32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Medlem

Abstinens

Kan inte bestämma mig mellan Samsung CHG70 och LG 32GK850B

Permalänk
Medlem
Skrivet av klanton:

Kan inte bestämma mig mellan Samsung CHG70 och LG 32GK850B

Med dagens priser så skiljer de sig inte så mycket åt, så det är väl mest grafikkortet som avgör:
Om du har Nvidiakort, kör på LG:n skulle jag säga. (Acer Z321QU är det inte värt att betala mer för, så länge du inte måste ha kurvat)

Om du har AMDkort är Samsung inte fel, men det finns kanske andra alternativ som kan vara tänkvärda också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Med dagens priser så skiljer de sig inte så mycket åt, så det är väl mest grafikkortet som avgör:
Om du har Nvidiakort, kör på LG:n skulle jag säga. (Acer Z321QU är det inte värt att betala mer för, så länge du inte måste ha kurvat)

Om du har AMDkort är Samsung inte fel, men det finns kanske andra alternativ som kan vara tänkvärda också?

Curved är lockande, speciellt när man går upp till 32 och större. Vet dock inte hur stor skillnad det är så länge man sitter på rätt avstånd från skärmen. Har sett tendenser till att text och färg försvinner lite längst ut på kanterna på LG:n, å andra sidan verkar många vara missnöjda med panelen i Samsungen.
Sitter för närvarande med Nvidiakort. Spelar inte speciellt mycket utan sitter mer och producerar musik, läser en del, kollar youtube osv.

Permalänk

Någon här inne som äger en AOC Agon AG322QC4 eller har testat en ? Något att ha ?.

Skärmen ska användas för spel både på pc och Xbox one x.
Blir väl även en film eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasorn92:

Någon här inne som äger en AOC Agon AG322QC4 eller har testat en ? Något att ha ?.

Skärmen ska användas för spel både på pc och Xbox one x.
Blir väl även en film eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Purrfected kanske har några tips?
#17260250

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Jonasorn92: Jag har prövat den. Det är en väldigt prisvärd skärm och du får HDR på instegsnivå, för pengarna så hittar du inget bättre. Rekommenderas.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Purrfected kanske har några tips?
#17260250

Kollade länken och det är tyvärr inte samma skärm han kör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Jonasorn92: Jag har prövat den. Det är en väldigt prisvärd skärm och du får HDR på instegsnivå, för pengarna så hittar du inget bättre. Rekommenderas.

Mvh

Jag tyckte priset såg ganska reko ut för att vara dom funktioner samt storlek väldigt dåligt med tester på den skärmen på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är någon IPS variant på gång och icke böjd, sitter och väntar på det, VA paneler har för mycket smearing för min smak då man är vant sig med 240Hz TN panel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasorn92:

Kollade länken och det är tyvärr inte samma skärm han kör

Oops, sorry!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nån som vet om det är någon IPS variant på gång och icke böjd, sitter och väntar på det, VA paneler har för mycket smearing för min smak då man är vant sig med 240Hz TN panel.

Sitter själv och hoppas på att priserna på LG 32GK850G ska gå ner. Panelen har väldigt lite smearing, pcmonitors säger till och med att det inte upplever det som ett problem. Kan vara värt att titta lite extra på. Hoppas kunna köpa en snart..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

LG 32GK850F-B

Hej!

Någon som testat LG:n med Freesync ännu? Inet har ett helt OK pris på dessa nu även om det står att de inte finns i lager utan är beställningsvara. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4837559

Generellt om LG:s modell: Hur upplevs en platt 32" Med 1440p (har själv aldrig haft så stor skärm)? Vilket grafikkort bör man minst ha för att klara av att spela senaste titlarna på 1440p och OK detaljer, skulle t.ex. RX 590 hålla ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Sitter själv och hoppas på att priserna på LG 32GK850G ska gå ner. Panelen har väldigt lite smearing, pcmonitors säger till och med att det inte upplever det som ett problem. Kan vara värt att titta lite extra på. Hoppas kunna köpa en snart..

