Hur överför ni muskänslighet från spel till spel?

Permalänk
Medlem

Hur överför ni muskänslighet från spel till spel?

Om ni har en muskänslighet i ett spel, hur gör ni för att få exakt samma i ett annat?

Har tidigare flyttat över genom att rotera 360 grader ingame i det ena spelet och sedan gjort samma sak i ett annat. Men har efter mer påläsning insett att det är mer komplicerat än så och det beror mkt på FOV och då även vilken typ av FOV som används i spelet. Kan nog vara svårt att få till det perfekt i alla spel då vissa sänker sensen när man zoomar in och har olika sens på olika sikten etc.

Det finns en hemsida för konvertera https://www.mouse-sensitivity.com/ men man behöver lösa ett premiummedlemskap för att låsa upp alla funktioner.

Dela gärna med er av hur ni gör och om ni har nån bra metod.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Justerar från spel till spel tills det känns rätt, inte märkvärdigare än så. Vissa spel kräver högre hastighet än andra så jag tror inte på någon konverteringsmetod av värden.

Permalänk
Avstängd

Ställer man inte in det i Windows? (spelar inte, var snäll!)

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Man går på känsla förstås, är det inte det som är viktigast?!

Permalänk
Medlem

"Hardware mouse" är en underbar inställning som tyvärr bara finns i några enstaka spel... då får man ju samma sens som man har i windows (antar jag)... Men det bästa är väl o gå på känsla.

Brukar använda en mus där man kan växla mellan lite olika lägen, så kan man spontant höja o sänka lite ibland.

Permalänk
Medlem

Kul att höra era svar. Min teori är att man blir mer konsekvent med exakt samma sensitivitet i alla skjutarspel därav intresset.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Har man spelat FPS-spel i mer än 20 år så hittar man snabbt rätt sens

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Roligt det här med sens.
vill minnas att jag på ett drag förr roterade 360 eller om det var 180.
idag är man inte lika snabb och vill ha högre sent men ibland går det för fort.

jag antar att jag ställer om spel för spel vad som känns, men jag har även en logitech mus som jag kan programera in 6st olika lägen i sens så jag kan justera "on the fly"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@gdmllj: Din Windows sensitivity spelar ingen roll i större delen av dagens spel. Förr var det väl så att det var relativt till din Windows sens men inte så mycket nu längre.

Permalänk
Medlem

Mäter min cm/360 helt enkelt.