Permalänk
Medlem

Företagsdatorer

Hej,
vi ska enas om ett märke och modell för anställda. Mitt kunnande inom hårdvara är på golvnivå, så kanske någon här kan ge ett spontant förslag.
Önskvärd specifikation är:
- 13"
- Förinstallerat Windows som är så fritt från tredjepartsprogram som möjligt (dvs inte massa konstigheter tillverkaren skickar med).
- Någorlunda enkel att uppgradera med minne.
- Känt märke (HP, Dell, etc)

Det ska bara köras Officepaket så det behöver inte vara någon värstingburk.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Lite motfrågor:

Hur många anställda ska ha laptops?
Behövs dockningsstationer eller kommer folk mest springa runt med sina datorer?
Vad får de kosta?

Rent generellt så ring Atea eller Dustin och säg att du vill köpa in ett gäng Latitudes så hjälper de dig säkert

Men överlag: modern i5 (gen 7 eller uppåt), 8GB ram och en SSD.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Dell är rätt svårslaget idag tycker jag och de är väldigt vana att handskas med företag. De var sunkdatorer för några år sedan men de har verkligen skärpt till sig och har både bra kvalitet och design tycker jag.

Både inspiron och xps serien är fina. Själv hade jag nog sneglat på den billigaste xps 13 modellen här: https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/b%C...

Eller andra modellen upp där. Inspiron modellerna är också fina om budget är viktigt. Den här t.ex. https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ins...

En annan möjlighet är lenovo thinkpad, mycket professionella datorer som används av många.

Permalänk
Medlem

Vi kör HP Elitebook x360 på jobbet, kan gott rekommenderas!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Lägre stående varelser må tycka att Thinkpads är fula, men riktiga arbetshästar som håller.

Permalänk
Medlem

jag brukar sätta upp ett förprojekt för sånna här saker. Finns ett par olika punkter som man kan tänka på innan man gör ett köp:
Garantitid.
Lease eller köp?
Support / Serviceavtal
Tillbehör, monitorer, tangentbord, dockningsstationer etc.
Fraktkostnad
Swap service (Byte av trasig enhet)

Börja med att intervjua folk inom organsationen (olika platser samt olika titlar). Då får du en rätt bra kravspec.
När du har kravspecen så kan du kontakta ATEA, Dustin, Tele2 mm för att se vilka som lämnar det bästa förslaget.

Vi kör på Dell Latitude 7280 (12,5"), 7480 (14"), samt 5580 (15") som standardburkar.
Alla burkarna har i5 (7th gen), 8GB ram samt 256GB m2 ssd.
Folk är jäkligt nöjda med burkarna

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera HP Elitebook G5 som vi använder på företaget. Finns både med AMD Ryzen samt Intel i5/i7 prolle. G5 modellen finns i tre olika skärmstorlekar, 13.3", 14" och 15.6". Skillnaden från den förra generationen (G4) är att chassit nu är tillverkat helt i aluminium istället för magnesium/aluminium. Användarna är grymt nöjda med denna modell.

Elitebook x360 är också en trevlig modell men som är ett par tusenlappar dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Lite motfrågor:

Hur många anställda ska ha laptops?
Behövs dockningsstationer eller kommer folk mest springa runt med sina datorer?
Vad får de kosta?

Rent generellt så ring Atea eller Dustin och säg att du vill köpa in ett gäng Latitudes så hjälper de dig säkert

Men överlag: modern i5 (gen 7 eller uppåt), 8GB ram och en SSD.

Hur många anställda ska ha laptops? 3 st, men kommande anställda ska tilldelas samma datormärke/modell.
Ingen kringrustning behövs, dom anställda är oftast ute på fältet.
Vad får de kosta? Ja, det frågade jag också, men fick inget vettigt svar. Men låt säga runt 8 000 exkl. moms.

Skrivet av martak:

jag brukar sätta upp ett förprojekt för sånna här saker. Finns ett par olika punkter som man kan tänka på innan man gör ett köp:
Garantitid.
Lease eller köp?
Support / Serviceavtal
Tillbehör, monitorer, tangentbord, dockningsstationer etc.
Fraktkostnad
Swap service (Byte av trasig enhet)

Börja med att intervjua folk inom organsationen (olika platser samt olika titlar). Då får du en rätt bra kravspec.
När du har kravspecen så kan du kontakta ATEA, Dustin, Tele2 mm för att se vilka som lämnar det bästa förslaget.

Vi kör på Dell Latitude 7280 (12,5"), 7480 (14"), samt 5580 (15") som standardburkar.
Alla burkarna har i5 (7th gen), 8GB ram samt 256GB m2 ssd.
Folk är jäkligt nöjda med burkarna

Kloka punkter!
Lease eller köp? Lease? Hm, det har jag inte ens tänkt på. Värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar Nu fick jag ett hum om vad jag ska kika närmare på.
Flera som nämnt HP Elitebook. Ja, mycket bra dator. Lite hög prislapp men gedigen burk.

