AMD Radeon VII bristvara i Europa på lanseringsdagen

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman:
@anon159643:
@Fjesa:

Radeon Pro mjukvara, stöder numera även vanliga Radeon grafikkort.

"Product Compatibility
AMD Radeon Pro Software for Enterprise 18.Q4.1 now provides support for both AMD Radeon Pro and AMD Radeon Graphics Products.
It should be noted that AMD Radeon Graphics Products are not tested for Enterprise Quality."

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-pro-win-18...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Om detta speglar AMDs uppfattning om efterfrågan på deras nya flaggskepp känns det lite som början på slutet för Radeon...

Skickades från m.sweclockers.com

Kika på 1080 lanseringen. Blev många som fick vänta i månader på sitt kort. Jag lyckades knipa ett rätt snabbt från danmark 😁.
Så det är inte bara amd.

Får hoppas detta kort är lite bättre än 2080 och lite lägre prissatt då kan det bli ett riktigt intressant kort föt vi som spelar spel.
Men minnesmängden och den massiva bandbredden leder nog till att även ikke gamers nog kan bli intresserade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Master of Overkill

Luktar VEGA 64 lansering....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Luktar VEGA 64 lansering....

så bra priser på första batchen och sen slukar kryptominers resten av korten och priset dubblas?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Om detta speglar AMDs uppfattning om efterfrågan på deras nya flaggskepp känns det lite som början på slutet för Radeon...

Skickades från m.sweclockers.com

Gick ju bra för Nvidia trots flertalet släpp där grafikkort inte funnits att få tag i början. Bara för att man inte riktigt har tillgång till grafikkort i nog stor utsträckning är i sig inte något som leder till att ett företag överger ett segment.

Skrivet av IcedEarth:

”“What we do over the course of the year is what we do every year. We’ll round out the whole roadmap. We’re really excited to start on the high-end … you’ll see the announcements over the course of the year as we round out our Radeon roadmap,” said Papermaster to The Street.”

Navi kommer inte vara något flaggskepp detta år. Radeon VII är.

Skickades från m.sweclockers.com

Men detta vet vi ju inte än. Det har förekommit både det ena och andra ryktet som talat för detta och sedan emot detta. I slutändan.. så vet vi inte om Navi kommer att lanseras på bredfront med Mainstream och entusiastsegment eller om Navi kommer att fokusera på mainstream där de stora pengarna är. Sedan vet vi inte heller om Radeon är menad som ett flagskepp eller helt enkelt som en produkt som är till för att skrika "Hej vi är här och vi kan gå en rond med RTX 2080" och Radeon VII var det enda man hade.

Skrivet av Nioreh83:

Så, som tidigare rapporterat, trots att AMD hävdade att det var ogrundade rykten.

Hmmm... På ena sidan står en snubbe som tidigare suttit och hittat på siffror och på den andra sidan står AMD som faktiskt har noll att vinna på att gå ut och öppet dementera detta (eftersom det skulle slå hårt tillbaka mot dem om det skulle visa sig stämma ändå). Vilka ska vi tro på?

Skrivet av Benizakura83:

plottwist: det finns 6000st!

It's brilliant!

Skrivet av tvelander:

Luktar VEGA 64 lansering....

Dags att städa ut ditt rum då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ja de behöver väl tillverka iaf dubbelt så många för att täcka efterfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman:
@Johan86c:
@Fjesa:

Radeon Pro mjukvara, stöder numera även vanliga Radeon grafikkort.

"Product Compatibility
AMD Radeon Pro Software for Enterprise 18.Q4.1 now provides support for both AMD Radeon Pro and AMD Radeon Graphics Products.
It should be noted that AMD Radeon Graphics Products are not tested for Enterprise Quality."

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-pro-win-18...

Jo jag vet. Nvidia är så stora så de för varje år kan göra Geforce serien sämre och sämre för professionellanvändning och få oss köpa deras dyrare kort istället.
Samtidigt är bristande Cuba ett stort problem på AMD. En majoritet väljer en mjukvara sedan en hårdvarulösning för att driva den, vill mjukvaran då ha Cuba så blir det Nvida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Luktar VEGA 64 lansering....

