en 5m DP 1.4 men då fick jag inte ens signal till skärmen, ska prova den som följde med men den är alldeles för kort.

Det ni kan hjälpa mig med är att svara på om "1ms Motion Blur Reduction" kan vara påslaget samtidigt som Freesync Extended.

För mig kan den inte det vilket kanske är normalt? Men samtidigt skulle jag nästan svära på att jag faktiskt fick det att fungera en gång, men jag är inte säker.

Problemet jag har är att vissa gånger när jag väljer att försöka slå på 1ms Motion Blur Reduction för att sedan välja att slå på "Freesync Basic" så sänks upplösningen i Windows till en suddig röra bara (se bild) (händer även ibland när jag väljer Freesync Extended).

Ibland kan jag lösa problemet genom att bara helt enkelt välja "Freesync Extended" igen (men då slås Motion Blur Reduction av). Men vissa gånger måste jag faktiskt boota om burken.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har vissa problem med min 34gk950f som jag inte vet om det kan vara kabelrelaterat, och svårt att testa eftersom det bara händer ibland. Jag investerade i en 5m DP 1.4 men då fick jag inte ens signal till skärmen, ska prova den som följde med men den är alldeles för kort.

Det ni kan hjälpa mig med är att svara på om "1ms Motion Blur Reduction" kan vara påslaget samtidigt som Freesync Extended.

För mig kan den inte det vilket kanske är normalt? Men samtidigt skulle jag nästan svära på att jag faktiskt fick det att fungera en gång, men jag är inte säker.

Problemet jag har är att vissa gånger när jag väljer att försöka slå på 1ms Motion Blur Reduction för att sedan välja att slå på "Freesync Basic" så sänks upplösningen i Windows till en suddig röra bara (se bild) (händer även ibland när jag väljer Freesync Extended).

Ibland kan jag lösa problemet genom att bara helt enkelt välja "Freesync Extended" igen (men då slås Motion Blur Reduction av). Men vissa gånger måste jag faktiskt boota om burken.

Nej, man kan inte ha "Motion Blur Reduction" igång samtidigt som man aktiverat Freesync.

Angående dina andra problem, har du tankat ner och installerat senaste firmwire med LG's On Screen Control?
https://www.lg.com/us/support/monitors

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenSegway:

Nej, man kan inte ha "Motion Blur Reduction" igång samtidigt som man aktiverat Freesync.

Angående dina andra problem, har du tankat ner och installerat senaste firmwire med LG's On Screen Control?
https://www.lg.com/us/support/monitors

Tackar då vet jag.

Yes det har jag, gjorde det redan samma dag jag fick monitorn. Tyvärr kvarstår problemet.

Men då är det ingen stor sak. Freesync kommer ändå aldrig slås av i förmån för motion blur reduction ändå.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Över till problem nummer två då.

Är det bara jag som får att med HDR aktiverat i windows display settings så blir vita saker mycket mörkare och mer åt det gråa hållet? Tex. standardmuspekaren blir grå istället för vit?

Slår jag av HDR ser allt normalt ut igen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Över till problem nummer två då.

Är det bara jag som får att med HDR aktiverat i windows display settings så blir vita saker mycket mörkare och mer åt det gråa hållet? Tex. standardmuspekaren blir grå istället för vit?

Slår jag av HDR ser allt normalt ut igen.

Nu är jag inte bekant med de specifika problemen men HDR i Windows 10 brukar anses vara trasigt och ingenting man ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu är jag inte bekant med de specifika problemen men HDR i Windows 10 brukar anses vara trasigt och ingenting man ska använda.

aaah misstänkte det efter att ha läst på. Men jag kör iofs Windows 10 Enteprise LTSC ver 1809, så och jag vet att HDR funktionalitet uppdaterades i senaste builden av Windows. Får testa det och se om det blir bättre, annars går det ju inte aktivera HDR för i spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

aaah misstänkte det efter att ha läst på. Men jag kör iofs Windows 10 Enteprise LTSC ver 1809, så och jag vet att HDR funktionalitet uppdaterades i senaste builden av Windows. Får testa det och se om det blir bättre, annars går det ju inte aktivera HDR för i spel.

Min 4K skärm har HDR, samma sorts HDR som F modellen här.
HDR ser bara skit ut i windows.
När spel har HDR läge så startar HDR ändå fast än det är avstängt i windows så länge du har det igång via skärmen.
T.ex. Resident Evil 2 Remake har HDR läge i options. Allt blir mycket bättre med HDR igång där, men kör jag upp steams overlay så ser det verkligen åt helvete ut. Så använd det på spelet som har support för det, i värsta fall, så får du aktivera det när du spelar och inaktivera det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Min 4K skärm har HDR, samma sorts HDR som F modellen här.
HDR ser bara skit ut i windows.
När spel har HDR läge så startar HDR ändå fast än det är avstängt i windows så länge du har det igång via skärmen.
T.ex. Resident Evil 2 Remake har HDR läge i options. Allt blir mycket bättre med HDR igång där, men kör jag upp steams overlay så ser det verkligen åt helvete ut. Så använd det på spelet som har support för det, i värsta fall, så får du aktivera det när du spelar och inaktivera det senare.

Ahaa oki det hade jag ingen aning om. Tack för info

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är väl även så att många skärmar som påstår sig ha HDR egentligen inte alls har det, iaf inte på så sätt som användaren tror. @Laxpudding har förmodligen redan skrivit något klokt om detta nånstans

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Ja, ungefär så. De tar emot signalen men saknar det faktiska dynamiska omfånget för HDR. 34GK950F gör också fel och klipper nivåer. Dock mindre felaktig bild via HDMI jämfört med DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Ja, ungefär så. De tar emot signalen men saknar det faktiska dynamiska omfånget för HDR. 34GK950F gör också fel och klipper nivåer. Dock mindre felaktig bild via HDMI jämfört med DP.

När kan vi förvänta oss din recension av dom två skärmarna?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är väl även så att många skärmar som påstår sig ha HDR egentligen inte alls har det, iaf inte på så sätt som användaren tror. @Laxpudding har förmodligen redan skrivit något klokt om detta nånstans

Jag tror det kommer dröja länge tills vi ser bra HDR, tom. stödet man får i Windows 10 funkar väl sådär just nu. Men oavsett så föredrar jag det påslaget i de flesta spel jag hunnit provat med 34GK950F, som har stödet jämfört med att inte ha det påslaget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muSashi:

När kan vi förvänta oss din recension av dom två skärmarna?

Under nästa vecka. Kan dock svara på hyfsat detaljerade frågor om det är några.

Permalänk
Medlem

Då kör vi en odetaljerad fråga ☺ jag kan tänka mig att även andra undrar över. Vilken av dom två hade du valt och varför?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Då kör vi en odetaljerad fråga ☺ jag kan tänka mig att även andra undrar över. Vilken av dom två hade du valt och varför?

Ingen, så klart.

Permalänk
Medlem

Fair enough! 😊
Ser fram emot dina recensioner!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Är båda inte tillräckligt för priset, eller hur går tankarna ?