Permalänk

i5-3570K överklockning

Hejsan!

Jag skulle vilja testa att överklocka min Intel i5-3570K 3.40GHz processor!

Vad Jag har i datorn =

8 GB RAM, (ska skaffa 16 GB RAM snart)
GTX 1070 6GB
Windows 10 home
Moderkort = 2AD5 (Pegatron corporation)
BIOS = AMI 8.21
SMBIOS = 2,7
BIOS läge = UEFI

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få- Första gången jag ska ge mig på nått sånt här!
Så jag hoppas jag kommer att fatta era tips hehe.
Säg till om ni vill ha nån ytterligare information!
Tack i förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du kör med intels originalkylare kommer du inte så värst långt tyvärr. Jag hade en Noctua NH-D15 på min 3570K, då nådde jag 4.5GHz stabilt, men min blev varm för jag hade otur i kisel-lotteriet så jag fick köra rätt hög spänning. Minns tyvärr inte exakt vilken

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Lego Master

Bara med de automagiska UEFI-verktygen på mitt gamla Z77 Sabertooth från ASUS nådde jag 4.2GHz stabilt på en AiO-kylare. Tyckte det räckte, så gick aldrig högre.

Känns åtminstone som du skulle behöva en stabil kylare, som tidigare noterats.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hm ok, så till att börja med skulle jag behöve en bättre kylare. alright! men sen är det in på UEFI och tweaka med överklockningen?

Permalänk
Medlem

Verkar vara något OEM-moderkort från HP? Är väl tveksamt om det finns några som helst möjligheter att överklocka i BIOS, har du kollat något på det? Angående kylning beror det på hur tur du har med ditt exemplar, men det går troligtvis att komma en bit med originalkylaren utan att röra spänningen. Mitt exemplar gjorde 4.2GHz på stock vcore t.ex. Om det nu finns några överklockningsmöjligheter på ditt moderkort som sagt, kolla det till att börja med.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hej!

Körde min i5 3570k på 4,4 GHz utan några problem. väldigt lätt att klocka och hade ok temps med Noctua NH-U14S.

Vad tänkte du använda den till?

Permalänk

Ja datorn är en HP!

Jag spelar en hel del datorspel på min dator!

hm aah ok! men att köpa en ny CPU då? mitt moderkort verkar bara stödja 1155 socket. antar att man är fast vid det då?

Permalänk
Medlem

Lär vara svårt att klocka med det kortet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Varför skulle det va svårt att klocka med ett 2AD5 moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Byt kylpasta så kan du åtminstone börja med intels kylare. Jag kör min på 4.2 utan problem. Blir märkbar skillnad mot stock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, men min dator är en pre-build. Alltså köpt färdigbyggt från elgiganten. Kan dom ha tagit bort mina chanser att klocka min cpu med mitt moderkort?
Datorn är köpt 2014.
Vilken kylpasta ska jag köpa isåfall?
Och vilken kylare kan jag köpa som passar till mitt moderkort?
Ledsen för alla frågorna, hehe.

Uppdatering = jag har nu överclockat till 4.3 GH! 4.4 gjorde så datorn crasha vid start. Testat olika program och spel för att testa temp osv. Och det går bra! Max temp har varit 74 grader.

Skickades från m.sweclockers.com