Menar du möjligtvis 34GK950G då priserna på 32GK850G väl har gått ner en del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neoamnis:

Hej!

Någon som testat LG:n med Freesync ännu? Inet har ett helt OK pris på dessa nu även om det står att de inte finns i lager utan är beställningsvara. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4837559

Generellt om LG:s modell: Hur upplevs en platt 32" Med 1440p (har själv aldrig haft så stor skärm)? Vilket grafikkort bör man minst ha för att klara av att spela senaste titlarna på 1440p och OK detaljer, skulle t.ex. RX 590 hålla ett tag?

Nu har jag just köpt LG 32GK850G-B, alltså den med 165Hz, G-Sync, RGB backligt etc, det vill säga den dyrare storebror.
Har provat med Geforce RTX 2080Ti och RTX 2070, faktiskt förvånad att RTX 2070 gjorde ett riktigt bra jobb, runt 75-167Hz.
Oftast låg kortet runt 90-105Hz.

Med tanke på Freesync så tror jag ditt Radeon RX 590 kommer funka helt okej tills du kan köpa ett nytt grafikkort.
Personligen var jag just ute efter en 32" icke curved skärm med +144Hz, fanns inte så mycket att välja på.
Faktiskt bara den här skärmen.

Har sedan tidigare bland andra 40" Philips BDM4065UC, så med RTX 2080 Ti fick jag äntligen 60Hz med mycket god marginal.
Ville dock ha högre FPS men ändå inte gå ner till 27".

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Avstängd

Någon som testat Acer XZ321QU?

Permalänk

Kan någon förklara till mig vad som är skillnaden mellan dessa AOC skärmar? Jag är helt ute och cyklar i skärmträsket just nu...

AOC AG322QC4

AOC Agon AG322QCX

Edit: Har för mig att AG322QC4 är en nyare modell?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Kan någon förklara till mig vad som är skillnaden mellan dessa AOC skärmar? Jag är helt ute och cyklar i skärmträsket just nu...

AOC AG322QC4

AOC Agon AG322QCX

Edit: Har för mig att AG322QC4 är en nyare modell?

Nyare och har stöd för HDR.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Kan någon förklara till mig vad som är skillnaden mellan dessa AOC skärmar? Jag är helt ute och cyklar i skärmträsket just nu...

AOC AG322QC4

AOC Agon AG322QCX

Edit: Har för mig att AG322QC4 är en nyare modell?

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag322qc4.htm

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-ag322qcx/

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Nyare och har stöd för HDR.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det får bli den nyare modellen då, tackar!

Jag ser också att du @Falcon har den skärmen, har du varit nöjd?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Det får bli den nyare modellen då, tackar!

Jag ser också att du @Falcon har den skärmen, har du varit nöjd?

Ja, jag är mycket nöjd.

Permalänk

Är det stor skillnad mellan 60hz och 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regalseal:

Är det stor skillnad mellan 60hz och 144hz

Det är subjektivt och det beror en del på vad du använder datorn till... Men generellt skulle jag säga att det är en påtaglig märkbar skillnad!
Jag skulle inte gärna gå tillbaks till en 60hz skärm utan variabel refreshrate om vi säger så

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

LG 32GK850G-B

Jag har nyligen köpt en LG 32GK850G-B ifrån Inet. Är väldigt nöjd och den fungerar mycket bra ihop med ett Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC. Jag har inte hunnit prova så mycket än så länge. Har bara kört den oklockad (dvs 144Mhz) med standardinställningar och Gsync aktiverat.