"Lägre stående varelser må tycka att Thinkpads är fula, men riktiga arbetshästar som håller."
Haha, ja, minns första gången jag såg en. Tyckte synd om användarna som skulle arbeta med den. Men skenet bedrog. Som en Volvo 740 med en ferrarimotor

En fundering dök upp. Hur lång livslängd har en PC i näringslivet? Är det runt 4 år innan den byts ut?
Kan det vara en idé att titta på Mac som upplevs ha längre livslängd samt är mindre benägen att dra på sig virus?

Iofs dyrare pris, men får man längre livslängd samt mindre driftstopp pga nåt lattjo virus har letat sig in kanske det är försvarbart.
Som det ser ut nu och inom synbar framtid kommer inga tredjepartsprogram utöver MS Office att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tux71:

Tack för alla svar Nu fick jag ett hum om vad jag ska kika närmare på.
Flera som nämnt HP Elitebook. Ja, mycket bra dator. Lite hög prislapp men gedigen burk.

"Lägre stående varelser må tycka att Thinkpads är fula, men riktiga arbetshästar som håller."
Haha, ja, minns första gången jag såg en. Tyckte synd om användarna som skulle arbeta med den. Men skenet bedrog. Som en Volvo 740 med en ferrarimotor

En fundering dök upp. Hur lång livslängd har en PC i näringslivet? Är det runt 4 år innan den byts ut?
Kan det vara en idé att titta på Mac som upplevs ha längre livslängd samt är mindre benägen att dra på sig virus?

Iofs dyrare pris, men får man längre livslängd samt mindre driftstopp pga nåt lattjo virus har letat sig in kanske det är försvarbart.
Som det ser ut nu och inom synbar framtid kommer inga tredjepartsprogram utöver MS Office att användas.

Jag har kört HP Elitbook 840 i både G1, G2 och G3 till användarna på jobbet, totalt kanske 40-50 datorer. Kan absolut inte rekommendera dom, strulande drivrutiner, sämre konstruerade för varje generation, och någon av dom hade en wifi-krets som kopplade ner väldigt ofta, tror det var intel 8605, nästa hade 8620 som funkade lite bättre. Upplevde inte samma problem i de få Latitude vi hade med samma krets.

HP Folio funkade lite bättre, men både vi som IT-avdelning och framför allt användarna är så mycket nöjdare med Thinkpad. Vi kör på T-serien, men börjar gå över mer till X1 då prestandan börjar komma ikapp även i de tunnare modellerna. Nackdelen är ju att dom kostar betydligt mer än 8000 ex moms.

Permalänk
Medlem

Föredrar Dell, gratis maintenance mjukvaror och framförallt en utility du kan köra för att få in alla drivers så man slipper harva med manuella uppdateringar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xcorp:

Jag har kört HP Elitbook 840 i både G1, G2 och G3 till användarna på jobbet, totalt kanske 40-50 datorer. Kan absolut inte rekommendera dom, strulande drivrutiner, sämre konstruerade för varje generation, och någon av dom hade en wifi-krets som kopplade ner väldigt ofta, tror det var intel 8605, nästa hade 8620 som funkade lite bättre. Upplevde inte samma problem i de få Latitude vi hade med samma krets.

HP Folio funkade lite bättre, men både vi som IT-avdelning och framför allt användarna är så mycket nöjdare med Thinkpad. Vi kör på T-serien, men börjar gå över mer till X1 då prestandan börjar komma ikapp även i de tunnare modellerna. Nackdelen är ju att dom kostar betydligt mer än 8000 ex moms.

Det är G2an du tänker på med Wifit som kopplar ner bara man tittar snett på datorn... Vi hade ett par tusen såna, så att ehh, spännande.

Vi kör Latitude 5580/Snarlika i andra storlekar och de fungerar sjukt bra.

Rekommenderar Latitude långt före XPS i företagsmiljö, och eventuellt privat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Jag kan rekommendera HP Elitebook G5 som vi använder på företaget. Finns både med AMD Ryzen samt Intel i5/i7 prolle. G5 modellen finns i tre olika skärmstorlekar, 13.3", 14" och 15.6". Skillnaden från den förra generationen (G4) är att chassit nu är tillverkat helt i aluminium istället för magnesium/aluminium. Användarna är grymt nöjda med denna modell.

Elitebook x360 är också en trevlig modell men som är ett par tusenlappar dyrare.

Kan instämma i det @omii skriver om HP Elitebook G5, fick en i "julklapp" av jobbet som uppgradering från en Dell Latitude 7-någonting-serie och den är riktigt trevlig att arbeta med.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är G2an du tänker på med Wifit som kopplar ner bara man tittar snett på datorn... Vi hade ett par tusen såna, så att ehh, spännande.

Vi kör Latitude 5580/Snarlika i andra storlekar och de fungerar sjukt bra.

Rekommenderar Latitude långt före XPS i företagsmiljö, och eventuellt privat också.