Det gör det verkligen inte. Radeon hypade vega sjukt mycket (Poor Volta, anyone?). Till den här lanseringen är de betydligt mycket mer ödmjuka.
Att de ska fylla varenda lagerhylla ned 2080ti prestanda till ett pris på 1070 är alla konsumenters fel om de tror ska ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Dumbullen: på tal om Volta, Blev det bara ett volta kort? jag antar att Turing är Konsument versionen av volta, på sitt eget sätt.

Nvidia har väll inte gett ut en ny Roadmap på vad som komma skall? antar att det blir en Turing refresh på 7nm nästa år?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Dumbullen: på tal om Volta, Blev det bara ett volta kort? jag antar att Turing är Konsument versionen av volta, på sitt eget sätt.

Nvidia har väll inte gett ut en ny Roadmap på vad som komma skall? antar att det blir en Turing refresh på 7nm nästa år?

Volta blev bara ett kort ja. Turing är vad Volta skulle varit.

Skrivet av Dumbullen:

Det gör det verkligen inte. Radeon hypade vega sjukt mycket (Poor Volta, anyone?). Till den här lanseringen är de betydligt mycket mer ödmjuka.
Att de ska fylla varenda lagerhylla ned 2080ti prestanda till ett pris på 1070 är alla konsumenters fel om de tror ska ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Så att det hänt tidigare är alltså inget som är sant? Säg mig.. Hur presterade ett 1070 gentemot 980Ti och till vilket pris? Vi pratar högre prestanda till lägre pris. Säg mig.. Hur presterande GTX 970 gentemot 780 Ti? Även där pratar vi snarlik prestanda för mindre pris. Är det verkligen.. så långsökt.. att förvänta sig samma utveckling?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Volta blev bara ett kort ja. Turing är vad Volta skulle varit.

Så att det hänt tidigare är alltså inget som är sant? Säg mig.. Hur presterade ett 1070 gentemot 980Ti och till vilket pris? Vi pratar högre prestanda till lägre pris. Säg mig.. Hur presterande GTX 970 gentemot 780 Ti? Även där pratar vi snarlik prestanda för mindre pris. Är det verkligen.. så långsökt.. att förvänta sig samma utveckling?

Vad pratar du om? Jag påpekade att AMD knappt sagt ett knyst inför lanseringen till skillnad mot inför Vega. Vad nvidias generationer har presterat mot sig själva har absolut ingenting med AMD att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet för oss konsumenter när de lanserar i begränsat antal, förutom att det är begränsat är att eventuella barnsjukdomar kommer ta längre tid att identifieras av communityn. I värsta fall sitter man med ett grafikkort som har problem och returerna kommer ta evigheter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Problemet för oss konsumenter när de lanserar i begränsat antal, förutom att det är begränsat är att eventuella barnsjukdomar kommer ta längre tid att identifieras av communityn. I värsta fall sitter man med ett grafikkort som har problem och returerna kommer ta evigheter.

du mena som med Turing kort som dog inom dem första två veckor?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Det gör det verkligen inte. Radeon hypade vega sjukt mycket (Poor Volta, anyone?). Till den här lanseringen är de betydligt mycket mer ödmjuka.
Att de ska fylla varenda lagerhylla ned 2080ti prestanda till ett pris på 1070 är alla konsumenters fel om de tror ska ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror väl ingen på. Däremot tror man på "OC'd RTX 2070 performance for $250" vad gäller NAVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Volta blev bara ett kort ja. Turing är vad Volta skulle varit.

Så att det hänt tidigare är alltså inget som är sant? Säg mig.. Hur presterade ett 1070 gentemot 980Ti och till vilket pris? Vi pratar högre prestanda till lägre pris. Säg mig.. Hur presterande GTX 970 gentemot 780 Ti? Även där pratar vi snarlik prestanda för mindre pris. Är det verkligen.. så långsökt.. att förvänta sig samma utveckling?

Ja långsökt minst sagt; då det var känt att nVidia tryckt in massa RT-cores i RTX-korten så att korten blir så stora och dyra att t.ex. RTX 2070 för $329 (GTX 970) var ren fantasi. Sen så 2014 fanns det en viss tryck från Radeon, numera är det mest bara i mellansegmentet som det råder någon form av konkurrens.

