Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

Permalänk
Medlem

Det säger ju absolut ingenting. Dom kan ju ha menat att dom hade satt en skyhög försäljningsprognos som sedan inte möttes.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Glöm inte bort att Blizzard, Activision, Bioware, Bungie, Riot, Nintendo, Sony, Microsoft, Square Enix, Valve, Rockstar, Capcom, Konami, From Software, Naughty Dog, Playground Games och Obsidian också har begått dödssynden att ha kvinnor i sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Häng med lite. Problemet är inte att kvinnor är med i spelet. Utan att man valt andra världskriget som miljö där kvinnor springer runt i stridande element utan en uns sarkasm eller vilja att ens ge mig sig i uttrycket att det är fiktion man håller på med. Vill man skapa en ett spel som utspelar sig under andra världskriget som tar sig självt på allvar kan man samtidigt inte ta sig hur stora friheter som helst med risk för att bryta inlevelsen och trovärdigheten kring världen man bygger upp.

Hade Dice gått ut och istället sagt att man håller på med fiktion, inte tar spelet speciellt seriöst utan vill hitta på nya saker hade kritiken varit betydligt mindre. Men istället går Dice in i minfält efter minfält när de spelar på fiktion i en historisk miljö utan sarkasm, utan humor och menar sig moraliskt överlägsna det avskum som är deras kunder.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag inte spelet. Men det är pga av jag är trött på BF, inget annat.
Såg ganska Meh ut när jag kollat. Same same same same.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

RDR2 finns ju inte ens till PC, vilket borde vara BF's främsta plattform. Låter som en kass ursäkt.

För mig handlar det mer om att BF1 var en sån besvikelse, BF4 var ju riktigt bra men jag störde mig lite på camper-snipers (men är ju en del av modern strid så OK) så jag såg fram emot BF1 riktigt mycket, tänkte mig ett BF med äldre vapenteknik som borde ge mer taktiskt spelande. Kikarsikten dök väl inte ens upp alls föränn i WW2 liksom istället blev det helt tvärt om...... snipad från 200km bort av nåt anti-tank gevär med precision som en potatiskanon som på nåt magiskt vis i spelet blivit laserpekare helt utan bullet drop....

Inte sett något i BF5 som lockar, hade det varit billigatse hade jag nog testat det

+1 på detta
Tänk om någon vågade göra ett spel utan "snipers"....

Permalänk
Medlem

Har inte köpt något från DICE sen Battlefront 1.
Har däremot installerat och spelat både Bad Company 2, BF3 och BF4 stötvis.
Är less på Battlefield helt enkelt hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hade köpt spelet om de haft fokus på e-sport, inget kul att springa runt i cirklar och döda motståndare utan någon progressiv utveckling i form av taktik/strategi.. Var roligt när jag var yngre men efter ett par BF spel börjar det bli utdraget.

Kommer ihåg mitt första datorspel, battlefield vietnam (2004?) när jag lirade med någon klan, här snackar vi klanmatcher, träningar och annat kul. Kommer så väl ihåg när vi skulle skydda oss vid anfall av motståndare, vi alla hade specifika positioner utanför vår egna pansarvagn som vi övade på vid vår privata server..

Helt urusel taktik som aldrig fungerade men är väl den gemenskapen man kan sakna i BF, iofs är det ju bara ren nostalgitrip men även ett minne av ett BF som faktiskt var roligt att spela med andra

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva att jag älskar detta spelet. Har stött stött på 1 fuskare så antigen har jag rejält med tur eller så vill alla sparka på EA när dom ligger ner xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det säger ju absolut ingenting. Dom kan ju ha menat att dom hade satt en skyhög försäljningsprognos som sedan inte möttes.

Svårt eftersom EA inte verkar publicera siffror men enligt NPD så är det första Battlefield-spelet att inte placera sig på topp 10 bland årets mest sålda spel:

2018: Battlefield V was No. 14
2016: Battlefield 1 was No. 2
2015: Battlefield: Hardline was No. 10
2013: Battlefield 4 was No. 4
2011: Battlefield 3 was No. 4
2010: Battlefield: Bad Company 2 was No. 10

Vad det sedan beror på är ju svårt att uttala sig om. EA:s allt mer utbredda mikrotransaktioner, förseningar, Origin-lanseringen, den kritiserade trailern, att man sålde ett ofärdigt spel, alla buggar, den hånade Nvidia-grafiken, konkurrensen, historierevisionismen och att man kallade sina kunder för outbildade idioter.