Hade som sagt även några Folio G1, vi var snåla och köpte den med mindre RAM och stoppade i en extra sticka istället. Enligt HP gick inte det och dom förnekade att det även fanns en slot på den. Konstigt nog gick den att köpa med mer RAM från fabrik.
Aja, köpte stickor och skulle montera, men av någon konstigt anledning så passar dom inte. Visar sig att dom lämnat en liten plast-klack i ena hörnet på slotten så bara HP-orginaldelar RAM passade. Och det gick ju självklart inte att köpa löst. Fram med kniven och tälja lite på stickan så funkade det hur bra som helst sen. Tills vi märkte att dubbelsidiga stickor inte var optimalt, om man höll/klämde lite på fel ställe så kortslöt man lite saker och datorn krashade. Tog ett tag att lista ut varför vissa bara "spontankrashade" när man flyttade på dom

Permalänk
Medlem

Även Inet har en företagsavdelning, De har hjälpt bekanta med grejer till deras företag, kan ju vara värt att dra ett mail.
De fixade även konfig+installation av i hans fall.

Har kört både HP-elitebook, Lenovo samt Dell XPS.
Det är helt andra typer av datorer än de vanliga konsumentdatorerna, alla tre har sina styrkor/svagheter. som även beror en del på med vad ni ska jobba med, prestandakrav etc etc.

Som ovan, kolla prestandakrav/behovsanalys.
Externa skärmar, laddning, dockningsstationer, prestandakrav, batteritid, smidighet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tux71:

En fundering dök upp. Hur lång livslängd har en PC i näringslivet? Är det runt 4 år innan den byts ut?

Skattemässigt får du skriva av max 25% av inköpsvärdet per år, därför är 4-5 år vanligt och det brukar också vara en bra tidpunkt att byta.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xcorp:

Hade som sagt även några Folio G1, vi var snåla och köpte den med mindre RAM och stoppade i en extra sticka istället. Enligt HP gick inte det och dom förnekade att det även fanns en slot på den. Konstigt nog gick den att köpa med mer RAM från fabrik.
Aja, köpte stickor och skulle montera, men av någon konstigt anledning så passar dom inte. Visar sig att dom lämnat en liten plast-klack i ena hörnet på slotten så bara HP-orginaldelar RAM passade. Och det gick ju självklart inte att köpa löst. Fram med kniven och tälja lite på stickan så funkade det hur bra som helst sen. Tills vi märkte att dubbelsidiga stickor inte var optimalt, om man höll/klämde lite på fel ställe så kortslöt man lite saker och datorn krashade. Tog ett tag att lista ut varför vissa bara "spontankrashade" när man flyttade på dom

HAHA oh wow!

Riktig skräckhistoria där. Galet anti-consumer. Klart det endast ska vara deras egna delar, inte nog med att man köper datorn ifrån dem, nix pix.

Permalänk
Medlem

@Tux71: Kan tipsa om att beställa från Inrego. Begagnade datorer till fina priser. Jag köper allt från dem.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Skattemässigt får du skriva av max 25% av inköpsvärdet per år, därför är 4-5 år vanligt och det brukar också vara en bra tidpunkt att byta.

Om datorn kostar under ett halvt prisbasbelopp (23 250 kr) exkl. moms så får man skriva av hela värdet direkt.

https://wrebit.se/infor-deklarationen-kop-av-dator-kontorsutrustning-och-mobilabonnemang-enskilda-firman/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/prisbasbeloppet-for-ar-2019/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Jag har kört HP Elitbook 840 i både G1, G2 och G3 till användarna på jobbet, totalt kanske 40-50 datorer. Kan absolut inte rekommendera dom, strulande drivrutiner, sämre konstruerade för varje generation, och någon av dom hade en wifi-krets som kopplade ner väldigt ofta, tror det var intel 8605, nästa hade 8620 som funkade lite bättre. Upplevde inte samma problem i de få Latitude vi hade med samma krets.

HP Folio funkade lite bättre, men både vi som IT-avdelning och framför allt användarna är så mycket nöjdare med Thinkpad. Vi kör på T-serien, men börjar gå över mer till X1 då prestandan börjar komma ikapp även i de tunnare modellerna. Nackdelen är ju att dom kostar betydligt mer än 8000 ex moms.

Där ser man. Själv har jag bara bra erfarenheter av Elitebooks från min tid som IT-tekniker. Detta är dock ett antal år sedan. Det var när modellerna Elitebook 2510, 8540, etc var top of the line.

Permalänk
Medlem

Tvpå bra alternativ:
Microsoft Surface Laptop (alltså inte Surface utan Laptop, riktigt bra och prisvärd office-dator)
Dell Xps 13 (riktigt bra den också)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Tux71 Vi har köpt in flera Dell Inspiron 15 5000 serien. Dom används på fält och kravet är 15,6" skärm.
Dom är riktigt prisvärda och användarna gillar dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)