Permalänk
Medlem

Komiskt ändå, var är alla som sa att AMD inte gjorde som Intel/ Nvidias papperslandseringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Rapporter om att AMD Radeon VII blir bristvara

2. AMD dementerar ryktena och säger att AMD Radeon VII inte blir bristvara

3. AMD Radeon VII blir bristvara. Precis ingen är förvånad.

Varför är AMD:s grafikdivision så fruktansvärt inkompetent, falsk och klantig, när deras CPU division numera sköter sig så otroligt bra?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju väldigt vanligt med brist grafikkort i början. Speciellt i de övre segmenten. Tror nog de som vill ha ett Radeon Vii kan få tag på ett om de inte måste ha det den första månaden.

Skrivet av Ozzed:

Flaggskepp skulle jag inte kalla det utan det är kommande Navi som blir. Det här är mer en "OK då för fan"-produkt då investerare och tech-sidor tjatat om att de måste släppa. Vega II var aldrig tänkt för konsumenter.

Vad gäller priset så säljer de ju med förlust så tror mer det har med att göra att tillverkningskostnaden är svinhög och de har inte råd att subvensionera mer än såhär.

Konstig lansering blir det absolut. Men "början till slutet för Radeon"? Nä. "Flaggskepp"? Nä.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kika på 1080 lanseringen. Blev många som fick vänta i månader på sitt kort. Jag lyckades knipa ett rätt snabbt från danmark 😁.
Så det är inte bara amd.

Får hoppas detta kort är lite bättre än 2080 och lite lägre prissatt då kan det bli ett riktigt intressant kort föt vi som spelar spel.
Men minnesmängden och den massiva bandbredden leder nog till att även ikke gamers nog kan bli intresserade.

Skrivet av Xinpei:

Gick ju bra för Nvidia trots flertalet släpp där grafikkort inte funnits att få tag i början. Bara för att man inte riktigt har tillgång till grafikkort i nog stor utsträckning är i sig inte något som leder till att ett företag överger ett segment.

Men detta vet vi ju inte än. Det har förekommit både det ena och andra ryktet som talat för detta och sedan emot detta. I slutändan.. så vet vi inte om Navi kommer att lanseras på bredfront med Mainstream och entusiastsegment eller om Navi kommer att fokusera på mainstream där de stora pengarna är. Sedan vet vi inte heller om Radeon är menad som ett flagskepp eller helt enkelt som en produkt som är till för att skrika "Hej vi är här och vi kan gå en rond med RTX 2080" och Radeon VII var det enda man hade.

Hmmm... På ena sidan står en snubbe som tidigare suttit och hittat på siffror och på den andra sidan står AMD som faktiskt har noll att vinna på att gå ut och öppet dementera detta (eftersom det skulle slå hårt tillbaka mot dem om det skulle visa sig stämma ändå). Vilka ska vi tro på?

It's brilliant!

Dags att städa ut ditt rum då?

Sådan kontrovers min oskyldiga observation åstadkom, det var ju trevligt :). Det jag syftade på var detta från SweC:

Tidigare uppgifter har talat för att totalt 5 000 exemplar av Radeon VII kommer tillverkas, för att sedan fördelas på återförsäljare världen över. AMD gick kort därefter ut och meddelade att tillgången på grafikkort kommer möta efterfrågan, men de ville inte bekräfta eller dementera uppgifterna om specifikt antal.

Så om AMDs uppfattning om efterfrågan inte är högre än 5000 kort worldwide, då tycker jag man i vart fall kan börja fundera. Sen kan det ju mycket väl vara så att någon fått det siffran om bakfoten, men det fick mig att fundera. Tror inte AMD på sin egen produkt? Då är det ju tur att minst 5000 pers världen runt tror på den åt dem ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Lite kul att en person på ett forum säger att det bara kommer finnas 150 radeon 7 blir world news ;).

Bättre källa en så kan man tycka att behöver det för att det ska bli nyheter.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Sådan kontrovers min oskyldiga observation åstadkom, det var ju trevligt :). Det jag syftade på var detta från SweC:

Tidigare uppgifter har talat för att totalt 5 000 exemplar av Radeon VII kommer tillverkas, för att sedan fördelas på återförsäljare världen över. AMD gick kort därefter ut och meddelade att tillgången på grafikkort kommer möta efterfrågan, men de ville inte bekräfta eller dementera uppgifterna om specifikt antal.

