Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

När jag nu tänkt efter så måste jag nog hålla med dig. Den tillverkare som jag haft problem med är Asus...

Jo, det är inte bara drivrutiner som strulat för min del, utan överlag allt jag haft från dem har dött inom loppet av 6 månader till max 2 år.
Den enda sak som höll i två år var en router jag hade.

Så nej, ASUS är tabu innanför plåten på det chassi jag äger.

/Lifooz

Skrivet av ElWeed:

Det är nog bara du som haft extrem otur. ASUS är den enda tillverkaren som funkat för mig. Gigabyte och MSI köper jag aldrig längre om jag kan undvika det. MSI anser jag vara billigt dåligt skräp. Det kan ju hända att det har ändrats men det lever fortfarande kvar hos mig.

Tittar man på äldre begagnade prylar så finns det nästan bara ASUS. Alla andra märken har givit upp för länge sedan.

Njaeh, där går vi isär är jag rädd min vän.

Minns flera gånger då 3/4 trådar har varit med ASUS, här på Swec med folk som haft problem, eller stått med trasiga saker.
Inte minst mina egna omgångar med deras produkter som gått åt pipan.

Däremot måste jag berömma ASUS när det kommer till Laptops, de har hållit för mig och mina syskon faktiskt.
Men inte övriga komponenter, där har det fallerat totalt.

På andra plats utser jag Gigabyte, de har hållit bra och har inte orsakat mig några problem, speciellt inte deras GPUer.
När det kommer till moderkort så var det bara på ett av dem som en kondensator gick sönder, men den bytte jag ut, och sedan tuffade det på.

På första plats kommer MSI för min del, för mig är det produkter som aldrig felar eller går sönder, så det är nog i särklass det märket jag kommer att vara absolut mest trogen tillsammans med Gigabyte.

När det kommer till producenter som EVGA så är jag lite mer oerfaren, jag har haft deras PSUer och syrrans GPU är ett EVGA 1070 FTW om jag minns det rätt.
Men de höll/har hållit.

Det skulle vara kul att nästa gång det är dags, testa deras moderkort också.

Asrock har jag hittills varit nöjd med, har inte upptäckt något fel, som för mig har varit avgörande för framtida köp i alla fall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Ja, vi köpte Gigabytes vega 64 medans dom var extremt överprisade, två veckor senare var dom 2000 kr billigare, men det har inte med priset att göra.

Om ni köpte dom online så kunde ni bara returnerat dom, och sen köpt dom igen och "sparat" 2000 kr, men det är lätt att vara efterklok.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Om ni köpte dom online så kunde ni bara returnerat dom, och sen köpt dom igen och "sparat" 2000 kr, men det är lätt att vara efterklok.

Nja, som andra noterat i denna tråden och andra trådar är det ju inget kul att få grejer som varit ute hos andra kunder innan.

Med dessa två korten hade det ju dessutom varit några andra stackars satar som fått dåligt monterade och därmed underpresterande kort.

Man kan inte nyttja returnpolicys som EU tvingat fram och sedan bli arg när man får begagnade eller rentutav defekta grejer. Det kallas hyckleri.

Och sure, pengar är pengar, men man får stå sitt kast när man beställer dyra grejer som man kanske kunde ha gissat skulle sjunka i pris inom en överskådlig framtid. Vi ville ha renodlade AMD system med det bästa kortet som gick att få. Samt en smula alkohol inblandat när köpknappen trycktes ned

Men det var inte detta tråden handlade om, utan det var den smått chockerande usla handmonteringen av kylaren på båda två kort som var poängen.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hall[oo]n:

Nja, som andra noterat i denna tråden och andra trådar är det ju inget kul att få grejer som varit ute hos andra kunder innan.

Med dessa två korten hade det ju dessutom varit några andra stackars satar som fått dåligt monterade och därmed underpresterande kort.

Man kan inte nyttja returnpolicys som EU tvingat fram och sedan bli arg när man får begagnade eller rentutav defekta grejer. Det kallas hyckleri.

Och sure, pengar är pengar, men man får stå sitt kast när man beställer dyra grejer som man kanske kunde ha gissat skulle sjunka i pris inom en överskådlig framtid. Vi ville ha renodlade AMD system med det bästa kortet som gick att få. Samt en smula alkohol inblandat när köpknappen trycktes ned

Men det var inte detta tråden handlade om, utan det var den smått chockerande usla handmonteringen av kylaren på båda två kort som var poängen.

/A

Många butiker går med på att skicka en mellanskillnaden, utan att man behöver skicka tillbaks något. Skadar ju inte att slänga iväg ett mail hur som helst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft mycket problem med Gigabyte moderkort genom tiderna så dessa undviker jag om möjligt. De är definitivt den sämsta tillverkaren av moderkort på marknaden.

Deras grafikkort däremot har jag sällan eller aldrig haft några problem med. Väldigt nöjd med mitt 1080Ti (Aorus) som var helt överlägset det första MSI Gaming jag hade. Tystare, svalare, klockar bättre osv. Men jag kanske har haft tur med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Det är riktigt trist att det är såhär.
Jag o mina 2 bröder köpte kort från Gainware efter 2år inom en vecka dog alla 3 korten!.
aldrig mer gainware.

Du menar nog Gainward. Jag har för övrigt aldrig haft något speciellt problem med Gainward som tillverkare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Av alla grafikkort jag ägt genom åren så är det bara kort från EVGA som gått sönder innan kortet ändå var för gammalt för att användas som något annat än en pappersvikt.

Faktum är att samtliga kort jag ägt från EVGA har gått sönder. Aldrig mer EVGA!

Ska kanske tillägga att jag bara ägt ett kort från EVGA, och även om det faktiskt gick sönder så skulle jag aldrig bojkotta hela deras sortiment baserat på en enstaka händelse. Shit happens.

Å andra sidan...
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om en grafikkortstillverkare skulle göra väsentligt mer durabla produkter än andra tycker jag att de borde de visa det genom att erbjuda längre garanti.