Första skärmen jag fick hade en trasig pixel nästan mitt i bilden. Pixeln var klart synlig både med mörk och ljus bakgrund. Fördelen med att köpa på Inet är att dom har väldigt bra villkor och det var inga problem att lämna tillbaka skärmen och köpa en ny. Den nya är perfekt. Förutom att den inte har någon trasig pixel så verkar bilden vara bättre. Den nya skärmen har även en nyare version av den interna mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Har haft min LG 32GK850G-B i drygt en månad nu och jag är supernöjd. Har kalibrerat den och det känns verkligen som den levererar bra färger, bra svärta och ett bra flyt. För mig som inte spelar några hardcore spel som kräver TN-panel och 240 Hz så är denna fullt tillräcklig för mig!

Uppgraderade från en BenQ 32" 1440p 60 Hz VA-panel och är nöjd med uppgraderingen även om jag känner att jag borde ha tagit ett större kliv uppåt gällande grafikkortet när jag köpte mitt RTX 2070 för att kunna orka driva panelen till fullo.

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än instämma efter föregående talare.
Har haft min nu lite över 2 veckor och är supernöjd!
Beställde först 4st Acer z321qu och lämnade tillbaka alla 4 samma vecka.
Missfärgade, bld, dålig svärta.
Till sist provade jag denna och föll direkt.
Nu vet jag inte om jag hade tur eller LG har extrem kvalité kontroll,
men jag upplever absolut inga ljusa fläckar under svart bild.
Inte äns i hörnen med hög brightness på.
Och under vit bild så ser jag inga lila nyanser som vanligtvis brukar synas till på skärmar, (speciellt på de föregående)
Har verkligen finkammat med ögonen men allt består bara av en jämn vit färg över hela bilden.
Antingen är det ett guldexemplar eller så är LG bara väldigt pedantiska vilket är bra!

Hur som helst så tycker jag du ska prova en sådan, utan tvekan!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Damn, LG:n har kommit ner i pris en del nu!
Så i nuläget verkar den helt klar vara skärmen att prova först!

Min Acer har vissa ljus-ojämheter mot hörnen men inget som stör under normalt bruk. Men inte klockrent för de som lirar i väldigt mörka rum.
(när jag köpte min Acer gick LG:n knappt att få tag på, samt kostade tusenlappar mer i pris)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vilken är mest värd utav "LG 32'' 32GK850F QHD VA 144 Hz" och "LG 32'' 32GK850G QHD VA G-Sync"?

Enda skillnaden är Freesync eller G-sync? Har läst på lite, men förstår inte fullt ut, vad är egentliga skillnaden på dessa? Är sync ens värt?

Har för övrigt ett gtx 970 som jag tänkte testa någon av ovan LG skärmar med, och sedan uppgradera grafikkort om det inte pallar med. Men måste bestämma vilken av dem. Freesync lockar ju för den är 2k billigare hehe.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fozho: Om G-sync och Freesync: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

GTX970 är för gammalt för att ge adaptiv sync med Freesync-skärmar. Det är också ett ganska klent kort med dagens mått, vilket gör att du kan få användning för G-Sync för att hålla spelen flytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Fozho: Om G-sync och Freesync: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

GTX970 är för gammalt för att ge adaptiv sync med Freesync-skärmar. Det är också ett ganska klent kort med dagens mått, vilket gör att du kan få användning för G-Sync för att hålla spelen flytande.

Okej, tack! Men som jag förstått det då så hade ett nyare grafikkort, så som 2060 eller 2070, klarat av freesync?

Låt säga jag köper 2070 t.ex, vilken skärm är att föredra då av denna LG: Freesync eller G-sync? Försöker bara förstå vad man får för 2000kr mer om man tagit G-sync.

Läste artikeln du länkade till men vet inte om jag förstod 100%.. Ny på det här med sync osv.

Permalänk
Medlem

Har köpt en Aoc AG322QC4 och undrar om någon kan verifiera att gsync funkar bra med den? Har ett gtx 970 och kan ej prova med den, ska köpa ett nytt grafikkort och vet inte vad ska välja.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34