Klart är att deras lansering framstår som ett stort misslyckande.

Permalänk
Medlem

De bad bokstavligen folk att inte köpa spelet, jag inklusive miljoner andra verkar inte ha gjort det heller. Vilken surprise!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tycker att spelet känns rätt föråldrat. Hatar att de kapat ner gränsen på squads till 4 istället för 5 som i BF1 också.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Allt efter Battlefield 3 har vart dåligt tycker jag. När jag kikade på Origins spelbutik och såg att dom skulle ha 650kr för spelet och 850 för nå premiumvariant så fick de mig att rygga tillbaka. Lägger inte så mycket pengar på ett spel tyvärr. Sen är min upplevelse att Battlefield 1 är ett spel där man får vänta mer än vad man spelar. Sjuka laddningstider, lång tid mellan respawns, man dör för enkelt på helt konstiga vinklar, för stora maprs så man får spela väldigt lite och så vidare. Inget jag suktar efter. Hoppas det blir rea kanske man kan panga lite BfV. Ser ändå OK ut, lite COD känsla kring spelet av vad jag sett.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Sålde ändå 7 miljoner. ...

Så 12-13% mindre än förväntat. Får väl ses som inom felmarginalen.

Skrivet av Klubba:

... Kikarsikten dök väl inte ens upp alls föränn i WW2 liksom
... snipad från 200km bort av nåt anti-tank gevär.

Kikarsikten användes ganska flitigt redan under nordamerikanska inbördeskriget i början på 1860-talet. Då av "sharpshooters" som var organiserade i egna enheter.
Pansarvärnsgevär har som regel aldrig använt optiska riktmedel. (Men senare fått andra användningsområden och då utrustats med kikarsikte.)

Battlefield har ju dessutom inga direkt långa stridsavstånd, max ett par hundra meter. I Steel Beasts (pansarstridssimulator) räknas det som närstrid och normalt skjutavstånd är 1-4 km...

Permalänk
Medlem

Det är inte mer än EA förtjänar. De har tagit allt som var vackert i datorspelsvärlden och förstört det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@holmgren93: Håller till viss del med om att det är många som anklagas för fusk. Men vad jag tror är att det finns många "passiva" fuskare som flyger under radarn. Kolla på detta youtube klipp var ganska intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=rdpTvPWR1hk

Fast om man själv toppar servern nästan varje game och det finns folk som fuskar "under radarn" som presterar sämre än en okej legit spelare. Är det verkligen ett bekymmer som förstör spelet då?

Visst att fusk aldrig är bra och det är hopplöst att folk skall hålla på med det, men har aldrig sett någon som har skjutit stenhårt som verkar lite konstig eller har onormalt hög K/D, förutom en gång som sagt och där var det uppenbart.

Det finns fuskare, det förstör spelet du är i, lämna server, gå vidare. Samma sak sedan CS tiden, lämna servern och gå vidare.
Skulle ju säga att jag har mött mer fuskare i CS, CSS, CS:GO per timma spelad än vad jag har gjort i Battlefield, utan tvekan. Och senast jag kolla så var ju CS fortfarande ett rätt populärt spel som borde dött för 15 år sedan då fuskare förstörde spelet.

Folk får skärpa sig, vad har hänt.
#lättkränkt

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

faktiskt rätt trött på allt negativ skit som kommer från både spelare å youtubers, absolut BF-V kan vara bättre, netcode, RSP, för få maps, och avsaknaden av anti-cheat osv. men spelet är bra, å som precis alla andra BF spel, tok buggigt första 6 till 12 månaderna.

i mitt tycke var BF4 totalt CRAP. å jag är sån som kört sedan BF1942. (ja jag är gubbe)

BR läget i BF? inget jag efterlängtar då jag förknippar inte BR mode med BF spel. Men givetvis skall jag pröva när de kommer.

sen ett BF2143? Absolut nej tack. trött på modern & future tema... då blir det som när BF1 kom, jag köpte inte BF1 förns våren 2018. för jag ville ha WW2 BF redan när BF1 kom.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Om dom ändå ska rulla temat om jämställdhet i BF5, så kunde dom väl kört hela vägen.
Alla tyskar kunde varit kvinnor. Huvudkaraktären kunde varit kvinna och rullstolsbunden, för att inte kränka alla handikappade också.
Och så kunde dom faktiskt tagit med alla olika könsidentiteter, alla 112st så vi inte utesluter någon.