Så om AMDs uppfattning om efterfrågan inte är högre än 5000 kort worldwide, då tycker jag man i vart fall kan börja fundera. Sen kan det ju mycket väl vara så att någon fått det siffran om bakfoten, men det fick mig att fundera. Tror inte AMD på sin egen produkt? Då är det ju tur att minst 5000 pers världen runt tror på den åt dem ;).

Säg att de nu enbart fått fram 5000 exemplar till lanseringen det betyder ju inte att AMD inte tror på produkten, de kan ha för avsikt att tillverka många fler. Bara att de kanske behöver prioritera ex radeon instinct (eller vad det kortet kallas) med de kärnor de lyckas producera de lär ju ha högre vinst på dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De kör på samma strategi igen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och det är som sagt OpenCL. Nästa problem är att Nvidia-korten presterar normalt ännu bättre med CUDA. Vidare är det rätt många fall som bara har CUDA-stöd. Som exempel, känner inte till något bibliotek för maskininlärning förutom Intels egna (vet inte om det fungerar på AMD-kort) som stödjer något annat än CUDA.

Känns lite som Turing gör att denna release lite blir detta för GPGPU
Radeon VII: the GeForce awakens

Skrivet av Yoshman:

Fast vad använder i så fall Google och Facebook dessa Vega20 Radeon Instinct till?

Maskininlärning är ju extremt hett just nu. Google pushar främst TensorFlow som bara stödjer SSE/AVX/AVX512 på CPU och CUDA på GPU.

Facebook pushar primärt PyTorch där det är samma story gällande vad som stöds som för TensorFlow.

I.o.f.s. finns AMD HIP som är tänkt att kunna översätta CUDA till något som kan köras på AMDs kort. Har dålig koll på hur moget det är, men ett problem man alltid lär stå inför är att CUDA kontrolleras av Nvidia och är specifikt designat för deras HW.

Ser inte jätteljust ut för OpenCL ihop med maskininlärning då. Intel skulle ju kunna ha lagt sina resurser här då de inte heller har CUDA stöd. Men då de vill ha något som både fungerar på AVX/AVX512 och deras GPUer har man i stället utökat funktionerna hos sitt MKL bibliotek (MKL är de-facto standard i Matlab och liknande på x86 HW).

Detta är ett problem flera har försökt lösa men ingen riktigt lyckats än.
HIP pch HCC har bakats in i RocM om jag minns rätt.
Gammal länk om HIP https://www.amd.com/Documents/HIP-Datasheet.pdf
Det fanns även Coriander som tidigare hette CUDA-On-CL
https://github.com/hughperkins/coriander
Lägg där till Redhats funderingar om en global lösning mellan tillverkare.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Red-Hat-P...

Jag tycker Radeon VII känns mest som något dom släpper bara för att de utvecklat den och det känns inte som någon seriös satsning, jag läste någonstans om 20000 kort men det förändrar inget.
Jag har svårt att se hur AMD skulle tjäna pengar på Radeon VII även om det mot förmodan skulle bli en storsäljare, ingående komponenter verkar vara för kostsamma.
Turing korten är väldigt bra på compute med imponerande prestanda.
Jag förväntar mig inte att Navi ska vara denna revolution som en del spekuleras om utan förväntar mig ett polaris på 7nm med förbättrad uncore med bättre strömspar.
Navi är fortfarande GCN och lär prestera därefter även om jag kan tänka mig att lite nya funktioner från next-gen som förbättrad strömspar dyker upp.
Jag förväntar mig inte heller att next-gen direkt lanseras med hårdvara i toppsegmentet, om next-gen är en kraftig nydesign så krävs det mer mjukvaruförändringar vilket påverkar drivrutiner.
När GCN kom så var SI lite av en hybrid där alla nyheter inte fanns med än och jag kan tänka mig att nästa övergång blir liknande men jag tror inte att next.gen blir en lika omfattande förändring.
Går man tillbaka några år så spekulerades det att tensor cores skulle komma med navi något som inte känns troligt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det där är ju AMD’s egen data. Står ju i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