Det bästa vore väl om dom bunta ihop allting och skapa en varelse, så alla fick va med i andra världskriget och ingen lämnas utanför.

Man ser ju sällan kvinnor som är fiender i spel liksom. Lika bra att göra alla fiender till kvinnor så inte bara män ska bli slaktade hela tiden.
Dice ska gå all in nästa gång, funkar inte väl om det är halvdant gjort.

/sarkasm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Hade Dice gått ut och istället sagt att man håller på med fiktion, inte tar spelet speciellt seriöst utan vill hitta på nya saker hade kritiken varit betydligt mindre.

Fast det var väl precis vad de sa hela tiden? När sa de någonsin att det skulle vara en dokumentär de jobbade på?

https://twitter.com/ogabrielson/status/1000042211936030720

Permalänk
Medlem

Jag har slutat köpa AAA-spel överlag, visst de har bra grafik men i övrigt tycker jag det har gått utför ett bra tag nu. Som tur är så finns det enorma mängder bra spel från mindre utvecklare nuförtiden med nytänkande och fokus på gameplay.

CD Project Red och Rockstar är väl de som fortfarande gör AAA-spel värda sitt pris, men de verkar ju ha fokus på konsollspel.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Fast det var väl precis vad de sa hela tiden? När sa de någonsin att det skulle vara en dokumentär de jobbade på?

https://twitter.com/ogabrielson/status/1000042211936030720

Måste nog vara det dummaste exemplet jag sett.

Jämför buggar och exploits med att tillsätta kvinnor med proteser i spelet.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Battlefield och battlefront är ju typ samma spel så förståeligt att folk blir trötta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Fast om man själv toppar servern nästan varje game och det finns folk som fuskar "under radarn" som presterar sämre än en okej legit spelare. Är det verkligen ett bekymmer som förstör spelet då?

Visst att fusk aldrig är bra och det är hopplöst att folk skall hålla på med det, men har aldrig sett någon som har skjutit stenhårt som verkar lite konstig eller har onormalt hög K/D, förutom en gång som sagt och där var det uppenbart.

Det finns fuskare, det förstör spelet du är i, lämna server, gå vidare. Samma sak sedan CS tiden, lämna servern och gå vidare.
Skulle ju säga att jag har mött mer fuskare i CS, CSS, CS:GO per timma spelad än vad jag har gjort i Battlefield, utan tvekan. Och senast jag kolla så var ju CS fortfarande ett rätt populärt spel som borde dött för 15 år sedan då fuskare förstörde spelet.

Folk får skärpa sig, vad har hänt.
#lättkränkt

Jag hade inte reflekterat över fuskare innan jag såg detta klipp. Jag skulle säga att jag är i den kategorin som hatar fuskare och tycker inte riktigt ditt tankesätt runt att det skulle vara okey, bara för att det inte syns eller att du själv märker det eller inte.

Om jag blir avplockad av en fuskare från ett sådant avstånd av en gewehr 43 som knappt skulle ha kunnat sett mig, även fast jag ligger på 40-2 så har ju det förstört min upplevelse.

Saken är ju att man inte ska behöva byta server utan man ska kunna ha sin upplevelse och spela på utan att bli störd av någon som är med för att förstöra. Att man inte lägger mera resurser på detta tycker jag är skamligt och då menar jag inte bara BFV utan andra spel också.

Jag är absolut inte lätt kränkt och när jag får nog så stänger jag av eller byter server/spel. Men det kommer aldrig vara ok att fuska enligt min mening även om jag inte ser det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Mycket prat om RDD2, jag håller dock inte med om att det är den direkta effekten utav deras dåliga försäljning.
Inget nämnt om BO4 som släpptes någon vecka innan BF V, personligen tror jag att det hade mer påverkan än något annat.