@scara:
Fram tills nyligen var trådarna fyllda av sådana förhoppningar och de förekommer fortfarande orimliga rykten. Dessutom, om du läste vad jag svarade på så svarade jag på "Påminner om vega lanseringen" vilket detta inte gör. Alls. Överhuvudtaget.
Nu är AMD ödmjuka och hyfsat tysta, det enda de egentligen har tryckt hårt på är att detta är 7nm och det troligtvis endast för att visa sig relevanta vad gäller tekniska utvecklingen. De har pratat oerhört lite om prestandan och de enda som fortsätter göra det är just konsumenterna i forumen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

1. Rapporter om att AMD Radeon VII blir bristvara

2. AMD dementerar ryktena och säger att AMD Radeon VII inte blir bristvara

3. AMD Radeon VII blir bristvara. Precis ingen är förvånad.

Varför är AMD:s grafikdivision så fruktansvärt inkompetent, falsk och klantig, när deras CPU division numera sköter sig så otroligt bra?

4. Folk tar fortfarande rykten på allvar, tråkigare är det väl att det hamnar som "nyhet" som gör att det sprider sig.

Antingen finns det nog med kort eller så finns det inte, fanns inte nog med 2080TI vid release heller och Nvidia vände det till "säljer så bra att det är slutsålt överallt", senare har det visats sig att de inte säljer så bra som väntat...

Permalänk
Medlem

Vega 7 verkar vara ett imponerande grafikkort.

Om prestandan motsvarar RTX2080, kommer ändå inte AMD undan annat än sälja grafikkortet ca 2000kr billigare. Dels presenteras ingen nyhet (förutom högre prestanda), dels verkar det ha sämre energieffektivitet än nVidia's motsvarighet och dels är AMD tvåa på bollen.

Angående prestandan är det ju som vanligt tester av specifika populära spel som regerar. Men med det större minnet och den i särklass enorma bandbredden på minnet, kan nog Vega 7 leverera en och annan överraskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tycker Radeon VII känns mest som något dom släpper bara för att de utvecklat den och det känns inte som någon seriös satsning, jag läste någonstans om 20000 kort men det förändrar inget.
Jag har svårt att se hur AMD skulle tjäna pengar på Radeon VII även om det mot förmodan skulle bli en storsäljare, ingående komponenter verkar vara för kostsamma.

Vilket fortfarande inte alls är konstigt.

Det ser ju fortfarande ut som AMD gör *exakt* som dom gjorde med Vega lanseringen - släpper ett fluff kort först som gör att kortet ser imponerande ut hårdvarumässigt, men dom producerar så få av dom och dom är så pass dyra att dom inte tjänar mycket på det. Sen först flera månader efter kommer mainstream korten, något gimpade.

Radeon VII är inte Vega 64 redux, det är Vega Frontier Edition. Den här gången verkar dom dock ha lärt sig att inte säga att det är workstation kort och få folk att hypa icke existerande prestanda ökningar på gaming varianten because reasons.

Om prestandan i den där spanska artikeln stämmer så är det ändå rätt så imponerande, frågan är bara vad priset kommer landa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@scara:
Fram tills nyligen var trådarna fyllda av sådana förhoppningar och de förekommer fortfarande orimliga rykten. Dessutom, om du läste vad jag svarade på så svarade jag på "Påminner om vega lanseringen" vilket detta inte gör. Alls. Överhuvudtaget.
Nu är AMD ödmjuka och hyfsat tysta, det enda de egentligen har tryckt hårt på är att detta är 7nm och det troligtvis endast för att visa sig relevanta vad gäller tekniska utvecklingen. De har pratat oerhört lite om prestandan och de enda som fortsätter göra det är just konsumenterna i forumen.

Just det du sa har jag inte sett någon varken på SweC eller någon annanstans, men det betyder inte att folk inte kan ha sagt det.

Sen vet jag inte vad du pratar du, jag har inte sagt att det är AMD som kommer med ryktena.

Permalänk
Medlem

Alla går helt bananas över ett foruminlägg gjort av en anställd hos en ÅF i Storbritannien. Även om det är bristvara på Radeon VII imorgon så är det ju inte första gången något sådant händer, varken för AMD eller Nvidia. Det är ju inte om att Nvidias 10 eller 20-serier fanns i något överflöd vid lansering liksom.

Gäller väl bara att vänta och se helt enkelt. Skulle detta stämma är det ju lite synd då fabrikerna i Kina förmodligen har rätt tunt på folk nu med ledigheter kring det kinesiska nyåret.