Permalänk
Medlem

Älskar Dice och Battlefield...
(Ps. Sist jag lirade battlefield var i bfi betan och innan dess Bf4)

Men absolut HATAR EA och allt de står för... 0% tillit.

Samma visa varje gång med EA - bara massa bs från ledningen.
Men den bortförklaringen HA! Riiight XD. Keep dreaming!

Var ju inte som det fanns massa andra problem med/runt spelet bara för att dem konstant rushar ut saker alldeles för tidigt bara att mjölka sönder fansen.

De har ju MASSIVA problem med fuskare nu också som lyckats tämja deras "anti-cheat engine" satsning. Jaa den har ju floppat totalt.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Har 200 timmar spelade vilket är betydligt mer än jag haft på något annat Battlefield. Gameplayet känns riktigt bra. Nackdelen är rankingsystemet, hade varit roligt om det inte tog slut på 50 då man tog det de första dagarna. De andra uppdragen som släpps går för fort att slutföra. Viktigaste är dock att spelet känns riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Nästa Battlefield-spel bör transexuella introduceras. Annars blir jag #kränkt. Vi behöver även mer feminism då det knappast förekom i BF5.

Permalänk
Medlem

Själv är jag fortfarande sur och bitter för att inte V stod för Vietnam
Nu blev det mer ett upphottat BF1

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Musikälskare

Bra trend som jag hoppas fortsätter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman: Får hålla med lite grann vad "Homer" påstår vad det gäller fuskande. Har man 81/0 eller 57/2 antingen är man väldigt bra eller så står det inte riktigt rätt till. Och tyvärr så har jag märkt av det lite på BFV oxå.

Nu till det jag egentligen ville fråga dig om du sitter som spelutvecklare.. I BFV så har jag märkt att det inte finns något som balanserar lagen om det rusar iväg helt åt skogen för det ena laget.Det blir inte särkilt kul om man hela tiden "tvingas" tillbaka. finns väl inget härligare att köra en match och det är jämt till sista man nästan..
Förövrigt så har jag bara lovord att ösa över BF serien!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Glöm inte att det var en kvinna med! Galet många klagomål på det, och folk bojkottar EA för "SJW nonsens". En av anledningarna till att jag håller mig undan internet numer, man kan imte ens läsa om spel utan att bli övermäktigad av puckon.

Ja, så otroligt töntigt och överdrivet. Det är ju inte direkt heller så att BF-serien varit ultraseriös som Arma-serien. Går att störa sig på det mesta om man verkligen vill :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kan säga som så att det är väldigt sällan EA estimerar rätt när det kommer till försäljningssifrror. EA sätter ambitiösa mål och det är ofta man missar målen, men denna gången blev det till ett slagträ för diverse idéer gamers har om spelet givetvis.

En sak ni bör tänka på är att Battlefield V är den första EA Access launch-titeln.
Det betyder att det gick att spela spelet genom en subscription till EA Access. Inte bara det, utan även spela en vecka innan release.
Det betyder att många helt enkelt inte köpte Battlefield V, utan skaffade en subcription istället. En subscription som man enkelt kan säga upp.

@Sebastian V
Jag och många andra spelutvecklare skulle uppskatta om man är lite mer konstruktiv i sin kritik, det är ganska tråkigt att jobba dag och natt för att göra ett så häftigt spel som möjligt för spelare som dig, bara för att bli mött av skitsnack och trams för att någon chef någonstans sa något dumt. (som inte ens jobbar kvar).
Jag har t.ex. jobbat hårt för att man ska kunna hoppa igenom fönster vilket är en fantastisk spelupplevelse, och många ändrar sig när de faktiskt provar spelet.

Allt jag hade att säga.

Håller helt med, jag var emot att skaffa just BFV efter att jag var besviken med BF1, dock mot min förmodan så är det faktiskt det spel jag spelat mest de senaste 2 veckorna. tycker att det är riktigt kul faktiskt, det jag saknar mest är Sovjeterna, vart är de?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.